Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

 

Ble så sykt stresset i dag, fikk mail fra opptakskontoret om at jeg ikke har signert følgebrevet! Printeren skrev ikke ut den delen hvor signaturen skulle være, så når jeg så over papirene før jeg sendte de, så la jeg ikke merke til det. Har ringt og snakket med de, og det virket som at det skulle være i orden så lenge jeg sendte en ny kopi av følgebrevet med signatur snarest mulig. Sendte en med en gang i dag, men lurte på om dette kan innebære reell risiko for at søknaden min ikke blir behandlet? Noen som vet? Eventuelt gjort samme greia? Føler meg utrolig dum akkurat nå!

 

skal ikke være noe problem dette. Da jeg søkte hadde legen min glemt å legge ved spirometri testen. Fikk bare mail fra PHS om at jeg måtte sende dette inn innen en frist om jeg ønsket å være med videre i opptaket. 

 

 

Sto i brevet at jeg måtte "utbedre manglene snarest", og det har jeg gjort, så regner med/håper at det ordner seg! Men takk for svar, vi satser på det! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var kun 10% som hadde Kongsvinger på 1 plass i år, og man måtte ha 46 konkurransepoeng i fjor, tror dere snittet vil øke noe særlig mer i år?

 

Takk for svar

 

Meget vanskelig å si, tipper alt blir å øke med ca. 1 poeng. Du må huske at selv om kun 10% søkte med Kongsviner på førsteplass, så kan for eksempel opptaksprøver føre til at de fleste som har Kongsvinger på første plass består opptaket, mens folk som har søkt andre steder, ha høyere prosent av stryk på opptaket. Dette kan da føre til at snittet i Kongsvinger øker mye mer enn andre steder. Tviler selvfølgelig på at dette skjer, men sånne ting påvirker snittet kraftig. Spesielt med tanken på at det var ca. 5600 søkere på phs i år, og som regel er det bare rundt 1100 som står igjen etter opptakene. Tror med supplering, så vil du være rimelig "safe" på 47,1-47,2 konkurransepoeng om du har søkt deg til Kongsvinger.

Endret av dkzx
Lenke til kommentar

Hei. 

 

Jeg fikk brått en litt ekkel følelse over intervju delen. Har tenkt mye på den og tror jeg egentlig bare har begynt å overtenke nå, men er det normalt å gå ut derfra å føle seg "overkjørt"? Jeg er veldig redd for at de bare stiller de spørsmålene de lurer på og at jeg ikke får sakt noe om hvorfor jeg syntes jeg passer til yrket og hva jeg har gjort osv, men ja. At de bare stiller en haug med ganske "harde" spørsmål da og er dømmende. I tillegg ser vitnemålet mitt ganske dårlig ut, men jeg tar opp veldig mange fag, har tilleggspoeng og vet at jeg har en mulighet til å få godt nok snitt, men det vet jo ikke de. Er det noen mulighet for at de hele tiden kommer til å sitte der å dømme meg for vitnemålet mitt og bare tenke at jeg er kjørt uansett?

Lenke til kommentar

Hei. 

 

Jeg fikk brått en litt ekkel følelse over intervju delen. Har tenkt mye på den og tror jeg egentlig bare har begynt å overtenke nå, men er det normalt å gå ut derfra å føle seg "overkjørt"? Jeg er veldig redd for at de bare stiller de spørsmålene de lurer på og at jeg ikke får sakt noe om hvorfor jeg syntes jeg passer til yrket og hva jeg har gjort osv, men ja. At de bare stiller en haug med ganske "harde" spørsmål da og er dømmende. I tillegg ser vitnemålet mitt ganske dårlig ut, men jeg tar opp veldig mange fag, har tilleggspoeng og vet at jeg har en mulighet til å få godt nok snitt, men det vet jo ikke de. Er det noen mulighet for at de hele tiden kommer til å sitte der å dømme meg for vitnemålet mitt og bare tenke at jeg er kjørt uansett?

 

Vanskelig å si hvordan akkurat du vil føle at intervjuet har gått. Men er slutt på den tiden hvor man ble "grillet" på intervjuet. Intervjuet er standardisert, slik at alle som kommer på opptak blir stilt de samme spørsmålene for å få en så lik vurdering av hver kandidat som mulig. Dog kan man vell fortsatt bli konfrontert med ting som f.eks går på tidligere kontakt med politiet o.l.

Lenke til kommentar

Er det ikke i dag vi skal få mail med disse testene?

Har ikke mottatt noe hverken på SO eller privat mail.

 

Du er ikke den eneste som venter! Må nok bare smøre oss med tålmodighet :)

De klarte jo ikke å komme med følgebrevet til angitt tid, så er ikke overrasket hvis det ikke kommer før senere i dag :p

Lenke til kommentar

 

Er det ikke i dag vi skal få mail med disse testene?

Har ikke mottatt noe hverken på SO eller privat mail.

