Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

Da var følgeskjema sendt inn, god følelse! (selv om det kostet 134,- å sende et brev rekommandert!) Søkte for et par år siden, men var for lite forberedt på de fysiske kravene.Overtrente(pga dårlig tid) og pådrog meg en skade før opptak. I år derimot startet hardtreningen tidlig og ligger godt i rute! Vil absolutt anbefale de som ikke er helt sikre på å klare kravene til å begynne å trene godt nå, tiden frem til opptak går veldig fort. Man bør regne et par uker treningsfri før selve opptaket også. 

Kjenner jeg er ufattelig spent! Begynte på en urelatert bachelorgrad i fjor, men har bestemt meg, det er politi som er drømmen! Har det siste året jobbet deltid i et fengsel, noe som bare har økt lysten enda mer. 

 

For å besvare et par spørsmål over her;

- Snakka med phs angående noe med følgeskjema. Spurte om det manglet en JA/NEI boks. De sa at jeg bare skulle tegne inn en selv og krysse ut. Går sikkert bra om folk bare skrev "ja" eller "nei" også. 
- Førerkort skal scannes/fotograferes og lastes opp på samordna opptak

 

 

La merke til at det har blitt offentliggjort ca når opptaksprøvene blir i år:

Opptaksprøvene i 2016 blir gjennomført i følgende periode:

Oslo: Uke 19 - 26
Fysiske tester: uke 19 - 23
Egnethetsvurdering: uke 20 - 26

Trondheim: Uke 21 - 25
Fysiske tester: uke 21 - 22
Egnethetsvurdering: 21 - 25

Bergen: Uke 20 - 23
Fysiske tester: uke 20 - 21
Egnethetsvurdering: uke 20 - 23

Kristiansand: Uke 24 - 26
Fysiske tester: uke 24
Egnethetsvurdering: uke 24 - 26

 

Selv blir det Bergen for min del! Mange av dere som skal ta prøven der? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første syntes jeg det er fint at nåværende studenter gir tips og triks til søking og opptak til PHS. Likevel oppfordrer jeg fremtidige søkere til å ta det som blir skrevet på forumet her med en klype salt. Jeg har sett at brukere som "Krimt3k", "Martin D" og "Tom&Jerry" er svært aktive, og det er fint det. Likevel er en del av tingene som blir skrevet direkte feil.

 

Som f.eks.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen! :D
Så nettopp på følgebrevet, og det første punktet går ut på at man skal kunne dokumentere generell studiekompetanse. På SO har jeg et elektronisk vitnemål fra VGS, som sier at den gir meg generell studiekompetanse, og at jeg ikke trenger å laste opp dette dokumentet igjen. 
Er det bare å krysse av på "a) jeg kan dukumentere generell studiekompetanse" da? Som jeg har forstått så skal alt av studiekompetanse / tileggspoeng og førerkort lastest opp via SO, og ikke sendes inn fysisk. 

Lenke til kommentar

Hei! Lurer på noe ang. den fysiske testen. Er de veldig nøye på at man skal utføre helt korrekt teknikk på svømmingen? Eller kan man slurve så mye man vil så lenge man klarer minstekravet?

Usikker på hvor strenge de er på bryst/crawl. På opptaket jeg var på, var de ganske nøye med ryggsvømmingen. Da skulle armene være under vann.

Lenke til kommentar

Har også inntrykket av at de er mest nøye på teknikken når det gjelder ryggsvømmingen. Det sagt så er det jo som regel mye å hente på å følge svømmeteknikkene så godt som det lar seg gjøre :) selv er jeg ingen kløpper på svømming, men tror at terping på teknikk hjalp meg mye.

Lenke til kommentar

Da luftfartsbransjen blir mer og mer utrygg med årene, samt at PHS har gjort det litt enklere å søke seg inn med kontaktlinser, vurderer jeg nå å følge guttedrømmen for å bli politi. Planen blir derfor å søke ved opptak til neste år, og om jeg kommer inn søke om utsettelse til 2018. Dette fordi jeg har tre måneder oppsigelsestid, og tør rett å slett ikke å si opp en fast jobb før jeg vet at jeg har kommet inn på studiet. Ser på PHS sine nettsider at dette skal hovedsakelig skyldes graviditet, militærtjeneste eller andre dokumenterte viktige grunner. Noen som har en ide om oppsigelsestid i nåværende jobb er en viktig nok grunn? 

Kommer jeg inn blir jeg en gammel mann på 29 år, med kone og barn. Er det vanlig at det finnes studenter på min alder på de fleste kull, eller er de fleste i starten av 20 årene? Ang. praksis i B2, så ble det sagt tidligere i tråden av spesielle behov kan gjøre at en slipper loddtrekning ved tjenestested. Er barn spesielle behov? 

Og av ren nysgjerrighet, vil 8 års arbeidserfaring fra Avinor gjelde ved lønnsansiennitet etter endt utdanning? 

Lenke til kommentar

For det første syntes jeg det er fint at nåværende studenter gir tips og triks til søking og opptak til PHS. Likevel oppfordrer jeg fremtidige søkere til å ta det som blir skrevet på forumet her med en klype salt. Jeg har sett at brukere som "Krimt3k", "Martin D" og "Tom&Jerry" er svært aktive, og det er fint det. Likevel er en del av tingene som blir skrevet direkte feil. Jeg syntes også disse brukerne ved enhver anledning har behov for å påpeke at de er studenter ved PHS. Selv om eksempelvis "Martin D" er student ved skolen vil ikke dette si at han er ekspert på området. Viktig å huske på at han kun har noen måneder ved PHS bak seg. 

