Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva vil ca en ny kurs koste?


Anbefalte innlegg

Synes hele opplegget med elektrikere som ikke vil bruke innkjøpt materiale av kunde sier at det er pga av at de må stå ansvarlig og kan ikke det da de ikke vet kvaliteten på det kunde har kjøpt inn, de selger jo bra utstyr på feks clas, dessuten er vel butikken ansvarlig vist det er dårlig kvalitet på utstyret de selger? eller tar jeg feil?

 eneste grunnen til at de sier det er fordi at de vil gange prisen med 10 på eget materiale.

 

Anbefaler deg å legge jobben ut på mitt anbud å der kan du feks skrive at du ønsker å bruke eget materiale.

 

Har nok mest med ansvar å gjøre. En installatør som bruker eget materiell står ansvarlig for hele jobben, inkludert materiellet. Dersom kunden kjøper dette på egenhånd må eventuelle produktreklamasjoner (eller alt annet som ikke går på utførelsen) tas med den butikken det ble kjøpt hos. Dette er ikke noen sak hos oss, det blir bare kommentert i samsvarserklæringen at utstyret er ikke kjøpt gjennom vårt firma, og eventuelle reklamasjoner på det da ikke skal gå på oss.

 

TL;DR: det handler om å dekke egen rygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes hele opplegget med elektrikere som ikke vil bruke innkjøpt materiale av kunde sier at det er pga av at de må stå ansvarlig og kan ikke det da de ikke vet kvaliteten på det kunde har kjøpt inn, de selger jo bra utstyr på feks clas, dessuten er vel butikken ansvarlig vist det er dårlig kvalitet på utstyret de selger? eller tar jeg feil?

 eneste grunnen til at de sier det er fordi at de vil gange prisen med 10 på eget materiale.

 

Anbefaler deg å legge jobben ut på mitt anbud å der kan du feks skrive at du ønsker å bruke eget materiale.

Høres ut som du kan lite om dette. Det handler om tillit til produkter samt garantier, og å handle hos en fast leverandør.

Gange prisen med 10 kan du nok se lenge etter, ingen vil godta det. Vet ikke helt hva som legges på da det varierer så mye, tviler på de plusser på mer enn 50 %.

Du kan jo kjøpe deler selv og så gå til et merkeverksted og si "Hei jeg har kjøpt deler selv, kan dere montere dette på bilen min?"

Og se hva du får til svar.

Lenke til kommentar

Høres ut som du kan lite om dette. Det handler om tillit til produkter samt garantier, og å handle hos en fast leverandør.

Gange prisen med 10 kan du nok se lenge etter, ingen vil godta det. Vet ikke helt hva som legges på da det varierer så mye, tviler på de plusser på mer enn 50 %.

Du kan jo kjøpe deler selv og så gå til et merkeverksted og si "Hei jeg har kjøpt deler selv, kan dere montere dette på bilen min?"

Og se hva du får til svar.

Høres ut som du kan lite om dette. Det handler om at elektrikkeren ønsker å selge deg produkter en har grov fortjeneste på. Clas Olson selger produkter fra Elfa, som er nøyaktig det samme som elektrikkeren ville ha brukt. Dersom en synes prisene på Clas Olson er rimelige så vit at elektrikkerens innkjøpspriser på samme produkter er langt, langt lavere. Påslag på et sted mellom 200 og 1000 prosent er ikke uvanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, folk kan få tak i ting mye billigere selv, og så få det montert av elektriker med forbehold om at elektrikeren ikke påtar seg noe ansvar utover utførelsen av jobben. Reklamasjoner/garantisaker på materiellet må da tas med der man kjøpte det. Dersom reklamasjonen handler om et bytte eller reparasjon av ødelagt/defekt utstyr så vil da elektriker komme gang nummer 2 og få full betaling. Med materiell kjøpt gjennom elektrikeren tar denne ansvar for det og man får normalt sett dekt kostnader på reklamasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Påslag på 200-1000% har jeg ikke hørt om selv, dette må i så fall være på veldig smått materiell kanskje der prosentverdien er skyhøy i forhold til kronekostnaden. Men hva vet nå jeg, jeg skrur bare og skriver timer ;)

Vi har med folk som ikke vet hva de snakker om her, og vi vil alltid bli angrepet på denne måten.

De vet ikke så mye om dette stakkars, men føler vel en slags sinne eller noe sånt. Alle bransjer har påslag på varer.

Hva tror du verkstedet tjener på oljen du betaler 200 kroner per liter for?

Likevel er overskuddet i bedriftene temmelig marginalt, om noe i hele tatt. Med mindre ville det ikke vært liv laga å drive på, eller man måtte økt timeprisen betydelig.

