Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Adgang til å nekte AMS-installering?


oepeter

Anbefalte innlegg

AMS (automatisk måleravlesning) er under utrulling i Norge. Dvs alle husstanders strømforbruk er pålagt å bli overvåket time for time og lagret minimum 3-15 måneder.  

 

Dette blir lagt frem som en stor fordel for alle husstander. Jeg mener det er en fullstending unyttig sløsing med folks penger, da kostnaden kommer til å bli lagt på netteier og i siste instans inndrevet over fastleien. I tillegg gis nettselskapene adgang til effektbegrensing og/eller fjernutkobling. Dette kan bli morsomt når en forsmådd 16-åring med datakunnskaper stenger strømmen i eks-kjærestens foreldres hus som hevn...

 

I forskriften FOR-2011-06-24-726 er det bl.a i §4.1 adgang til unntak for installering når det b) er til vesentlig og dokumenterbar ulempe for sluttbruker.

 

Er det her da juridisk adgang å nekte installering med begrunnelse i frykt for overvåkning?

 

Paragraf §4.1 og §4.3-4.6 trer heller ikke i kraft for 1.jan 2019. Jeg kommer derfor til å nekte mitt nettselskap å installere, først og fremst med henvendelse til pkt 4.1, dernest med henvisning til at forskriftenendringen ikke trer trer i kraft før 2019.

 

Så hva tror dere? Skal en bare legge seg på rygg og godta hva som helst eller skal en jobbe litt for å få befolkningens øyne opp for samfunnets sløseri og overformynderi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frykt for overvåkning vil vanskelig være en "vesentlig og dokumenterbar ulempe" - etter sin art er en slik frykt vanskelig å dokumentere som en konkret ulempe, og en generell frykt vil antagelig ikke regnes som en "vesentlig ulempe". Hvis du skal påberope deg dette må du i så fall allerede nå begynne å skaffe informasjon om internkontrollen hos din nettleverandør, slik at du kan underbygge påstanden din. 

 

Selv om § 4-1 ikke trer i kraft før 1. januar 2019 har § 4-7 om nettselskapets plikt til å installere innen 1. januar 2019 allerede trådt i kraft. Sammenhengen mellom bestemmelsene tilsier at § 4-1 gjelder nyinstallasjoner mens § 4-7 gjelder eksisterende kunder. 

 

 

Hvis du har inngått nettleieavtale etter 2011 kan det være at nettselskapet har et punkt i avtalen om at de har rett til å installere AMS. I så fall vil de ha en privatrettslig adgang til å gjøre dette fordi du har akseptert det i avtalen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir lagt frem som en stor fordel for alle husstander. Jeg mener det er en fullstending unyttig sløsing med folks penger, da kostnaden kommer til å bli lagt på netteier og i siste instans inndrevet over fastleien. I tillegg gis nettselskapene adgang til effektbegrensing og/eller fjernutkobling.

 

Dette er en avsporing, men jeg kan heller ikke se noen fordeler med dette, for husstander i Norge.

Lenke til kommentar

Minner meg på at jeg må lese av strømmen i dag. Damn. Er en hel prosess bare det å låse seg inn til huseier for å komme frem til det jævla sikringsskapet. 

 

Personlig så ser jeg en stor fordel i at jeg ikke trenger å betale alt for mye i strøm. Til tross for at jeg belaster strømtrekket mye mindre enn mange andre familier som ikke bryr seg, eller kan styre strømtrekket til riktig tid.

 

Eneste vesentlige strømtrekket skjer enten i løpet av natten, eller sent på kvelden. Og om ønskelig så kan jeg jo bare sette opp at det skal trekkes når prisen er lavest, og det gir minst mulig belastning i huset mitt. Det er i alle fall planen. Da sparer både jeg og netteier penger. I tillegg sparer de seg penger på å slippe å sende ut SMS'er på at jeg skal lese av strømmen, samt purringer på dette. 

