Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fastlegen har gitt meg opp.. Sliten, tungpustet uten noe fysisk aktivitet, generelt dårlig almentilstand


tyggys27

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette blir et langt innlegg, men føler det er nødvendig for å få frem alle detaljene. Håper noen tar seg tid til å lese og har noen synspunkter.

 

 

Jeg er en mann på 19 år.

Jeg har slitt med helsen siden midten av februar. På disse 8 månedene så har jeg Vært på 15 forskjellige legebesøk.

Jeg driver med en hobby der jeg må Være I god fysisk form, dette har jeg alltid Vært, frem til februar. Da begynte den fysiske formen og bli værre.

 

Først var jeg tungpustet ved minimal fysisk aktivitet, (gå opp en liten trapp eller bare ligge på sofaen) så kom brystsmertene, og jeg var trøtt og sliten hele tiden. Alle disse symptomene har vedvart frem til dags dato.

 

Har Vært hos fastlegen en del ganger, der har jeg fått vite at jeg har hatt kyssesyken, og CMV-infeksjon, men dette var visst lenge siden. Har Vært hos lungespesialist tre ganger og alle testene der ute har vist at lungene mine er I tipp topp stand. (Har hatt astma siden jeg var spedbarn, men alle lungetestene viser at jeg ligger over gjennomsnittet for en frisk person) også Vært hos en spesialist på indremedisin to ganger, han har ikke funnet noe vesentlig utenom at jeg I juni hadde kikhoste(for andre gang på seks år) Har Vært hos hjertespesialist på grunn av mistanke om hjertemuskelbettenelse, men hjerte var også helt fint.

 

Nå I det siste har jeg også slitt med irritabel tarm, selv om jeg har variert kostholdet er tarmen forsatt irritabel.

 

Disse symptomene som blir nevnt under har pågått siden mars/april: Jeg føler meg ikke frisk, har ikke følte meg frisk på en lang stund. Jeg sliter med å sove om nettene på grunn av smerter I bryst (venstre side og midt på) og smerter I ledd, samt at jeg har tung pust (når jeg ligger i ro, og ved lett fysisk aktivitet). Har også begynt å få en del hodepine. Jeg har også problemer med infeksjoner I halsen som kommer med gjeve mellomrom, og sliter med smerter I korsryggen. Jeg har også merket at jeg er blitt mindre tolerant for alkohol.

Har også noe ujevn puls og hjertebank til tider.

Sure oppstøt forekommer også til tider, uten at jeg har funnet noe mønster på dette. Jeg hoster mye og har smerter I kjeven.

 

 

Som nevnt er lungene og hjerte fine, så ikke noe problemer med astmaen.

 

Nå er jeg veldig lei av at legene ikke finner ut av noe, dette går ut over livskvaliteten min, da jeg er utrolig sliten etter arbeid og bruker ettermiddagene og helgene til å sove og prøve å spare opp litt energi, noe som ikke hjelper noe særlig, det er også tungt å puste, noe som tar på.

Etter formen ble dårlig har jeg prøvd å trene litt lett, men det går dårlig hver gang, og jeg er utslitt en god stund etter hvert forsøk.

 

Jeg har tatt mange blodprøver og en urinprøve, ingen ting unormalt med disse.

Har også tatt røntgen av lungene, bildene var helt normale.

Har tatt vanlig EKG og EKG ved fysisk aktivitet, med gode resultater. Ultralyd av hjertet er også gjennomført, også her var prøvene helt normale.

Lungene er lyttet på, helt normalt. Blodtrykket er litt høyt men innenfor normalen.

 

Jeg lurer på om det er noen som har Vært I samme situasjon som meg og har noen tanker rundt hva jeg eventuelt bør prøve videre, fastlegen min har gitt meg opp, og jeg blir bare henvist til de samme spesialistene som jeg har Vært hos tidligere og som ikke har funnet ut noe.

 

Jeg har veldig lyst å funne ut hva som er problemet med meg slik at jeg kan komme meg I form igjen og få litt overskudd I hverdagen og få startet med hobbyen min igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe dritt når legene ikke greier å finne ut av hva som feiler deg. Jeg vet, jeg har vært gjennom noe av det samme. Jeg var "heldig", etter et utall legebesøk og henvisninger fant de endelig ut hva som var feil og jeg fikk bekreftet at jeg ikke var sprø/hypokonder. Man begynner jo å lure..

