Gå til innhold

Hvordan har dere oppgradert til Windows 10?


Anbefalte innlegg

 

Satte igang installasjon, valgte å «ikke beholde noe», og etter at maskinen restartet første gang har den nå stått tilsynelatende fryst på «kopierer filer 89%» (totalt 26%) i en halv time. What to do? :(

 

Vente litt til...etter en time ville jeg nok tatt en restart og sett hvordan du lå an.

 

Ventet og restartet, og maskinen reverterte tilbake til win7... jaja, prøve på nytt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg oppgraderte nå nylig både hjemme og på jobb. På jobb fulgte feks Candy Crush spillet med, mens på hjemmemaskinen kunne jeg ikke finne denne...trodde dette var preinstallert.

 

Kan det ha noe med regionale avtaler? Her er det ikke noe Candy Crush å se, heldigvis! Det jeg faktisk savner er Cortana :/

Uansett hva Microsoft sier, så vil jeg ha den standard, amerikanske versjonen, ikke en slags norsk versjon (som sikkert aldri kommer).

Lenke til kommentar

Jeg har aldri byttet OS før. Jeg hører at mange er fornøyd med at innstillinger og programmer beholdes, men for å sikre maskinen lang levetid er vel valget behold ingenting det beste?

 

Filer har jeg i skyen og på ekstern disk. De få programmene jeg har lagt inn ekstra og noen drivere for noe eksterne greier jeg har stående, skal jeg alltids klare å legge inn på nytt. 

Lenke til kommentar

Oppgraderte fra Windows 8.1 Pro til Windows Inside Preview, kan jeg nå oppgradere til Windows 10 RTM uten for mye bryderi? :p

 

Kan du ikke bare oppdatere til 10240 builden da, om du ikke har den. Det er samme versjon som alle andre får nå. Og den er ferdig aktivert. Så slipper du å gjøre en masse for å ende opp med det samme som du har i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg studert versjonen jeg har på jobb (Home) som er forskjellig fra den jeg har hjemme (Pro).

Jobbpc har bla candy crush, twitter, groove musikk, filmer og tv under 

Hjemmepcen har ikke dette - ikke etter det jeg kunne finne ut av.

 

Trodde dette var stort sett likt og preinstallert på alle versjoner....

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å velge clean install via oppgraderings verktøyet men installasjonen stoppet på 'Kopierer filer' 2%. Hadde ikke annet valg enn å avbryte og gjenropprette 8.1 med installasjons dvd'en.

 

Så clean install er tydeligvis ikke noe alle skal få lov til? Herregud for noe greier.

Lenke til kommentar

Vil mine programmer bli borte ved noen av disse alternativene?

Tenker da på feks Adobe, Outlook og slike - ikke apps.

 

Slik kan bli bort ja, alltid en risk ved oppgradering. Så ha programmer og lisenser klare i tilefellet.

 

 

Jeg prøvde å velge clean install via oppgraderings verktøyet men installasjonen stoppet på 'Kopierer filer' 2%. Hadde ikke annet valg enn å avbryte og gjenropprette 8.1 med installasjons dvd'en.

 

Så clean install er tydeligvis ikke noe alle skal få lov til? Herregud for noe greier.

 

Nå svarte jeg vel deg i en annen tråd også, men sa maskinen din fra at Windows 10 var klar for oppgradering via det hvite ikonet, eller gjorde du noe for å starte installasjonen? For om det siste, så er det din egen skyld i at du ikke greier å vente til alt faktisk er klart på pcen din.

 

290715win10_why.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vil mine programmer bli borte ved noen av disse alternativene?

Tenker da på feks Adobe, Outlook og slike - ikke apps.

 

Slik kan bli bort ja, alltid en risk ved oppgradering. Så ha programmer og lisenser klare i tilefellet.

 

 

Men ingen clean install slik som i at alle programmern må reinstalleres.

Dette er en "annen måte" for oppgradering enn når windows ikonet dukker opp...?

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

Men ingen clean install slik som i at alle programmern må reinstalleres.

Dette er en "annen måte" for oppgradering enn når windows ikonet dukker opp...?

 

 

Samme metode, like usikkert å oppgradere uansett. Alltid vært anbefalt å gjøre en clean install. Men Microsoft ønsker så mange som mulig over, derfor tilbyr de full oppgradering. Og det funker nok hos de fleste, men som i hele Windows levetid, så er det alltid vært en risk ved oppgradering. Derfor gjør jeg aldri det, jeg kjører clean install alltid.

Lenke til kommentar

 

 

Men ingen clean install slik som i at alle programmern må reinstalleres.

