Gå til innhold

Hvordan har dere oppgradert til Windows 10?


Anbefalte innlegg

Studentversjon av Win8.1 er vel identisk med den vanlige Win8.1, bortsett fra prisen - og en produktnøkkel fra en annen serie -, og etter det jeg vet kan den oppgraderes til Windows 10 kostnadsfritt i løpet av de nærmeste 365 dagene.

(Men det skader ikke å vente med å kjøpe inntil noen kan bekrefte -teste - dette med sikkerhet.)

(Kanskje det kommer et lignende tilbud for en studentversjon av Win10. Da får du vel også med en produktnøkkel for Win10, så det ville jo vært å foretrekke, spør du meg.)

 

I Microsoft's amerikanske nettbutikk kan du allerede bestille USB-sticks med Windows 10 [bortsett fra at de er utsolgt], men du kan kjøpe en fullversjons nedlastbar utgave for $120. Dette kommer vel til andre nettbutikker rimelig kvikt.

 

Når det gjelder bytte av hovedkort vil jeg anta at dette vil fungere som for tidligere versjoner av Windows: Når du starter opp PC'en etter byttet, vil du få beskjed om at PC'en ikke er aktivert. Forrige gang jeg gjorde dette fikk jeg 3 dager på meg til å få aktivert PC'en. Det var ikke vanskeligere enn å klikke på "Activate Now"; 2 sekunder senere var PC'en aktivert.

Men noen vil sikkert teste dette i løpet av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropo aktivere windows - hos meg står det ''Windows er ikke aktivert'' ?

 

Hvordan oppgraderte du da? Startet du prosessen fra Windows, eller bootet du en minnepenn/DVD og startet derfra?

Og var Windowsen din helt ekte, altså gyldig lisens som ikke har vært misbrukt på noen måte. (type OEM som har blitt installert på flere pcer osv?)

Lenke til kommentar

Og når ble Microsoft så nazi på om en OEM har vært innstallert på en ny PC eller ikke. Jeg har fint greid å ta med over la oss si Windows XP som har vært brukt på en gammel boks av en PC over til en annen maskin, mer enn en gang. Isåfall må vel dette være en av de få gangene hvor Microsoft er strenge?

Lenke til kommentar

 

Apropo aktivere windows - hos meg står det ''Windows er ikke aktivert'' ?

 

Hvordan oppgraderte du da? Startet du prosessen fra Windows, eller bootet du en minnepenn/DVD og startet derfra?

Og var Windowsen din helt ekte, altså gyldig lisens som ikke har vært misbrukt på noen måte. (type OEM som har blitt installert på flere pcer osv?)

 

 

Vel, jeg oppgraderte med clean instal, bootet fra minnepenn. Kjøpte Win 8.1 key fra ebay i fjor sommer, så jeg tror ikke det er OEM.

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg oppgraderte med clean instal, bootet fra minnepenn. Kjøpte Win 8.1 key fra ebay i fjor sommer, så jeg tror ikke det er OEM.

 

 

Ja du gjorde 1.feil da du bootet fra minnepenn, du skulle startet installasjonen innen fra den gamle Windowsen.

Andre feil var vel å kjøpe en Win8.1 key på Ebay, som mest trolig er en stjålet/ulovlig nøkkel fra MSDN eller gamle Technet.

Men ville vel tro at feil nr er grunnen til at du ikke er aktivert.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Vel, jeg oppgraderte med clean instal, bootet fra minnepenn. Kjøpte Win 8.1 key fra ebay i fjor sommer, så jeg tror ikke det er OEM.

 

Det du skulle ha gjort er som følger:  (herfra: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/media-creation-tool-install?ocid=ms_wol_win10 )

 

If you chose to create installation media

 

You can install from an ISO, a USB, or a DVD. Here's how:

  • Mount the ISO, and then run setup.exe from it.

  • If you downloaded to a USB or a DVD, run setup.exe from the USB or DVD.

Both of these options allow you to upgrade the PC if it's already running Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, or Windows 10.

 

Med andre ord, hvis du booter fra USB/DVD, så må du oppgi en Win 10 produktnøkkel. Og det har du ikke.

