Gå til innhold

Mitt gamle grafikkort er kaputt og jeg trenger en etterfølger


serf

Anbefalte innlegg

 

Vil anbefale på det sterkeste ny PSU viss du ikke vet hva du har fra før! (ja, det kan være en av god kvalitet, eller en med ukjent merke)

Så jeg vil anbefale deg å kikke på tråden min her ang ny PSU.

Du vil kanskje ikke gå for en som koster alt for masse? Men allikevel være en smule fremtidsrettet? Da er Evga SuperNova G2 serien å anbefale, her får du også 10års garanti når du registrer deg hos Evga. Ang størrelse på PSUen, så ville jeg gått for minst 750W, 850W er også kjekt å ha. Men viss du er 100% sikker på at du aldri kommer til å overstige 4-500W, så skal dog 650W holde! 

PCen min bruker maks 400W, men jeg har allikevel en PSU på 1000W, for du vet aldri, samt PSUen aldri blir kjørt på maks som gjør at denne lever lenge!

 

 

 

Tenkte jeg bare kunne linke til deg disse PSUene.

 

650W

 

750W

 

850W

 

 

Er noen stykker her på Forumet som har fått svidd komponenter av dårlig PSU, som meg som fikk svidd et skjermkort og rambrikker pga dårlig PSU, dette var dog en Chieftec. Du har også en annen her inne som jeg trur fikk svidd komponenter for mange tusen kroner, Christian her på forumet.

 

Dette er fullstendig overkill for den typen PC som beskrives her. Med en ~140W GPU og en CPU som i verste fall trekker rundt ~100W (dog sannsynligvis mye mindre) klarer OP seg finfint med en 450W PSU - og vil fremdeles ligge fint plassert innenfor effektivitetskurven selv under spilling. Kvalitet og effektivitet er langt viktigere enn overdreven makseffekt. Dessverre er det dog vanskelig å finne PSUer under 500W med høyere rating enn 80plus Gold. Jeg er dog enig i at Supernova G2-serien er verd å se på - men 550W-utgaven ville være langt bedre for OP enn en kraftigere en. Mer enn nok effekt, mer enn god nok kjøling, stillegående og velbygget. Fikk til og med 10/10 fra JonnyGuru, som virkelig ikke er vanlig (http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6&reid=440)

 

https://prisguiden.no/produkt/evga-supernova-550-g2-239002

 

Satt å lurte på hva jeg skulle gå for – 550W eller 750W? Gikk for sistnevnte, da prisforskjellen ikke var så stor (kjøpte på komplett, sjekket ikke så mye rundt). Videre tenkte jeg at med 750 har jeg noe å gå på når jeg, en eller annen gang, skal oppgradere resten av maskina.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjetil Lura:

Ps: Du får Supernova (P2) som platinum også, bare så det er sagt. Men gullversjonen er mest populær da det vanskelig lar seg gjøre å hente igjen investeringen fra høy gull til platinum.

Foreløpig tomme ord fra meg, men her er et regnestykke som viser hva jeg mener:
Fra P2 (platinum) til G2 (gull) så kaster platinum bort 10,0 % mindre strøm i form av varme. (0,74 prosentpoeng høyere total) Ved 500W last så er det ca. 37W tapt som varme, og 10% av dette blir 3,7W det som skiller de to. Med dagens strømpris er det ca. 0,18 øre hver time. Eller 1,3 kr per måned, eller 16kr hvert år med dagens strømpris (lav). Gitt konstant last hele døgnet, hvert døgn.

Man betaler 433,- kr ekstra for platinum i dette tilfellet. Da tar det 27,- år å tjene inn. Men siden PSUen sannsynligvis ikle klarer så lang levetid non-stop, så er det et netto tap. Strengt talt så er ikke varme et netto tap på vinteren heller, og de pengene du bruker på prisforskjellen vil kunne bli brukt et annet sted (f.eks banken).

Konklusjon: Platinum vs en god gull-enhet vil aldri komme i nærheten av å lønne seg når det er en vesentlig prisforskjell. Og jo flere enheter du har, jo mer taper du.

Platnium sertifisering i seg selv er derfor fort ganske uvesentlig uten videre, men kan være verdt en investering om de andre funksjonene dens er like nok, og prisen lik nok til at det er verdt det. Hovedfaktoren i dag for de litt interesserte, er lavere temp som kan gi lavere støy og bedre levetid. Men kun under omstendigheter der det ikke tapes i noe annet, som f.eks en mindre effektiv vifte, lav effektivverdi ved gitt last osv...

