Gå til innhold

Microsoft: – 139 kroner for å se film i Windows 10, takk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Når du begynner oppgraderinger får du spørsmål om du vil kjøre en tradisjonell oppgradering hvor du beholder alt, eller om du vil ha en "clean install" hvor den fjerner alt.

 

Da er det jo ingen forbedring

Det jeg ønsker meg er jo en mellomting

 

Det finnes en mellomting. Du kan velge blant følgende alternativer:

"Choose what to keep"

* Keep personal files and apps

* Keep personal files only.  (Settings and apps will be deleted.)

* Keep nothing. (Your files, settings and apps will be deleted.)

 

Men i ditt tilfelle ville jeg nok valgt å ikke oppgradere i det hele tatt.

Lenke til kommentar

For hans del, ja. Kanskje jeg skulle laget et diagram... 

 

*tralalalala*

 

post-19503-0-43646300-1440160596_thumb.jpg

 

Her ser vi Elgens migrasjonplan.

 

Han har befunnet seg i den oransje sirkelen siden Windows 8 ble sluppet. Nå er det om å lose han over den skumle bekken (representert med lyseblå) til han er trygt ankommet den rosa lyserøde trygge tilværelsen. 

 

Oransje fase:

 

Nå går han og gruer seg og lærer seg om stadig nye problemstillinger og bare utvider og utvider det han vet om som har plaget en eller annen netting der ute, om det er reelle problemer eller ikke. Så lenge han befinner seg der, vil hans totale mengde bekymringspunkter bare øke. 

 

Det er på tide å få ham videre derfra, slik at totalen bekymringer over tid blir minst mulig. 

 

Lyseblå fase: 

 

Den lyseblå fasen er den mest intense bekymringsfasen - når ting faktisk kan gå galt. Elgen tar med seg en del av bekymringene fra før han oppgraderer, så det er viktig å komme i gang med den så fort som mulig, for ellers vil det balle på seg med bekymringer her i den nervepirrende delen. Og Elgen vil få mest støtte herfra nå mens det fortsatt er folk som interesserer seg for overgangen til W10. 

 

Rosa Lyserød fase: 

 

Antall bekymringer i den lyserøde fasen ville nok vært større dersom han oppgraderte første uke, men fra nå og utover vil den ikke vokse nevneverdig. Her bekymrer man seg over det som faktisk ikke lot seg fikse i den lyseblå fasen. Vil det koste ham 139 kroner å se film i Windows 10? Først når han er ferdig oppgradert, ser han i praksis om det gjaldt ham eller han fikk DVD Player installert (som jeg gjorde på noen av mine maskiner). Og så kan han se om VLC roer ned nervene om nødvendig. 

 

Ved å utsette overgangen noe lengre nå, vil hans oransje bekymringsfase bare blåses mer og mer opp (vi har allerede sett hva én generasjon med oppgraderingsventing gjorde med ham) og han vil få det ganske fælt i diskusjonshverdagen. Samtidig vil han ta med seg noen av disse til oppgraderingen, og gjøre det til et stadig større hinder. 

 

Det er på tide å forlate de mange bekymringene og bevege seg over til den fasen der han kun står igjen med de reelle bekymringene. 

 

Husk å ta backup først. 

Endret av tommyb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

man skal ikke gjøre narr av det man er usikker på

da sitter man selv der som svarteper plutselig

 

Hvis dere ikke forstår det så vil jeg ikke gjennom det samme styret som da jeg skulle installere windows 7 på en ny pc

et program jeg bruker krever aktivering ved installer , da vil jeg ikke miste disse koden som jeg har fått via epost sammen med linken for nedlasting av programmet

 

samtidig vil jeg bli kvitt alt slagget fra tidligere program

Lenke til kommentar

man skal ikke gjøre narr av det man er usikker på

da sitter man selv der som svarteper plutselig

 

Hvis dere ikke forstår det så vil jeg ikke gjennom det samme styret som da jeg skulle installere windows 7 på en ny pc

et program jeg bruker krever aktivering ved installer , da vil jeg ikke miste disse koden som jeg har fått via epost sammen med linken for nedlasting av programmet

 

samtidig vil jeg bli kvitt alt slagget fra tidligere program

 

Jeg gjør ikke narr, jeg liker deg, Elgen.

