Gå til innhold

Nvidia fosser fra AMD


Anbefalte innlegg

Viktig å fortsatt overklokke nye skjermkort og prosessorer i 2015. Vi klarer jo ikke å holde 60 fps fortsatt ved standard klokkehastigbheter, eller 120fps i gamle spill...

Gjelder å sette alt på max oppløsning og 4K og nye spillet i 35-40 FPS så g-sync holdes aktiv for det er det som gir god gaymeplay sant.

-

Aha..MMMhmm. Jaaddaaa, jaa ja ja ja. OK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig å fortsatt overklokke nye skjermkort og prosessorer i 2015. Vi klarer jo ikke å holde 60 fps fortsatt ved standard klokkehastigbheter, eller 120fps i gamle spill...

Gjelder å sette alt på max oppløsning og 4K og nye spillet i 35-40 FPS så g-sync holdes aktiv for det er det som gir god gaymeplay sant.

-

Aha..MMMhmm. Jaaddaaa, jaa ja ja ja. OK.

 

Nei bedre å bruke freesync og ha samme problemene eller? ;) Så lenge begge skjermkortprodusenter ikke fokuserer på noe annet så blir alt så teit. Det er som flere sier, vi trenger flere konkurenter på det markedet der :p

Lenke til kommentar

 

 

 Du svarte aldri når jeg tok kildene dine, leste mer enn ditt lille utvalg og fant ut at kildene dine viste at GTX 970 var best. I konklusjonen sto det til og med at GTX 970 er bedre på så godt som alle punkt.

 

 

 

 

Ja jeg ga opp, fordi samme hva jeg poster så vil du avvise det som forhåndsplukket eller AMD foretrukket. Jeg kaster ikke bort tid på folk som er så til de grader biased.

 

At han i konklusjonen anbefaler 970 sier jo litt om hvordan det har blitt. Selv om testene viser ganske like resultater, med en fordel AMD på høyere enn 1080p, så anbefaler de fortsatt nVidia... forstå det den som kan.

 

Jeg kan jo fortsette å linke reviews, men jeg regner med de blir avvist uansett:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-amd-radeon-r9-390-8gb-review

Endret av Apox
Lenke til kommentar

 

 

1. Ja 970 er mer effektivt... Irrelevant for de fleste, da ytelse er det folk vil ha.

2. Kan klokkes høyere: Også irrelevant hvis 1500Mhz er lik 1150Mhz på det andre.

3. Mindre støy er løgn da kjølere på begge kort er såpass effektive at de ikke trenger kjøre på høy RPM.

4. Mindre varme går under punkt 1.

 

 

 

1. Jeg er en vanlig bruker "folk flest" om du vil, klart jeg bryr meg om at Nvidia kjører mer effektivt. 

3. Stock AMD-kjøler støyer rett og slett mer enn en stock Nvidia, i det minste i high-end segmentet. 

4. Vi er enige. 

 

Slik jeg ser det, uten bevis for å backe det opp:

Nvidia har skapt seg et brand som kvalitet, AMD har skapt seg et "value for money" brand. Nesten fristet til å sammenligne Apple iPhone vs Android.

 

Verdt å nevne også at Nvidia dominerer fullstendig i proffmarkedet med deres Quadro vs FirePro fra AMD.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Verdt å nevne også at Nvidia dominerer fullstendig i proffmarkedet med deres Quadro vs FirePro fra AMD.

AMD har hatt noe suksess i proffmarkedet, men de har gjort dette med å dumpe prisene.

 

Nvidia dominerer også i compute, altså Tesla vs. FirePro.

Her er det mer konkurranse mellom Nvidia Tesla og Intel Xeon Phi.

Lenke til kommentar

 

Er flere årsaker til at du velger Open Source driveren, stabilitet er en god grunn.

Denne hobbydriveren mer stabil? Da kan du ikke gjøre mye utenfor vim. Jeg kan ikke helt se sjarmen med stadige X-krasj, flimmer, og trøbbel i spill som bruker GLSL.

 

Andre fordeler er at du får færre bevegelige deler, er du avhengig av en egen kompilert kernel så er det alfa omega å benytte noe som ikke krever egen binær blob innkompilert i kjernen.

Det er ganske merkverdig at i disse dager hvor fokuset er på å redusere overhead i drivere gjennom Direct3D 12, Mantle, Vulkan og OpenGL AZDO, så argumenterer du for en driver som legger på ett helt nytt abstraksjonsnivå mellom API og driver.

 

Du vil også merke flere fordeler på eldre hardware hvor Nvidia kutter ut forbedringer og fikser til eksempel.