 

Jeg er ikke helsepersonell, og vil heller oppfordre deg til å gå tilbake til legen enn å søke råd på et forum der du ikke aner hvem som svarer. Bytt fastlege om nødvendig. Det kan funke, det som fikk ballen til å rulle for min del var at den vanlige legen min var utilgjengelig den dagen og jeg kom til en annen som sjekket noe annet enn hva kollegaen hadde gjort.

 

Det som gjør at jeg likevel svarer deg er at jeg kjenner igjen noen av symptomene. Noen, ikke alle.

 

- sliten

- leddsmerter, kjevesmerter

- ryggsmerter

- tarmtrøbbel

 

Hvis legen din ikke har sjekket det enda, så kan du spørre om det kan gjøres en utredning for revmatiske lidelser. Jeg tror det er ganske lite utbredt blant unge, men har du testet "alt" annet kan det være verdt å sjekke. Du kan jo google litt rundt det også, se om du kjenner deg igjen. (Men ikke google for mye, plutselig overbeviser du deg selv om at du har alt mulig dritt. Det har du ikke!)

 

Ikke gi opp! Legene finner ut av det til slutt. Lykke til, og god bedring!

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at stoffskiftet ditt er sjekket? Hvordan har du det ellers? Kan det ligge noe psykisk til grunn?

Stoffskiftet er sjekket, og dette var også normalt. Ellers har jeg det fint, ikke noe psykisk som ligger til grunn! :)

 

Det er noe dritt når legene ikke greier å finne ut av hva som feiler deg. Jeg vet, jeg har vært gjennom noe av det samme. Jeg var "heldig", etter et utall legebesøk og henvisninger fant de endelig ut hva som var feil og jeg fikk bekreftet at jeg ikke var sprø/hypokonder. Man begynner jo å lure..

 

Jeg er ikke helsepersonell, og vil heller oppfordre deg til å gå tilbake til legen enn å søke råd på et forum der du ikke aner hvem som svarer. Bytt fastlege om nødvendig. Det kan funke, det som fikk ballen til å rulle for min del var at den vanlige legen min var utilgjengelig den dagen og jeg kom til en annen som sjekket noe annet enn hva kollegaen hadde gjort.

 

Det som gjør at jeg likevel svarer deg er at jeg kjenner igjen noen av symptomene. Noen, ikke alle.

 

- sliten

- leddsmerter, kjevesmerter

- ryggsmerter

- tarmtrøbbel

 

Hvis legen din ikke har sjekket det enda, så kan du spørre om det kan gjøres en utredning for revmatiske lidelser. Jeg tror det er ganske lite utbredt blant unge, men har du testet "alt" annet kan det være verdt å sjekke. Du kan jo google litt rundt det også, se om du kjenner deg igjen. (Men ikke google for mye, plutselig overbeviser du deg selv om at du har alt mulig dritt. Det har du ikke!)

 

Ikke gi opp! Legene finner ut av det til slutt. Lykke til, og god bedring!

Da skal jeg høre med legen om det kan Være en mulighet :) Å Google for mye er ikke bra, det har jeg erfart selv..

Takk for det :)

 

Er nok en god idé å bytte fastlege. Og ta seg en tur i kirka kanskje?

Hehe, ja, er vel tid for det ja :)

 

Hvordan er kostholdet ditt? Har du kjæledyr? Har du kjente allergier mot matvarer, kjæledyr eller f.eks. støvmidd? Grunnen til at jeg spør er at disse kan forverre underliggende tilstander om du er allergisk. Astma og allergi følger gjerne hverandre.

 

Som nevnt over har jeg prøvd å variere kostholdet , men det har ikke hjulpet. Jeg har ikke kjeledyr, men allergier har jeg, ikke noe av dette som er grunnen heller, har også hatt allergien siden jeg var liten og aldri merket noe I nærheten av dette før.

 

Ikke sikkert det er relevant, men jeg hadde bedt fastlegen om å sjekke for borreliose.

Mange av punktene stemmer godt overens.

 

Se for øvrig:

http://www.lyme.no/index.php/symptomer

 

Edit: Vær klar over at det finnes to forskjellige tester, en enkel der de kun sjekker for de vanligste bakteriene.

 

Dette var også noe jeg ikke har hørt om før som kan Være en mulighet, takk for tipset! Nå har jeg Vært fall noe å vise til neste time, så kan jeg få sjekket dette også :) Endret av tyggys27
Lenke til kommentar

Det er på ingen måte utelukket at dette kan være psykisk, da er både somatiseringslidelse og hypokondri aktuelle lidelser.

 

Og, nei, jeg synes ikke det er nedverdigende å ha en psykisk lidelse. At psykiske plager er lavstatus endrer ikke på det faktum at dette er reelle plager som trenger behandling, og som det i mange tilfeller også finens behandling for - og pasienten trenger å bli møtt med samme respekt og ansvarlighet som om kun kroppen var syk.