 

Det kan være lurt å ta backup av epost av og til, uavhengig av oppgradering. Velger du å beholde filer og innstillinger skal dog epostene beholdes. Jeg har eposter tilbake til minst 2003.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke forstår det så vil jeg ikke gjennom det samme styret som da jeg skulle installere windows 7 på en ny pc

et program jeg bruker krever aktivering ved installer , da vil jeg ikke miste disse koden som jeg har fått via epost sammen med linken for nedlasting av programmet

 

samtidig vil jeg bli kvitt alt slagget fra tidligere program

Du kan ikke få i både pose og sekk, er vel svaret her.

Bare en "clean install" kan bli kvitt alt gammelt slagg, og bare en "keep files and apps" sørger for at du får med deg alle filer og programmer, inkludert emailer, over til Windows 10.

 

Men nå skal det sies at betydningen av dette "slagget" er sterkt overdrevet etter min mening. OK, det kan bli liggende igjen tomme mapper eller mapper med et par-tre små filer i, men dette har liten eller ingen innflytelse på PC'ens ytelse. Det samme kan sies om ting som blir liggende igjen i "Registry".

 

Jeg har selv oppgradert 3 PC'er til Windows 10 og valgt "keep files and apps" alle tre gangene. Og jeg kan ikke si jeg angrer.

 

Men Microsoft kommer til å supporte Windows 7 med oppdateringer i 5 år til, så hvis du trives med Windows 7 er det ikke nødvendigvis feil å fortsette med det. (Jeg vet om folk som brukte XP helt til i fjor vår.)

 

Hvis du er usikker på om du vil like Windows 10, så vil jeg anbefale deg å ta en "image" backup av diskene på Windows7-PC'en din før du oppgraderer, så er du bombesikker på å kunne gjenopprette Windows 7 med alle programmer og filer uansett hva som skjer med Windows 10.

 

Selv om Windows 10 har en "gå tilbake til Windows 7"-funksjon som er der i 30 dager etter oppgradering, så bør man være klar over at denne har noen begrensninger: hvis man sletter et program i Windows 10 før man går tilbake til Windows 7, så er programmet borte fra Windows 7 også. Det samme gjelder innstillinger, så vidt jeg fikk med meg. Så det eneste sikre er å ha en 100% backup av Windows 7-installasjonen. (Men det gjelder jo egentlig alltid, ikke bare ved oppgraderinger.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange liker sikret å eksperimentere , de kunne jeg også hvis jeg hadde en pc nr2 ( da hadde lit trøbbel ikke betydd så alt for mye )

her vil jeg være 99.99% sikker på at jeg slipper trøbbel 

for trøbbel har jeg ikke tid til på den pcen jeg bruker

Det virker ikke som om du har tid til å gjøre det som trengs for å bli 99.99% sikker heller.

 

1) Ta en image-basert backup av disken(e) på PC'en

2) Oppgrader til Windows 10 og se hva som skjer.

3) Er du ikke fornøyd, så velger du enten

 a) "Return to Windows 7" eller så

 b) legger du inn backup image igjen.

 

Hvis du ikke har tid til dette, så bør du fortsette med Windows 7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det som faktisk er det kritiske når man må rydde opp etter en oppgradering som ikke har gått knirkefritt.

det skal selvsagt ikke skje , men det kan skje.

det er det jeg ikke har tid til når man bare har en pc

( det er heller ikke kapasitet til 2 pc på samme strømkurs  hvis noen vil anbefale meg å bruke 2 )

 

jeg har hatt noen uheldig episoder hvis der måtte lure

Lenke til kommentar

det som faktisk er det kritiske når man må rydde opp etter en oppgradering som ikke har gått knirkefritt.

det skal selvsagt ikke skje , men det kan skje.

det er det jeg ikke har tid til når man bare har en pc

Tja, hvor lang tid snakker vi om?

Første kveld: (tidsforbruk < 1 time)

1) Laste ned et disk-kloningsprogram som kan brennes til USB

2) Teste at PC'en kan boote fra denne USB-minnepinnen

 

Annen kveld: (tidsforbruk < 2 timer? Avhengig av diskstørrelse. Kloning kan godt stå & gå over natten.)

