Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg saksøke vaktene på stena line?


d00d

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva slags lover er det som gjelder i internasjonalt farvann, i dette tilfellet ombord på stena line som går mellom Oslo og Fredrikshavn. Situasjonen er slik at jeg ble lagt i bakken av vaktene ombord i båten av bagatellmessig grunn og de utøvde unødvendig mye vold ved å ta politigrep og bøye armen lenger opp enn den er i stand til å tåle - på en brutal måte. Nå har jeg fått skade på skulder og klarer ikke å bøye den optimalt. Er det mulig å saksøke disse vaktene, og hvordan skal man gå fram i dette tilfellet?

Endret av d00d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt kjent med lover på båter men går ut i fra at båtens registreringsland sitter med juridiksjonen.

Så dersom det er norsk båt så er det norsk lov som gjelder og norsk politi som etterforsker saker..

Ville gått til lege å fått dokumentasjon og anmeldt vaktene for legemesbeskadelse/fornærmels hva termen blir så får politiet etterforske saken. sivilt søksmål kan bli dyrt og det er verdt å prøve å få saken opp via domstolen ved å anmelde først og se om politiet starter sak.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Og hva gjorde du for at vaktene utøvde makt mot deg? Om de var ute etter bråk og kjedet seg, noe jeg godt kan tenke meg siden dette er på en båt, så har du kanskje en god sak, men ikke om det viser seg at du har gjort noe som de mente var ordensforstyrrelse, f.eks. at du var full og plagde resten av gjestene, så kan det være at de bare har gjort slik de er trent til. Tipper uansett at politiet ikke gidder å bruke tid på dette og det vil sikkert ende med henleggelse grunnet mangel på bevis eller lignende.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å anmelde og å rette søksmål.

Ved ein anmeldelse vil politiet etterforske for å sjå om det foreligger grunnlag for å ilegge straff, ved eit søksmål vil grunnlaget være for å hevde sin rett, i dette tilfellet erstatning. Det eine utelukker ikkje det andre.

 

Fyrste trinn er uansett å dokumentere skaden. Deretter er det fleire vegar vidare, men det mest hensiktsmessige vil ofte være å henvende seg direkte til skadevolder. Har du flaks så tar dei på seg ansvaret og betalar ut erstatning for dine tap direkte utan rettsak, alternativt blir å rette søksmål for å hevde din rett.

 

Kor god saka di er vil i stor grad være avhengig av omstendigheitene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kaller det en bagatell, men det er din versjon, og det er ikke usannsynlig at vaktene har en annen. Det gjør nok ikke saken din enklere at dette skjedde på en båt, da vaktene ikke har mulighet til å be om bistand fra politiet. Vektere på båt har også utvidet myndighet, ettersom vaktene etter avtale med kapteinen, kan tildeles politimyndighet til å foreta slike pågripelser. 

 

En annen ting er at båten og vaktene ikke nødvendigvis er ansatt i Norge. Om jeg skal gjette, så tipper jeg det er snakk om "danskebåten" Stena Saga (typisk "vekterne la meg i bakken for en bagatell" plass), hvor de ansatte er svenske statsborgere. 

Endret av Windoge
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da lurer jeg på, som et par andre her: Hva var foranledningen til denne episoden? Jeg har vært på den båten mange ganger, og jeg opplever ikke vaktene som noen som legger folk i bakken for moro skyld.

 

Det gjør de neppe. Jeg antar at disse vaktene er godt kurset for å utføre denne jobben, og fartøy som Stena Saga er å betrakte som er veldig "rødt" objekt som krever at de vet hva de gjør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mulig jeg har en liten bias for sånne saker. Jeg har sett mange bli lagt i bakken / ikke kommet inn å utested av såkalt "bagatell", som regel er det ikke en bagatell. En har i det minste vært frekk/ufin/kranglete/truende/agressive og ikke etterfølgt beskjeden fra vakta.

