Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg saksøke vaktene på stena line?


d00d

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet som utkaster i 15 år(på land vel å merke) og det er alltid en grunn til at man må utøve makt mot gjester. Bruk av makt medfører alltid at gjesten blir sur og snurt og de bagatelliserer alltid foranledningen som TS gjør her.

 

Ja, for misbruk av makt er jo noe som aldri skjer eller? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at søksmål rettet mot en person må anlegges for den personens verneting. En norsk vekter kan med andre ord saksøkes i Norge, mens en svensk vekter må saksøkes i Sverige, und so weiter.

 

Det finnes et unntak i Luganokonvensjonen artikkel 5 nr. 3, i sak om erstatning utenfor kontraktsforhold kan man saksøke "der skaden ble voldt eller oppsto". Det vil si at man kan saksøke for den domstolen som har jurisdiksjon for skipet. I Norge vil dette være skipets hjemsted etter sjøloven § 8, for Stena Line vil jeg anta dette er Oslo tingrett. 

 

Uavhengig av hvor man kan gå til sak vil det være loven på stedet skaden skjedde som avgjør hva som er erstatningspliktig. "Loven" på et skip som fører norsk flagg er norsk lov, men i svensk eller dansk farvann vil også hhv. svensk eller dansk lov kunne gjøre seg gjeldende. 

 

 

På et skip gjør det seg imidlertid gjeldende en del andre forhold. Det er ikke slik at skipets kapteins ord er lov, men vekternes handlinger vil bli forstått med kapteinens ansvar for sikkerheten til skipet, mannskapet, og de øvrige passasjerene i mente. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Foranledning har ikke så stor betydning - uansett, når jeg er passiv, overgir meg uten å gjøre motstand og lar meg pågripes. Deretter virker det ut som at de har til intensjon å påføre meg smerte med viten og vilje, antakeligvis fordi de kjeder seg, har for lite å gjøre og opplever for lite action disse klovnene på stena saga. Jeg har jobbet som selger for stena line tidligere, i tillegg til å ha tatt mange ceuiseturer over skagerak og jeg skammer meg nå å ha representert den båten. Man så også at disse fjompenissene ikke var helt i vater utifra blikk, utseende og gange. Retarda folk.

 

Foranledningen har *all* betydning. Det er den som avgjør om vekterne på båten hadde anledning til å bruke makt mot deg. 

 

Med mindre du forteller konkret hva som skjedde før dette skjedde, og hva du gjorde, og konkret hva de gjorde, så blir dette en meningsløs tråd der ingen kan gi deg noe som ligner på et vettugt svar.

 

I korte trekk, dersom du utsettes for smertepåvirkning gjøres det vanligvis fordi du ikke lar deg pågripe. Det høres i utgangspunktet merkelig ut at du la armene bak på ryggen, ikke spente kroppen eller gjorde noen motstand, og at de likevel brukte smertepåvirkning på deg.

 

Kapteinen på båt i internasjonal fart har politimyndighet, og kan så vidt jeg vet delegere denne. Noen får korrigere meg om jeg tar feil.

 

Du kan anmelde vaktene, og saksøke. Det betyr ikke at de taper eller dømmes. Det avhenger av forskjellige faktorer, men først og fremst av foranledningen.

 

 

 

Jeg har jobbet som utkaster i 15 år(på land vel å merke) og det er alltid en grunn til at man må utøve makt mot gjester. Bruk av makt medfører alltid at gjesten blir sur og snurt og de bagatelliserer alltid foranledningen som TS gjør her.

 

Ja, for misbruk av makt er jo noe som aldri skjer eller? 

 

 

Jeg har i alle fall fem år på baken som ordensvakt, og jeg har til dags dato ikke sett misbruk av makt i døra. Før jeg begynte å jobbe med slikt så jeg mye maktbruk jeg trodde var overdreven, men det var fordi jeg ikke visste hva jeg snakket om, og ikke forsto rammene for bruk av makt.

Endret av Simon Aldra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, det var mye som var galt med dørvakter i Oslo tidligere. Men de siste årene har de blitt mer profesjonelle etter at utestedene ikke lenger selv fikk lov til å ansette egne dørvakter. De må nå leie dørvakttjenester fra vaktselskaper. Jeg har selv sett dørvakter bli lagt i jern av politiet.