Det er usant. Nvidia er de eneste som tilbyr gode drivere for maskinvare mer enn ti år bakover, de har langlevde driverserier som de patcher med jevne mellomrom. De har også bragt så mye ny OpenGL-funksjonalitet bakover til GeForce 8000-200-seriene som mulig, i tillegg til relevante driverforbedringer. Nvidia har også bragt driverforbedringene som er en del av kravene til Direct3D 12 til alle plattformer og APIer. Jeg skulle ønske at AMD hadde slike stabile drivere med "enterprise"-kvalitet.

 

 

Niks, du får ikke forbedringer  for GT2xx og lignende lenger i den properitære driveren til Nvidia under Linux.

Nå får du kun en statisk som forhåpentligvis blir kompilert imot nye versjoner av Xserver og Linux kjernen, utenom det... nada forbedringer.

 

Er en god del andre små ting enn å bare redusere overhead som ligger i Open Source driveren, blant annet veldig god støtte for strømsparing, noe som er nesten alfa omega etter at Microsoft torpederte ACPI standarden i sin tid.

 

En annen fordel med Open Source driveren til både ATi og Nvidia er at disse er de ENESTE driverne som støtter Wayland Display serveren, noe som vil bli mer relevant i fremtiden, spesielt om du skal kjøre flere skjermer til eksempel.

 

Og ja, Open Source driveren er faktisk mer stabil, det du merker av krasj og problemer i driverne blir ofte fikset, og eneste X krasjet jeg har hatt var når jeg presset ett ATi Radeon HD3650m ned på minimum klokkefrekvens, og deretter gikk X serveren ned etter ca 1 og en halv time.

Under Windows om du prøver å gjøre det samme, så vil du også få akkurat samme resultat, om du sjekker historien her på forumet så tror jeg det var noen tråder angående Nvidia som hadde en for lav 2D klokk for å drive 2  skjermer med Fermi og fikk kritikk for høyt strømforbruk. (GTX 5xx)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nvidia har faktisktmye bedre linux støtte for sine grafikk kort, og derfor har Nvidia en stor fordel for meg.

Du tuller nå, ikke sant?

 

Nei, det tviler jeg på.

Det er nevnt før i denne tråden, men såfremt han har planer om å bruke en 3D applikasjon eller spill i Linux så Nvidia det eneste alternativet.

Lenke til kommentar

Flere år siden jeg nekta å kjøpe amd.

 

Pga driver problemer her også. Ser flere amd fanbois refererer til fixes og 30+ step guides(!)

 

Greit nok at det kanskje virker. Men personlig syns jeg det blir litt dumt, det burde "virke" uten store problemer.

 

Også nevneverdig er det at folk gikk bort fra amd pga driverproblemer flere år siden nå. Og det er sikkert grunn nr 1 til at folk velger bort amd generellt sett i dag.

 

Amd burde høre på denne kritikken og jobbe med å prøve fikse det, uansett hvor mye fanbois skriker at driverene er ok eller ikke, de er og har i flere år vært et problem. Og det kan ikke benektes at det er rart når man ser amd vs nvidia automatisk går til dårlige drivere :p

Lenke til kommentar

Flere år siden jeg nekta å kjøpe amd.

 

Pga driver problemer her også. Ser flere amd fanbois refererer til fixes og 30+ step guides(!)

 

Greit nok at det kanskje virker. Men personlig syns jeg det blir litt dumt, det burde "virke" uten store problemer.

 

Også nevneverdig er det at folk gikk bort fra amd pga driverproblemer flere år siden nå. Og det er sikkert grunn nr 1 til at folk velger bort amd generellt sett i dag.

 

Amd burde høre på denne kritikken og jobbe med å prøve fikse det, uansett hvor mye fanbois skriker at driverene er ok eller ikke, de er og har i flere år vært et problem. Og det kan ikke benektes at det er rart når man ser amd vs nvidia automatisk går til dårlige drivere :p

 

Det er også utrolig vanskelig å si for andre om man faktisk har hatt problemer med driverene til Amd i det siste eller om dette er noe som henger igjen etter at Bruker X hadde et x800 skjermkort og ble skuffet pga alle problemene med driver X i Windows xp.

 

Personlig tror jeg også at vi glemmer en annen faktor som trolig spiller inn , Amd har lenge vært et selskap der man har fått billige skjermkort og at man derfor trolig har kunnet fått inn systembyggere som velger billige komponenter fordi de har et budsjett . Har de da kjøpt en strømforsyning til 300kr så sier det seg selv at denne kanskje også innvirker på eventuelle problemer som folk opplever.

