Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

 

 

Hei! Jeg har søkt i år men er litt forvirret ang. innsending av følgebrev. På samordna opptak står det at følgeskjema ikke finnes lengre? Vitnemål og førerkort skal da lastet opp elektronisk, har skjønt såpass. Men skal legeerklæringen sendes inn uten følgeskjema i posten, eller skal det også lastes opp elektronisk? Eller hvordan skal det egentlig gjøres nå da?

Fra PHS.no: "Etter at søknadsfristen er utløpt, vil Samordna opptak publisere et følgebrev som vil være tilgjengelig fra din nettsøknad. Følgesbrevet skal sendes inn sammen med Politihøgskolens legeerklæring og vedlegg til denne (audiometri og spirometri) innen 20. mars. Adressen papirene skal sendes til, vil stå på følgebrevet."

 

Så det kommer nok et følgebrev etterhvert :) Tipper innen 1 uke fra d.d.

 

Så vi vil ikke motta noe brev i posten? Kun dette følgebrevet på nettet?

Som da evt må printes ut osv?

 

Ja, det stemmer. Logger deg på SO, printer ut følgebrevet og legger ved vedleggene.

 

Det anbefales å sende rekommandert. Da har du ditt på det tørre om ikke brevet kommer frem til skolen.

Endret av Martin D.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hei! Jeg har søkt i år men er litt forvirret ang. innsending av følgebrev. På samordna opptak står det at følgeskjema ikke finnes lengre? Vitnemål og førerkort skal da lastet opp elektronisk, har skjønt såpass. Men skal legeerklæringen sendes inn uten følgeskjema i posten, eller skal det også lastes opp elektronisk? Eller hvordan skal det egentlig gjøres nå da?

Fra PHS.no: "Etter at søknadsfristen er utløpt, vil Samordna opptak publisere et følgebrev som vil være tilgjengelig fra din nettsøknad. Følgesbrevet skal sendes inn sammen med Politihøgskolens legeerklæring og vedlegg til denne (audiometri og spirometri) innen 20. mars. Adressen papirene skal sendes til, vil stå på følgebrevet."

 

Så det kommer nok et følgebrev etterhvert :) Tipper innen 1 uke fra d.d.

 

Var det jeg trodde jeg også, helt til jeg leste på samordna opptak: "Følgeskjema finnes ikke lenger. Følgeskjema ble brukt tidligere da søkere måtte sende inn alle dokumentene i posten. Fra og med 2016 kan alle søkere laste opp dokumentene sine."

Men da håper jeg du har rett:)

 

Anbefaler deg å sende en mail til [email protected] for å forsikre deg 100% :)

Lenke til kommentar

 

Hei, angående første uken på PHS, har hørt at 1 uken på leir er tung og fysisk. Er det tilfellet? 

Har vært i forsvaret, og vært igjennom en del helvettesuker, og mestringsløp og div, men kan vel ikke være på det nivået?

Da tenker du nok på leiroppholdet som er på høsten i B2 (praksisåret). 1. året er det ingen leiropphold. Kongsvinger kjører "Øvelse Sæter" (Google it, VGTV) som en egen stressmestringsøvelse i slutten av april i B1. Ingen av de andre studiestedene har en slik øvelse.

 

Om leiroppholdet i B2 er hardt eller ikke kan ikke jeg svare på, men det så iallfall ut som de koste seg de som var her på leir i fjor høst. T.o.m. høsten 2015 hadde de morgenjogg hver dag kl. 0600 (ca.), men det utgår fra i år av på grunn av at PHS ikke har råd til å ha instruktørene så tidlig på arbeid!

 

Men i praksisåret er man vel utplassert ved en politistasjon eller lensmanskontor? Trodde ikke B2 inneholdt et leiropphold?