 

Du er ikke den eneste som venter! Må nok bare smøre oss med tålmodighet :)

De klarte jo ikke å komme med følgebrevet til angitt tid, så er ikke overrasket hvis det ikke kommer før senere i dag :p

 

Godt å vite. Begynner jo å lure litt. Vel, bare å vente i spenning,da :)

Lenke til kommentar

 

Var kun 10% som hadde Kongsvinger på 1 plass i år, og man måtte ha 46 konkurransepoeng i fjor, tror dere snittet vil øke noe særlig mer i år?

 

Takk for svar

 

Meget vanskelig å si, tipper alt blir å øke med ca. 1 poeng. Du må huske at selv om kun 10% søkte med Kongsviner på førsteplass, så kan for eksempel opptaksprøver føre til at de fleste som har Kongsvinger på første plass består opptaket, mens folk som har søkt andre steder, ha høyere prosent av stryk på opptaket. Dette kan da føre til at snittet i Kongsvinger øker mye mer enn andre steder. Tviler selvfølgelig på at dette skjer, men sånne ting påvirker snittet kraftig. Spesielt med tanken på at det var ca. 5600 søkere på phs i år, og som regel er det bare rundt 1100 som står igjen etter opptakene. Tror med supplering, så vil du være rimelig "safe" på 47,1-47,2 konkurransepoeng om du har søkt deg til Kongsvinger.

 

 

Hei. Tror dere Bodø eller Kongsvinger vil ha lavest snitt i år? Bodø har jo alltid hatt lavest snitt, men snittet har også økt mye hvert år og i år søkte jo færre Kongsvinger på 1. plass enn i Bodø.. I Bodø var det 45,2 i fjor og jeg tenker liksom at 46,5 for eksempel er nok økning der, men hva tror dere? 

Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke i dag vi skal få mail med disse testene?

Har ikke mottatt noe hverken på SO eller privat mail.

Du er ikke den eneste som venter! Må nok bare smøre oss med tålmodighet :)

De klarte jo ikke å komme med følgebrevet til angitt tid, så er ikke overrasket hvis det ikke kommer før senere i dag :p

Godt å vite. Begynner jo å lure litt. Vel, bare å vente i spenning,da :)

Da har jeg fått PC-testen på mail - håper den har kommet hos deg også! Lykke til ?

Lenke til kommentar

 

Hei. 

 

Jeg fikk brått en litt ekkel følelse over intervju delen. Har tenkt mye på den og tror jeg egentlig bare har begynt å overtenke nå, men er det normalt å gå ut derfra å føle seg "overkjørt"? Jeg er veldig redd for at de bare stiller de spørsmålene de lurer på og at jeg ikke får sakt noe om hvorfor jeg syntes jeg passer til yrket og hva jeg har gjort osv, men ja. At de bare stiller en haug med ganske "harde" spørsmål da og er dømmende. I tillegg ser vitnemålet mitt ganske dårlig ut, men jeg tar opp veldig mange fag, har tilleggspoeng og vet at jeg har en mulighet til å få godt nok snitt, men det vet jo ikke de. Er det noen mulighet for at de hele tiden kommer til å sitte der å dømme meg for vitnemålet mitt og bare tenke at jeg er kjørt uansett?

 

Vanskelig å si hvordan akkurat du vil føle at intervjuet har gått. Men er slutt på den tiden hvor man ble "grillet" på intervjuet. Intervjuet er standardisert, slik at alle som kommer på opptak blir stilt de samme spørsmålene for å få en så lik vurdering av hver kandidat som mulig. Dog kan man vell fortsatt bli konfrontert med ting som f.eks går på tidligere kontakt med politiet o.l.

 

Mulig noen spørsmål er standardspørsmål, men de stiller vel også spørsmål basert på evne/personlighetstestene? Eller tas testene etter intervjuet nå?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

hei var det kun jeg som fikk dette her i mailen ang pc-testene. "Politihøgskolen gjør oppmerksom på at din søknad på dette tidspunkt ikke er sjekket opp mot våre øvrige opptakskrav. Dette betyr at du på tross av gjennomførte PC-tester vil kunne få avslag på din søknad, dersom du ikke dekker ett eller flere av våre opptakskrav" ???? hva vil dette si, alt er jo sendt inn og mangler ingen ting

Lenke til kommentar

hei var det kun jeg som fikk dette her i mailen ang pc-testene. "Politihøgskolen gjør oppmerksom på at din søknad på dette tidspunkt ikke er sjekket opp mot våre øvrige opptakskrav. Dette betyr at du på tross av gjennomførte PC-tester vil kunne få avslag på din søknad, dersom du ikke dekker ett eller flere av våre opptakskrav" ???? hva vil dette si, alt er jo sendt inn og mangler ingen ting

Stod det samme i min. Det betyr nok at de ikke har fått tatt en grundig sjekk av følgeskjema og det som er blitt lastet opp på SO. 

Lenke til kommentar

Hei. 