 

Edit:

 

Med mindre du forteller konkret hva som skjedde før dette skjedde, og hva du gjorde, og konkret hva de gjorde, så blir dette en meningsløs tråd der ingen kan gi deg noe som ligner på et vettugt svar.

Synes også det er betenkelig at TS ikke vil si noe om foranledningen. Det mener jeg svekker hans troverdighet, og virker til å være en som hele tiden skylder på andre uten å ville ta selvkritikk eller ansvar for egne handlinger.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Som sagt, det var mye som var galt med dørvakter i Oslo tidligere. Men de siste årene har de blitt mer profesjonelle etter at utestedene ikke lenger selv fikk lov til å ansette egne dørvakter. De må nå leie dørvakttjenester fra vaktselskaper. Jeg har selv sett dørvakter bli lagt i jern av politiet.

At utestedene ikke får ansette egne vakter har mer å gjøre med at store vaktselskaper lobbyet justisdepartementet for å få det inn i lovverket. Hele lov om vaktvirksomhet er preget av at den er skrevet av teoretikere uten kompetanse på vaktvirksomhet. Dagens praksis av loven gjør mange steder at man får vakter med langt dårligere kompetanse.

 

Ordensvakter kan bryte loven. De kan da pågripes. At man påsettes håndjern betyr ikke at man er dømt.

 

I Norge har jeg har blitt fortalt av andre vektere at man kan tildeles politimyndighet på båt når situasjonen tilsier det.

 

I Sverige er det et helt annet regelverk. Der har svært mange ordningsvakter og vektere permanent begrenset politimyndighet de stedene hvor det oppholder store folkemengder.

I utgangspunktet har kaptein i utlandsfart politimyndighet ombord (eller alle kapteiner? Korrigerer meg gjerne), så vidt jeg vet. Den kan så delegeres.

 

I Sverige er det kun ordensvakter som har begrenset politimyndighet. Deres myndighet er nødvendig for å kunne ta hånd om personer med makt, der det ikke er grunnlag for pågripelse eller nødverge. Ordensvakter utfører utover det så vidt jeg vet bare "enhvarsgrip", som svarer til det som heter "det samme kan enhver annen" i spl §176 i Norge. De kan jo derfor også fysisk fjerne noen fra et lokale.

 

Vektere har ikke politimyndighet i Sverige, trenger man tjenester som forutsetter det bruker man ordensvakter (eller skyddsvakter).

Endret av Simon Aldra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At utestedene ikke får ansette egne vakter har mer å gjøre med at store vaktselskaper lobbyet justisdepartementet for å få det inn i lovverket. Hele lov om vaktvirksomhet er preget av at den er skrevet av teoretikere uten kompetanse på vaktvirksomhet. Dagens praksis av loven gjør mange steder at man får vakter med langt dårligere kompetanse.

Ordensvakter kan bryte loven. De kan da pågripes. At man påsettes håndjern betyr ikke at man er dømt.

Den gangen jeg så vakten som var lagt i jern av politiet og ført bort, så var det relatert til en sak der 6(!) dørvakter hadde banket opp en gjest, og sparket ham mens han lå nede. Den dørvakten som ble ført bort var blant de. Og det var en dørvakt som jobbet på et av de verre stedene i Oslo på den tiden, Jacksons.

 

Man kan si det man ønsker om hvorvidt utesteder har/har ikke lov til å ansette egne vakter, men det har i hvert fall blitt bedre i Oslo mtp. dørvakter, så jeg vil si at endringene som er gjort den siste tiden er av det bedre.

 

Edit: men akkurat dette er helt på siden av det som EGENTLIG skal diskuteres i denne tråden.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

 

At utestedene ikke får ansette egne vakter har mer å gjøre med at store vaktselskaper lobbyet justisdepartementet for å få det inn i lovverket. Hele lov om vaktvirksomhet er preget av at den er skrevet av teoretikere uten kompetanse på vaktvirksomhet. Dagens praksis av loven gjør mange steder at man får vakter med langt dårligere kompetanse.

Ordensvakter kan bryte loven. De kan da pågripes. At man påsettes håndjern betyr ikke at man er dømt.

