Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

 

Det virker som om interessen for PHS er litt lavere i år enn ifjor. Muligens pga mye info allerede er å finne i 2015 PHS tråden. Det tok meg 3 dager å lese gjennom 96 sider i den tråden.

Har lagt merke til det samme

 

Nja, burde nok avvente til man får inn søkertallene etter at søknadsfristen går ut 1. mars. Aktiviteten på diskusjon.no vil nok ta seg opp dess nærmere man kommer opptaket. Har gode kilder på at søkertallene er høye, og at ledelsen ved skolen er fornøyd så langt i prosessen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo.

 

Jeg lurer på noe angående utplasseringen I andre året av phs. Kan man selv velge/søke hvor man vil bli sendt? Eller blir du bare stasjonert et sted?

Hei,

Du setter opp en ønskeliste i prioritert rekkefølge så blir det foretatt loddtrekning. Har du spesielle behov kan du bli tildelt studieplass på bakgrunn av dette.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle om testene man får tilsendt på mail? Er dette tilsvarende allmenn evnetest på sesjon?

Hei,

Ja det er korrekt. Forståelse av figurer, norsktest osv. i tillegg er det en personlighetstest som er spørsmål om deg som person. Ikke mye man kan trene seg opp til på forhånd med andre ord.

Lenke til kommentar

 

Hallo.

 

Jeg lurer på noe angående utplasseringen I andre året av phs. Kan man selv velge/søke hvor man vil bli sendt? Eller blir du bare stasjonert et sted?

Hei,

Du setter opp en ønskeliste i prioritert rekkefølge så blir det foretatt loddtrekning. Har du spesielle behov kan du bli tildelt studieplass på bakgrunn av dette.

 

Kan være verdt å merke seg at dersom man ikke får tildelt ett av sine tre ønsker, så blir man plassert der hvor det er "ledige" plasser (dvs. kontor og stasjoner hvor det igjenstår usøkte plasser). 

 

Kan være lurt å tenke litt stratgisk i forhold til ønskene sine.

Søker man Oslo, Bergen, Trondheim så er det nok lav sannsynlighet for å få noen av ønskene sine :) Bare et eksempel uten at jeg på noen måte ønsker å legge noen slags føringer på hvordan dere burde sette opp ønsker.

Lenke til kommentar

Vil anbefale alle å bestille legetime så fort som mulig hvis dere ikke har gjort det. Jeg bestilte forrige uke og må vente en måned (!). Dette er på et lite tettsted, så det kan godt hende det er lettere i større byer. 

Dette gjelder spesielt med tanke på audometrien. Den må ofte bestilles av legen og gjennomføres et annet sted, og kan ha lang ventetid i tillegg.

Endret av Nerdwegian
Lenke til kommentar

 

Vil anbefale alle å bestille legetime så fort som mulig hvis dere ikke har gjort det. Jeg bestilte forrige uke og må vente en måned (!). Dette er på et lite tettsted, så det kan godt hende det er lettere i større byer.

Dette gjelder spesielt med tanke på audometrien. Den må ofte bestilles av legen og gjennomføres et annet sted, og kan ha lang ventetid i tillegg.

Et tips er å selv ta kontakt med en helsestasjon om det tar unødig lang tid igjennom lege.

Lenke til kommentar

Flere som må til optiker for å ta synstest? Fikk beskjed av legen min at jeg måtte dette.

Synes dette var litt rart siden dette er tredje gangen jeg søker, og aldri fått beskjed om å gjøre det, og de to andre gangene var det ikke noe problem å gjøre dette hos legen.

Jeg tok alle testene hos legen (fargesyn, synsfelt, og avlesning av bokstaver på avstand). 

Lenke til kommentar

Er det vanlig å starte svømmingen i vannet, eller starter de fleste med stup?

Har aldri vært noen vannelsker, og føler jeg har nok med undervannssvømming og rygg om jeg ikke også må lære å stupe..

Skal prøve å få flest mulig timer i bassenget fremover, men vil helst prioritere det viktigste.

 

Kjenner jeg gruer meg litt til svømmetestene, selvom de egentlig er ganske overkommelige.

Lenke til kommentar

Er det vanlig å starte svømmingen i vannet, eller starter de fleste med stup?

Har aldri vært noen vannelsker, og føler jeg har nok med undervannssvømming og rygg om jeg ikke også må lære å stupe..

Skal prøve å få flest mulig timer i bassenget fremover, men vil helst prioritere det viktigste.

 

Kjenner jeg gruer meg litt til svømmetestene, selvom de egentlig er ganske overkommelige.

På mi pulje var det faktisk bare jeg som starta ute i bassenget. Aldri vært noen vannelsker så jeg starta med fraspark. Det er nok mest vanlig med stup, men ta det som er best for deg.

Lenke til kommentar

Så det ikke hersker noen tvil: Man skal kun søke på samordna opptak innen 1. mars. Deretter får man følgeskjema hvor man skal legge ved legeerklæring m/vedlegg + kopi av førerkort, som skal sendes innen 20. mars?

 

Livredd for at jeg har glemt noe.

Tror nå kan du bare ta bilde av begge sidene til førekortet med mobilen og deretter laster opp på Samordna opptak siden. Må vel ikke å sende dem inn fysisk.
Lenke til kommentar

 

Så det ikke hersker noen tvil: Man skal kun søke på samordna opptak innen 1. mars. Deretter får man følgeskjema hvor man skal legge ved legeerklæring m/vedlegg + kopi av førerkort, som skal sendes innen 20. mars?

 

Livredd for at jeg har glemt noe.

Tror nå kan du bare ta bilde av begge sidene til førekortet med mobilen og deretter laster opp på Samordna opptak siden. Må vel ikke å sende dem inn fysisk.

 

Kan eller må? Har kun søkt via SO, og fått lastet opp vitnemålet mitt der.

Ikke noe mer trengs å gjøre nå (utenom å få bestilt legetime), før følgebrevet kommer?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være så strengt for å klare opptaksprøvene? Mange politifolk særlig eldre menn er jo overvektige. Tror jeg skulle klart å jogge fortere enn de hadde klart å sykle. 

 

For at disse testene skulle vært ordentlige seriøse burde alle politifolk ta de på nytt hvert år. De som stryker kan starte i kassa på dagligvarebutikken og innstille seg på å vente ett år til neste test. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...