Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cannabis til 'medisinsk bruk' my ass!


subramanian

Anbefalte innlegg

Vil bare si at jeg er drittlei av at så mange ser ut til å plutselig engasjere seg overmåte mye i cannabis debatten og bruke argumentet: 'ja men det er jo så fantastisk til medisinsk bruk!'!! Dette er århundrets mest utbrukte og urelevante argument! Når jeg hører dette hjernedøde argumentet fra mine sløve venner da sier jeg bare: NåR BEGYNTE DU å BRY DEG OM å LINDRE ANDRES SMERTE?!? For 99% av tilfellene jeg har hørt dette argumentet kommer det fra folk som ikke bryr seg en døyt om andre mennesker eller medisin og smerte! De fleste vet også veldig lite om de negative effektene av langtidsbruk av hasj, de baserer argumentene sine på hva de har hørt andre argumentere uten å gidde å sette seg inn i faktaene selv. Disse late egoistiske drittungene forstår ikke hvilket ansvar de legger på seg selv ved å hevde at hasj er helt ufarlig uten å ha noe som helst grunnlag for hva de sier (utenom at de har røykt det selv et par ganger og ikke tatt skade av det)

 

Det andre kvalme argumentet i debatten er jo selvfølgelig det kjente ' ja, men alkohol er jo verre enn hasj', da er mitt svar et rungende: HVA Så DA!?? Skal vi innføre ett onde (hasj) bare fordi vi var så dum å innføre et annet (alkohol)? 

 

Jeg synes folk som argumenterer for ting som alkohol, hasj, tobakk osv. har et stort ansvar for å basere 'faktaen' sin på politelige kilder og ikke på hva venninnen til kompisen til svogeren til onkelen til datteren til typen din har sagt!

 

Hilsen noen som har opplevd det vonde siden av langvarig hasj bruk!     

 

Endret av subramanian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, men hva skal vi diskutere hvis du konkluderer i første post?

 

Ville vel egentlig bare gi disse folkene noe å tenke på og så høre hva folk mener om saken og hva disse som bruker slike argumenter i det hele tatt mener! Man må vere rimelig desperat hvis man trenger å trekke inn slike argumenter for å bevise at hasj bør bli lovelig i Norge! :) Hasj til medisinsk bruk hører til i en egen debatt om helse og burde ikke trekkes inn i en generell debatt om hva som skal gjelde for hele norge uavhengig av helse!

Endret av subramanian
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Helt alvorlig, hvorfor skal Morfin være lovlig og ikke Cannabis til medisinsk bruk? Og hvilke folk loker du rundt med der ingen av de bryr seg om andres smerte? 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Vel, jeg bruker ingen rusmidler unntatt sukker, og jeg tror marijuana bør legaliseres rett og slett fordi det ofte fører til hardere rusmidler. Ved å legalisere og selge over disk mister du hele "nå som jeg røyker hasj kan jeg like gjerne prøve kokain, heroin og methamfetamin, for samme fyren selger jo alt, og hvor farlig kan det være - marijuana var jo ikke farlig!"-greia. 

 

Dessuten kan marijuana ha enorme psykiske bieffekter, og selv om leger selvsagt har taushetsplikt mistenker jeg at mange lar være å søke hjelp, eller lar være å si at de bruker ulovlige rusmidler når de går til legen.

 

Så mitt spørsmål til TS: Er det bare folk du misliker, eller hadde du tenkt å diskutere argumenter for og mot legalisering også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Broren min har kroniske smerter og tar gjerne morfin-lignende tabletter og sterke sovetabletter flere ganger i uken, pluss andre mer vanlige reseptbelagt smertestillende. Han har prøvd cannabis en gang da han jobber med muligheten for å få inn dette lovlig i norge, noe som faktisk er mulig.

 

De morfin-lignende tablettene han tar, samt sovetablettene får han ut større mengder av, han har i praksis ett lite apotek av forskjellige smertestillende tabletter hjemme, noen han tar jevnligere, andre han tar når han har mer vondt enn vanlig.

 

Ser ikke at langtidseffekten av å stappe i seg kraftigere smertestillende og sterke sovetableter er så mye bedre enn cannabis, heller mye værre, selv om ingen av de er ønskelig.

