Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cannabis til 'medisinsk bruk' my ass!


subramanian

Anbefalte innlegg

Hvis vi tenker hensiktsmessig om hva som er det beste for alle, så er det irrelevant om cannabis er djevelens verk eller mirakelmedisinen selv.

 

Fordi uansett hva cannabis er og ikke er så er den beste løsningen dekriminalisering/legalisering og regulering. Ruspolitikken vi har idag fører bare til mindre kontroll, dårlig/gammelt og utrygt cannabisprodukt, inntekt til svartemarkedet og kriminelle samt unødig eksponering til tvilsomme miljøer. TS burde lese seg opp her.

 

Jeg er personlig møkk lei av at alle spør feil spørsmål og diskuterer irrelevante ting i sammenheng med hva som er samfunnets beste når det er snakk om rus. Belphegor beskriver temaet godt med bare to ord:

Jepp.

 

 

Hilsen noen som har opplevd det vonde siden av langvarig hasj bruk!

Vil du gjerne utdype om de vonde sidene av langvarig cannabisbruk du har opplevd? Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt at medisinsk cannabis ikke trenger gi rus?.

Det stemmer.

 

Som nevnt nedenfor er cannabis veldig fleksibelt. Man kan tilberede det på mange måter, og det er mange forskjellige typer cannabisplanter man kan ta utgangspunkt i, som har forskjellige medisinske effekter og forskjellige ruseffekter.

 

Man kan f.eks. skille ut individuelle cannabinoider (virkestoffer) eller dyrke planter som har høyere verdi av visse cannabinoider, f.eks. det anti-psykotiske stoffet CBD som er veldig relevant i medisinsk sammenheng. Det har f.eks. blitt forsøkt med gode resultater som anti-psykotisk medisin for schizofrene.

 

Man kan også lage såkalt inaktiv medisin med ulike medisinske effekter, uten ruseffektene. Men en aktiv blanding vil ha unike medisinske effekter.

 

Når jeg snakker om aktiv og inaktiv cannabis, så betyr dette i bunn og grunn bare om du gjør visse stoffer biotilgjengelige til kroppen eller ikke.

 

Bi-virkninger er heller ikke et tema om du doserer riktig. Det er vanskelig å forklare til noen som ikke har bred erfaring med det. Det samme gjelder de som bare har prøvd gatecannabis der de pøser innpå for å bli mest mulig stein. Disse skaper ofte sin egen tullete rus som formes av egne forventninger. Nå er det ikke helt rett av meg å kalle det tullete, men det er en grunn til at vi har stereotypen "Duuuude, I'm so fucken high right naow!". Sannheten er at du i stor grad styrer rusen basert på personlighet, forventninger, sinnstilstand og placebo/nocebo.

 

 

Hva er da argumentasjonen for å forby det?

Å støtte kriminelle miljøer, eller svarte arbeidere. Og støtte kontrolløs masseproduksjon og faren for farlige stoffer innblandet. Mindre helsehjelp og stigmatisering og fientliggjøring av brukere. Basicly splitter du samfunnet og sier "dere får klare dere selv, vi skal ikke gjøre noe for å hjelpe dere". Og uavhengig av hvordan du påvirker deg selv og andre så er du kriminell og du skal straffes for dette.

 

Personlig mener jeg det er umoralsk å ikke avkriminalisere/legalisere og regulere cannabis. Men ser ikke så mange som har empati ovenfor rusmisbrukere eller brukere for den saks skyld.

 

Så unnskyld meg for at jeg svarer sarkastisk. Legalisering og regulering vil ikke på magisk vis fjerne alle problemene, men det vil gjøre situasjonen bedre på mange vis. Og hvis vi i tillegg implementerer en skikkelig rus og helse-politikk så har vi gjort mye bra. Der vi behandler rusmisbruk som et helseproblem og de som trenger hjelp får det, også psykisk. Fordi veldig ofte ligger psykiske problem i bunn for rusmisbruk. Og de som vil bruke cannabis, og som ikke er påvirket negativt av dette vil kunne fortsette uten å føle seg sett ned på. Og de vil lettere søke hjelp om de faktisk trenger det.

 

I dagens samfunn har vi mye problemer med psykisk helse, og beklageligvis er det mange som ikke forstår hva dette går ut på.

 

 

Hvorfor er argumentet hjernedødt? Hvis jeg blir alvorlig syk og cannabis er det som kan hjelpe meg, så vil jeg at jeg skal ha muligheten til å bruke det.

Argumentet er absolutt ikke hjernedød (som respons til TS) og blir ikke undergravd selv om folk er hyklere, som TS snakker om her:

folk som utnytter argumenter som de egentlig ikke står for eller er likegyldig til(som det medisinske argument)

Og jeg er enig. Ikke bare er de hyklere, men noen ganger skader de argumentet mer enn de fronter det. Jeg er dog uenig i flere av uttalelsene dine, og det tyder på at du ikke har den kunnskapen du burde hatt for å tale så sterkt for din sak.

 

Cannabis har mange medisinske bruk. Det er et komplisert tema, og fleksibiliteten til planten er enorm. Den kan brukes til så mye, og formes både som et legemiddel og som et materiale til f.eks. klær. Det kan også brukes som næringstilskudd (men dette er per idag ikke et økonomisk gunstig valg). Andelen som misbruker det er liten. Og det å forby det blir litt det samme som å forby gaming.

 

Og ofte er problemet her at folk ikke er en del av mangfoldet, som i variert grad har tråd i tilhørighet, interesser (no shit), psykiske vaner, psykisk helse osv. Folks adferd generelt sett har tråd i fundamentale adferdsmønstre vi mennesker har. Så problemet er ofte ikke det vi gjør eller bruker, men vår egen evne til å leve et avbalansert og sunt liv.

 

Med å stigmatisere og kriminalisere enda flere folk, som faktisk ikke gjør noen noe vondt, øker vi bare utfordringene vi har. Måten politikken behandler temaet på er motbydelig og billig. Krigen mot rusmidler er bare en enkel måte å få god samvittighet, som i realiteten ikke er verdt særlig mye da det bare gjør ting verre.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...