Gå til innhold

André får 650 Mbps på sine gamle telefonledninger


Anbefalte innlegg

 

 

 

Nei, det var ikke Youtube, Netflix + ørten dingser pålogget på samme nett når ISDN var inn, men følelsen av at det var bra var der likeså. Poenget var at det blir fler og fler ting som krever båndbredde så vi vil "snart" se på 1000Mbit/s linjer på samme måte som vi ser på ISDN i dag :)

 

Edit; Glemte å skrive et ord :p

 

Joa, men fiber leverer i lab nærmere 100 Tb/s, dvs 100 000 ganger mer enn 1000 Mbit, så selv når man synes 1000 er for lite har man mye å gå på. "Normal utstyr" leverer 100 Gbit.

 

AtW 

 

100 Gbit? sikker på at det ikke kom inn en ekstra 0 der ?

 

 

Nei, man får kjøpt kommersielt 100 Gbit-utstyr i dag.

 

AtW

 

JA men det er IKKE normalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei men det er ikke off the shelf som at du kan kjøpe det de fleste steder. At du har utstyr som kjører det helt klart men det er for det meste til lokale settinger. 

 

Mente vel egentlig at du overdrev vanligheten av 100gig litt, ikke noe annet en det.

 

siden jeg ikke en gang finner priser enkelt på 100 gig switcher så... 

Endret av gulars2001
Lenke til kommentar

Nei men det er ikke off the shelf som at du kan kjøpe det de fleste steder. At du har utstyr som kjører det helt klart men det er for det meste til lokale settinger. 

 

Mente vel egentlig at du overdrev vanligheten av 100gig litt, ikke noe annet en det.

 

siden jeg ikke en gang finner priser enkelt på 100 gig switcher så... 

 

Jeg kan bestille 100 Gbit utstyr av en komersiell aktør i morra om jeg vil det.

 

Poenget var at fiber allerede leverer laaangt over 1 gbit, og den dagen 1 gbit blir tregt, så er det lett å øke hastigheten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men kan du gi meg prisen da på en nexsus 7700 switch F3, for  prisene på  10 gig switcher med sfper og lisenser er  du jo allerede opp i en middels bruktbil. slikt er langt over det jeg regner som hyllevare. med mindre du mener en bil er det også.

 

Ja 10-40 gig er vanlig 100 er i en helt annen skala.

Lenke til kommentar

 

La meg gjette; dette er kun for de som så og si bor i sentralen.

Hva med oss som bor et firesifret antall kabelmeter fra sentralen, og i dag er tvunget til å leve med smalbånd med hastighet som ikke engang takler streaming i 1080p?

 

G.fast is a digital subscriber line (DSL) standard for local loops shorter than 500 m

Håper virkelig Telenor klarer å strekke seg litt lenger.

Total linjelengde inkludert inntak: 511 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Mulig produktklasse: VDSL 50/15

Estimert brutto nedlastingshastighet:116487

Estimert brutto opplastingshastighet:23600

Lenke til kommentar

Vi i Nord-Trøndelag har vært heldige de siste årene med mange fiberprosjekter (Altibox). Bygda mi får også fiber nå til høsten, 100/100 til å begynne med (men man kan få 1Gbps når de åpner for det). Jeg har 10/0,8 nå, som er maks av hva Nextgentel klarer å levere til huset mitt, og har 2 mobiler, 2 nettbrett, 3 laptoper, 1 stasjonær samt streaming (Netflix/TV2 Sumo) som ofte foregår samtidig. 10/0,8 er altså i minste laget.

 

Mitt spørsmål er, kommer denne "nye" teknologien noen gang til å komme ut på bygda til de som (utrolig nok) IKKE bestiller seg fiber nå som utgravingen foregår? Argumentet deres er at kobber er bra nok, så hvorfor grave fiber inn til huset.

Lenke til kommentar

Jeg vil påpeke at regjeringen vil at "alle" skal ha bredbånd innen få år. Regjeringen definerer 2 mbit som bredbånd.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/bredband-til-alle--rammevilkar-for-auksj/id717302/

 

Merk dere at dette skrivet er fra 2013. Selv i 2013 var 2 mbit for tregt for streaming i akseptabel kvalitet. 2 mbit var også for lite for en flerforbrukerhusstand i 2013. Dette beviser en liten velvilje fra staten til å sørge for en god tilgang til det som er, og da var, en livsnødvendighet i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Nei men det er ikke off the shelf som at du kan kjøpe det de fleste steder. At du har utstyr som kjører det helt klart men det er for det meste til lokale settinger. 

