Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jobb hos deg: Er det greit å se på?


Anbefalte innlegg

Når håndverkere eller noen gjør en jobb hos deg, er det da ok at du ser på og følger med

når de jobber?

Eller er det noe de kan mislike, og som du helst bør gjøre lite av?

Husker en gang noen mekanikere kom og skulle se på bilen som ikke ville gå.
Jeg sto og fulgte med, men så sier en av dem "Bare gå inn og vent du da". Da oppfattet jeg det

som at de ikke likte eller ble distraherte av at jeg sto og fulgte med.

 

Kan godt tenke meg å se på en del når de jobber, men er usikker på om det er frekt å gjøre det. :hmm:

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok få som liker at andre står å ser på at de jobber.

Selv har jeg enten hjulpet til eller latt de drive på mens jeg er ute av huset om det er større jobber. Å stå å se på kunne jeg aldri tenkt meg, har hatt tilfeller der folk har stått å sett over skuldra mens jeg jobber også, kan ikke fordra det.

 

Det er ukomfortabelt, kanskje ikke direkte frekt, men abolutt ikke noe du bør gjøre.

 

Selv når jeg har passet på personer som skal jobbe steder de ikke har lov å være(type rørlegger i sikkerhets-graderte rom) har jeg ikke stått å direkte fulgt med på de.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ville nok ikke stått bak og sett på hva h*n gjør, men heller komme til nå og da for å bekrefte at de gjør jobben skikkelig. Jeg har selv jobbet i servicebransjen, og det verste var når en kunde skulle følge med på hva jeg gjør.

 

Selvfølgelig var det til tider OK, men det finnes de som skal kontrollere at det blir gjort riktig, og gjerne påpeker det øyeblikkelig hvis det er noe som kunden mener er feil.

Endret av kjekset
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer litt an på situasjonen og personen vil jeg tro. Personlig gjør jeg ingenting av at noen ser på, jeg er flink til å prate skit allikevel. Men dersom jeg føler at noen henger over meg, spesielt om de skal kommentere på alt som blir gjort, da blir jeg lett irritert (selv om jeg prøver å ikke fremstå som det). Spørsmål og oppriktig nysgjerrighet gjør meg ikke stort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at det er noe fasitsvar på den her TS. Kommer nok veldig mye an på situasjon, kreves det mye konsetrasjon er det best å la folk ha godt med alburom. Utover dette handler det vel mye om EQ. Vi er alle forskjellige i forhold til hva vi er komfortable med. Man må nesten lese personen man har å gjøre med så godt man kan og ta det derfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber med IT og hvis jeg hjelper noen med et eller annet vil jeg heller at de henter seg en kaffe eller whatever enn at de står og ser over skulderen min og følger med på hva jeg gjør.

Det værste her er når de spør hva man gjør, oftest er det de som kan minst som spør også, slik at det er umulig å forklare.

Heldigvis nøyer de seg oftest med hva som helst av forklaring ettersom de ikke skjønner noe av hva man verken sier eller gjør :p

Lenke til kommentar

Jeg jobber med IT og hvis jeg hjelper noen med et eller annet vil jeg heller at de henter seg en kaffe eller whatever enn at de står og ser over skulderen min og følger med på hva jeg gjør.

 

Jo jeg kjenner igjen det på en måte. En gang jeg skulle hjelpe en bekjent med tv decoder som ikke funket, sto

han hele tiden opp over meg å maste "hvis du går ned der da .. hvis du går tilbake og gjør sånn da"..blabla. Og ble oppgitt når jeg ikke fant noe

ut på flekken, for han skjønte ikke at man måte prøve seg fram.

Veldig irriterende.

 

Jo jeg tror de fleste av dere har rett i det, at man helst ikke bør gjøre mye av det, bare kikke litt av og til og la de få jobbe uforstyrret

.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Kommer ann på, men stort sett er det greit å få jobbe i fred. Man blir jo litt stressa av att kunder skal stå å følge med, men det er det lite av forsåvidt hos oss. Som regel er det kunder som kommer inn på verkstedet og vi må vise de et eller annet.

