Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva vil ca en ny kurs koste?


Anbefalte innlegg

Jeg vet det er individuelt og vanskelig å svare på, men vet noen ca hva man må regne med for å få lagt en ny kurs med cee stikk? Har skjult anlegg og det er vel kanskje 10meter fra sikringskapet, og ut der kontakten skal være.

 

Vil det være stor forskjell i pris på hvor stor kursen er? Er det mye dyrere å legge en 20a kurs kontra en 16a?

 

Må også ha jordfeilbryter på kursen, er dette kostbart?

 

Håper noen kan prøve å svare på dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Jøsses, det var billige sikringer, men nei, elektriker vil nok kun bruke eget materiale. Si 1-1500kr for kurs  og montering, og et par hundre i kabel, og regn 2-3 timers arbeid. Har du et ledig rør til dit du skal ha stikk eller må de klemme den på veggen?

Lenke til kommentar

Jøsses, det var billige sikringer, men nei, elektriker vil nok kun bruke eget materiale. Si 1-1500kr for kurs  og montering, og et par hundre i kabel, og regn 2-3 timers arbeid. Har du et ledig rør til dit du skal ha stikk eller må de klemme den på veggen?

Er ikke sikker faktisk. Vet det går en kabel til utelampa på veggen, så det går vel kanskje an å legge ledningen i dette røret. Hvis ikke må jeg nok få lagt den utenpå veggen.

Lenke til kommentar

 

Er ikke sikker faktisk. Vet det går en kabel til utelampa på veggen, så det går vel kanskje an å legge ledningen i dette røret. Hvis ikke må jeg nok få lagt den utenpå veggen.

 

 

Tviler på lampekabel har så tykke K-rør.

 

http://www.elektroimportoren.no/k-roer-50mm-25m-korrugert-plastroer-norsk-wavin/1211115/Product.html?gclid=CJmro_K87scCFcgMcwodwDMLmQ

 

Vil tro du trenger såpass tykt i så fall, nå er jeg ikke elektrikker, men tror ikke man kan ha 2 kabeler i samme rør.

Problemet er kabelene blir varme ved hard belasting blir kabelene for varme smelter plasten og det kan bli kortsluttning til slutt.

Lenke til kommentar

Du kan ikke trekke i samme røret nei. Siden det er til elbil, regner jeg med at du vil ha en stikk ute, du må altså gjennom yttervegg? Det eneste som er økonomisk fornuftig er å legge kabelen langs veggen, åpent. Du må jo rive hele veggen for å trekke ny skjult. El-bil lading bør vel være 4 mm2. Jeg vil tippe ca 5-6000 i materiell, og 3 timer arbeid. Rundt 10 000 altså. 

Lenke til kommentar

Prisforskjellen på 16A og 20A kurs er vel heller liten, når jobben først skal gjøres så er det jo snakk om det samme bare at litt tykkere kabel for 20A. Det eneste som er verd å tenke på er kapasiteten på boligen din. Dersom du har en enebolig som ikke er alt for gammel så vil det nok gå greit. Har du en gammel enebolig så er det ofte bare 2x25A hovedsikring, og da er nok ikke hurtigere lading på el-bil noe alternativ med mindre du vil legge hele resten av kåken død. Dette kan du se i kursfortegnelsen i sikringsskapet ditt. (hovedsikring=overbelastningsvern).

 

Du må nok belage deg på åpen forlegning ja. Dersom du har en ny bolig (bygd etter TEK 7 eller 10 standarden) så vil dette penetrere klimasperren i huset, noe en bør være obs på da det forringer energimerkingen på boligen i verste fall.

Lenke til kommentar

Av hvilken årsak, om jeg får spørre? Dårlig kapasitet på kjøkkenet? Kjøleskap og mikroovn og sånn trekker forholdsvis lite og bør passe helt fint på kursen for lys/stikk på kjøkken. Eventuelt vannkoker og kaffetrakter er kanskje lurt å ha en "dedikert" kurs for, men ser ikke helt hvorfor du skal bruke penger på dette dersom du ikke er plaget av kurser som går hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en elektriker hjemme for ikke så lenge siden for å utbedre noe etter en kontroll av det elektriske anlegget. Han anbefalte at kjøleskap, mikro og sånne ting ble lagt på en egen kurs og antok det ville kostet cirka 2000-3000 kroner.

 

Det var ikke så gal pris da. Synes 10 000kr som han tidligere i tråden skrev, hørtes drøyt ut, men jeg er ingen elektriker så jeg vet ikke. Men vet at det å oppgradere f.eks sikringskap koster alt ifra 15- 30 000kr, så da høres jo 10 000kr for en kurs mye ut

Lenke til kommentar

Synes hele opplegget med elektrikere som ikke vil bruke innkjøpt materiale av kunde sier at det er pga av at de må stå ansvarlig og kan ikke det da de ikke vet kvaliteten på det kunde har kjøpt inn, de selger jo bra utstyr på feks clas, dessuten er vel butikken ansvarlig vist det er dårlig kvalitet på utstyret de selger? eller tar jeg feil?

 eneste grunnen til at de sier det er fordi at de vil gange prisen med 10 på eget materiale.

 

Anbefaler deg å legge jobben ut på mitt anbud å der kan du feks skrive at du ønsker å bruke eget materiale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...