Lenke til kommentar

Har man presentasjoner slik man har på vgs på politihøgskolen? Snakket med en som går i første å de hadde ikke hatt noen enda og trodde ikke de skulle ha noen heller. Det eneste var eksamen da kun foran sensor

Er det en ting du kommer til å få mye av på PHS, så er det direkte tilbakemeldinger. Derfor skal jeg gi deg en direkte tilbakemelding nå. Dersom du har klaustrofobi og angst for presentasjoner foran klassen, så vil jeg sterkt anbefale deg å tenke gjennom om politiyrket er noe for deg. Svaret er at ja, det er presentasjoner på skolen som på VGS, og spesielt utover i B3 kommer du til å gjøre mye foran klassen. Dette innebærer også caser i skytesimulatoren foran hele klassen, der alle ser på deg og vurderer deg. Tenk gjennom om du er i stand til å frata andre mennesker sin frihet, blir skjelt ut av andre og føle ekstreme mengder press. Det er ikke meningen å være krass, men tenk gjennom hva du vurderer å søke deg inn på.

 

 

 

 

Hei, angående første uken på PHS, har hørt at 1 uken på leir er tung og fysisk. Er det tilfellet? 

Har vært i forsvaret, og vært igjennom en del helvettesuker, og mestringsløp og div, men kan vel ikke være på det nivået?

Da tenker du nok på leiroppholdet som er på høsten i B2 (praksisåret). 1. året er det ingen leiropphold. Kongsvinger kjører "Øvelse Sæter" (Google it, VGTV) som en egen stressmestringsøvelse i slutten av april i B1. Ingen av de andre studiestedene har en slik øvelse.

 

Om leiroppholdet i B2 er hardt eller ikke kan ikke jeg svare på, men det så iallfall ut som de koste seg de som var her på leir i fjor høst. T.o.m. høsten 2015 hadde de morgenjogg hver dag kl. 0600 (ca.), men det utgår fra i år av på grunn av at PHS ikke har råd til å ha instruktørene så tidlig på arbeid!

 

Men i praksisåret er man vel utplassert ved en politistasjon eller lensmanskontor? Trodde ikke B2 inneholdt et leiropphold?

 

B2 inneholder såvidt jeg vet fortsatt minst en uke i leir i kongsvinger eller stavern, og to uker utrykningskjøring som enten gjennomføres lokalt eller i kongsvinger/stavern. Leiroppholdet kan ikke defineres som hardt, spesielt etter at morgenjoggen utgikk. Man blir sliten og trøtt, men det er langt fra noen form for helvetesuker.

 

Lenke til kommentar

 

Har man presentasjoner slik man har på vgs på politihøgskolen? Snakket med en som går i første å de hadde ikke hatt noen enda og trodde ikke de skulle ha noen heller. Det eneste var eksamen da kun foran sensor

Er det en ting du kommer til å få mye av på PHS, så er det direkte tilbakemeldinger. Derfor skal jeg gi deg en direkte tilbakemelding nå. Dersom du har klaustrofobi og angst for presentasjoner foran klassen, så vil jeg sterkt anbefale deg å tenke gjennom om politiyrket er noe for deg. Svaret er at ja, det er presentasjoner på skolen som på VGS, og spesielt utover i B3 kommer du til å gjøre mye foran klassen. Dette innebærer også caser i skytesimulatoren foran hele klassen, der alle ser på deg og vurderer deg. Tenk gjennom om du er i stand til å frata andre mennesker sin frihet, blir skjelt ut av andre og føle ekstreme mengder press. Det er ikke meningen å være krass, men tenk gjennom hva du vurderer å søke deg inn på.

 

 

 

Hei, angående første uken på PHS, har hørt at 1 uken på leir er tung og fysisk. Er det tilfellet?

Har vært i forsvaret, og vært igjennom en del helvettesuker, og mestringsløp og div, men kan vel ikke være på det nivået?

Da tenker du nok på leiroppholdet som er på høsten i B2 (praksisåret). 1. året er det ingen leiropphold. Kongsvinger kjører "Øvelse Sæter" (Google it, VGTV) som en egen stressmestringsøvelse i slutten av april i B1. Ingen av de andre studiestedene har en slik øvelse.