 

Jeg jobber i bilbransjen, og vi har/hadde noen vietnamesiske kunder. Disse tar det å følge med på jobben til en annet nivå, da de kan stå 3-4stk å glana inn bilrutene å følge med. Hadde en vietnameser som også skulle hjelpe meg en gang å løsne et oljefilter som satt fast, det går jo liksom ikke fortere av å ha en kliss oppi deg som skal drive med henda sine der du driver :p

 

En av disse satt også på huk ved siden av verkstedplassen min i 4 timer å strekk å fulgte med..

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Jeg jobber med IT og hvis jeg hjelper noen med et eller annet vil jeg heller at de henter seg en kaffe eller whatever enn at de står og ser over skulderen min og følger med på hva jeg gjør.

Det værste her er når de spør hva man gjør, oftest er det de som kan minst som spør også, slik at det er umulig å forklare.

Heldigvis nøyer de seg oftest med hva som helst av forklaring ettersom de ikke skjønner noe av hva man verken sier eller gjør :p

 

 

Det er bare å si at du gjør jobben i henhold til SF1000. Triks jeg lærte av en kollega. (SF= sunn fornuft). Tror denne funker på de fleste av de som ikke har peiling på hva som foregår men fortsatt spør om hvorfor det blir gjort sånn og slik, dersom man ikke har noe annet fornuftig svar å gi.

Lenke til kommentar

Ja, det er irriterende når folk står å ser på deg når du jobber. Men det er greit å sjekke innom hvordan det går. For å ta et eksempel:

 

Jeg hadde noen som skulle gjøre arbeid for meg. Vi tok en runde gjennom rommene og gikk gjennom det som måtte gjøres, deretter begynte de. Jeg jobbet i nærheten samtidig. Nå og da gikk jeg ut for å sjekke, gjerne på vei ut for å hente noe i samme slengen, det å gå forbi gir deg nok info at du trenger ikke å stå å stirre. Et par ganger oppdaget jeg at de gjorde feil, og jeg påpekte dette. Og en annen gang var det jeg som hadde glemt å nevne noe for de. Etter min erfaring så er det aldri et problem så lenge man er hyggelige.

 

Så spør du meg så er det ikke OK å stå å se på, men du kan komme innom nå og da, f.eks. spør hvordan det går. Jobber du der samtidig så er jo det en fordel. Det er selvsagt viktig å gi folk rom når de jobber. Det handler om arbeidskomfortabelhet eller hva du skal kalle det, og respekt.

 

Det er altså stor forskjell mellom å se innom av og til, og å stå å stirre på dem når de arbeider. Førstnevnte kan være nyttig for begge parter, for alt du vet så er det du som har glemt noe.

Lenke til kommentar

Det er bare å si at du gjør jobben i henhold til SF1000. Triks jeg lærte av en kollega. (SF= sunn fornuft). Tror denne funker på de fleste av de som ikke har peiling på hva som foregår men fortsatt spør om hvorfor det blir gjort sånn og slik, dersom man ikke har noe annet fornuftig svar å gi.

Er så skjeldent jeg er ute av kontoret for tiden, så har ikke vært noe problem på noen år :p
Lenke til kommentar

I min jobb kan jeg ikke si noe annet enn at det er greit at kundene ser på. Jobber nemlig i butikk.

 

Men jeg kan godt innrømme at det er en smule irriterende skråstrek creepy med de som skal stå helt opp i trynet mitt og nesten er på vei over disken når jeg f.eks står å pakker inn presang for de.

Helt greit, man må kunne tåle at kunder ser på deg når du jobber over disk, men så har du disse bedreviterne,som følger med på hver minste lille bevegelse du gjør, og kommer med små stikk type "nå må du pakke pent da, dette er til en 90 år gammel dame SERRU", eller, "du har ikke et litt penere innpakningspapir da?"

 

Og bare så det er sagt, jeg er ikke pålagt å pakke inn noe som helst. Det er en ekstraservice vi gir om kunden spørr, og hvis vi har tid.  De fleste klesbutikker stapper i beste fall plagget oppi en upersonlig gaveeske i papp med butikkens logo utenpå

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv veldig glad i å se på kyndige håndtverkere jobbe. Ikke for å følge med og se hvorvidt de gjør noe feil, men heller observere teknikker, innøvde håndbevegelser og små finurligheter som kommer med årene.

 

Jobber som kokk selv, og har ingen problemer med at folk ser på at jeg jobber, eller spør meg om ting hvis formålet er å lære noe.

Kan også skyldes ditt pene ytre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...