Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva vil ca en ny kurs koste?


Anbefalte innlegg

 

Synes hele opplegget med elektrikere som ikke vil bruke innkjøpt materiale av kunde sier at det er pga av at de må stå ansvarlig og kan ikke det da de ikke vet kvaliteten på det kunde har kjøpt inn, de selger jo bra utstyr på feks clas, dessuten er vel butikken ansvarlig vist det er dårlig kvalitet på utstyret de selger? eller tar jeg feil?

 eneste grunnen til at de sier det er fordi at de vil gange prisen med 10 på eget materiale.

 

Anbefaler deg å legge jobben ut på mitt anbud å der kan du feks skrive at du ønsker å bruke eget materiale.

Høres ut som du kan lite om dette. Det handler om tillit til produkter samt garantier, og å handle hos en fast leverandør.

Gange prisen med 10 kan du nok se lenge etter, ingen vil godta det. Vet ikke helt hva som legges på da det varierer så mye, tviler på de plusser på mer enn 50 %.

Du kan jo kjøpe deler selv og så gå til et merkeverksted og si "Hei jeg har kjøpt deler selv, kan dere montere dette på bilen min?"

Og se hva du får til svar.

 

 

 

Vel, når du kommer med slike påstander så tviler jeg sterkt på at du noen gang har mottatt en faktura fra elektrofirmaer.  Jeg har nylig fått oppgradert hele anlegget I et hus og når fakturaen kom fikk jeg fullstendig hakeslepp.  Det er uten tvil noen enorme påslag de har på utstyret de leverer...på grensen til svindel!!

Endret av Bond007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vet ikke om det er en jordfeilbryter eller en automat, men den er ihvertfall helt ny. Kjøpt den sammen med en ladestasjon. Se bilde attachicon.gifimage.jpeg

 

 

Er ikke noe i veien å gjøre slik du beskriver ovenfor. Altså en jordfeilbryter etter hovedsikringen som er godkjent opptil 63A og bryter ved 30mA jordfeil. Men som det også påpekes ovenfor er dette en veldig dårlig løsning med tanke på selektivitet. Altså, man vil at nærmeste sikring skal bryte ved feil i stedet for å dra med seg hele kåken på kjøpet. Og 30mA er ikke så mye heller, og tradisjonelle jordfeilbrytere (slik som den du har) kan godt ryke lenge før 30mA er nådd. Litt avhengig av hva og hvor mye du har stående rundt i huset av utstyr så tror jeg dette vil bli et stort irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke om det er en jordfeilbryter eller en automat, men den er ihvertfall helt ny. Kjøpt den sammen med en ladestasjon. Se bilde attachicon.gifimage.jpeg

 

Er ikke noe i veien å gjøre slik du beskriver ovenfor. Altså en jordfeilbryter etter hovedsikringen som er godkjent opptil 63A og bryter ved 30mA jordfeil. Men som det også påpekes ovenfor er dette en veldig dårlig løsning med tanke på selektivitet. Altså, man vil at nærmeste sikring skal bryte ved feil i stedet for å dra med seg hele kåken på kjøpet. Og 30mA er ikke så mye heller, og tradisjonelle jordfeilbrytere (slik som den du har) kan godt ryke lenge før 30mA er nådd. Litt avhengig av hva og hvor mye du har stående rundt i huset av utstyr så tror jeg dette vil bli et stort irritasjonsmoment.

Er det ikke mulig å sette jordfeilautomaten på den nye 16A kursen som skal være til elbillading da? Slik at det er kun denne kursen som er sikret med denne automaten? Mener nå at de andre kursene har egen jordfeilautomat. Endret av muummi
Lenke til kommentar

Fullt mulig det så lenge forbrukskurser er sikret med jordfeilbryter. I en vanlig bolig vil det praktisk talt si alle kurser.

Nå er det vel ikke noe tilbakevirkende krav om JFB på alle forbrukskurser, og heller ikke noe slikt krav som vil bli utløst av kun montering av en ny kurs til elbil-lading. (om hele skapet skal renoveres, derimot...) Den avbildede bryteren er ut fra bildet "type B", som det nye kravet til JFB på elbil-lading. Unødvendig kraftig (63A...) om man bare skal bruke den på en enkelt kurs, riktignok.

Lenke til kommentar

 

Det skal ven bære B -klasse på elbil også. 

I mitt nye hus kabler de for 16 15, men setter inn 10(b) 

Det eneste jeg fikk lov til med normal-stikk ute. 

 

Er ikke krav til B-klasse på jordfeilbryter enda (det jeg vet), men det kommer. På schuko er det maks tillatt med 10A sikring foran, ja.

 

Står i Nek 400-2014 at det er et krav dersom kursen har mere en 1 fase, og noen andre kriterier, har ikke hele teksten i hode nå.

Men skal du ha ladestasjon ute har ladestasjonen B klasse jordfeilbrytere i seg så du trenger ikke å ha B-jordfeilbryter i skapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vet ikke om det er en jordfeilbryter eller en automat, men den er ihvertfall helt ny. Kjøpt den sammen med en ladestasjon. Se bilde attachicon.gifimage.jpeg

 

Nå varierer jo kanskje dette fra firma til firma, men en kompis av meg som er elektriker sier han ikke tar i Chint med ildtang. Tror det er noen av de billigste sikringene man får tak i.

 

Har litt erfaring med Chint og når selv chint leverandøren i Norge kommer med MG utstyr til effektbryterne deres for at det passer bedre en chint sitt eget sier jo litt.

Men det får jobben gjort bare man passer på at koblingen faktisk er strammet til skikkelig for metallet i klemmene kan kile seg og da har man dratt til uten at kabelen faktisk sitter.

Har feilsøkt på sånt og er riktig så underholdene å feilsøke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...