Gå til innhold

Microsoft: – 139 kroner for å se film i Windows 10, takk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Eg fatter ikkje ka dei driver med her. Først melker dei besteforeldre over heile landet med den jevla kabal prisen og no skal dei melke intetanande kunda for å sjå ein dvd. Dei av oss som har vokst opp med ein PC veit jo om alle dei gratis alternativa, men mor mi og besteforeldra mine veit det jo ikkje. Det her er jo skamlause utnyttelse av lojale kunder.

De må jo tjene penger på en måte og når windows er gratis..

 

i så fall er det mange andre ting de kunne tatt betaling for

 

 

og igjen hvorfor skal disse lisens haiene sitte der uten å gjøre noe annet en dra inn penger for noe andre gir gratis ?

Lenke til kommentar

i så fall er det mange andre ting de kunne tatt betaling for

 

 

og igjen hvorfor skal disse lisens haiene sitte der uten å gjøre noe annet en dra inn penger for noe andre gir gratis ?

 

Folk klager uansett hva MS gjør. Er jo bare å se hva du selv klager over her. Ingenting er blitt endret fra Windows 7/8, men likevell så klager du.

 

Og de som lager f.eks. VLC gjør ikke det samme

som lisensinnehaverne gjør. De tar det lisensinnehaverne allerede har gjort og gir det bort gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

i så fall er det mange andre ting de kunne tatt betaling for

 

 

og igjen hvorfor skal disse lisens haiene sitte der uten å gjøre noe annet en dra inn penger for noe andre gir gratis ?

 

Folk klager uansett hva MS gjør. Er jo bare å se hva du selv klager over her. Ingenting er blitt endret fra Windows 7/8, men likevell så klager du.

 

Og de som lager f.eks. VLC gjør ikke det samme

som lisensinnehaverne gjør. De tar det lisensinnehaverne allerede har gjort og gir det bort gratis.

 

i så fall har noen klaget på Microsoft for noe , slik at EU grep inn , men da klagde folk på EU

 

jeg lurer derimot på hvorfor Microsoft må betale en slik avgift som de naturlig nok ønsker få igjen , mens utvikleren bak VLC  ikke krever dette dekket inn ?

er det slik at VLC er fritatt fra denne avgiften , og hvorfor ?

Lenke til kommentar

er det slik at VLC er fritatt fra denne avgiften , og hvorfor ?

 

 

Nei, de bare velger å ikke betale. Men det har konsekvenser, VLC ble for ca. et år siden fjernet fra Apple AppStore pga. nettopp at de ikke betalte lisensavgifter. VLC er nå tilbake i AppStore men mangler støtte for flere formater som VLC normalt har støttet. I dette tilfellet gikk rettighetshaverene til Apple, siden de formidlet produktet er de medansvarlige. Apple er et amerikansk selskap og bundet av amerikansk lov, VLC er ikke amerikansk.

 

VLC har en egen side der de forklarer litt mer om dette: http://www.videolan.org/legal.html

Endret av Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

er det slik at VLC er fritatt fra denne avgiften , og hvorfor ?

 

 

Nei, de bare velger å ikke betale. Men det har konsekvenser, VLC ble for ca. et år siden fjernet fra Apple AppStore pga. nettopp at de ikke betalte lisensavgifter. VLC er nå tilbake i AppStore men mangler støtte for flere formater som VLC normalt har støttet. I dette tilfellet gikk rettighetshaverene til Apple, siden de formidlet produktet er de medansvarlige. Apple er et amerikansk selskap og bundet av amerikansk lov, VLC er ikke amerikansk.

 

VLC har en egen side der de forklarer litt mer om dette: http://www.videolan.org/legal.html

 

slik jeg tolker det så påstår de at på grunn av den lisensen de opererer etter så har de ikke lov å ta betaling for programvaren.

og da vil en avgift for å fp lov til spille av bryte lisensen . det er jo det samme prinsippet som Linux operer etter

 

og da må jeg spørre  igjen hvorfor må Microsoft  bruke den patenten ?

 

det er mange troll der ute som har en elelr flere patenter de streng ta ikke bryr seg så mye om . men de vil ha pengene likevel

Lenke til kommentar

Eg fatter ikkje ka dei driver med her. Først melker dei besteforeldre over heile landet med den jevla kabal prisen og no skal dei melke intetanande kunda for å sjå ein dvd. Dei av oss som har vokst opp med ein PC veit jo om alle dei gratis alternativa, men mor mi og besteforeldra mine veit det jo ikkje. Det her er jo skamlause utnyttelse av lojale kunder.

Hvis du ikke fatter dette, så burde du kanskje skaffe deg litt mer kunnskap?

