Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som er politistudenter; Er nyheter, politikk o.l. noe man bør/må sette seg inn i før testene?

Jeg vet man skal være seg selv og antar at man bør ha hørt om Erna Solberg, men tenker mer om jeg burde vite forskjellen på høyre og venstre, feks?

Du får ikke politiske spørsmål på intervju.

Lenke til kommentar

hva slags spørsmåll får man på intervju?

er det krevende spørsmål som man må tenke over å reflektere?

er dette et spørsmål som kan komme når var siste gang du tok initiativ og feilet?

Det kan jeg ikke gå inn på. Men som du sier så må du være reflektert i spørsmålene du får. Ikke tenk for mye på intervjuet.

Lenke til kommentar

Sålenge jeg får tatt laser i år, blir det nok phs til neste år!

 

Jeg tok øyeoperasjon. dvs sette linse på insiden av hornhinnen. På denne måten unngikk jeg at mørkesynet ble vesentlig dårligere enn ved lasaroperasjon. I tillegg ble ikke lesehastigheten tregere, slik jeg har hørt at lasar kan medføre. Det kostet meg ca 70.000,- 

Lenke til kommentar

Noen som har forslag til god litteratur før politistudie?

Det blir nok å lese på, så jeg anbefaler å vente. Ellers finner du fagplanen med pensum ved å google "fagplan b1" feks. Endres ofte fra år til år. Nok av tid til å studere. Noe spesielt du tenkte på, eller bare generelt mtp. litteratur?:)

Lenke til kommentar

Nei tenker vel på emner som er kan være aktuelle å lese på, eller fag som kan være fint å begynt å sette seg inn i på forhånd? Har en del tid til lesing før høsten

Tjaa. Sett deg inn i politiloven, straffeloven og straffeprosessloven. Men som sagt så trenger du ikke å lese noen ting før du begynner :)

Lenke til kommentar

Kjenner igjen følelsen dere sitter med nå rett før opptak. Selv om jeg har litt over 2mnder igjen av utdanninga, har jeg de samme sommerfuglene nå som jeg hadde før opptak. En usikker tid i møte mtp. jobb, samtidig som gleden av å være ferdig med studiet!

 

Ønsker dere alle en god påske, innboksen min er enda åpen for spørsmål. Flott at mange benytter seg av den. Husker selv alt det som var usikkert med tanke på opptak, ingen spørsmål er for dumme :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er sikkert svart på før, men klarte ikke å finne frem til det:

Hvordan fungerer det med tider på fysikk/intervju-delen av opptaket? Vet at det i Oslo er fra uke 19-26, og at begge delene bruker én dag hver. Det jeg lurer på er hvordan disse blir fordelt? Kan man selv gå inn og velge tider som passer best for deg, eller blir det valgt for deg? Har også søkt utdanning i forsvaret i år, og da er det FOS fra 24. Juni tom. 11. Juli, så litt dumt om det krasjer!

 

Regner med at noen av dere som studerer på PHS vet svaret på dette ;) Takk igjen! 

Lenke til kommentar

Dette er sikkert svart på før, men klarte ikke å finne frem til det:

 

Hvordan fungerer det med tider på fysikk/intervju-delen av opptaket? Vet at det i Oslo er fra uke 19-26, og at begge delene bruker én dag hver. Det jeg lurer på er hvordan disse blir fordelt? Kan man selv gå inn og velge tider som passer best for deg, eller blir det valgt for deg? Har også søkt utdanning i forsvaret i år, og da er det FOS fra 24. Juni tom. 11. Juli, så litt dumt om det krasjer!

 

Regner med at noen av dere som studerer på PHS vet svaret på dette ;) Takk igjen! 

Etterhvert vil du få informasjon om hvordan du logger deg på for å booke opptak. Her vil det være flere puljer å velge mellom med ulike dator hvor hver av puljene. Det er lurt å logge inn så fort dette lar seg gjøre, da enkelte datoer raskt blir fullbooket.

 

Når det gjelder klokkeslett osv kan jeg si at de aller fleste opptak foregår på dagtid (08-15) og gjerne over 2 dager. Vi hadde fysisk, lege og datatester (mens det enda ble tatt på selve opptaket) ene dagen. Neste dagen var kun noen få timer på et hotell for å gjennomføre intervju :)

Lenke til kommentar

Noen som vet, på Samordna opptak så står det at jeg har fått to tilleggspoeng for forsvaret eller høgskole. Ifjor sendte jeg inn dokumentasjon på millitærtjeneste, men fikk poeng på samordna uten å ha sendt inn noe i år. Betyr dette at det allerede lå inne hos PHS? I tillegg går jeg et år på høgskole nå, som gir poeng på lik grense med forsvaret (kun poeng for en av dem) men kanskje de har sett i systemet at jeg er registrert som student på høgskole og gitt poeng?

 

Prøvde å sende mail på om jeg skulle sende inn dokumentasjon på forsvaret, men fikk aldri svar. Lastet opp elektronisk bevis nå, bare i tilfelle.

Lenke til kommentar

 

Dere som skal søke i år, hva er deres plan b?

 

Jeg tenkte å ta et årsstudium i psykologi om jeg ikke kommer inn, noe som mest sannsynlig ikke kommer til å skje i år

Jeg kom ikke inn ifjor, og tok da årsstudium i Jus. Svært relevant kunnskap før PHS :-)

 

Jeg er litt i tvil hva jeg skal gjøre til høsten. Må vente ett år før jeg kan søke PHS(er 19 år nå), og tenker å bruke året på et årsstudium som er relevant inn mot PHS. Har selv tenkt på årsstudium i Jus. Oppbygningen av studiet jeg tenker å ta er: Ex.fac(juridisk forprøve), Ex.phil, Arve- og familierett, Juridisk metode, Kontraktsrett og Forvaltningsrett. Er dette emner som er relevant inn mot Jus'en på PHS?

 

Har også vurdert årsstudium i Ungdomssosiologi, da jeg synes dette virker veldig spennende. Har et høyt ønske om å jobbe inn mot forebygging og ungdom når jeg en gang forhåpentligvis er blitt politi, og tenker da at dette kan være et interessant og relevant årsstudium også? Noen som har en formening om hva som kan være smart å gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...