Gå til innhold

Mitt gamle grafikkort er kaputt og jeg trenger en etterfølger


serf

Anbefalte innlegg

Hei,

 

da har HD4870-kortet mitt takket for seg, og jeg tenker på å bytte til et Geforce GTX 960. Det har jo skjedd en del på grafikkortfronten siden 2008, og jeg lurer på om det er noe jeg bør være obs på når det kommer til å bytte gpu? 

 

Følgende har jeg sjekket:

  • Foxconn x38a er fra før 2011 og har pci-e 2.0, men jeg har forstått at pci-e er bakoverkompatibelt.
  • Størrelsesmessig er GTX-kortet omtrent like stort som mitt gamle.

Psu er på 450W eller 500W. Jeg antar at kortene har blitt mer strømgjerrige med årene, så det bør vel ikke by på problemer?

 

Resten av innmaten i maskinen skal jeg ikke bytte foreløpig. Jeg er klar over at det kan bli en flaskehals.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje lurt å spørre om du har Windows 10 eller vurderer å oppgradere snart på det hovedkortet du allerede har?

I såfall kan du få litt problemer med Nvidia sine skjermkort , ting har forbedret seg , men spesielt eldre hovedkort og W10 kombinert med et Nvidia skjermkort er fy fy.

 

Det som også er viktig er merke på strømforsyning og alder , spesielt noen typer skjermkort kan være avhengig av at du har riktige tilkoplinger og dette kan være noe vrient på eldre strømforsyninger på grunn av hvordan de forskjellige railene med effekt er fordelt.

 

Har du forresten sjekket at Foxconn kortet støtter de siste Nvidia skjermkortene? Det er jo tross alt et hovedkort som kom ut i 2007 og det kan jo derfor være problematisk å få ting til å fungere optimalt...

 

Personlig antar jeg at det er på tide å bytte ut hovedkort , cpu , minne og skjermkort...

Lenke til kommentar

Kanskje lurt å spørre om du har Windows 10 eller vurderer å oppgradere snart på det hovedkortet du allerede har?

I såfall kan du få litt problemer med Nvidia sine skjermkort , ting har forbedret seg , men spesielt eldre hovedkort og W10 kombinert med et Nvidia skjermkort er fy fy.

 

Det som også er viktig er merke på strømforsyning og alder , spesielt noen typer skjermkort kan være avhengig av at du har riktige tilkoplinger og dette kan være noe vrient på eldre strømforsyninger på grunn av hvordan de forskjellige railene med effekt er fordelt.

 

Har du forresten sjekket at Foxconn kortet støtter de siste Nvidia skjermkortene? Det er jo tross alt et hovedkort som kom ut i 2007 og det kan jo derfor være problematisk å få ting til å fungere optimalt...

 

Personlig antar jeg at det er på tide å bytte ut hovedkort , cpu , minne og skjermkort...

Full utskifting må skje en gang, men foreløpig tenkte jeg og starte med grafikkortet.

 

Jeg har forsøkt å søke litt på foxconn-kortet angående støtte, men har ikke fått no treff. Når du nevner tilkoblinger til strømforsyning, tenker du da på om det er 6-pin-kobling?

 

Jeg kjører forresten Windows 7.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok det jeg tenker på når det gjelder strømforsyningen, men også viktig at den er av ok kvalitet og ikke alt for gammel.

Har du en "navnløs" strømforsyning som er eldre enn 3-4 år hadde jeg personlig ikke risikert å putte inn et nytt skjermkort i den i tilfelle det er noe galt med den. Strømforsyninger har drept flere datakomponenter enn svartedøden ( greit, jeg overdriver litt , men man bør være forsiktig med jalla kvalitet ) .

 

Har du derimot en god Corsair eller annet merke som Seasonic trenger man ikke å tenke så mye på det.

 

Nvidia påpeker dog at man bør ha minst en 400 Watts strømforsyning ( Trolig lavere om man har ok kvalitet ) , du finner fort en ok kvaltiets psu til rundt 700-800 kroner i det segmentet.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en lignende, dog ganske uvettig oppgradering for et par måneder siden: Da ytelsen på mitt HD 6950 fra 2011 begynte å bli for svak bestemte jeg meg for å gå all inn og oppgradere til et Fury X - i en PC som ellers er fra 2008.