Jeg ønsker i alle fall fremtiden velkommen. Det er på høy tid, og selv for 10 år siden så ble jeg målløs når jeg fikk høre hvor gammeldags hele systemet til nå har vært. Erfaringsmessig så synes jeg det er litt morro å lese innslag fra de som gang på gang motstrider seg forandring. Måtte det være overgang til DAB, overgang fra fasttelefon, Smarttelefon, Smart-TV, streaming, internett, fiber, trådløs teknologi, roboter osv... Lista er lang. 

Og alt dette koster penger, men på mirakuløst vis så har det ikke ruinert oss. Ja, på sikt så er det meste slike tiltak kostbesparende.

 

 

 

 I tillegg gis nettselskapene adgang til effektbegrensing og/eller fjernutkobling.

Vær vennlig å utdyp. Hvordan skulle denne tenkte effektbegrensningen fungere? Enten så vil spenningen eller frekvensen falle, for å begrense strømmen, som du igjen kun oppdager ved at enhetene dine stopper å virke (en del av disse vil sannsynligvis heller aldri komme til live igjen), for ikke å snakke om at det kan være brannfarlig. 
 

Eller snakker du om en justerbar sikring, i motsetning til den effektbegrensningen du altså fra før, som kalles hovedsikringen? Ikke at det endrer noe i praksis. Du betaler for en viss toppeffekt, og bruker du mer, så går strømmen. Du kan heller ikke pøse ut i strøm, og har du en veldig høy reaktiv effekt så vil du etter hva jeg har hørt, få en ekstra strømregning eller pålegg om å fikse dette. 

Poenget er bare at jeg ikke helt ser problemet i forhold til i dag? 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Og med AMS blir det dyrere å bruke strøm på dagtid, som fører til at en må (huske) å sette på div maskiner om kvelden/natten. Eller kjøpe noe for å automatisere dette. Og så blir nettet brukt mere effektivt til å eksportere strøm slik at vi i Norge får dyrere strøm. Det kan bli en rimelig høy timepris for å lese av måleren selv.

Endret av toreae
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og med AMS blir det dyrere å bruke strøm på dagtid, som fører til at en må (huske) å sette på div maskiner om kvelden/natten. Eller kjøpe noe for å automatisere dette. Og så blir nettet brukt mere effektivt til å eksportere strøm slik at vi i Norge får dyrere strøm. Det kan bli en rimelig høy timepris for å lese av måleren selv.

Har ikke kommet ennå og den dagen det kommer så blir det win-win, siden prisen da blir lavere på kveld/natt/morgen i motsetning til samme pris døgnet rundt for de som ikke har slik måler (det blir selvsagt dag pris)

Lenke til kommentar

Den eneste form for overvåking i forbindelse med disse, er vel hvis man driver med hasj-dyrking hjemme?  :hmm:

 

Dvs. det danner seg et bruksmønster (og høyt forbruk) over tid når varmelamper og vifter eller hva de bruker, slår seg inn til faste tider.  :hmm:

 

Tror ikke de har noen interesse eller kan hente noe verdifullt/nyttig ved å overvåke måleren sånn generelt, men mulig jeg ikke har tenkt andre mulige scenarioer der det kan "misbrukes" (?)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Automatisk måleravlesning har vært i bruk i deler av landet for en del år siden. Tror vi hadde det frem til 2002-2003 eller noe sånt før det ble fjernet og satt inn manuelt. Hadde vel automatisk 7-8 år kanskje? Veldig lettvint da, selv om å lese av en måler 4 ganger i året ikke er allverdens jobb. Får jo til og med påminnelse på sms.

Lenke til kommentar

Tap tap og tap. Først skal man betale for skiten. Så skal man betale for automatisere varmtvannstank, vaskemaskin, oppvaskemaskin osv, eller betale for ekstra dyr strøm på dagtid. Og så skal man betale ekstra for all strøm, siden mere strøm er eksportert.