 

Selv støtter jeg cannabis til medisins bruk, skrevet ut på resept av helst spesialister. Cannabis er mye bedre enn mye av det man kan få på resept i dag med mye værre bivirkninger. Som selvmedisinerig eller en universal løsning på alt er jeg ikke for, men det kan være en bedre løsning enn å proppe i seg andre, sterke tabletter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt alvorlig, hvorfor skal Morfin være lovlig og ikke Cannabis til medisinsk bruk?

 

 

Selv støtter jeg cannabis til medisins bruk, skrevet ut på resept av helst spesialister. Cannabis er mye bedre enn mye av det man kan få på resept i dag med mye værre bivirkninger. Som selvmedisinerig eller en universal løsning på alt er jeg ikke for, men det kan være en bedre løsning enn å proppe i seg andre, sterke tabletter.

 

Jeg er muligens enig i cannabis til medisinsk bruk, det jeg derimot er drittlei av er folk som bruker dette medisinske argumentet for å legalisere all bruk av cannabis i Norge og altfor ofte brukes argumente av folk som egentlig ikke kunne brydd seg mindre om det medisinske grunnlaget for cannabis!

Lenke til kommentar

Vel, jeg bruker ingen rusmidler unntatt sukker, og jeg tror marijuana bør legaliseres rett og slett fordi det ofte fører til hardere rusmidler. Ved å legalisere og selge over disk mister du hele "nå som jeg røyker hasj kan jeg like gjerne prøve kokain, heroin og methamfetamin, for samme fyren selger jo alt, og hvor farlig kan det være - marijuana var jo ikke farlig!"-greia. 

 

Dessuten kan marijuana ha enorme psykiske bieffekter, og selv om leger selvsagt har taushetsplikt mistenker jeg at mange lar være å søke hjelp, eller lar være å si at de bruker ulovlige rusmidler når de går til legen.

 

Så mitt spørsmål til TS: Er det bare folk du misliker, eller hadde du tenkt å diskutere argumenter for og mot legalisering også?

Dette synes jeg var et mye bedre argument, men jeg tror det blir en tap-tap situasjon der både legalisering eller ikke legalisering av hasj vil påvirke ulike grupper negativt. Som du sier kan kriminaliseringen av hasj føre til at en mindre gruppe av brukere lettere går over til tungere stoffer - på den andre siden kan legalisering føre til at gruppen av brukere blir større og at det derfor vil bli en større prosent av befolkningen som opplever negative effekter av hasj som f.eks psykiske lidelser selv om færre vil gå over til andre rusmidler. Jeg vet ikke hva som er verst....

 

Som svar på spørsmålet ditt: Ja, folk som utnytter argumenter som de egentlig ikke står for eller er likegyldig til(som det medisinske argument) misliker jeg sterkt og synes de er feige i sin diskusjon. Og kan godt diskutere lehalisering selv om det ikke var det som var min agenda :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Gruppen er allerede alvorlig stor. Hvor mange må være "kriminelle" før det er loven det er noe i veien med? Jeg vet ikke jeg, hasj er hvertfall veldig utbredt i hele Norge, spesielt blant ungdom nå. For min del er det hvertfall ulogisk å være så sterkt imot cannabis, men morfin til kreftpasienter og alkohol til 18åringer er helt flott. Russetiden er proppfull av alkohol annenhver dag, det er ikke mange som reagerer på det.

 

Når det er sagt er dette en diskusjon det finnes utallige tråder på allerede.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

De fleste oppegående mennesker som deltar i legaliseringsdebatten å er for dette fremstår ikke slik du beskriver det i innlegget ditt. De fleste med disse holdningenne holder seg somregel langt unda diskusjonsforum. Når det kommer til den generele legaliseringsdebatten fremstår de fleste forkjempere for legalisering som langt mer opplyste å har satt seg ganske godt inn i vitenskapen bak det og ikke latt seg villede av allsens propaganda som media har pushet ut gjennom årene. Sett deg gjerne litt inn i hvorfor cannabis i utgangspunkte ble ulovelig for så at du kan lese deg opp på litt statestikker rundt missbruk, dødsfall og problemer i stater og land som nå har legalisert eller avkriminalisert cannabis, tror nok du vil få deg en liten overaskelse når en sammenligner disse med land med strenge restriksjoner.

 

Slik du utformer innlegget ditt fremstår det som et dårlig forsøk på en hersketeknikk og lite annet.