Den gangen jeg så vakten som var lagt i jern av politiet og ført bort, så var det relatert til en sak der 6(!) dørvakter hadde banket opp en gjest, og sparket ham mens han lå nede. Den dørvakten som ble ført bort var blant de. Og det var en dørvakt som jobbet på et av de verre stedene i Oslo på den tiden, Jacksons.

 

Man kan si det man ønsker om hvorvidt utesteder har/har ikke lov til å ansette egne vakter, men det har i hvert fall blitt bedre i Oslo mtp. dørvakter, så jeg vil si at endringene som er gjort den siste tiden er av det bedre.

 

Edit: men akkurat dette er helt på siden av det som EGENTLIG skal diskuteres i denne tråden.

Det var mye grums før, men det er en grov forenkling å si at det skyldes at egenvakthold ikke er hovedregelen lenger. Det er mange andre faktorer, der mer fokus på vandel, og ordensvaktkurset er de viktigste. Og dagens praksis innebærer faktisk at det jobber vektere uten ordensvaktkompetanse i mange politidistrikt. Det er ekstremt problematisk.
Lenke til kommentar

Det finnes et unntak i Luganokonvensjonen artikkel 5 nr. 3, i sak om erstatning utenfor kontraktsforhold kan man saksøke "der skaden ble voldt eller oppsto". Det vil si at man kan saksøke for den domstolen som har jurisdiksjon for skipet. I Norge vil dette være skipets hjemsted etter sjøloven § 8, for Stena Line vil jeg anta dette er Oslo tingrett.

Stena Saga er registrert i Stockholm, og det er vel således å anse som hjemsted for skipet?

Skipet er ikke innført i skipsregistret i Norge, men altså i Sverige.

 

Jeg spør fordi jeg lurer.. Flaggstaten er uansett definitivt Sverige.

Lenke til kommentar

Det var mye grums før, men det er en grov forenkling å si at det skyldes at egenvakthold ikke er hovedregelen lenger. Det er mange andre faktorer, der mer fokus på vandel, og ordensvaktkurset er de viktigste. Og dagens praksis innebærer faktisk at det jobber vektere uten ordensvaktkompetanse i mange politidistrikt. Det er ekstremt problematisk.

Jeg skal ikke påstå at det er den eneste årsaken, men det å gå tilbake til slik det var før denne bestemmelsen trådte i kraft er ikke veien å gå.

 

Ja, TS, tenkt å si noe mer om foranledningen? Du mener den er irrelevant, la det nå være opp til andre å bedømme.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påstå at det er den eneste årsaken, men det å gå tilbake til slik det var før denne bestemmelsen trådte i kraft er ikke veien å gå.

 

Ja, TS, tenkt å si noe mer om foranledningen? Du mener den er irrelevant, la det nå være opp til andre å bedømme.

Det har svært liten effekt på grums, mens andre tiltak har svært stor effekt. Men det får bli en annen diskusjon.

 

Jeg venter også på foranledningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det finnes et unntak i Luganokonvensjonen artikkel 5 nr. 3, i sak om erstatning utenfor kontraktsforhold kan man saksøke "der skaden ble voldt eller oppsto". Det vil si at man kan saksøke for den domstolen som har jurisdiksjon for skipet. I Norge vil dette være skipets hjemsted etter sjøloven § 8, for Stena Line vil jeg anta dette er Oslo tingrett.

Stena Saga er registrert i Stockholm, og det er vel således å anse som hjemsted for skipet?

Skipet er ikke innført i skipsregistret i Norge, men altså i Sverige.

 

Jeg spør fordi jeg lurer.. Flaggstaten er uansett definitivt Sverige.

Yup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har jobbet som utkaster i 15 år(på land vel å merke) og det er alltid en grunn til at man må utøve makt mot gjester. Bruk av makt medfører alltid at gjesten blir sur og snurt og de bagatelliserer alltid foranledningen som TS gjør her.

 

Ja, for misbruk av makt er jo noe som aldri skjer eller? 

 

 

Jeg har i alle fall fem år på baken som ordensvakt, og jeg har til dags dato ikke sett misbruk av makt i døra. Før jeg begynte å jobbe med slikt så jeg mye maktbruk jeg trodde var overdreven, men det var fordi jeg ikke visste hva jeg snakket om, og ikke forsto rammene for bruk av makt.