Betale for "skiten" gjør du jo uansett, gjennom nettleien

Lenke til kommentar

 

Tap tap og tap. Først skal man betale for skiten. Så skal man betale for automatisere varmtvannstank, vaskemaskin, oppvaskemaskin osv, eller betale for ekstra dyr strøm på dagtid. Og så skal man betale ekstra for all strøm, siden mere strøm er eksportert.

Betale for "skiten" gjør du jo uansett, gjennom nettleien

 

 

Ja...? Men hadde det ikke blitt innført, hadde man vel ikke betalt for den, eller?

Lenke til kommentar

Har hatt AMS måler i 4 år nå. Meget fornøyd med dette da strømleverandøren ikke kan trikse med når du har brukt strømmen (Koster deg ofte mer pga måten de avregner kWh).

 

Ser det blir nevnt fjernutkobling og stiller meg meget undrende til hvor trådstarter har fått informasjonen sin. En vanlig AMS måler er ikke konstruert for denne type funksjon.

Lenke til kommentar

Tap tap og tap. Først skal man betale for skiten. Så skal man betale for automatisere varmtvannstank, vaskemaskin, oppvaskemaskin osv, eller betale for ekstra dyr strøm på dagtid. Og så skal man betale ekstra for all strøm, siden mere strøm er eksportert.

Det er da rett og rimelig at man betaler det man belaster nettet med. Og med det så mener jeg altså at man skaper økte kostnader og tap for netteier. Det er rett og slett ulogisk at vi andre som enten har investert i slikt utstyr som hjelper på, eller oss som faktisk har mulighet til å hjelpe på problemet faktisk ikke blir straffet med å betale de andre sitt tap... 

 

Det virker i alle fall ganske nørsynt å bruke det som et argument at strømmen blir dyrere for de som bruker mest på dagtid, og følgelig er de som "ødelegger" mest. Må også huske på at når dette kommer i de fleste hjem, så vil forskjellene etter hvert jevne seg litt mer ut. 

 

Det er på toppen av alt meget miljøvennlig alternativ. Mindre tap, mindre effekt er nødvendig å produsere, færre nye strømlinjer/utstyr og mindre vedlikehold. Men ja, at vi er nødt å betale noen kroner mer totalt sett den første tiden er i og for seg sant. Ikke at strøm er dyrt i Norge (svinbillig), og ikke noe vi har særlig å klage på...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

Tap tap og tap. Først skal man betale for skiten. Så skal man betale for automatisere varmtvannstank, vaskemaskin, oppvaskemaskin osv, eller betale for ekstra dyr strøm på dagtid. Og så skal man betale ekstra for all strøm, siden mere strøm er eksportert.

Betale for "skiten" gjør du jo uansett, gjennom nettleien

 

 

Ja...? Men hadde det ikke blitt innført, hadde man vel ikke betalt for den, eller?

 

Så du tror at nettleien ville forsvinne om de ikke har noe å bruke pengene på?

Lenke til kommentar

Nettselskapene kan bli betingen til å senke prisene, eller få lov å justere dem opp, alt etter hvordan regnskapet deres ser ut. Så det er i og for seg en sannhet med modifikasjoner at det sannsynlig kan bli noe dyrere nettleie den første tiden, fordi de har en kostnad ekstra. 

 

Men nøyaktig hvor mye vil nok variere. For nettleie varierer veldig rundt om kring i norges land, da forholdene er forskjellige. På lang sikt vil nettleien kunne gå ned, om det oppfordrer flere til å bruke mer på natterstid.

 

Men det vil ikke bli noe lavere pris om du ikke hadde installert AMS, om man har en mulighet eller ei. For nettleie er fastsatt for de som måtte være tilkoblet og er på samme prisgruppe, og én enhet forskjell utgjør nok tilsvarende ingenting. :p 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...