 

Tenk litt på dette, du ligger kreftsyk, får cellegift behandling, sjangsenne dine for å overleve er minimale, men du velger likevel å gå gjennom denne bahandlingen. For å lindre smertenne og kvalmen som dette fører med seg velger du å bruke cannabis som har kvalmehemmende, smertestillende og appetittvekkende egenskaper med få eller ingen betydelige fysiologiske bivirkninger, langt tryggere og bedre enn å stappe seg full i godkjente pharmasøytiske medsiner som har lignende effekter med et hav av potensielle fysiologiske bivirkninger som ofte kan gjøre vondt værre. Forde du velger å bruker cannabis i denne situasjonen stempler staten norge deg som en kriminell stoffmissbruker og kaster all stigmatiseringen som dette fører med seg i din retning samtidig. Synst du dette er rett?

 

Jeg er for full legalisering, da jeg mener det er ens personlige rett å velge om en vil ruse seg på cannabis eller ikke, alkohol er bevist gang på gang at er et mye værre rusmiddel fysiologisk og stiller seg nok ganske likt psykisk slik drikkekulturen her til lands er. Når en ser på hva resurser politiet må bruke på overberusede folk på alkohol i helgenne til sammenligning med det politiet har nødt å håndtere av overberusede cannabis brukere i land hvor dette er legalisert blir det ganske klart hvilket av de 2 som er den virkelige onden. Argumentet om at vi ikke trenger å innføre enda en onde, forkaster jeg like lett som du forkaster "alkohol er værre" argumentet. Alkohol senker dømme evnen din drastisk å får deg til å gjøre dumme ting du eller ikke ville gjort som sådan automatisk blir et stort samfuns problem og enorme resurser blir brukt for å holde dette i sjakk, cannabis har en motsat effekt å gjør en ofte mer forsiktig å reflekterende over hendelser før en handler som igjen gjør at en har mindre sjangse for å gjøre noe dumt.

 

Men når dette er nevnt er det ikke den fulle legalisering som er viktigst for meg, det viktigeste er at absolutt alle restriksjoner som i dag er på plass mot forskning på cannabis blir fjernet i sin helhet, samt at medisinsk bruk av cannabis blir helt lovelig, en trenger ikke å gjøre fryktelig mye research for å finne flere eksempler av folk med MS, Kreft, Epilepsi eller andre sykdommer som har fått livene sine tilbake takket være cannabis, jeg mener det er blodig urettferdig at vi her til lands ikke skal ha muligheten å få prøve dette alternativet om en er alvorlig syk og faktisk ønsker det, egentlig mener jeg at det i mange tilfeller er cannabis som bør prøvest først i sammenheng med mange lidelser.

 

Det er vertfall min mening rundt akkurat dette, om du ellers føler for å diskutere litt mer sakelig vil du nok få bedre napp i legaliserings tråden her på forumet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609

  • Liker 5
Lenke til kommentar

99.9% av dem som er FOR legalisering av cannabis er umodne menn som synes det er kult å røyke seg fjern og mener det er en slags livsstil dem burde få lov til å leve. Ingen utdannelse og ingen fremtidsutsikter er stikkord som beskriver folkegruppen godt. Selv røyka en del i min ungdom men oss vanlige folk vokser ifra det når man passerer 25 i alle fall og begynner å bli ferdig med mastergrader og slutter å gå med caps. Meeen så henger mange igjen da og blir veldig oppsatt på at weed er en bra ting for samfunnet og så flagrer dem med noen forskningsrapporter som sier ditt og datt og ikke har rot i noe fordi dem vet ikke hva forskning er selvfølgelig.... også drar dem opp et eksempel på en forsker som røyker selv... og mener det er argument imot.... også ja..... så tenner de seg en joint og sitter helt slapp og padde flat i sofaen resten av kvelden før dem skriver noen nye innlegg når dem våkner noen timer senere. 

 

Til medisinsk bruk med resept og ekstrem kontroll er noe jeg er for. Kun til fysiologiske og kroniske psykiske lidelser slik at kun dem med fysiske plager og evigvarende psykiske lidelser kan få det. Ikke your average "samfunnet er så prestasjonsbasert at jeg har bltt deprimert"-gjengen som overfyller nav i dag..... 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

99.9% av dem som er FOR legalisering av cannabis er umodne menn som synes det er kult å røyke seg fjern og mener det er en slags livsstil dem burde få lov til å leve. Ingen utdannelse og ingen fremtidsutsikter er stikkord som beskriver folkegruppen godt. Selv røyka en del i min ungdom men oss vanlige folk vokser ifra det når man passerer 25 i alle fall og begynner å bli ferdig med mastergrader og slutter å gå med caps. Meeen så henger mange igjen da og blir veldig oppsatt på at weed er en bra ting for samfunnet og så flagrer dem med noen forskningsrapporter som sier ditt og datt og ikke har rot i noe fordi dem vet ikke hva forskning er selvfølgelig.... også drar dem opp et eksempel på en forsker som røyker selv... og mener det er argument imot.... også ja..... så tenner de seg en joint og sitter helt slapp og padde flat i sofaen resten av kvelden før dem skriver noen nye innlegg når dem våkner noen timer senere. 