 

 

Vel, nå er vel ikke akkurat du uavhengig når det kommer til dette. Men det er nok av eksempler på at maktmisbruk skjer i vekteryrket. Så jeg vet ikke helt hvorfor du prøver å fortelle meg at maktmisbruk ikke skjer i vekterfaget, som vekter så skulle jeg ønske du var litt mer virkelighetsorientert enn som så. 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vektere-brakk-armen-paa-mann-uten-togbillett/a/23241184/

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/--Junkier-juger-nok-ikke-alltid-6610310.html

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/7-vektere-tiltalt-for-vold/a/215960/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vekter-doemt/a/7190107/

http://www.siste.no/naringsliv/kriminelle-vektere-slipper-unna/s/1-103-4876392

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vekter-domt-for-befoling-1867210.html

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vekter-og-soldat-domt-for-vold-1794400.html

http://www.osloby.no/nyheter/krim/Vekter-stjal-studentenes-bankkort-A--domt-for-tyveri-av-170000-kroner-7220041.html

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/vekter-dmt-for-vold/290914.html

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har jobbet som utkaster i 15 år(på land vel å merke) og det er alltid en grunn til at man må utøve makt mot gjester. Bruk av makt medfører alltid at gjesten blir sur og snurt og de bagatelliserer alltid foranledningen som TS gjør her.

 

Ja, for misbruk av makt er jo noe som aldri skjer eller? 

 

 

Jeg har i alle fall fem år på baken som ordensvakt, og jeg har til dags dato ikke sett misbruk av makt i døra. Før jeg begynte å jobbe med slikt så jeg mye maktbruk jeg trodde var overdreven, men det var fordi jeg ikke visste hva jeg snakket om, og ikke forsto rammene for bruk av makt.

 

 

Vel, nå er vel ikke akkurat du uavhengig når det kommer til dette. Men det er nok av eksempler på at maktmisbruk skjer i vekteryrket. Så jeg vet ikke helt hvorfor du prøver å fortelle meg at maktmisbruk ikke skjer i vekterfaget, som vekter så skulle jeg ønske du var litt mer virkelighetsorientert enn som så. 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vektere-brakk-armen-paa-mann-uten-togbillett/a/23241184/

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/--Junkier-juger-nok-ikke-alltid-6610310.html

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/7-vektere-tiltalt-for-vold/a/215960/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vekter-doemt/a/7190107/

http://www.siste.no/naringsliv/kriminelle-vektere-slipper-unna/s/1-103-4876392

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vekter-domt-for-befoling-1867210.html

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vekter-og-soldat-domt-for-vold-1794400.html

http://www.osloby.no/nyheter/krim/Vekter-stjal-studentenes-bankkort-A--domt-for-tyveri-av-170000-kroner-7220041.html

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/vekter-dmt-for-vold/290914.html

 

 

Er nok mange sure epler der ute, men i flere av tilfellene er media ute etter å skape overskrifter, og er derfor kun ute etter "offeret" sin versjon. Situasjonen hvor vekterne "knakk" armen på personen du linker til er en av disse. 

Lenke til kommentar

Vel, nå er vel ikke akkurat du uavhengig når det kommer til dette.

 

Jeg er nok mer opptatt enn deg av at råtne epler skal kastes på hodet og ræva ut av bransjen. Men jeg har ikke sett maktmisbruk i løpet av mine år i døra. Men jeg minner om at jeg skriver i ett annet innlegg at det finnes grums i bransjen. Så er det sagt.

 

Men det er nok av eksempler på at maktmisbruk skjer i vekteryrket. Så jeg vet ikke helt hvorfor du prøver å fortelle meg at maktmisbruk ikke skjer i vekterfaget, som vekter så skulle jeg ønske du var litt mer virkelighetsorientert enn som så.

 

Som forumbruker skulle jeg ønske du ikke prøvde å legge ord i munnen min. Jeg har aldri sett det skje selv. Jeg sier i et annet innlegg at det finnes grums. Jeg er heller ikke vekter, men ordensvakt. 