 

Jepp, du leste riktig - et skjermkort til 7000,- i en seks år gammel PC. Galskap? Ja, absolutt. Men plattformoppgraderingen kommer senere. Mine erfaringer så langt? Unntatt noe PSU-trøbbel (som i at min gamle 850-watter fra 2008 tok kvelden under stresstesting av det nye kortet)  fungerer det helt strøkent. Og nei, jeg er ikke CPU- eller RAM-limited i særlig mange tilfeller. Noen, selvsagt. Men de fleste av mine tester (i 2560x1440) matcher stort sett de benchmarks jeg har sett rundt om på nettet. Ingen bugs, ingen inkompatibilitet, ikke noe tull. Fungerer finfint både i W7 og W10. Dette på et Asus Rampage Formula X48-hovedkort med PCIe 1.0 og DDR2-RAM.

 

OP: Det er verd å merke seg at selv om gjennomsnittlig strømforbruk på de fleste skjermkort i dag er lave, så var de desto lavere for fem-seks år siden. Radeon HD 4870 er et 140W-kort. Et GTX 960 bruker nok ca tilsvarende av dette, men dette er i snitt - Maxwell-arkitekturen justerer strømstyrke og frekvenser på milisekundnivå, og selv om gjennomsnittlig strømforbruk er lavt kan dermed maksimalt (dog over svært kort tid) være høyt (GTX 980, med 165W TDP, har spikes over 300W). Dette kan gamle PSUer slite med. Å bytte til en ny (og mer effektiv) PSU er uansett verd pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil anbefale på det sterkeste ny PSU viss du ikke vet hva du har fra før! (ja, det kan være en av god kvalitet, eller en med ukjent merke)

Så jeg vil anbefale deg å kikke på tråden min her ang ny PSU.

Du vil kanskje ikke gå for en som koster alt for masse? Men allikevel være en smule fremtidsrettet? Da er Evga SuperNova G2 serien å anbefale, her får du også 10års garanti når du registrer deg hos Evga. Ang størrelse på PSUen, så ville jeg gått for minst 750W, 850W er også kjekt å ha. Men viss du er 100% sikker på at du aldri kommer til å overstige 4-500W, så skal dog 650W holde! 

PCen min bruker maks 400W, men jeg har allikevel en PSU på 1000W, for du vet aldri, samt PSUen aldri blir kjørt på maks som gjør at denne lever lenge!

 

 

 

Tenkte jeg bare kunne linke til deg disse PSUene.

 

650W

 

750W

 

850W

 

 

Er noen stykker her på Forumet som har fått svidd komponenter av dårlig PSU, som meg som fikk svidd et skjermkort og rambrikker pga dårlig PSU, dette var dog en Chieftec. Du har også en annen her inne som jeg trur fikk svidd komponenter for mange tusen kroner, Christian her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Fint å lese erfaringer fra andre som har byttet kun grafikkort.

 

Det ser ut til at jeg kanskje bør gå for en ny psu i tillegg, for å være på den sikre siden.

 

Hvordan er det med tilkoblinger på strømforsyninger i dag? Er kontaktene i dag av samme standard som i 2008? Noe annet en må være obs på når det kommer til utbytting av psu?

Lenke til kommentar

Har sjekket ut hva slags psu jeg har. Det er en såkalt LC-Power Lc6550 550W. Alle kablene til komponentene går ut av en strømforsyninga i en salig bunt (fant et bilde: http://www.au-ja.de/bilder/quellenhinweis.php?pic=/bilder/2009/lc-power-lc6550-5.jpg).

 

Jeg må med andre ord legge opp alle kablene på nytt.

 

Er det slik at alt av nødvendige kabler følger med den nye strømforsyninga (tror jeg går for supernova 750W)?

Lenke til kommentar

Viss det er den jeg trur så har ikke den sertifikat i det hele tatt, vanskelig å finne noe info. Den har også kun 1 stk 6pin kontakt til skjermkort. Så det vil nok desverre ikke gå. 

 

Jeg vil på det sterkeste å kjøpe en ny strømforsyning!

Tenker du på LC6550 nå? Den jeg har har to 6-pin og begge satt i HD4870-kortet. 

Lenke til kommentar

Kanskje lurt å spørre om du har Windows 10 eller vurderer å oppgradere snart på det hovedkortet du allerede har?

I såfall kan du få litt problemer med Nvidia sine skjermkort , ting har forbedret seg , men spesielt eldre hovedkort og W10 kombinert med et Nvidia skjermkort er fy fy.

 

Hvor har du det ifra? Oppgradert 3 med gtx 285 og en med gtx 460. Så hvilket hk og gpu er fyfy fra nvidia og win 10 :)

Hk fra ca 07,08.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

 

Kanskje lurt å spørre om du har Windows 10 eller vurderer å oppgradere snart på det hovedkortet du allerede har?