Moralen er å sjekke reviews. Effektivgraden på høyeffektive PSUer i dag er bare en dråpe i havet av viktige parametere man bør vurdere.

Edit: Tallene er hentet fra techpowerup, og gjort på 230V AC, som vi har i Norge. Dette er en vesentlig faktor, ettersom 115V i USA er mindre effektivt og skiller mer (lavere effektivitet generelt sett). Noe som gir et falsk inntrykk. Verdt å nevne at det er på 115V i USA at sertifiseringene er gjort, og spesielt derfor kan det være litt villedende.

 

Du skal ikke så mange år tilbake før det var vanlig med 80 pluss, og 80 pluss bronze. Og dette samtidig som man hadde gold og kanskje platinum, som da var veldig høyt oppe i stratosfæren. Da snakket man ikke om usle 10 % mindre varme, men både to og tre ganger mindre (og det med et sparepotensiale som var mye større). En voldsom forskjell. Men jo mer effektiv PSUene blir, jo mindre er det mulig å hente inn. 

 

Det at Norge har svært gunstige strømpriser hjelper nok heller ikke. 

Endret av Andrull
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare å putte ledninger på hovedkortet der det er plass til det ;)

 

 

Så du har altså kun bruk 1 stk 4pin cpu strøm? Du har vel ikke overklokket da ?

 

 

Forresten, hvilke skjermkort gikk du for?

Gikk for geforce gtx 960 (https://www.komplett.no/product/835163/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-960-2gb). 

 

Vet ikke helt hva jeg synes. Mitt gamle HD4870 klarte en fps på ca. 40-60 i World of warships når alt var satt på low i 1600x1200. Gtx kortet gjør det ikke bedre.

 

Er det noen som kan komme med noen tips om hva jeg eventuelt burde se på for å løse problemet?

Lenke til kommentar

En liten overklokk vil nok ikke skade :)

Jeg har overklokka kortet med Msi Afterburner og Unigine Heaven. Core clock ligger på 1520 MHz og minnet klokker på 3700 MHz i Heaven. Kan sikkert gå lengre på minnet, men har ikke giddet å sjekke.

 

Jeg har fått bedre fps i World of Warships, men jeg synes det varierer veldig. Ligger oftest på 40-50 fps, men kan være oppe i 70 og helt ned i 20 osv.

 

Har sjekket Afterburner og historikken viser at kjernen oftest ikke er i nærheten av den hastigheten jeg har overklokka den til. Den hopper noen ganger opp, men faller stort sett ned igjen (til fabrikkinnstillingen). Det ser ut som det kan samsvare med fall i fps. Når jeg er inne i selve hovedmenyen til spillet, da suser den på 1520Mhz. Temperaturen er heller ikke høy, ligger på ca. 50.

 

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Kan man låse kjernen til en viss hastighet? Har prioritert for maks ytelse i Nvidia-kontrollpanelet.

Lenke til kommentar

 

En liten overklokk vil nok ikke skade :)

Jeg har overklokka kortet med Msi Afterburner og Unigine Heaven. Core clock ligger på 1520 MHz og minnet klokker på 3700 MHz i Heaven. Kan sikkert gå lengre på minnet, men har ikke giddet å sjekke.

 

Jeg har fått bedre fps i World of Warships, men jeg synes det varierer veldig. Ligger oftest på 40-50 fps, men kan være oppe i 70 og helt ned i 20 osv.

 

Har sjekket Afterburner og historikken viser at kjernen oftest ikke er i nærheten av den hastigheten jeg har overklokka den til. Den hopper noen ganger opp, men faller stort sett ned igjen (til fabrikkinnstillingen). Det ser ut som det kan samsvare med fall i fps. Når jeg er inne i selve hovedmenyen til spillet, da suser den på 1520Mhz. Temperaturen er heller ikke høy, ligger på ca. 50.

 

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Kan man låse kjernen til en viss hastighet? Har prioritert for maks ytelse i Nvidia-kontrollpanelet.

 

 

Tenkte på CPUen :) At du klokker denne litt! Da trur jeg du vil se en økning i FPS :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...