 

Jeg fikk brått en litt ekkel følelse over intervju delen. Har tenkt mye på den og tror jeg egentlig bare har begynt å overtenke nå, men er det normalt å gå ut derfra å føle seg "overkjørt"? Jeg er veldig redd for at de bare stiller de spørsmålene de lurer på og at jeg ikke får sakt noe om hvorfor jeg syntes jeg passer til yrket og hva jeg har gjort osv, men ja. At de bare stiller en haug med ganske "harde" spørsmål da og er dømmende. I tillegg ser vitnemålet mitt ganske dårlig ut, men jeg tar opp veldig mange fag, har tilleggspoeng og vet at jeg har en mulighet til å få godt nok snitt, men det vet jo ikke de. Er det noen mulighet for at de hele tiden kommer til å sitte der å dømme meg for vitnemålet mitt og bare tenke at jeg er kjørt uansett?

Tror ikke du skal tenke så mye på det. De ønsker jo at du kommer med reflekterte svar rundt det de spør om. Følte meg overhode ikke overkjørt på intervjuet :)

 

Mitt vitnemål så også ganske "rotete" ut. Noen fag ble tatt opp, tilleggspoeng osv. Det viser jo bare at du står på og gjør grep for å oppnå målene dine. Det er jo ikke sånn at de med best karakter på VGS nødvendigvis egner seg best som politimann. 

Lenke til kommentar

 

 

Hei. 

 

Jeg fikk brått en litt ekkel følelse over intervju delen. Har tenkt mye på den og tror jeg egentlig bare har begynt å overtenke nå, men er det normalt å gå ut derfra å føle seg "overkjørt"? Jeg er veldig redd for at de bare stiller de spørsmålene de lurer på og at jeg ikke får sakt noe om hvorfor jeg syntes jeg passer til yrket og hva jeg har gjort osv, men ja. At de bare stiller en haug med ganske "harde" spørsmål da og er dømmende. I tillegg ser vitnemålet mitt ganske dårlig ut, men jeg tar opp veldig mange fag, har tilleggspoeng og vet at jeg har en mulighet til å få godt nok snitt, men det vet jo ikke de. Er det noen mulighet for at de hele tiden kommer til å sitte der å dømme meg for vitnemålet mitt og bare tenke at jeg er kjørt uansett?

 

Vanskelig å si hvordan akkurat du vil føle at intervjuet har gått. Men er slutt på den tiden hvor man ble "grillet" på intervjuet. Intervjuet er standardisert, slik at alle som kommer på opptak blir stilt de samme spørsmålene for å få en så lik vurdering av hver kandidat som mulig. Dog kan man vell fortsatt bli konfrontert med ting som f.eks går på tidligere kontakt med politiet o.l.

 

Mulig noen spørsmål er standardspørsmål, men de stiller vel også spørsmål basert på evne/personlighets testene? Eller tas testene etter intervjuet nå?

 

 

Det er korrekt. Testene tas enda før intervjuet.

 

Hovedpoenget mitt var vell mer at jeg ikke følte det var en samtale, men at han stilte spørsmål fra arket og skrev ned svaret mitt, for så å gå videre på neste spørsmål. Fikk aldri noe tilbakemelding på svaret jeg ga, så jeg kunne nesten like gjerne bare fått det arket hans og fylt det ut med penn selv. 

Lenke til kommentar

Noen som har tatt pc-testene enda? Erfaringer?

 

Ja, har tatt alle.

 

Yrkesrelatert atferd: ingen tidsfrist, går på personligheten din. Ingen rette eller gale svar, men visse kvaliteter er jo kjekkere å ha enn andre i forbindelse med politiyrket! :)

 

Situasjonell atferd: ingen tidsfrist. Svar ærlig.

 

Når det gjelder verbal resonnering og språkferdigheter, var disse noe vanskeligere enn forventet. Anser norskkunnskapene mine som relativt gode, men bommet på et par. Dukket opp noen ord som sjelden er brukt i dagligtale.

 

Deduktiv logisk tenkning: simpelt. Tester evnene dine til å se logiske sammenhenger.

Lenke til kommentar

 

Noen som har tatt pc-testene enda? Erfaringer?

Ja, har tatt alle.

 

Yrkesrelatert atferd: ingen tidsfrist, går på personligheten din. Ingen rette eller gale svar, men visse kvaliteter er jo kjekkere å ha enn andre i forbindelse med politiyrket! :)

 

Situasjonell atferd: ingen tidsfrist. Svar ærlig.

 

Når det gjelder verbal resonnering og språkferdigheter, var disse noe vanskeligere enn forventet. Anser norskkunnskapene mine som relativt gode, men bommet på et par. Dukket opp noen ord som sjelden er brukt i dagligtale.

 

Deduktiv logisk tenkning: simpelt. Tester evnene dine til å se logiske sammenhenger.

Fikk du nok tid til å svare alle spørsmålene på verbal resonnering delen?
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...