 

Så skal vi gå over til anekdotene dine, som skal representere en yrkesgruppe med over 10.000 medlemmer.

 

 

 

De hadde rett til å holde ham igjen, han brukte vold for å komme seg unna, de forsøkte å legge ham i bakken, og armen brekker. Det er en ulykke, uønsket for all del, men det er en risiko man løper når man skal legge noen i bakken som ikke vil bli lagt i bakken. 

 

 

Det skjedde nok utvilsomt mye faenskap på Oslo S før i tiden, helt sikkert nå også.

 

 

 

Vektere frikjent for vold. At det endte opp med å være bare fem vektere betyr at påtalemyndigheten frafalt tiltalen uten rettslig behandling. Det burde fortelle sitt.

 

 

De hadde ikke lovlig hjemmel for å pågripe siden nasking på denne tiden ikke hadde en strafferamme på mer enn seks måneder i fengsel. Det vil ikke skade med mer kunnskap om rammene for lovlig pågripelse i vekterkursene. Ellers er det jo verdt å poengtere at pågripelsen ville vært lovlig i dag, siden strafferammen ble hevet på midten av 2000-tallet.

 

 

Som tidligere nevnt, det finnes grums, men dette hadde også mye å gjøre med politiets manglende oppfølging av selskapene. Selskapene bæsjet på leggen når de ikke innhentet ferske vandelsattester, men politiet bæsjet også på leggen når de ikke informerte selskapene om vektere som ble straffet for kriminalitet. Det er en informasjonsplikt de har.

 

Det er uansett noe som er røsket kraftig opp i i senere år.

 

 

Hører åpenbart ikke hjemme i vekteryrket.

 

 

 

Det der skjedde på fritiden. Hvordan er det relevant at han er vekter?

 

 

 

Som i tilfellet med beføling, slikt mister man jobben for å gjøre.

 

 

 

Skjedde på fritida.

 

Du har altså vist til ni anekdoter som skal "bevise" at vektere er en luguber gjeng.

 

En av anekdotene viser en lovlig pågripelse. Det så vidt jeg vet ikke tatt ut tiltale mot vekterne.

 

Den neste er grei. Deretter kommer vi til saken der det ble tatt ut tiltale mot vektere. De ble frikjent. Så kommer vi til et tilfelle av rettsvillfarelse som førte til en bot på 5.000 kroner. Den episoden er da altså 14 år gammel. Så kommer vi til en sak som handler om et systemisk problem som i stor grad er utbedret nå, men som også hadde kompliserte årsakssammenhenger. Deretter kommer vi til en seksualforbryter som med rette mistet jobben, deretter kommer vi til en episode som skjedde i fritiden, før vi kommer til en sak der en vekter også var en tyv (og mistet jobben), før vi kommer til enda en episode som skjedde i fritiden.

 

Da teller jeg at i alle fall fire av eksemplene dine enten er irrelevante eller resultater av at det tas ut tiltaler som ikke fører til fellende dom, eller i ett tilfelle resultat av at folk normalt ikke vet opp ned på en lovlig pågripelse.

 

Hadde du egentlig et poeng? Hva skal du egentlig bevise? Det er ingen som nekter for at det finnes råtne epler i denne bransjen, og i alle fall ikke undertegnede. Det er rett og slett uredelig av deg å legge ord i munnen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har jobbet som utkaster i 15 år(på land vel å merke) og det er alltid en grunn til at man må utøve makt mot gjester. Bruk av makt medfører alltid at gjesten blir sur og snurt og de bagatelliserer alltid foranledningen som TS gjør her.

 

Ja, for misbruk av makt er jo noe som aldri skjer eller? 

 

 

Jeg har i alle fall fem år på baken som ordensvakt, og jeg har til dags dato ikke sett misbruk av makt i døra. Før jeg begynte å jobbe med slikt så jeg mye maktbruk jeg trodde var overdreven, men det var fordi jeg ikke visste hva jeg snakket om, og ikke forsto rammene for bruk av makt.

 

 

Vel, nå er vel ikke akkurat du uavhengig når det kommer til dette. Men det er nok av eksempler på at maktmisbruk skjer i vekteryrket. Så jeg vet ikke helt hvorfor du prøver å fortelle meg at maktmisbruk ikke skjer i vekterfaget, som vekter så skulle jeg ønske du var litt mer virkelighetsorientert enn som så. 