Med mindre du får informasjon direkte fra opptakskontoret til PHS så burde det alltid tas med en klype salt.

 

Det er hyggelig å se at du leser gjennom det vi har kommet med av svar, men om noe av dette er "direkte feil", så er du hjertelig velkommen til å rette opp de feilene.

 

Jeg har det i min signatur at jeg er politistudent. Jeg skal ikke legge skjul på at det er noe jeg er stolt av å være, men akkurat i dette tilfellet er det fordi jeg er av den oppfatning at det er relevant i forhold til når jeg svarer på spørsmål som går på opptaket til PHS å gjøre eller hvordan det er å være førsteårsstudent. Kjekt å vite at den som svarer har vært gjennom det selv muligens?

 

Ikke ved noe tilfelle har jeg sagt at jeg er ekspert på et eller annet område. Jeg svarer ut i fra best evne, og i flere tilfeller har jeg søkt etter informasjonen som blir etterspurt, blant annet på phs.no og samordna opptak. 

Ja, det er viktig å huske på at jeg kun har gått på PHS i "noen" måneder. I forhold til opptaket så er det vi som går B1 nå som kanskje kan gi "best" mulige svar på hvordan opptaket foregår ettersom det tross alt er vi som hadde det sist.

 

Nå ble dette til et skikkelig syte-innlegg, men følte at her måtte jeg oppklare noen ting.

 

Velkommen til diskusjonen, Strie.

 

Jeg går ut i fra du fra nå av retter opp når det kommer direkte faktafeil fra oss andre.

Endret av Martin D.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer jeg inn blir jeg en gammel mann på 29 år, med kone og barn. Er det vanlig at det finnes studenter på min alder på de fleste kull, eller er de fleste i starten av 20 årene? Ang. praksis i B2, så ble det sagt tidligere i tråden av spesielle behov kan gjøre at en slipper loddtrekning ved tjenestested. Er barn spesielle behov? 

 

Og av ren nysgjerrighet, vil 8 års arbeidserfaring fra Avinor gjelde ved lønnsansiennitet etter endt utdanning? 

Ja, det finnes noen studenter som er i slutten av 20-årene. Mesteparten befinner seg i nedre sjiktet av 20-årene (aldersgjennomsnittet er vel ca. 22,7 år på studentene (2014-kullet)).

Barn er en særskilt grunn til å få praksisplass. Har selv ei datter, og har fått praksisplass på særskilt grunn takket være henne. Du må ha dokumentasjon på dette, men dette får du mer informasjon om underveis i B1.

 

Slik jeg har forstått det så skal tidligere arbeidserfaring (må kunne dokumenteres) gjelde ved lønnsansiennitet. Ta dette med en klype salt. Anbefaler deg å høre med opptakskontoret ved PHS eller noen du kjenner som jobber i politiet.

 

Vil en brannmann kunne stille sterkt til å søke seg til PHS med realkompetanse?

Slik jeg har forstått det så er det veldig få som kommer inn på PHS med realkompetanse. De som stiller sterkest på dette er visst de som har jobbet flere år i Forsvaret, bl.a. innen MJK og FSK. Forhør deg med opptakskontoret om hvordan det funker med realkompetanse.

Lenke til kommentar

Når det gjelder realkompetanse, så var jeg tidligere av samme oppfatning som Martin. Helt frem til jeg snakket med en student som kom inn etter 5 års realkompetanse på noe jeg ikke husker hva var, men som hvertfall ikke var relevant til politiyrket i det hele tatt. Så det skader ikke å prøve, selv om det sikreste naturligvis er å bare sikre seg studiekompetanse.

Lenke til kommentar

 

Hei! Lurer på noe ang. den fysiske testen. Er de veldig nøye på at man skal utføre helt korrekt teknikk på svømmingen? Eller kan man slurve så mye man vil så lenge man klarer minstekravet?

Usikker på hvor strenge de er på bryst/crawl. På opptaket jeg var på, var de ganske nøye med ryggsvømmingen. Da skulle armene være under vann.

 

På opptaket ifjor var det bare å peise på bortover i vannet det man kunne, så lenge du ikke går langt utover hva som kan godtas på en måte. Du trenger ikke tenke så altfor mye teknikk, finn den måten du svømmer best på og bare gi alt frem og tilbake. Ryggsvømmingen derimot, ha armene under vann og kikk bakover innimellom så du ikke slår hodet i kanten, som noen gjorde.

Lenke til kommentar

Har hørt rykter om at det ikke er et krav å ta Exphil og Exfac på PHS. Er dette korrekt?

Studerer for tiden Jus, og har strafferett, som jeg vil ta fordel av om jeg får plass ved PHS. Så jeg tok dette istedenfor exphil og exfac.

Ingen krav til dette nei, det har du rett i.

Lenke til kommentar

Dere som svømmer bryst, har dere huet under eller over vann på armtakene?

Begynner å nærme meg på undervannssvømmingen nå, men har bare tilgang på basseng som er ca 1.70 dypt så har ikke fått dykket så mye :(

Hodet over vann kun ved innpust. Ellers under vann.  

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...