Lenke til kommentar

La oss si man betaler 1000kr t for elektriker (1t fra kontor til kontor)

250 for kjøringen (står på fakturaen)

og 1000 for en sikring.

 

Da blir regningen på 2250,- og det ble jobbet i 15 min. 

 

Helt ok for meg, men den sikringen koster 429 på en random butikk. 

La ikke de på over dobbel pris da? 

Tviler på om et eletrikerfirma betaler hundrevis mer en de selges for på butikken?

 

Det frekkeste jeg har vært utsatt for er et firma som skal borre hull i pipe og montere piperør. 

De kom, sa ops har ikke bor...  dro for å hente. 

Fikk da regning på alle timene inkludert hentingen av bor. 

 

Nesten som en elektriker skal si at de glemte å ta med avbiter og regningen over her hadde blitt 3250

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring fra to år siden med det trådstarter spør om er at

 

- ja, det går an få en elektriker på befaring og til å gi tilbud uten at det koster noe. I alle fall hvis han får jobben.

 

- hva en kurs koster er like vanskelig å svare på som på spørsmålet "hva veier en fisk". Det kommer an på hvor mange punkter det skal være på kursen. I vårt tilfelle har vi betalt fast pris på 1000 kr per punkt, altså en tusing for hver stikkontakt, hver bryter, lampe etc. Da er kabler og alt materiell i og i mellom punktene og til og i sikringsskap og arbeid inkludert. Elektrikeren mente også at prisen ville blitt omtrent det samme om han skulle fakturert for materiellet + timepris for arbeidet.

Lenke til kommentar

"Vesentlig mer om dette enn deg, men det er en annen sak, Du får kjøpe hva du vil og installere selv, det er nok det beste for sånne som deg"

 

"Vi har med folk som ikke vet hva de snakker om her, og vi vil alltid bli angrepet på denne måten.

De vet ikke så mye om dette stakkars"

 

Du tror tydeligvis du er bedre enn alle andre med slike kommentarer.

 

I stede for å skrive som en drittunge kan du prøve å være saklig å svare på spm på en ordentlig måte. 

 

 

Hvordan kan du forsvare at vist man kjøper 5 pakk med feks elfa stikkontakter til 500 spenn i en butikk, så tar elektriker 250 for en kontakt når de skal sette det opp selv? 

Det er her feilen ligger. I stede for å være ærlig med det så skal de unnskylde seg for å ta blodpriser.

 

Gjennom jobben min kan jeg kjøpe elektrisk utstyr fra samme butikk som elektrikere gjør (grossist) med en god del rabatter, så da kan elektrikeren teoretisk sett ikke si at de kan bruke mitt materiale pga kvalitet da de må stole på at utstyre er i orden.

 

DLE jobber jo også for at elektrikere skal begynne å tenke annerledes.

 

Hadde jeg vært elektriker hadde jeg kanskje begynt å tenke annerledes på det. Hadde folk ønsket å bruke eget ordentlig materiale kunne de det, mot at jeg feks hadde økt timeprisen osv.

 

Elektriker er en servicebedrift og det er mange å velge mellom derfor burde de begynne å tenke annerledes for å få kunder, og også trofaste kunder.

 

Hører det er mange som sier at det er vanskelig å tjene godt som elektriker og at marginene er små, javel da er det kanskje noe med måten denne bedriften blir styrt på. Jeg kjenner flere elktrikere, og flere av disse tjener godt

 

 

Kontakter du et bilverksted å har med egne deler får du nok også gjort det etter avtale med verkstedet.

Endret av Danda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og som sagt burde det ikke være noe problem å gjøre det slik nå, har gjort det flere ganger selv. Eneste forskjellen er at det kommenteres i samsvarserklæring at materiell ikke er kjøpt gjennom installatør, og derfor blir eventuelle saker angående materiell en sak mellom kunde og kjøpssted. Kvaliteten vil jeg si er generelt sett den samme, kanskje med unntak av det billigste av det billige på Biltema og slikt.

Lenke til kommentar

Dersom du har en sikring på 63A med innebygget jordfeilbryter så kan du ikke. Ettersom det er 50A der i dag tåler nok kabelen i underkant av 50A. Sikrer du den med 63A kan det gå skikkelig varmgang i kabelen før den slår ut på 63A. Er det derimot en jordfeilbryter som er godkjent opp til 63A og den monteres etter den eksisterende hovedsikringen så tror jeg dette skal være lov. Nå er jeg litt rusten i faget (mange år siden jeg jobbet med dette), men uansett så er en enkelt jordfeilbryter foran hele anlegget ganske avleggs. En liten fillefeil på en kurs i garasjen og den slår ut og legger hele huset mørkt (med de konsekvenser det får for f. eks frysere og kjøleskap)...