I såfall kan du få litt problemer med Nvidia sine skjermkort , ting har forbedret seg , men spesielt eldre hovedkort og W10 kombinert med et Nvidia skjermkort er fy fy.

 

Hvor har du det ifra? Oppgradert 3 med gtx 285 og en med gtx 460. Så hvilket hk og gpu er fyfy fra nvidia og win 10 :)

Hk fra ca 07,08.

 

 

Er ikke verre enn å se på Nvidia sine egne forum i forhold til problemene med Windows 10 , det har blitt bedre nå, men fortsatt mye som gjenstår å få fikset.

 

Kombinasjonne av nyere skjermkort og eldre hovedkort har i alle fall gitt problemer når det kommer til W10 , ting har blitt langt bedre enn ved lansering av W10 men fortsatt ikke helt kosjer. 

 

Sånn sett er det kanskje ikke så ille å si ifra før man lanserer seg rundt en eventuelt W10 + eldre hovedkort + nytt skjermkort kombo og blir sittende med skjegget i postkassa en stund før ting er oppe og fungerer.

Lenke til kommentar

 

Viss det er den jeg trur så har ikke den sertifikat i det hele tatt, vanskelig å finne noe info. Den har også kun 1 stk 6pin kontakt til skjermkort. Så det vil nok desverre ikke gå. 

 

Jeg vil på det sterkeste å kjøpe en ny strømforsyning!

Tenker du på LC6550 nå? Den jeg har har to 6-pin og begge satt i HD4870-kortet. 

 

 

 

Aaaah, ser det er mange versjoner av denne PSUen, så litt vanselig å finne akkurat din når man leter.

 

 

Men jeg kikket på forumet til JonnyGuru så var LC noe billig som man burde holde seg unna! 

Lenke til kommentar

Vil anbefale på det sterkeste ny PSU viss du ikke vet hva du har fra før! (ja, det kan være en av god kvalitet, eller en med ukjent merke)

Så jeg vil anbefale deg å kikke på tråden min her ang ny PSU.

Du vil kanskje ikke gå for en som koster alt for masse? Men allikevel være en smule fremtidsrettet? Da er Evga SuperNova G2 serien å anbefale, her får du også 10års garanti når du registrer deg hos Evga. Ang størrelse på PSUen, så ville jeg gått for minst 750W, 850W er også kjekt å ha. Men viss du er 100% sikker på at du aldri kommer til å overstige 4-500W, så skal dog 650W holde! 

PCen min bruker maks 400W, men jeg har allikevel en PSU på 1000W, for du vet aldri, samt PSUen aldri blir kjørt på maks som gjør at denne lever lenge!

 

 

 

Tenkte jeg bare kunne linke til deg disse PSUene.

 

650W

 

750W

 

850W

 

 

Er noen stykker her på Forumet som har fått svidd komponenter av dårlig PSU, som meg som fikk svidd et skjermkort og rambrikker pga dårlig PSU, dette var dog en Chieftec. Du har også en annen her inne som jeg trur fikk svidd komponenter for mange tusen kroner, Christian her på forumet.

 

Dette er fullstendig overkill for den typen PC som beskrives her. Med en ~140W GPU og en CPU som i verste fall trekker rundt ~100W (dog sannsynligvis mye mindre) klarer OP seg finfint med en 450W PSU - og vil fremdeles ligge fint plassert innenfor effektivitetskurven selv under spilling. Kvalitet og effektivitet er langt viktigere enn overdreven makseffekt. Dessverre er det dog vanskelig å finne PSUer under 500W med høyere rating enn 80plus Gold. Jeg er dog enig i at Supernova G2-serien er verd å se på - men 550W-utgaven ville være langt bedre for OP enn en kraftigere en. Mer enn nok effekt, mer enn god nok kjøling, stillegående og velbygget. Fikk til og med 10/10 fra JonnyGuru, som virkelig ikke er vanlig (http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6&reid=440)

 

https://prisguiden.no/produkt/evga-supernova-550-g2-239002

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang 550W, så visste jeg ikke at denne var kommet! Da er det et greit valg!

Men man vet aldri når man oppgraderer, så hvorfor ikke gå for 650W?

 

Fantastiske PSUer alle disse G2 fra Evga!

 

550W blir nok lagt inn i første post snart!

 

 

Som man også ser så er jo serien laget av Super Flower, som igjen slår Seasonic produserte PSUene til Evga! Helt fantastisk! 

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...