 

Til medisinsk bruk med resept og ekstrem kontroll er noe jeg er for. Kun til fysiologiske og kroniske psykiske lidelser slik at kun dem med fysiske plager og evigvarende psykiske lidelser kan få det. Ikke your average "samfunnet er så prestasjonsbasert at jeg har bltt deprimert"-gjengen som overfyller nav i dag..... 

Hvor mange stereotypier er det mulig å få inn i ett innlegg?

Lenke til kommentar

 

99.9% av dem som er FOR legalisering av cannabis er umodne menn som synes det er kult å røyke seg fjern og mener det er en slags livsstil dem burde få lov til å leve. Ingen utdannelse og ingen fremtidsutsikter er stikkord som beskriver folkegruppen godt. Selv røyka en del i min ungdom men oss vanlige folk vokser ifra det når man passerer 25 i alle fall og begynner å bli ferdig med mastergrader og slutter å gå med caps. Meeen så henger mange igjen da og blir veldig oppsatt på at weed er en bra ting for samfunnet og så flagrer dem med noen forskningsrapporter som sier ditt og datt og ikke har rot i noe fordi dem vet ikke hva forskning er selvfølgelig.... også drar dem opp et eksempel på en forsker som røyker selv... og mener det er argument imot.... også ja..... så tenner de seg en joint og sitter helt slapp og padde flat i sofaen resten av kvelden før dem skriver noen nye innlegg når dem våkner noen timer senere. 

 

Til medisinsk bruk med resept og ekstrem kontroll er noe jeg er for. Kun til fysiologiske og kroniske psykiske lidelser slik at kun dem med fysiske plager og evigvarende psykiske lidelser kan få det. Ikke your average "samfunnet er så prestasjonsbasert at jeg har bltt deprimert"-gjengen som overfyller nav i dag..... 

Hvor mange stereotypier er det mulig å få inn i ett innlegg?

 

Uten noen argumenter eller bakgrunn for å komme med de? Tydeligvis 99.99.

 

Min erfaring er helt annerledes. Jeg har møtt mange brukere, og bare en av de har oppført seg slik, og han var vel 23 kanskje? Alle andre har hatt full jobb/studier og brukt rusmidler som alle andre - når de har lyst og når det passer seg slik.

 

Jeg tipper at Henrik ikke kjenner så mange brukere, men baserer seg på omtrent like god innsikt som han har vist i mange andre morsomme innlegg på dette forumet.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"NåR BEGYNTE DU å BRY DEG OM å LINDRE ANDRES SMERTE?!?"

 

Noen tanker, 1 Cannabis blir brukt mange steder som legemiddel, ofte sammen med andre planter/urter og endring av kosthold/livsstil, hvem tror du det er som jobber for å hindre cannabis; de store selskapene som tjener milliarder på milliarder på sitt dop, eller vanlige mennesker som kan dyrke dette selv for en slikk og ingenting?

2 Lær deg forskjellen på deg og meg. Denne barnehagementaliteten at jeg skal bestemme hva som er best for deg er egoistisk.

3 Det finnes ikke 1 eneste dødsfall i verden som skyldes overdose, not 1!

Lenke til kommentar

Faktum, slik jeg forstår det, er vel at vi egentlig ikke vet så godt som vi burde/kunne hvor stor medisinsk effekt cannabis har, eller hva de potensielle bivirkningene er. Årsaken til dette, vil jeg anta, er fordi det er såpass "ulovlig" som det er de fleste steder. Dette er i alle fall tilfelle for andre stoffer som MDMA, LSD og psilocybin. Forskning på disse stoffene er litt i "vinden" for tiden, det er blant annet forskerteam både i England og Nederland som mener at disse stoffene potensielt kan være til stor hjelp for folk med plager som PTSD, depresjon og annet, men det er gjerne svært tidkrevende og kostbart å forske nettopp fordi stoffen er klassifisert som tung narkotika etc. Men det er vel en annen diskusjon. Poenget med dette avsnittet er at cannabisbruk burde forskes mer på. Spekulasjoner hører ikke hjemme her. 