Lenke til kommentar

Dersom du har en sikring på 63A med innebygget jordfeilbryter så kan du ikke. Ettersom det er 50A der i dag tåler nok kabelen i underkant av 50A. Sikrer du den med 63A kan det gå skikkelig varmgang i kabelen før den slår ut på 63A. Er det derimot en jordfeilbryter som er godkjent opp til 63A og den monteres etter den eksisterende hovedsikringen så tror jeg dette skal være lov. Nå er jeg litt rusten i faget (mange år siden jeg jobbet med dette), men uansett så er en enkelt jordfeilbryter foran hele anlegget ganske avleggs. En liten fillefeil på en kurs i garasjen og den slår ut og legger hele huset mørkt (med de konsekvenser det får for f. eks frysere og kjøleskap)...

Takk for svar

 

Det som det er snakk om her, er en jordfeilbryter som skal sitte på en 16A kurs. Eneste jeg vet er at det står 63A på jordfeilbryteren.

Grunnen til at jeg spør er at jeg snakket med en som mente, at største sikring skal sitte nærmest sikringskap,og at da 50A hovedsikring ikke kunne kombineres med jordfeilbryter på 63A

Endret av muummi
Lenke til kommentar

Jordfeilbrytere opererer på mA-nivå. På en vanlig forbrukskurs skal det være 30mA (med forbehold om at dette kan ha blitt justert de siste årene). Men en jordfeilbryter må også tåle en viss strømstyrke som skal passere gjennom den. Dette står påstemplet foran på sikringen. Så det er trolig dette de 63A (om det faktisk er en ren jordfeilbryter du har og ikke en jordfeilautomat). 

 

Jeg stiller meg uansett litt tvilende til at en elektriker vil montere denne du har liggende. Nå er det vel en 6-7 år siden jeg jobbet som elektriker og selv da var det stort sett bare jordfeilautomater som ble brukt så jeg mistenker at denne jordfeilbryteren er litt gammel? 

Lenke til kommentar

Jordfeilbrytere opererer på mA-nivå. På en vanlig forbrukskurs skal det være 30mA (med forbehold om at dette kan ha blitt justert de siste årene). Men en jordfeilbryter må også tåle en viss strømstyrke som skal passere gjennom den. Dette står påstemplet foran på sikringen. Så det er trolig dette de 63A (om det faktisk er en ren jordfeilbryter du har og ikke en jordfeilautomat). 

 

Jeg stiller meg uansett litt tvilende til at en elektriker vil montere denne du har liggende. Nå er det vel en 6-7 år siden jeg jobbet som elektriker og selv da var det stort sett bare jordfeilautomater som ble brukt så jeg mistenker at denne jordfeilbryteren er litt gammel?

 

Vet ikke om det er en jordfeilbryter eller en automat, men den er ihvertfall helt ny. Kjøpt den sammen med en ladestasjon. Se bilde ?post-175940-0-61769600-1442993923_thumb.jpeg
Lenke til kommentar

Og som sagt burde det ikke være noe problem å gjøre det slik nå, har gjort det flere ganger selv. Eneste forskjellen er at det kommenteres i samsvarserklæring at materiell ikke er kjøpt gjennom installatør, og derfor blir eventuelle saker angående materiell en sak mellom kunde og kjøpssted. Kvaliteten vil jeg si er generelt sett den samme, kanskje med unntak av det billigste av det billige på Biltema og slikt.

En meget logisk sluttning. Man tar jo så klart betalt for å ta på seg det ekstra ansvaret. Både når det kommer til å erstatte ødelagt utstyr, og det rent forsikringsmessig ved et uhell(selv om jeg vil tro dere hadde rettet kravet til deres leverandører om det var defektheter i utstyret. Dog, pluss for at dere altså tar på dere slike oppdrag, da jeg mener å ha hørt at noen bare steller seg på bakbena, i steden for å løse problemet med å f.eks skrive dette på erklæringen.

 

Det blir jo da opp til kunde (som du sier) å kjøre reklamasjon, ta kostnaden for å bytte det, og selv rette forsikringskrav mot leverandør av utstyret (som også er nødt å ha sin egen samsvarserklæring), om dette blir aktuelt.

 

Om det er slik at elektrikere går i null totalt sett på dette er nok vanskelig å beregne, da det i værste fall skjer svært sjeldent, selv om jeg vil tro de altså tjener en go slant totalt sett. Ikke at det er noe ulovlig eller umoralsk det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...