 

 

Er nok mange sure epler der ute, men i flere av tilfellene er media ute etter å skape overskrifter, og er derfor kun ute etter "offeret" sin versjon. Situasjonen hvor vekterne "knakk" armen på personen du linker til er en av disse. 

 

 

"– Jeg har jobbet i vekterbransjen selv, og har flere ganger sett maktmisbruk utført av vektere. Likevel har jeg aldri sett noe så voldsomt som dette. Jeg hørte armen hans brekke. Jeg opplevde situasjonen som brutal og sjokkerende, sier vitnet."

 

Og alt han var skyldig i var å nekte å vise billett. Mest sannsynlig en blindpassasjer. Beklager, men når en arm blir brukket under en anholdelse er maktbruken uforholdsmessig. Blir det så voldsomt må kanskje vektere bruke skjønn og vurdere at det er bedre å vente på politiet som har skikkelig kompetanse og trening til å utføre en slik anholdelse.

Lenke til kommentar

 

Vel, nå er vel ikke akkurat du uavhengig når det kommer til dette.

 

Jeg er nok mer opptatt enn deg av at råtne epler skal kastes på hodet og ræva ut av bransjen. Men jeg har ikke sett maktmisbruk i løpet av mine år i døra. Men jeg minner om at jeg skriver i ett annet innlegg at det finnes grums i bransjen. Så er det sagt.

 

Men det er nok av eksempler på at maktmisbruk skjer i vekteryrket. Så jeg vet ikke helt hvorfor du prøver å fortelle meg at maktmisbruk ikke skjer i vekterfaget, som vekter så skulle jeg ønske du var litt mer virkelighetsorientert enn som så.

 

Som forumbruker skulle jeg ønske du ikke prøvde å legge ord i munnen min. Jeg har aldri sett det skje selv. Jeg sier i et annet innlegg at det finnes grums. Jeg er heller ikke vekter, men ordensvakt. 

 

 

Vil si at det er relevant hva vektere gjør i fritida. På samme måte som andre yrker som jobber med mennesker og makt. Ikke uten grunn at media nevner arbeidstittel her. Du burde også sjekke opp definisjonen av vold. Det eneste han prøvde å gjøre var å komme seg unna ved å presse seg selv gjennom veggen med vektere. Og motstå forsøk på anholdelse. Han dyttet ikke, han slo ikke, han sparket ikke. Så fortell meg at det er vold, han ble vel ikke tiltalt for det heller. Saken ble anmeldt. La meg minne deg på at det er mange saker i Norge som blir henlagt på bevisets stilling pga ressursmangel. Sier ikke at det er saken her, men noe man må helt klart må vurdere. Å brekke armen på noen vil jeg si er ganske spesielt, og vitner om mangel på kompetanse og trening. Det skal bare ikke skje. Ihvertfall ikke i en blindpassasjer sak med en ikke voldelig person. 

 

Jeg har ikke noe imot vektere. Og jeg vet at de fleste gjør jobben sin. Hva som provoserte meg er at jeg følte du avviste enhver form for maktmisbruk i vekteryrket, og i døra på utesteder. Men det kan være jeg misforsto meningen din. Jeg har selv møtt uprofesjonelle vektere i døra på utesteder. En gang ble jeg fratatt min legitimasjon av en vekter, fordi han mente den var falsk. Hvorfor han mente det er nokså ukjent. Selv når vennene mine sto rundt å bekrefta at det var meg, ville han ikke rikke seg. Jeg ble riktig nok forbanna, men ingen vold oppsto mellom meg og vekteren. Problemet ble løst en halvtime senere av en politipatrulje som ga meg legitimasjonen tilbake. Jeg mener vekteren misbrukte sin makt, og du må gjerne være uenig med meg på det. Om man skal ta noe man mener er falsk legitimasjon, skal man være skråsikker, og selv da burde politi bli tilkalt av utestedet umiddelbart for oppklarelse. Han hadde ingen planer om det, det var en tilfeldig politipatrulje jeg tok kontakt med som løste det for meg.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...