3) Slå av PC, koble til en ny disk som er minst like stor som den du har

4) Klone disken din, dvs. gjøre den nye disken til en identisk kopi av den gamle disken

5) Koble fra den gamle disken. Koble til den nye disken der den gamle brukte å sitte.

6) Starte opp PC'en - du er fortsatt i Windows 7 med alle filer og programmer.

 

Tredje kveld:

7) Oppgradere til Windows 10 (tidsforbruk ca.  1-2 timer)

8) Finne ut av hvordan ting virker i Windows 10

 

Fjerde kveld (eller senere): Du finner ut at du vil gå tilbake til Windows 7

Metode 1:

9a) Gå inn i Settings, Update & Security, Recovery, velg "Return to Windows 7" (tidsforbruk < 1 time)

 

Metode 2: (hvis PC'en har slått seg vrang og Windows 10 ikke virker)

9b) Slå av PC'en, koble fra disken.

10b) Koble til den gamle disken din igjen (tidsforbruk < 1 time)

11b) Start opp PC'en - du er tilbake i Windows 7 som om ingenting skulle ha hendt.

 

Denne oppskriften medfører at du trenger en ny disk og at du kan ha både den gamle og den nye disken tilkoblet samtidig.

 

Det er selvsagt andre måter å gjøre det på. Du kan f.eks. bruke andre former for backup som lar deg gjenopprette disken slik den var før installasjon av Windows 10 dersom du angrer.

 

Men hvis du ikke har tid å kaste bort på å komme deg ut av trøbbel dersom oppgraderingen til Windows 10 feiler, så er vel det et klart tegn på at du bør holde deg til Windows 7.

Lenke til kommentar

En hva om jeg ønsker å beholde W10 , mens de programmene jeg vil bruke krangler veldig.

 

jeg er heller ikke interessert i flisen .

da er det rart at enkelt sliter med fjerne de Microsoft insisterer at man skal ha på pcen uansett bruk

 

grunne til at jeg ikke vill bruke mye tid på feilretting er at pcen er i aktiv bruk nesten hele kvelden hver dag

bl.a. har på forumet , men også til å se de programmene  jeg  ikke fikke se fordi de gikk på samme tid.

her ha man muligheten til  se programmene sener en på den opprinnelige sendetidspunktet , men bare innenfor en periode på 3 timer

 

og så driver man jo også  med koding

 

for en del år bruket jeg lang tid på å finne ut hvorfor jeg ikke kom meg på nettet

da var det zonealarm som hadde bestemt seg for blokkere all tilgang

 

da jeg skulle installere windows7 på en pce som jag selv hadde satt sammen nektet installeringen å gå vider før den fant en egen driver for DVD leseren .

i ettertid har det vist seg at det var en innstilling i biosen som gjorde det

jeg måtte bruke den gamle pcen med XP for å laste utgaven i stedet.

så måtte den overføres til en en USB minnepenn på riktig måte

Det tok hele natta og vel som så ( antatt et sted mellom 5 og 8 timer )

når jeg endelig fikk installert w7 så måtte jeg jo også legge inn riktig språkpakke

( norsk var ikke inkludert i nedlastingen av Windows , men som et tillegg )

 

 

så kom ikke å si at det er enkelt å rett opp i ting som går galt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

og da er jo poenger å minimalisere mulighetene for at det går skeis.

det kan man bl.å gjøre ved å vente til den virkelige testen er over

Og hvem er det som skal utføre den virkelige testen i ditt tilfelle?

Den er det vel bare du som kan gjøre, og det virker du lite villig til.

 

Det er kanskje bare du som har din kombinasjon av hardware, software, innstillinger, og måten å bruke alt sammen på.

Kanskje er det noen andre som har det likt, men det er slett ikke sikkert at du får vite hvordan de har gjort tilpasninger til Windows 10 til at det fungerer OK for dem. Da hjelper det ikke å sitte og vente.

 

Jeg sier det igjen; du risikerer ikke å miste noe av det du har i dag dersom du kloner harddisken din og foretar oppgraderingen til Windows 10 på den klonede disken. Men du må gjøre en liten innsats selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...