 

Om leiroppholdet i B2 er hardt eller ikke kan ikke jeg svare på, men det så iallfall ut som de koste seg de som var her på leir i fjor høst. T.o.m. høsten 2015 hadde de morgenjogg hver dag kl. 0600 (ca.), men det utgår fra i år av på grunn av at PHS ikke har råd til å ha instruktørene så tidlig på arbeid!

Men i praksisåret er man vel utplassert ved en politistasjon eller lensmanskontor? Trodde ikke B2 inneholdt et leiropphold?

B2 inneholder såvidt jeg vet fortsatt minst en uke i leir i kongsvinger eller stavern, og to uker utrykningskjøring som enten gjennomføres lokalt eller i kongsvinger/stavern. Leiroppholdet kan ikke defineres som hardt, spesielt etter at morgenjoggen utgikk. Man blir sliten og trøtt, men det er langt fra noen form for helvetesuker.

 

Jeg har litt klaustrofobi ja men kjenner det utrolig sjeldent. Har ikke angst for presentasjoner blir bare litt nervøs men det blir jo mange. Liker å få direkte tilbakemeldinger

Lenke til kommentar

 

 

Hei, angående første uken på PHS, har hørt at 1 uken på leir er tung og fysisk. Er det tilfellet? 

Har vært i forsvaret, og vært igjennom en del helvettesuker, og mestringsløp og div, men kan vel ikke være på det nivået?

Da tenker du nok på leiroppholdet som er på høsten i B2 (praksisåret). 1. året er det ingen leiropphold. Kongsvinger kjører "Øvelse Sæter" (Google it, VGTV) som en egen stressmestringsøvelse i slutten av april i B1. Ingen av de andre studiestedene har en slik øvelse.

 

Om leiroppholdet i B2 er hardt eller ikke kan ikke jeg svare på, men det så iallfall ut som de koste seg de som var her på leir i fjor høst. T.o.m. høsten 2015 hadde de morgenjogg hver dag kl. 0600 (ca.), men det utgår fra i år av på grunn av at PHS ikke har råd til å ha instruktørene så tidlig på arbeid!

 

Men i praksisåret er man vel utplassert ved en politistasjon eller lensmanskontor? Trodde ikke B2 inneholdt et leiropphold?

 

Stemmer det. Man er utplassert ved en eller annen driftsenhet rundt omkring i det fagre land. I løpet av høsten i B2 skal man derimot gjennom et 2-ukers taktikk-kurs i leir (enten Kongsvinger eller Stavern) og 2-ukers utrykningskjøringskurs som enten holdes lokalt hos noen driftsenheter (som f.eks. Trondheim) eller man skal igjen til Kongsvinger og Stavern. De fleste har vel disse kursene på rappen, så da blir det 4 uker på leir totalt i B2 (med mindre utr. kurset kjøres lokalt).

 

Kan forøvrig nevne at det er et 3-ukers leiropphold i B3 også. Dette er for skytegodkjenning bl.a., men dette kan nok Krimt3k mer om enn meg.

Endret av Martin D.
Lenke til kommentar

Leiroppholdet i B3 er som Martin sier, skytegodkjenning og taktikk-trening. Her blir det opplæring i det meste som har med skarpe oppdrag å gjøre, samt litt om spikermatte og litt diverse. Disse 3 ukene er travle, men heller ikke noe spesielt harde. I all hovedsak er det fryktelig gøy, og bare å glede seg til det!