 

I det hele viser de psykosomatiske lidelsene hvor kunstig det kan være å skille mellom kropp og psyke; vi er alle i kroppene våre og vi har alle en opplvelse av hva som skjer i kroppene våre.

 

Jeg anbefaler denne boka som et utgangspunkt, Wilhelmsen er kanskje den som vet og kan mest om dette i Norge

http://www.pax.no/hypokondri-og-kognitiv-terapi.5602412-331609.html

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og for å komme med noe som jeg opplevde :

 

Jeg hadde en del symptomer rundt brystkassen, var ikke i form , hadde smerter og stråling av smerter, dette ble sjekket hos legen fant ingen ting. Hadde av og til litt hodepine osv.

 

2 år etterpå BANG , viste seg at alle de diffuse symptomene var forårsaket av en hjernesvulst. Legene hadde trolig avskrevet meg som en hypokonder mens nevrologen sa at utifra det jeg hadde gitt av informasjon til legene når jeg var inne i 2008 så synes han det var underlig at det ikke ble sjekket opp videre , spesielt siden det var noen målinger allerede da som kunne ha bidratt til at de har oppdaget hjernesvulsten tidligere og dermed grepet inn langt tidligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle nevne en immunsykdom som heter Lupus, og MS (multippel sklerose).

Ellers er det nevnt flere interessante ting over, det kan også være en kombinasjon av ettervirkninger av kyssesyken og noe psykisk.

Psykisk kan det være et savn av mening med livet, eller savn etter noen som virkelig bryr seg om en. Eller sorg.

 

Men smertene i brystet syns jeg ikke stemmer overens med kun psykiske plager eller ME.

Med mindre det skulle være hendelser i livet ditt som virker inn slik at du nærmest ikke får puste...

Lenke til kommentar

Man får vel ikke borreliose om vinteren?

 

 

Stadium 3 - sen utbredt sykdom

Stadium tre kan opptre måneder til år etter smitten hos personer som ikke har fått behandling med antibiotikum i stadium 1 eller stadium 2. Dette stadiet kan vise seg ved et utslett på oversiden av armer eller ben - det ses en blå/rød misfarging og huden blir arraktig og tynn. Sykdommen kan også vise seg ved kroniske leddsmerter, eller ved hodepine, konsentrasjonsvansker, eventuelt lammelser og svekket følsomhet.

http://nhi.no/livsstil/reisemedisin/sykdommer/borreliose-flattbitt-1737.html

Lenke til kommentar

For øvrig latterlig at dere kan tro at dette er psykisk. Klart fysisk + oppramsing av noen vanlige symptomer som ikke har noe med årsaken å gjøre (vondt i korsryggen er ikke noe rart når du ligger og hviler hele tiden, f.eks). Umulig å si noe om hva det er når vi ikke har hvilke prøver som er tatt og resultatet.

 

Helsepersonell må lære seg forskjellen på å bekymre seg over symptomer, og at man har et reellt funksjonsfall og lister opp alt man har av symptomer for å hjelpe legen å finne ut hva årsaken til funksjonsfallet er. Det første er hypokondri, det andre er en følge av legens inkompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk.

Edit: stryk det. Du må lese hele teksten i sammenheng. Stadium 2 kommer først, og der har man symptomer. Det står ikke at sykdommen plutselig bryter ut flere år etterpå uten symptomer i forkant.

Har gjort det. Det står at man kan bli dårlige på forskjellige måter, men hos de fleste vil fasen gå over uten behandling. Da tenker jeg at det er lett å avfeie symptomene med "jeg har sikkert influensa" (ikke uvanlig å ha leddsmerter og generelt vondt ved sterk influensa) eller lignende, og så kobler man det ikke med et flåttbitt for flere måneder siden.

Lenke til kommentar

Siden organer; hjerte og lunge er helt feilfrie og godt utredet, så ville jeg konaktet en nevrolog. Dette kan gjøres via henvisning fra fastlege eller privat. Jeg ville tatt privat.

 

Når man er kommet dit du er nå, må man gjerne bruke elimineringsmetodikken. En nevrologisk undersøkelse vil kunne påvise om symptomene dine har en nevrologisk årsak. Hvis ikke, så har man luket bort en rekke årsaker og man kan deretter gå videre innenfor et annet medisinsk felt for videre undersøkelser. Nå har du i første omgang utelukket hjerte og lunger, og sannsynlighvis noen metabolske årsaker basert på blodprøver. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...