 

Mente vel egentlig at du overdrev vanligheten av 100gig litt, ikke noe annet en det.

 

siden jeg ikke en gang finner priser enkelt på 100 gig switcher så... 

 

Jeg kan bestille 100 Gbit utstyr av en komersiell aktør i morra om jeg vil det.

 

Poenget var at fiber allerede leverer laaangt over 1 gbit, og den dagen 1 gbit blir tregt, så er det lett å øke hastigheten.

 

AtW

 

100 gbit som er ren 100 gbit og ikke bundling?

Lenke til kommentar

 

 

Nei men det er ikke off the shelf som at du kan kjøpe det de fleste steder. At du har utstyr som kjører det helt klart men det er for det meste til lokale settinger. 

 

Mente vel egentlig at du overdrev vanligheten av 100gig litt, ikke noe annet en det.

 

siden jeg ikke en gang finner priser enkelt på 100 gig switcher så... 

 

Jeg kan bestille 100 Gbit utstyr av en komersiell aktør i morra om jeg vil det.

 

Poenget var at fiber allerede leverer laaangt over 1 gbit, og den dagen 1 gbit blir tregt, så er det lett å øke hastigheten.

 

AtW

 

100 gbit som er ren 100 gbit og ikke bundling?

 

 

Ja, det finnes 100GbE interface og 100GbE trancievere kommersielt tilgengelig og er nok mest sett i kjernenett hos ISPer og transitt levrandører i dag. Samt innad ved supercomputere som ikke bruker infiniband.

 

Innad i utstyret dette er påmontert fungerer både 40GbE og 100GbE som multi-lane, men det er fortsatt et interface og en traciever.

 

400GbE jobbes det mye med om dagen og man forventer at den er standarisert i 2017.

100GbE var standardisert i 2010 sammen med 40GbE

Lenke til kommentar

 

La meg gjette; dette er kun for de som så og si bor i sentralen.

Hva med oss som bor et firesifret antall kabelmeter fra sentralen, og i dag er tvunget til å leve med smalbånd med hastighet som ikke engang takler streaming i 1080p?

Tja, jeg bor 800 meter fra sentralen og får 50/12 ca. Man bør jo få rundt 2-400 med denne teknologien! :p

 

Jeg har fiber helt inn til huset, og den spesielle boksen som gjør fiber om til dritt og videre til ruter er koblet til pc med en 5meter cat6 ledning.

 

Jeg får i virkeligheten 1.5-1.6 mbit. Selv om jeg betaler for MYE mer. Det eneste stedet jeg får maks fart er speedtest. (får faktisk 5 mbit mer).

 

Dvs i steam og origin og alt bortsett fra speedtest. Der får jeg 105 mbit opp og ned.

 

Så de driver nok og kødder med QoS eller lignende, vi har ikke tilgang til å gå inn på ruterne våre engang. Så man må ringe de hvis man vil skifte passord på wifien.

 

Og noden er rett utenfor huset mitt. (Den med alle fiberledningene som går til forskjellige hus), fuck me, right?

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

 

La meg gjette; dette er kun for de som så og si bor i sentralen.

Hva med oss som bor et firesifret antall kabelmeter fra sentralen, og i dag er tvunget til å leve med smalbånd med hastighet som ikke engang takler streaming i 1080p?

Tja, jeg bor 800 meter fra sentralen og får 50/12 ca. Man bør jo få rundt 2-400 med denne teknologien! :p

 

Jeg har fiber helt inn til huset, og den spesielle boksen som gjør fiber om til dritt og videre til ruter er koblet til pc med en 5meter cat6 ledning.

 

Jeg får 1.5 -1.6 mbit.

 

Dvs i steam og origin og alt bortsett fra speedtest. Der får jeg 105 mbit opp og ned.

 

Så de driver nok og kødder med QoS eller lignende, vi har ikke tilgang til å gå inn på ruterne våre engang. Så man må ringe de hvis man vil skifte passord på wifien.

 

Hvilken leverandør har du? Prøv over kryptert VPN, så se hvordan det er da.

 

Da kan iallefall ikke leverandøren din se hvor trafikken din går :)

Lenke til kommentar

Hvilken leverandør har du? Prøv over kryptert VPN, så se hvordan det er da.

 

 

Da kan iallefall ikke leverandøren din se hvor trafikken din går :)

 

Jeg torrenter ikke ulovelig shit engang. men linux distroer går ikke fortere enn det jeg har allerede skrevet. Har testet ut max fart med torrents også.

 

Så har ikke bruk for kryptert VPN.

 

Edit: Sjekk mitt forrige innleggs edit

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...