 

Men jeg blir ofte overrasket når jeg spør enn som sier at driverne til Amd er så utrolig dårlig , de har enten hatt Amd for lenge siden 3 - 5 - 8 år siden eller har hørt det fra en annen venn eller lest det på et forum. Joda , den personlige anekdoten er viktig og sier jo litt om hva Amd faktisk må jobbe hardt for å forbedre seg på , men jeg tror personlig at dette i alle fall er på bedringens vei og er på ingen måte realiteten for mesteparten som bruker amd skjermkort nå i dag.

 

Kan jo påpeke at det eneste problemet jeg har hatt over en periode nå er at Amd sin Overdrive for Cpu'en (Fx 8350) går i konflikt med Asus sin AI SUITE II og dette påfører at programvaren tror at Cpu'en kan klokkes opp til 5 Ghz uten noen spesielle endringer i spenning osv. Når den så restarter : BSOD.

Fjerner jeg AI Suite fungerer dette normalt igjen.

Lenke til kommentar

 

Forkorta

 

 

Som igjen, jeg nevner bare at det alltid virker å være en stor sak at folk ikke liker driverene til amd.

 

Om man liker dem eller ikke så er de veldig relevant som noe som burde bli sett på av amd, ikke fanbois.

 

Uavhengig av hvilken serie amd som blir nevt så lurker alltid 'driverproblem' som en mørk skygge som overskygger det meste annet.

 

Så tar det 3 replies, så er alle nvidia fanboisa i krig med amd fanboisa om drivere xP

 

Selv har jeg prøvd et par ati kort oppover men velger meg selv alltid tilbake til nvidia fordi det virker bedre. Ikke at nvidia ikke har problemer de også, men det føles, som sluttbruker, mye bedre ut.

 

Et par som i denne tråden nevner brukerfeil. Som nok er en ting det også slik som du selv nevner til. Men det er et veldig politisk svar når de aller fleste ikke vil kunne benekte striden om driverene som alltid oppstår :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg gikk til Nvidia fra ATI for to-tre uker siden. ATI har driverproblemer ut av en annen verden. Faktisk så ille at selve kortet blir ubrukelig. Men ATI har på papiret mer bang-for-buck.

 

 

Versågod ?

 

 

 

Guide (Nvidia)

 

 1. Go to Add/Remove Programs

 

 2. Uninstall all Nvidia associated software (May require several reboots)

 

 3. Reboot the computer and log back into windows as normal

 

 4. Go to folder options and select “show hidden files and folders”

 

 The next part of the guide will remove all Nvidia files and folders from the computer.

 

 5. Go to your C drive and remove any “Nvidia” folders if there is any

 

 6. Double click the “Program Data” folder (Normally hidden) and remove all Nvidia folders

 

 7. Go back to C and double click “Program Files” and remove all Nvidia folders

 

 8. Go back to C and double click “Program Files (x86)” and remove all Nvidia folders

 

 9. Go back to C and double click “Users”

 

 10. Access the name of your windows profile and double click “AppData” (Normally hidden)

 

 11. Check the “Local”, “LocalLow” and “Roaming” folders for any Nvidia folders and remove them.

 

 12. Go back to “Users” and check the “Default” folder (Normally hidden)

 

 13. Double click “AppData” (Normally hidden)

 

 14. Check the “Local” and “Roaming” folders for any Nvidia folders and remove them.

 

 The next part of the guide will remove registry entries left by the Nvidia drivers.

 

 15. Close everything down and go back to your desktop

 

 16. Click start, then type “regedit”.

 

 17. Click “HKEY_CURRENT_USER” and extend the folder

 

 18. Click “Software” and extend the folder

 

 19. Remove all Nvidia Folders

 

 20. Click “Wow6432Node” and extend the folder (Within the software folder)

 

 21. Remove any Nvidia folders

 

 22. Click “HKEY_LOCAL_MACHINE” and extend the folder

 

 23. Click “SOFTWARE” and extend the folder

 

 24. Remove all Nvidia Folders

 

 25. Click “Wow6432Node” and extend the folder

 

 26. Remove all Nvidia Folders

 

 27. Click “HKEY_USERS” and extend the folder

 

 28. Click “.DEFAULT” and extend the folder

 

 29. Click “Software” and extend the folder

 

 30. Remove all Nvidia folders

 

 31. Click “S-1-5-18” and extend the folder

 

 32. Click “Software” and extend the folder

 

 33. Remove all Nvidia folders

 

 34. Click “S-1-5-21-1632250243-966907716-928185508-1000” and extend the folder

 

 35. Click “Software” and extend the folder

 

 36. Remove all Nvidia Folders

 

 37. Close down regedit and empty your recycle bin

 

 38. Undo the folder options change to hide the hidden folders

 

 39. Reboot

 

 40. Install your AMD/Nvidia drivers and reboot

 

 

Bare hyggelig

soar4life27, som du copy-paster her, har kanskje ikke hørt om CCleaner, driver-sweeper eller system restore ;-)

Men det var omtrent akkurat det samme jeg måtte gjøre for å manuelt fjerne restene av AMD/ATI-driverne. Dette er ikke noe nytt.