 

Selvsagt kan misforståelser skje. Jeg har selv blitt tatt i låsgrep av en vakt (stående) da 2 stk ved siden av meg plutselig braket sammen og knuste flaske i hode på hverandre. Ettersom jeg er en kraftig breiskuldra kar(muskulært), skinnet og stod mitt mellom de 2 og holt dem på avstand fra hverandre så misforsto vakta og trodde jeg var innblandet. Min reaksjon var derimot å ta det rolig, smile og si beklager men jeg har ikke noe med dette å gjøre. Ble sluppet ganske raskt.

Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt ikkje umogleg at trådstarter kan ha eit legitimt krav for erstatning etter skade dersom det er brukt unødvendig mykje vold. Men voldsbruken vil vanligvis berre være unødvendig dersom trådstarter samarbeida med vaktene, jo meir motstand ein gjer, jo meir vold kan vakta bruke for å få kontroll på situasjonen.

Det vil også være av betydning om skaden blei påført med vilje, eller om det var eit uhell. Dersom vakta f.eks. bøyde arma rundt for å påføre smerte etter trådstarter hadde overgitt seg ved å ikkje lenger yte motstand så vil ein ha ei langt sterkare sak enn dersom skaden var eit resultat av at vakta prøvde å få kontroll på situasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som utkaster i 15 år(på land vel å merke) og det er alltid en grunn til at man må utøve makt mot gjester. Bruk av makt medfører alltid at gjesten blir sur og snurt og de bagatelliserer alltid foranledningen som TS gjør her.

Nåja, i Oslo har det vært mye snusk. Folk som har jobbet som dørvakter som aldri burde vært der i utgangspunktet. Det er en grunn til at utesteder i Oslo ikke lenger har lov til å ansette dørvakter selv, men må leie tjenesten av profesjonelle vaktselskaper. Nå er det bedre enn det var før.

 

Når det er sagt, dette høres ut som en klassiker, som flere påpeker, der TS bagatelliserer episoden. Jeg har som sagt vært på den båten før, og har sett folk bli tatt vekk av vaktene. Og ikke uten grunn. Det at TS heller ikke har oppdatert med ny info sier vel sitt.

Lenke til kommentar

Foranledning har ikke så stor betydning - uansett, når jeg er passiv, overgir meg uten å gjøre motstand og lar meg pågripes. Deretter virker det ut som at de har til intensjon å påføre meg smerte med viten og vilje, antakeligvis fordi de kjeder seg, har for lite å gjøre og opplever for lite action disse klovnene på stena saga. Jeg har jobbet som selger for stena line tidligere, i tillegg til å ha tatt mange ceuiseturer over skagerak og jeg skammer meg nå å ha representert den båten. Man så også at disse fjompenissene ikke var helt i vater utifra blikk, utseende og gange. Retarda folk.

Endret av d00d
Lenke til kommentar

Enig.

 

Vaktene vet svært lite om deg annet enn at du formodligen faktisk har gjort noe galt, siden du "overga deg" i utgangspunktet. Hva vet vel disse vaktene om deg og din psykiske tilstand? Kanskje dem bare ville være på den sikre siden og forsikre seg om at du ikke kunne gjøre motstand med hensyn til seg selv/deg og medpassasjerer. At noe uteskalerer seg på en båt er nok ikke heldig.

 

Jeg sier ikke at alle vektere/vakter gjør riktige valg, men i dette tillfellet og ut fra hva du skriver så virker det som om du ikke har så mye å fare med...

Lenke til kommentar

Foranledning har ikke så stor betydning - uansett, når jeg er passiv, overgir meg uten å gjøre motstand og lar meg pågripes. Deretter virker det ut som at de har til intensjon å påføre meg smerte med viten og vilje, antakeligvis fordi de kjeder seg, har for lite å gjøre og opplever for lite action disse klovnene på stena saga. Jeg har jobbet som selger for stena line tidligere, i tillegg til å ha tatt mange ceuiseturer over skagerak og jeg skammer meg nå å ha representert den båten. Man så også at disse fjompenissene ikke var helt i vater utifra blikk, utseende og gange. Retarda folk.

Selvfølgelig har foranledningen mye å si. Og fremtoningen din forteller meg at du nok bagatelliserer din egen rolle ganske betraktelig her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...