 

Hvis dine besteforeldre har vært lojale Windows-kunder som har sett DVD på PC'en, så mister de ikke denne muligheten hvis de oppgraderer til Windows 10.

 

Men hvorfor i huleste skal de oppgradere til Windows 10?

Windows 7 er støttet i 5 år til, og Windows 8.1 enda lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke fatter dette, så burde du kanskje skaffe deg litt mer kunnskap?

 

Hvis dine besteforeldre har vært lojale Windows-kunder som har sett DVD på PC'en, så mister de ikke denne muligheten hvis de oppgraderer til Windows 10.

 

Men hvorfor i huleste skal de oppgradere til Windows 10?

Windows 7 er støttet i 5 år til, og Windows 8.1 enda lenger.

 

 

Fort at de blir dratt med etter den fæle Win 10 nagscreenen Microsoft slengte ut via Windows update for eksempel.

 

Lenke til kommentar

Spørmålet er hva som skjer når de 5 årene er omme.

 

Får man tvunget oppgradering som man må betale for ( man kan selvsagt nekte å motta oppgraderingen )

og kommer flere av fasilitetene man hadde i w7/8  til forsvinne

 

på den en siden sitter man å lurer på om man skal oppgradere eller om det  er lit for tidlig med hensyn til innkjøringsproblem og software og hardware som likevel ikke støttes ( det er ikke like lett for alle når det dukker opp problemer ).

samtidig så har man ikke lyst til å gå glipp av gratis oppgraderingen

Lenke til kommentar

Så, prisen for en app jeg aldri bruker er ikke bakt inn i prisen for operativsystemet, samtidig som det ikke finnes noen hindringer mot å bruke tredjepartsløsninger? Helt greit for meg.

Eneste ulempe her er vel at OSet tilsynelatende foreslår betal-løsningen, så de som ikke vet bedre føler de må betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

og da må jeg spørre  igjen hvorfor må Microsoft  bruke den patenten ?

 

Noen som kaller seg DVD6C Licensing Group sitter på patentrettighetene til DVD-teknologien. De har fastsatt "royalty rates" som de krever at alle som lager DVD-spillere og -plater skal betale.

 

Dette opplegget er godkjent av amerikanske myndigheter som ikke har funnet at beløpene som kreves er urimelige. Microsoft er et amerikansk selskap som er underlagt amerikansk lov. Hvis de ikke betaler royalties, så vil de bli trukket for retten, og ganske sikkert dømt til å betale allikevel. Pluss en saftig bot & advokatutgifter.

 

Når det koster ca. 4$ per lisens, og dette inkluderes i 100 millioner eksemplarer av Windows Home Premium eller Ultimate, så ser du at det blir et saftig beløp. [400 millioner $.] Når Microsoft over årene finner ut at folk i veldig liten grad spiller DVD'er med PC'en, så var det ikke vanskelig å gjøre det de gjorde da Windows 8 ble lansert; Da ble DVD-spilleren tatt ut av Windows og gjort tilgjengelig som en separat 'download'.

 

VideoLAN er et fransk selskap som ikke er underlagt amerikansk lov, og de viser til en avgjørelse i en fransk rettsinstans som angivelig støtter VideoLAN i det de gjør. DVD6C har av ukjente grunner ikke gått til sak mot VideoLAN.

(Men hvorfor gidder jeg bruke tid på å forklare når mottakeren er innstilt på feil frekvens?)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Eneste ulempe her er vel at OSet tilsynelatende foreslår betal-løsningen, så de som ikke vet bedre føler de må betale.

Nei, hvis du oppgraderer fra en Windows 7/81.1-versjon med DVD-spiller, så får du bare opp den nye DVD-spilleren.

 

Hvis du kjøper en ny PC med Windows 10 installert (fra fabrikken), så er det mulig du blir henvist til betalløsningen. Men det kan også godt hende PC-produsenten har forhåndsinnstallert en DVD-spiller for deg. (I hvert fall hvis PC'en har DVD-stasjon.)

Lenke til kommentar

Spørmålet er hva som skjer når de 5 årene er omme.

Da kan du velge å bruke maskinen videre, hvis den fortsatt virker.

Det er mange som fortsatt kjører XP selv om Microsoft ikke oppdaterer det lenger.

 

Ellers kan det vel hende det er på tide med en ny PC?

Din vil vel være ca. 10 år gammel i 2020?

 

samtidig så har man ikke lyst til å gå glipp av gratis oppgraderingen

Du kan godt vente til ... juni 2016 før du begynner å bestemme deg.

Da har du en måned på deg til å få tak i den gratis oppgraderingen.