Det skal sies at etter så mange feil med de kortene jeg hadde kjøpt, gikk jeg over til Nvidia. Dette skal jeg fortsette med, uten å bruke mer enn 2000kr på et grafikk-kort (hva er egentlig vitsen med det?)

AMD funker som bare det, når det funker. Rage-serien fra 90-tallet var fantastisk ;-)

Lenke til kommentar

 

 

 

Forkorta

 

 

Som igjen, jeg nevner bare at det alltid virker å være en stor sak at folk ikke liker driverene til amd.

 

Om man liker dem eller ikke så er de veldig relevant som noe som burde bli sett på av amd, ikke fanbois.

 

Uavhengig av hvilken serie amd som blir nevt så lurker alltid 'driverproblem' som en mørk skygge som overskygger det meste annet.

 

Så tar det 3 replies, så er alle nvidia fanboisa i krig med amd fanboisa om drivere xP

 

Selv har jeg prøvd et par ati kort oppover men velger meg selv alltid tilbake til nvidia fordi det virker bedre. Ikke at nvidia ikke har problemer de også, men det føles, som sluttbruker, mye bedre ut.

 

Et par som i denne tråden nevner brukerfeil. Som nok er en ting det også slik som du selv nevner til. Men det er et veldig politisk svar når de aller fleste ikke vil kunne benekte striden om driverene som alltid oppstår :)

 

Nå var heller ikke svaret mitt ment for å benekte at problemer i driverne til Amd faktisk eksisterer , det er nok mange som opplever ustabilitet eller at noen ting ikke virker der , men jeg tror personlig at problemet med driverne er langt mindre enn før i alle fall og at man i dag opplever at ting fungerer bedre enn det gjorde for la oss si 5 - 10 år siden.

 

Og som du påpeker selv , brukeropplevelsen har mye å si , dette har Amd faktisk tapt kunder på og slik jeg ser det så har man ikke gjort nok med å ordne opp i problemene som absolutt er der. Om det skjer en endring i fremtiden på driver nivå kan man håpe på , men budsjettet til Amd tilsier at det kanskje ikke skjer i like stor skala som man ønsker seg.

Lenke til kommentar

Er driverene til AMD så ille som folk skal ha det til? Absolutt ikke.

Er driverene til nVidia bedre enn AMD sine? Antageligvis.

 

AMD er i den posisjonen at dersom de kommer likt med nVidia på ytelse/pris/effektivitet så blir nVidia det beste valget. Kanskje ikke en stor forskjell, men per dags dato er det slik.

 

Spiller det noen rolle om AMD er nesten like gode som nVidia for brukeren? Man burde jo velge det beste valget, ikke det som er nest best.

Lenke til kommentar

Driver problemer har de vel slitt med helt tilbake til det var ATI, jeg husker jeg kjørte Omega drivere på ATI kort (tror ikke disse var offisielle, husker ikke). De var ihvertfall veldig mye dårligere til å utnytte potensiale i kortene sine enn det Nvidia var, at de ikke har klart å få en bedring på dette er rart.

Lenke til kommentar

Det virker som om historien gjentar seg.

 

For lenge siden, dvs midt på 2000 tallet, ble AMD slått ut av CPU markedet av intels overlegne core arkitektur.

 

Da som nå, AMDs løsninger klarte å konkurrere rent ytelsesmessig, ihvertfall en stund, men de gjorde det ved å bruke noe helt inni granskauen med strøm. Resultatet var en dyr, bråkete løsning.

 

Intels CPUer var ikke bare billigere, de var og raskere, en fordel som bare ble mer og mer markant etterhvert som nye generasjoner av Core kom på banen. Resultatet ble at AMDs CPUer nå er nesten ignorerert, de konkurrerer i praksis ikke i mainstream markedet, der er i5 og i7 fullstendig dominant.

 

Skulle det samme skje i GPU markedet, da vil vi se at grafikkort blir mye dyrere. Enkel markedsdynamikk.

Lenke til kommentar

Det med strømforbruket er jo (nesten) bare tøys, AMD sine toppmodeller ligger oftest på 125W, med en utgave av Phenom II 965 som lå på 140W som eneste unntak den gangen. Siden har jo både FX-9370 og FX-9590 sprengt skalaen, men gjennomgående er det 125W som gjelder, mens både QX6700, QX6850, i7-975, i7-990X, 3960X og 4960X har ligget der med TDP på 130W, mens 5960X har gått opp til 140W TDP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...