Gå til innhold

Prioritering av nedbetaling av lån (studielån vs boliglån)


Heilage

Anbefalte innlegg

Hei! Har igrunn bare et raskt spørsmål. Ble uteksaminert i desember og nå vil Lånekassen ha pengene sine tilbake. Jeg har ogå et boliglån med forholdsvis lav rente og avdragsfrihet i noen år til. 

 

Med tanke på hvor gode vilkårene er for studielånet, har det noe for seg å betale ned studielånet ekstra fort, eller er det bare å betale minimum og heller sende ekstra penger på nedbetalinger på boliglånet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har igrunn bare et raskt spørsmål. Ble uteksaminert i desember og nå vil Lånekassen ha pengene sine tilbake. Jeg har ogå et boliglån med forholdsvis lav rente og avdragsfrihet i noen år til. 

 

Med tanke på hvor gode vilkårene er for studielånet, har det noe for seg å betale ned studielånet ekstra fort, eller er det bare å betale minimum og heller sende ekstra penger på nedbetalinger på boliglånet? 

 

Hvilket lån har størst rente? Har de lik, betal ned boliglån. - Jeg ville uansett behold studielånet.

Lenke til kommentar

Hei! Har igrunn bare et raskt spørsmål. Ble uteksaminert i desember og nå vil Lånekassen ha pengene sine tilbake. Jeg har ogå et boliglån med forholdsvis lav rente og avdragsfrihet i noen år til. 

 

Med tanke på hvor gode vilkårene er for studielånet, har det noe for seg å betale ned studielånet ekstra fort, eller er det bare å betale minimum og heller sende ekstra penger på nedbetalinger på boliglånet? 

 

Om det ikke er veldig stor forskjell på rentene ville jeg absolutt brukt energien på boliglånet. Stud. lånet har jo så bra vilkår uansett. I en tenkt situasjon der du mister jobben kommer du bedre ut med ett studielån enn boliglån.

 

Selv er min plan å få mest mulig av studielånet over på boliglånet. Altså bruke studielån til å betale boliglån slik at jeg får minst mulig lån i banken. For meg er det veldig logisk, men mulig jeg blir rettet på etterhvert i denne tråden :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Fordelen med studielån er muligheten for å utsette betaling ved arbeidsledighet og lengre sykdomsperiode, samt at deler eller hele blir slettet om du blir ufør og hele lånet blir slettet ved dødsfall. Selv bruker jeg mitt på å betale ned en bil.

Lenke til kommentar

Ulempen med studielån er at det er gjeld.

 

Alt behov for utsettelse faller bort når lånet er nedbetalt. Jeg ser ikke behov for å beholde et lån "just in case" jeg blir ufør (en prosess som tar den bedre delen av et tiår, så mesteparten av lånet vil allerede være betalt ned fordi for å få rente- og betalingsfritak under sykdom/ledighet må du ha svært lav inntekt), og enda mindre "just in case" jeg dør.

 

Hva slags  gjeldselsker argumenterer med at DETTE lånet, det er så fint å ha, sånn i tilfelle du blir ufør eller dør! Hadde det vært et forbrukslån (noe studielånet jo på sett og vis er - et forbrukslån på gode vilkår) hadde du ledd deg halvt ihjel hele veien ut av banken. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Joda, men skal man prioritere å betale ned på noe ville jeg heller gått for huset og fått til en fin fastrente med lånekassa. Men det er smak og behag om hva man vil, lånekassa er bare litt snillere enn banken når det kommer til innkreving i dårligere tider

Lenke til kommentar

Det er et godt råd å betale ned det dyreste lånet, for selv om vi nå for tiden nyter godt av historiens laveste rente, er det ingen grunn til å tro at det vil gjelde ut hele perioden til du har betalt ned boliglånet. 

 

Jeg kjenner noen som tenker mer kortsiktig. Det kan være verd å nevne hans synspunkt også: 

dersom du betaler ned studielånet (som vel er mye raskere enn å betale ned huslånet) så får du bedre likviditet hver måned - lavere faste utgifter å betale hver måned. Veldig kjekt om din økonomiske situasjonen skulle bli litt vanskelig. Dessuten kan du bruke det du ville ha betalt på studielånet til å betale ned raskere på boliglånet. Motsatt går ikke, siden du neppe vil kunne betale ned huslånet før studielånet. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Her vart det liv gitt. 

 

 

 

 

 

Hvilket lån har størst rente? Har de lik, betal ned boliglån. - Jeg ville uansett behold studielånet.

 

 

Boliglånet har p.d.d. høyest rente, dog ikke veldig stor forskjell. Dette kan jo raskt endre seg, og da vil jeg bli truffet hardest av boliglånet hvis jeg ikke har betalt ned særlig på det. 

 

 

Det finnes mennesker som vil råde deg til å beholde studielånet så lenge som mulig i en slags form for villfaren tro på at det finnes gode lån, og at det finnes gjeld det er godt ha. 

 

Betal ned lån. Ta det dyreste lånet først. Hvorfor har du avdragsfrihet på boliglånet ditt ennå? Betal ned på det. 

 

Jeg leser en del på f.eks. /r/personalfinance på reddit, hvor det ofte anbefales at all gjeld utenom boliglån prioriteres, da disse er langt dyrere. Problemet er at siden dette ofte er rettet mot amerikanske tilstander, som har helt andre forutsetninger for hvordan disse respektive lånene fungerer, ergo er det ikke sikkert at det er særlig relevant for oss.