Lenke til kommentar

mottakeren er ikke innstilt på feil frekvens ( det var en god oppklaring )  , derimot så mener jeg at den store senderen ( det gjelder ikke deg )  har noe ustabile signaler .

når noen ikke får lov til å utvikle egen teknologi ( de er påtvunget til bruke andre sin  og betal for det )  men andre som bruker den samme teknologien ikke trenger å betale

 

Da er det noe som er feil

 

 

Det er også feil et sted når man i årevis har kunne bruke en tjeneste som var inkluder i windows  plutselig skal risikere å måtte betale.

denne gangen slipper nok de fleste unna når de bruker Microsoft sin avspiller .

men hvordan blir det neste gang ?

 

da må vel alle se seg om etter et alternativ som dekker de samme behovene

 

jeg liker ikke denne utviklingen

Lenke til kommentar

Det som forundrer meg med denne artikkelen er at artikkelforfatter sitter som journalist i det som er norges desidert største hardwareside, og klarer å gjøre slike grunnleggende feil. Desverre har kvaliteten på artiklene (både det faktuelle og hviket nivå de legger seg på) falt betraktelig de siste årene.

 

Dette antar jeg er i jakten på mest mulig klikk for mest mulig reklameinntekter. Det er synd at ett nettsted som jeg leste i sin helhet hver dag for noen år siden, har I dag blitt redusert til en side jeg besøker annenhver dag og scroller over halvparten av artiklene.

 

Dere har mye å lære av f. eks Anandtech (F. eks Ian Cutress' review av Skylake).

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skjerp dere kommentatorer.

 

Microsoft tar bort en kostnad for noe som ingen vil ha, og som inten trenger, og med det gjør de lisensen billigere? Det er da vinn-vinn for alle parter..

 

Til Anders Artikkelforfatter: Dust.

 

T.

 

Spørsmålet er vel fremdeles litt åpent for hvordan full-lisenskostnadene vil bli. Jeg tipper på blodpriser en stund til. Men, jeg kan selvfølgelig ta feil.

 

Denne oppgraderingen er gratis ja, og der får ikke alle DVD-vedleggsprogrammet gratis.

 

Hva koster så Windows 10 i webshop'en om 1 år, når tilbudet om gratisoppgradering er borte. Jeg tipper som nevnt på fortsatte blodpriser liknende det vi har sett i en årrekke.

 

Man kan eksempelvis få andre OS helt gratis (noen som nevnte Linux).

I Linux har man DVD-støtte også helt gratis.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det som forundrer meg med denne artikkelen er at artikkelforfatter sitter som journalist i det som er norges desidert største hardwareside, og klarer å gjøre slike grunnleggende feil. Desverre har kvaliteten på artiklene (både det faktuelle og hviket nivå de legger seg på) falt betraktelig de siste årene.

 

Dette antar jeg er i jakten på mest mulig klikk for mest mulig reklameinntekter. Det er synd at ett nettsted som jeg leste i sin helhet hver dag for noen år siden, har I dag blitt redusert til en side jeg besøker annenhver dag og scroller over halvparten av artiklene.

 

Dere har mye å lære av f. eks Anandtech (F. eks Ian Cutress' review av Skylake).

 

Jo forsåvidt delvis enig i noen av det du sier.

 

Men, denne artikkelen var informativ på sett og vis. Man lærer mer om Microsoft sin måte å lisensiere på og hvilke "Features" man får med til "prisen" og prisen. Ihvertfall har diskusjon.no sin debatt gjort meg klokere i dette spørsmålet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Denne oppgraderingen er gratis ja, og der får ikke alle DVD-vedleggsprogrammet gratis.

Hvis du oppgraderer fra en Windows-versjon der du hadde DVD-avspillingsmulighet (som en del av Windows), så får du DVD-spiller som en del av Windows 10.

 

Har du ikke DVD-avspillingsmulighet i den Windows-versjonen du oppgraderer fra, så får du det ikke i Windows 10 heller.

 

(Jeg er usikker på hvordan det er for Windows Insidere, om de får DVD-spilleren med uansett om de startet med Windows 7 Pro eller Windows 8.1 uten Media Center Pack.)

 

Hva koster så Windows 10 i webshop'en om 1 år, når tilbudet om gratisoppgradering er borte. Jeg tipper som nevnt på fortsatte blodpriser liknende det vi har sett i en årrekke.

Fullversjonene (dvs. ikke oppgraderingspakkene) er allerede tilgjengelige, så du trenger ikke tippe lenger. Prisene er kjent.

Hva oppgraderingspakkene kommer til å koste vites ikke, men det er ikke urimelig å tro at de vil bli billigere enn fullversjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...