Gå til innhold

Hvor kommer pengene vi låner fra?


Anatman

  

26 stemmer

  1. 1. Hva tror du?

    • Bankene låner ut inskudd fra kunder og sentralbanken
      16
    • Bankene lager pengene når de utbetaler lånet
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Bank of England har et dokument som forteller litt om hvordan penger skapes. Søk på "bank of england fractional" på Google, da får du opp et PDF-dokument som øverste treff. Kort fortalt: penger oppstår ut av "løse luften" via utlån. Dette er ikke lenger noen stor hemmelighet, og jeg blir ærlig talt litt forundret over at noen faktisk ennå benekter dette.

Lenke til kommentar

Bank of England har et dokument som forteller litt om hvordan penger skapes. Søk på "bank of england fractional" på Google, da får du opp et PDF-dokument som øverste treff. Kort fortalt: penger oppstår ut av "løse luften" via utlån. Dette er ikke lenger noen stor hemmelighet, og jeg blir ærlig talt litt forundret over at noen faktisk ennå benekter dette.

 

Hvordan kan dette stemme, for om jeg kjøper ett hus og banken bare tar penger ut av løse luften får jo ikke selger pengene sine? 

Om dere kan komme med en kort forklaring :) 

Lenke til kommentar

Bankene i snitt låner ut 80% mer verdier enn de har i totale beholdninger, inkludert dine sparepenger. Dette fordi sentralbankene ofte øker pengemengden i økonomien ved kvantitative lettelser med lave styringsrenter for å oppfordre bakene til å låne ut mer penger for å igjen stimulere økonomien. Så om alle skulle gått i banken og tatt ut sparepengene sine samtidig i morgen, så hadde de ikke kunne gitt ut pengene fordi de ikke har dem, hverken i form av fysiske penger eller rent formelt sett. Det samme problemet får man om alle institusjoner i morgen krevde lånene tilbakebetalt umiddelbart. Faren med at sentralbanken trykker opp penger og oppfordrer til mye lån kan også i seg selv skape økonomiske problem.

Lenke til kommentar

 

Bank of England har et dokument som forteller litt om hvordan penger skapes. Søk på "bank of england fractional" på Google, da får du opp et PDF-dokument som øverste treff. Kort fortalt: penger oppstår ut av "løse luften" via utlån. Dette er ikke lenger noen stor hemmelighet, og jeg blir ærlig talt litt forundret over at noen faktisk ennå benekter dette.

 

Hvordan kan dette stemme, for om jeg kjøper ett hus og banken bare tar penger ut av løse luften får jo ikke selger pengene sine? 

Om dere kan komme med en kort forklaring :)

 

Jo, selger får pengene sine. Les forklaringen som Sheasy linket til.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bank of England har et dokument som forteller litt om hvordan penger skapes. Søk på "bank of england fractional" på Google, da får du opp et PDF-dokument som øverste treff. Kort fortalt: penger oppstår ut av "løse luften" via utlån. Dette er ikke lenger noen stor hemmelighet, og jeg blir ærlig talt litt forundret over at noen faktisk ennå benekter dette.

 

Hvordan kan dette stemme, for om jeg kjøper ett hus og banken bare tar penger ut av løse luften får jo ikke selger pengene sine? 

Om dere kan komme med en kort forklaring :)

 

 

Penger er egentlig nærmest verdiløse papirer - det som gjør det verdifullt er at man har et system der penger er basert på tillit. Før var det ofte gull og sølv som avgjorde om en valuta var verdifull. I dag er f.eks. en dollar verdt det den er fordi folk stoler på at den er en solid valuta. Zimbabwe Dollar er derimot ikke mye verdt fordi man vet at den er basert på at diktaturet har en helt håpløs pengepolitikk.

 

Så selgeren får pengene sine fordi bankene/sentralbanken sier det er solide penger med verdi og han og resten av verden er enig. Om det er trykket ut av tynn luft gjør ikke noe så lenge vi unngår hyperinflasjon eller at alle er enige om at pengene ikke er verdt noe.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hvordan kan dette stemme, for om jeg kjøper ett hus og banken bare tar penger ut av løse luften får jo ikke selger pengene sine? 

Om dere kan komme med en kort forklaring :)

 

Banken putter pengene, som åppstod samme sekund du skrev under låne-kontrakten, i din bank konto. Du bruker disse pengene til å kjøpe et hus mot at du betaler en rente på lånet ditt. Pengene går videre til den tidligere huseieren. Når du igjen betaler ned lånet ditt, forsvinner samme sum som du tok opp i lån fra økonomien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan dette stemme, for om jeg kjøper ett hus og banken bare tar penger ut av løse luften får jo ikke selger pengene sine? 

Om dere kan komme med en kort forklaring :) 

Når banken gir deg ett 100kr lån setter bokføres det elektronisk i banken at din konto krediteres med 100kr, samtidig som en annen konto bokføres at du skylder 100kr. Netto for banken er null.

 

Når du da bruker disse pengene til å kjøpe ett hus, overføres pengene fra din konto til selgers konto. Selger er lykkelig så lenge vedkommende ikke prøver å ta ut pengene, eller rettere sagt så lenge ikke alle selgerne prøver å ta ut sine penger samtidig. Om det skulle skje, har man en "bank run" og banken vil stenge sine dører og nekte å betale folk tilbake de pengene de trodde de hadde i banken. Se Hellas for siste versjon av denne serien.

Lenke til kommentar

Men, hvis en bank plutselig bestemte seg for å være veldig grei (teoretisk sett), så kunne den generere f eks 500,- i kreditt til en kunde og så la kunden slippe å betale tilbake de 500 kronene?

Siden de kun har generert de pengene så vil jo heller ikke banken tape noe på å ikke få dem tilbake?

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...