 

Jeg har avdragsfrihet på boliglånet fordi jeg kjøpte leiligheten da jeg begynte å studere, og den avdragsfriheten kom veldig godt med i noen trange tider iløpet av studietiden.

 

Det skal nevnes at det i mitt hode virker best å betale ned mest på boliglånet enn så lenge jeg har mulighet til det, siden det er nedbetalinger som gir meg en viss "umiddelbar" avkastning, siden det fort går mot egenandel på nytt lån etter salg. Å kvitte seg med studielånet raskere enn vanlig kan jo være fint (selv om det fremdeles tar litt tid å betale ned et par hundre tusen), men gir meg mindre åpenbar avkastning utover mindre månedlige utgifter på lang sikt.

 

Jeg stilte spørsmålet for å se om det var en eller annen vinkel av denne situasjonen jeg ikke hadde tenkt over. :) 

Lenke til kommentar

 

Jeg leser en del på f.eks. /r/personalfinance på reddit, hvor det ofte anbefales at all gjeld utenom boliglån prioriteres, da disse er langt dyrere. Problemet er at siden dette ofte er rettet mot amerikanske tilstander, som har helt andre forutsetninger for hvordan disse respektive lånene fungerer, ergo er det ikke sikkert at det er særlig relevant for oss.

 

 

Ja, bortsett fra gunstige studielån så gjelder det i Norge også, fordi kortsiktige lån og kredittkortgjeld har mye høyere rente. 

Lenke til kommentar

Det er alltid betre å ikkje ha lån enn å ha lån. Eg har høyrt dei som har prestert å påstå at ein bør ha litt lån for å få frådrag på skatten...

 

Studielån er "fint" fordi det ofte er noko av det rimelegaste ein kan få, men det er alltid betre å ikkje ha studielån.

 

Betal ned på lånet du har høgast rente på. Dersom du på sikt skal ta opp meir lån og allereie sit på andre lån, er det ein fordel at du har eit lån med lågare rente enn eitt med høgare.

Lenke til kommentar

Jeg leser en del på f.eks. /r/personalfinance på reddit, hvor det ofte anbefales at all gjeld utenom boliglån prioriteres, da disse er langt dyrere. Problemet er at siden dette ofte er rettet mot amerikanske tilstander, som har helt andre forutsetninger for hvordan disse respektive lånene fungerer, ergo er det ikke sikkert at det er særlig relevant for oss.

 

Jeg har avdragsfrihet på boliglånet fordi jeg kjøpte leiligheten da jeg begynte å studere, og den avdragsfriheten kom veldig godt med i noen trange tider iløpet av studietiden.

 

Det skal nevnes at det i mitt hode virker best å betale ned mest på boliglånet enn så lenge jeg har mulighet til det, siden det er nedbetalinger som gir meg en viss "umiddelbar" avkastning, siden det fort går mot egenandel på nytt lån etter salg. Å kvitte seg med studielånet raskere enn vanlig kan jo være fint (selv om det fremdeles tar litt tid å betale ned et par hundre tusen), men gir meg mindre åpenbar avkastning utover mindre månedlige utgifter på lang sikt.

 

De synspunktene er ganske greie, hvis du tar i betraktning at amerikanske studielån ofte har to eller tre ganger så høy rente som norske. Et amerikansk studielån kan heller ikke tas med i en konkurs/gjeldsordning, og er derfor ofte Pri 1 å bli kvitt (gitt rentelikhet). Det ligger mye bra på /r/personalfinance, men du trenger litt innsikt i norsk jus for å klare å oversette til norske formål.

 

Et tilleggssynspunkt: Å betale ned boliglån gir deg egenkapital til å refinansiere studielånet hvis Lånekassen skulle sette opp renta til nivåer du er ukomfortabel med.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at gitt relativt like rentenivåer så betjener man åpenbart boliglånet: Det er pantesikret og gir deg mulighet til å låne opp senere om man skulle ha behov, og viktigere gir det deg muligheten til å kjøpe større bolig senere. Ved å betale ned på boliglånet blir du kvitt gjeld og du frigjør potensiell panteramme, mens du ved å betale ned studielån "bare" kvitter deg med gjeld.

 

Den fleksibiliteten dette gir gjør at jeg nok vil prioritere boliglån foran studielån når sistnevnte begynner å løpe her.

Lenke til kommentar

Alle disse svarene ser ut til å peke i retning av at ekstra innbetalinger burde gå på boliglånet fremfor studielånet (all kortsiktig gjeld går såklart først). Da var nok min opprinnelige tanke ganske korrekt av seg. :)

 

Jepp, personlig ville jeg bare fortsatt å ta noen fag helt til man har makset studielånet og betalt ned boliglånet med lånekassen pengene. Og betalt som normalt såklart. Altså flytte mest mulig boliglån over til studielån :) Men det er bare meg :) 

Lenke til kommentar

Å ta flere fag er uaktuelt nå, jeg er allerede i full jobb (hadde kontrakt før jeg var uteksaminert), har slått meg godt til rette i arbeidslivet inntil videre. :)

 

Nå trenger en jo ikke å bestå for å få lån, men det er jo absolutt fordelaktig å gjøre det når en først går i gang. Selv er jeg i 100% jobb med 100% studie, det går men det er en tøff prioritering :) Har så klart fult lån, dårlig med stipend dog :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...