NB! Dette gjelder første gangen du installerer Windows 10.

 

Hvis du har gjort dette riktig første gang, så kan du reinstallere ved å boote fra USB deretter.

(For da er PC'ens hardware ID registrert hos Microsoft.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Gjorde det enkelt siden jeg ikke hadde fått oppdateringen enda og kjøpte pro utgaven likegodt, og siden jeg satt med en win8 nøkkel fra technet dagene, så har jeg en personlig nøkkel igjen.

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg oppgraderte med clean instal, bootet fra minnepenn. Kjøpte Win 8.1 key fra ebay i fjor sommer, så jeg tror ikke det er OEM.

 

Det du skulle ha gjort er som følger:  (herfra: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/media-creation-tool-install?ocid=ms_wol_win10 )

 

If you chose to create installation media

 

You can install from an ISO, a USB, or a DVD. Here's how:

  • Mount the ISO, and then run setup.exe from it.

  • If you downloaded to a USB or a DVD, run setup.exe from the USB or DVD.

Both of these options allow you to upgrade the PC if it's already running Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, or Windows 10.

 

Med andre ord, hvis du booter fra USB/DVD, så må du oppgi en Win 10 produktnøkkel. Og det har du ikke.

NB! Dette gjelder første gangen du installerer Windows 10.

 

Hvis du har gjort dette riktig første gang, så kan du reinstallere ved å boote fra USB deretter.

(For da er PC'ens hardware ID registrert hos Microsoft.)

 

 

Kan jeg installere Win 8.1 igjen da, og så gjøre dette på ny etterpå?

Lenke til kommentar

 

Kan jeg installere Win 8.1 igjen da, og så gjøre dette på ny etterpå?

 

 

Jepp, funker som bare det. Bare husk å aktivere Windows 8.1. Dropp å installere oppdateringer, bare start Win10 installasjonen. Si nei til oppdateringer der også, og så er du snart i mål. Velg "ikke behold noe" så får du en clean install av Win10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg installere Win 8.1 igjen da, og så gjøre dette på ny etterpå?

 

 

Jepp, funker som bare det. Bare husk å aktivere Windows 8.1. Dropp å installere oppdateringer, bare start Win10 installasjonen. Si nei til oppdateringer der også, og så er du snart i mål. Velg "ikke behold noe" så får du en clean install av Win10.

 

 

Takk for svar.

 

e: Forresten, kan jeg bare kjøre setup.exe fra USB eller må jeg formatere også når jeg skal installere 8.1 på nytt?

Endret av .AN.XVIII.IV:.
Lenke til kommentar

Satte igang installasjon, valgte å «ikke beholde noe», og etter at maskinen restartet første gang har den nå stått tilsynelatende fryst på «kopierer filer 89%» (totalt 26%) i en halv time. What to do? :(

 

Vente litt til...etter en time ville jeg nok tatt en restart og sett hvordan du lå an.

Lenke til kommentar

Oppgraderte fra windows, og alt så bra ut. Så krasja windows 10 :) Og det gjør den hele tiden. Er kanskje flere som har opplevd, kommer til å oppleve dette? Ikke sikker på hva som er feilen, bortsett fra at det "internal_power_error" på en 2 ukers gammel Toshiba laptop

post-97951-0-21570600-1438196754_thumb.gif

Endret av kmskaden
Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte til Windows 10 (fra Win 7) via media creation tool. Det første problemet jeg fikk var at jeg ikke kom på internett. Jeg har en kablet tilkobling, så er ikke så mye som kan gå galt, egentlig. Men Windows 10 greide å rote det til. Etter en god halvtime med feilsøking, uten hell, startet jeg opp Kubuntu for å sjekke om jeg hadde nett der. Etter at jeg omsider startet opp Windows 10 igjen, hadde jeg plutselig internett. Klassisk måte å fikse ting på - starte maskinen på nytt. Jeg prøvde det naturligvis flere ganger uten hell, men på tredje forsøket så gikk det...

 

Ellers er jeg positivt overrasket over at alle programmer, alle innstillinger og snarveier ser ut til å fungere problemfritt. Og jeg har noen sære innstillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...