Lenke til kommentar

 

 

Har man presentasjoner slik man har på vgs på politihøgskolen? Snakket med en som går i første å de hadde ikke hatt noen enda og trodde ikke de skulle ha noen heller. Det eneste var eksamen da kun foran sensor

Er det en ting du kommer til å få mye av på PHS, så er det direkte tilbakemeldinger. Derfor skal jeg gi deg en direkte tilbakemelding nå. Dersom du har klaustrofobi og angst for presentasjoner foran klassen, så vil jeg sterkt anbefale deg å tenke gjennom om politiyrket er noe for deg. Svaret er at ja, det er presentasjoner på skolen som på VGS, og spesielt utover i B3 kommer du til å gjøre mye foran klassen. Dette innebærer også caser i skytesimulatoren foran hele klassen, der alle ser på deg og vurderer deg. Tenk gjennom om du er i stand til å frata andre mennesker sin frihet, blir skjelt ut av andre og føle ekstreme mengder press. Det er ikke meningen å være krass, men tenk gjennom hva du vurderer å søke deg inn på.

 

 

 

Hei, angående første uken på PHS, har hørt at 1 uken på leir er tung og fysisk. Er det tilfellet?

Har vært i forsvaret, og vært igjennom en del helvettesuker, og mestringsløp og div, men kan vel ikke være på det nivået?

Da tenker du nok på leiroppholdet som er på høsten i B2 (praksisåret). 1. året er det ingen leiropphold. Kongsvinger kjører "Øvelse Sæter" (Google it, VGTV) som en egen stressmestringsøvelse i slutten av april i B1. Ingen av de andre studiestedene har en slik øvelse.

 

Om leiroppholdet i B2 er hardt eller ikke kan ikke jeg svare på, men det så iallfall ut som de koste seg de som var her på leir i fjor høst. T.o.m. høsten 2015 hadde de morgenjogg hver dag kl. 0600 (ca.), men det utgår fra i år av på grunn av at PHS ikke har råd til å ha instruktørene så tidlig på arbeid!

Men i praksisåret er man vel utplassert ved en politistasjon eller lensmanskontor? Trodde ikke B2 inneholdt et leiropphold?
B2 inneholder såvidt jeg vet fortsatt minst en uke i leir i kongsvinger eller stavern, og to uker utrykningskjøring som enten gjennomføres lokalt eller i kongsvinger/stavern. Leiroppholdet kan ikke defineres som hardt, spesielt etter at morgenjoggen utgikk. Man blir sliten og trøtt, men det er langt fra noen form for helvetesuker.

 

Jeg har litt klaustrofobi ja men kjenner det utrolig sjeldent. Har ikke angst for presentasjoner blir bare litt nervøs men det blir jo mange. Liker å få direkte tilbakemeldinger

 

I faget Arrestasjonsteknikk vil du måtte vise frem ulike teknikker foran klassen din. Dette går på rundgang som regel, det er ikke noe fast oppsatt system her i Kongsvinger iallfall.

Synes det har vært lite presentasjoner. Har man hatt caser eller spørsmål i grupper så kan det forventes at du skal svare for gruppen din til hele klassen. Hvordan det er i B3 mtp. presentasjoner, det vet jeg ikke (ennå).

Lenke til kommentar

Hei! Vært å tatt en hørselstest (audometri). Fikk i hovedsak 20, 25 i 4-5 tilfeller, og 1 tilfelle av 35 ved 6k Hz, høyere øre. Mistenker at hørselen min er bedre enn hva resultatet tilsier på grunn av visse forhold. Lurer likevel på om noen har kjennskap til om dette resultatet vil være diskvalifiserende å sende inn? Ser at på nettsiden til phs er det skrevet, "Søkere skal ha normal god hørsel", noe som kanskje ikke er helt overens med nevnte resultater. 

 

Setter forøvrig også spørsmålstegn ved manglende utfylling av min legeerklæring. Manglende kryss ved om søkeren oppfyller helsekravene for utrykningskjøring klasse D. Ikke utfylt informasjon i "URINSTRIX" feltet. Feltene for SR, Albumin, Leukocytter, Glukose, Blod er bare blitt krysset. Motstridende med teksten "ALLE felter MÅ være utfylt for at legeerkæringen skal være gyldig" på toppen av dokumentet. Burde nok ha dobbeltsjekket før jeg forlot legekontoret. Noen som har noe å si angående dette? 

 

Har også enda ikke mottatt følgebrev. Noen som har det?