Jeg synes det egentlig blir litt feil å si "Men alkohol er jo lov, og det er mye skadeligere enn cannabis" og lignende. Det kan jo godt være at både alkohol OG cannabis burde vært ulovlig, for eksempel. At alkohol er lovlig betyr ikke at alle stoffer som, selv om det har grunnlag i masse forskning, er bevist å være mindre skadelig bør være lovlig. Det kan være alkohol er feil list å bruke.  

Men mitt hovedpoeng er dette; TS det virker som du har en personlig dårlig erfaring med langvarig cannabisbruk, noe som er veldig synd. Men dette blir jo ikke annet enn en erfaring fra én enkelt person. At cannabis er "dårlig" fordi du har dårlige erfaring med det holder like lite sannhet eller validitet som hva "venninnen til kompisen til svogeren til onkelen til datteren til typen" har sagt om hvor bra det er, basert på deres personlige erfaringer. Jeg vet ikke hvilke spesifikke problemer du opplever som du mener er en følge av langvarig cannabisbruk, men om dette f.eks. er psykisk lidelse så er det jo godt mulig at du ville hatt disse problemene uansett. For alt du vet ville problemene dine vært enda større i dag hadde du ikke brukt cannabis. Din isolerte erfaring er derfor ikke så mye verdt mener jeg. Selv om jeg setter pris på at du deler, og brukererfaringer er viktig, så burde avgjørelsen om hvorvidt et stoff skal legaliseres eller ikke, baseres på god gammeldags uavhengig vitenskapelig forskning utført på veldig mange mennesker. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har hørt at medisinsk cannabis ikke trenger gi rus? (mulig jeg har hørt feil/misforstått).

Hva er da argumentasjonen for å forby det?

 

For å være ærlig så tror jeg verden er klar for mer lovlige rusmidler enn alkohol. Presset på jobb, tidsklemma med familien osv. har store konsekvenser for folks helse i negativ forstand. Det er derfor viktig å kunne roe seg ned når man har tid og mulighet, og istedet for alkohol så må det vel være mulighet for å få i seg ett annet lovlig og ikke reseptpliktig preparat.

 

Jada, jeg vet man bør gjøre noe med situasjonen istedet men det er ikke alltid like enkelt. Og hvem setter ikke pris på slappe av litt ekstra i sofakroken? Mange føler at skuldrene ikke senker seg når man slapper av og langtidseffektene av dette kan være langt verre enn ett medikament i moderate mengder.

Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg er drittlei av at så mange ser ut til å plutselig engasjere seg overmåte mye i cannabis debatten og bruke argumentet: 'ja men det er jo så fantastisk til medisinsk bruk!'!! Dette er århundrets mest utbrukte og urelevante argument! Når jeg hører dette hjernedøde argumentet fra mine sløve venner da sier jeg bare: NåR BEGYNTE DU å BRY DEG OM å LINDRE ANDRES SMERTE?!? For 99% av tilfellene jeg har hørt dette argumentet kommer det fra folk som ikke bryr seg en døyt om andre mennesker eller medisin og smerte!

 

Hvorfor er argumentet hjernedødt? Hvis jeg blir alvorlig syk og cannabis er det som kan hjelpe meg, så vil jeg at jeg skal ha muligheten til å bruke det.

 

Men jeg mener selvsagt det er riktig at alle mennesker får mulighet til å gjøre noe med smertene sine.

Lenke til kommentar

Jeg røyker ikke cannabis, men er fortsatt for legalisering. Både til rekreasjonelt og medisinsk bruk. 

Det er svært få (seriøse) forkjempere for cannabis som hevder at cannbis er helt ufarlig. Ei heller er det mange som sier at alkohol er så mye verre enn hasj. Begge er rusmidler som kan brukes og misbrukes. Sakens kjerne er at en brukergruppe blir straffeforfulgt. Det går litt på prinsipper og generell logikk at det ikke henger på greip, med tanke på at moderne forskning har avlivet en del myter knyttet til cannabis bruk.

 

 

Bortsett fra det, virker det som at du ikke er så fryktelig satt inn i temaet selv ,men baserer din mening på en vond personlig opplevelse. Ergo er innlegget ditt en stor selvmotsigelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...