Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Helte Plumbo rørvask i vasken for å løse opp tett rør, men har ikke fungert


Anbefalte innlegg

Vasken var tett og hadde plumbo rørvask tilgjengelig som jeg helte oppi. Nå har det stått over en time uten å ha hjulpet i det hele tatt. Hva gjør deg? Er det farlig at det står slik? Kan høre med vaktmester i morgen for å få det fikset. Burde vel egentlig brukt noe kraftigere som plumbo gel ser jeg nå. 

 

Plumbo rørvask er endel mildere enn foreksempel pulveret eller gelen.

 

 

Edit: skulle være plumbo rørvask, ikke pulver rørvask i tittelen.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plumbo er skummelt, hvis røret er helt tett eller det ikke etterskylles skikkelig med massevis av varmtvann kan det forsteine seg i røret.

 

Enig med forrige poster som tipser om Mudin (fås hos rørleggere), de gangene jeg har brukt det har det fungert ypperlig og ingen risiko for forsteining slik som plumbo. En stakefjør fra Clasern er også kjekt å ha, bør brukes før man tømmer dyre rensemidler rett i sluket...

Lenke til kommentar

Trodde du mente at det var pulverplumbo du hadde helt nedi, sorry. De flytende bør vel stå så lenge som mulig før du etterskyller, se hva som står i bruksanvisningen. Hadde jeg vært deg ville jeg handlet inn en stakefjør og mudin i morgen tidlig. Stake først, og så helle nedi mudin (en halvflaske eller deromkring) og latt det stå over natten. Om ikke det løser seg da er det å ringe rørlegger, som kan kjøre høytrykksspyling e.l.

 

Jeg regner med at du har skrudd av vannlåsen og rensket alt tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Trodde du mente at det var pulverplumbo du hadde helt nedi, sorry. De flytende bør vel stå så lenge som mulig før du etterskyller, se hva som står i bruksanvisningen. Hadde jeg vært deg ville jeg handlet inn en stakefjør og mudin i morgen tidlig. Stake først, og så helle nedi mudin (en halvflaske eller deromkring) og latt det stå over natten. Om ikke det løser seg da er det å ringe rørlegger, som kan kjøre høytrykksspyling e.l.

 

Jeg regner med at du har skrudd av vannlåsen og rensket alt tilgjengelig?

Har gjort det ja. Vurderer å kontakte vaktmester, få de til å fikse det for meg istedenfor så har jeg ikke noe ansvar om jeg gjør noe feil. Men takk for hjelp. 

Lenke til kommentar

Gå å kjøp deg en Mudin du (rørleggerforetninger eller Coob obs bygg som selger det desidert billigst). ;) Den veier vel ca. 70-80 % mer enn vann, og vil raskt og effektivt trekke ned til der driten ligger. Alt fra plumbo pulver til annet tullball du får på matbutikken, og det fungerer omtrent like bra som resten av matvarene på butikken til å løse opp vasken. Noe jeg som naiv og dum forbruker/student raskt lærte meg til å holde meg unna. 

 

Om det nå altså er noe som sitter fast nedi der, så er det altså meningen at man enkelt og greit skal kunne komme til under vasken hvor slikt er ment å sette seg fast (for at man lett skal kunne fjerne det). Slik ser det som regel ut, og er enkel tilgang rett til skjiten. Trenger sjeldent verktøy, og håndkraft skal være nok (selv om det tidvis kan sitte veldig godt, og en vannpumpetang eller skiftenøkkel kommer godt med).

avlop5.jpg?preset=width1000

 

Og her jeg bor så anbefales det å sjekke denne med jevne mellomrom. Tar 5 min. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Alt fra plumbo pulver til annet tullball du får på matbutikken, og det fungerer omtrent like bra som resten av matvarene på butikken til å løse opp vasken. Noe jeg som naiv og dum forbruker/student raskt lærte meg til å holde meg unna. 

 

Matvarer som løser opp propper i rør vil nok neppe være ærlig sunne, nei. :)

Men det finnes stoffer i matbutikken som er overraskende bra på å løse fett i vannlås og rør, hvis det ikke har fått utvikle seg alt for lenge. Salmiakk er et av dem. Og vaskepulver til oppvaskmaskin er så effektivt at jeg er nesten imponert over at tallerkenene mine ikke er gått i oppløsning i maskinen. :ohmy:

Lenke til kommentar

Jeg har en vask på hytta som pga. byggearbeid på kjøkkenet har fått litt for mye matrester de siste par årene.

Mudin og plumbo Heavy gel eller hva det nå heter (kjøpt i dagligvarebutikker) hjalp lite.

 

Fant noen kjerringråd på nettet. Et av dem var grønnsåpe. Et annet var varmt vann.

Ikke vann fra springen, det er ikke varmt nok. Jeg har latt det renne til varmtvannstanken ble kald, det hjalp lite eller intet.

 

Jeg brukte i stedet tekokeren, og tømte kokende vann rett i sluket gjentatte ganger.

Men først hadde jeg tømt oppi en liter grønnsåpe og latt det stå i noen timer.

Nå opplever jeg ikke vasken som tett lengre, men det er kanskje for tidlig å si noe sikkert.

Feilen var nemlig periodisk. Noen ganger rant det tilnærmet fritt, andre ganger tok det en halvtime å tømme vasken.

 

Vannlåsen er kontrollert, men var tom. Det må være lengre nede i røret.

Tror problemet er løst nå i mitt tilfelle.

 

Kanskje noe å prøve?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Update for de som skulle være interessert. Etter at det begynte å sakte men sikkert renne, ventet jeg en dag og fylte på litt mer vann for å se hvor lang tid det brukte. Tok et par timer før vannet forsvant. Så helte jeg resten av rørvasken oppi, ca. 2dl, og lot det virke en time. Så kjørte jeg på med masse varmt vann. 

 

Det må ha vært en klump for løsnet for plutselig var den så god som ny! Men takk for hjelp. 

Lenke til kommentar

Vasken var tett og hadde plumbo rørvask tilgjengelig som jeg helte oppi. Nå har det stått over en time uten å ha hjulpet i det hele tatt. Hva gjør deg? Er det farlig at det står slik? Kan høre med vaktmester i morgen for å få det fikset. Burde vel egentlig brukt noe kraftigere som plumbo gel ser jeg nå. 

 

Plumbo rørvask er endel mildere enn foreksempel pulveret eller gelen.

 

 

Edit: skulle være plumbo rørvask, ikke pulver rørvask i tittelen.

Plumbo i pulver form burde vært forbudt. Den blir som en stein visst man ikke skyller skikkelig etterpå. Klor burde funke, la det virke i noen timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...