Endret av Absinthy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Vært å tatt en hørselstest (audometri). Fikk i hovedsak 20, 25 i 4-5 tilfeller, og 1 tilfelle av 35 ved 6k Hz, høyere øre. Mistenker at hørselen min er bedre enn hva resultatet tilsier på grunn av visse forhold. Lurer likevel på om noen har kjennskap til om dette resultatet vil være diskvalifiserende å sende inn? Ser at på nettsiden til phs er det skrevet, "Søkere skal ha normal god hørsel", noe som kanskje ikke er helt overens med nevnte resultater.

 

Setter forøvrig også spørsmålstegn ved manglende utfylling av min legeerklæring. Manglende kryss ved om søkeren oppfyller helsekravene for utrykningskjøring klasse D. Ikke utfylt informasjon i "URINSTRIX" feltet. Feltene for SR, Albumin, Leukocytter, Glukose, Blod er bare blitt krysset. Motstridende med teksten "ALLE felter MÅ være utfylt for at legeerkæringen skal være gyldig" på toppen av dokumentet. Burde nok ha dobbeltsjekket før jeg forlot legekontoret. Noen som har noe å si angående dette?

 

Har også enda ikke mottatt følgebrev. Noen som har det?

Høres ut som det enkleste blir å bestille en nye time for ny legesjekk.

Lenke til kommentar

Er morgenjoggen i leir borte!????? Pga penger!? Haha! Etaten i et nøtteskall... Heldiggriser :) Morgenjogg var det eneste som tok lurven av meg... får skylde på b-mennesket i meg!

 

Men da er det jo en bris! Masse kos og fine uker!

Haha. Samme tenkte jeg. Men det er fortsatt noen som insjer på mårrajogg på leir. Det er litt i overkant. Hver sine lyster :)

Lenke til kommentar

Hei! Vært å tatt en hørselstest (audometri). Fikk i hovedsak 20, 25 i 4-5 tilfeller, og 1 tilfelle av 35 ved 6k Hz, høyere øre. Mistenker at hørselen min er bedre enn hva resultatet tilsier på grunn av visse forhold. Lurer likevel på om noen har kjennskap til om dette resultatet vil være diskvalifiserende å sende inn? Ser at på nettsiden til phs er det skrevet, "Søkere skal ha normal god hørsel", noe som kanskje ikke er helt overens med nevnte resultater. 

 

Setter forøvrig også spørsmålstegn ved manglende utfylling av min legeerklæring. Manglende kryss ved om søkeren oppfyller helsekravene for utrykningskjøring klasse D. Ikke utfylt informasjon i "URINSTRIX" feltet. Feltene for SR, Albumin, Leukocytter, Glukose, Blod er bare blitt krysset. Motstridende med teksten "ALLE felter MÅ være utfylt for at legeerkæringen skal være gyldig" på toppen av dokumentet. Burde nok ha dobbeltsjekket før jeg forlot legekontoret. Noen som har noe å si angående dette? 

 

Har også enda ikke mottatt følgebrev. Noen som har det?

 

Enig med Krimt3k her, du burde bestille en ny legetime og vær nøye denne gangen. Har forresten heller ikke fått følgeskjema enda, tenker at jeg blir å gi det 1 til 2 dager til, så ringer/mailer jeg phs angående dette.

Lenke til kommentar

Er morgenjoggen i leir borte!????? Pga penger!? Haha! Etaten i et nøtteskall... Heldiggriser :) Morgenjogg var det eneste som tok lurven av meg... får skylde på b-mennesket i meg!

 

Men da er det jo en bris! Masse kos og fine uker!

 

Morgenjogg er typisk unødvendig militær-greie som man skulle tro var luket ut. Etter min mening har det ingenting på politistudiet å gjøre. Særlig i B3 bør studentene være i stand til å legge opp sin egen trening, og ikke tvinges ut på unødvendige og meningsløse joggeturer som potensielt kolliderer med eget treningsopplegg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...