Dette er en "annen måte" for oppgradering enn når windows ikonet dukker opp...?

 

 

Samme metode, like usikkert å oppgradere uansett. Alltid vært anbefalt å gjøre en clean install. Men Microsoft ønsker så mange som mulig over, derfor tilbyr de full oppgradering. Og det funker nok hos de fleste, men som i hele Windows levetid, så er det alltid vært en risk ved oppgradering. Derfor gjør jeg aldri det, jeg kjører clean install alltid.

 

 

Men er ikke dette litt tungvint da...måtte reinstaller alt hver gang...er vel bedre å oppgradere? Med mindre noe jeg har oversett i denne sammenheng. 

Lenke til kommentar

 

Men er ikke dette litt tungvint da...måtte reinstaller alt hver gang...er vel bedre å oppgradere? Med mindre noe jeg har oversett i denne sammenheng. 

 

 

Det du overser er alle de tusener av klager på Microsoft forum og andre forum over folk som får problemer enten rett etter eller en god stund etter en oppgradering, siden det da ofte henger igjen mye "snusk" som dårlige drivere osv, som plutselig begynner å skape problemer 6 måneder etter oppgraderingen, og ingen skjønner hvorfor du har det problemet du har, frem til noen spør deg om du har oppgradert. Da er alltid svaret: Gjør en clean install.

 

Så det har du oversett. Men tusener av klager av flere hundre millioner pcer, er jo ikke så ille. Så sjansene er ikke så store.

Men jeg benytter meg av slike sjanser som dette til å få ryddet opp på pcen, slettet alt, og kun legge i den jeg virkelig trenger.

Og så vet jeg at jeg ikke får noen problemer senere grunnet en oppgradering i alle fall. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men er ikke dette litt tungvint da...måtte reinstaller alt hver gang...er vel bedre å oppgradere? Med mindre noe jeg har oversett i denne sammenheng. 

 

 

Det du overser er alle de tusener av klager på Microsoft forum og andre forum over folk som får problemer enten rett etter eller en god stund etter en oppgradering, siden det da ofte henger igjen mye "snusk" som dårlige drivere osv, som plutselig begynner å skape problemer 6 måneder etter oppgraderingen, og ingen skjønner hvorfor du har det problemet du har, frem til noen spør deg om du har oppgradert. Da er alltid svaret: Gjør en clean install.

 

Så det har du oversett. Men tusener av klager av flere hundre millioner pcer, er jo ikke så ille. Så sjansene er ikke så store.

Men jeg benytter meg av slike sjanser som dette til å få ryddet opp på pcen, slettet alt, og kun legge i den jeg virkelig trenger.

Og så vet jeg at jeg ikke får noen problemer senere grunnet en oppgradering i alle fall. ;)

 

Point taken :)

Har du samtidig noen forklaring til hvorfor innholdet er ulikt ift installeringene? Home og Pro installering hvor Pro mangler noe av det Home fikk - ref tidligere post her inne. Evt en av mulige problemkilder ift oppdragering vs clean?

Lenke til kommentar

Forsøkte å velge "United States" under regional settings i Windows, koblet til VPN med amerikansk IP, brukte engelsk Chrome i incognito-fane til å laste ned tool-en fra https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 igjen. Kommer fortsatt på norsk. Herlig.

Løsningen min, sakset fra Windows 10-tråden:

 

 

Etter haugevis av forsøk siden tirsdag, klarte jeg i ettermiddag å oppgradere og samtidig beholde både filer, innstillinger og programmer. Tror det utslagsgivende var å endre "Locale / Language for non-Unicode programs" (ikke "Country or region") til English (United States). Dvs under Region -> Administrative -> Change system locale.

 
Etter å ha endret locale lastet jeg ned og installerte fra https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10. (Windows Update fungerte fortsatt ikke, heller ikke etter å ha slettet SoftwareDistribution-filene og kjørt cmd med "wuauclt.exe /updatenow" en million ganger.)
 
Så langt fungerer det over all forventing. På min fem år gamle laptop fungerer touchpad med scrolling, fingeravtrykkscanner, snarveier for volum, lysstyrke m.m. bedre enn de gjorde da jeg oppgraderte fra Win7 til Win8. MS Edge er mye bedre enn IE, men holder meg fortsatt til Chrome.

 

Håper det hjelper noen. :)

Endret av Peppep
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger man å oppgradere fra win 8.1 eller går det rett fra 8.0? 

 

Har ett problem med stuepc, den funker utmerket når jeg laster inn imaget den ble levert med, men når jeg kjører winupdate så er det en eller annen oppdatering som kræsjer maskinen. 

 

Så vil det funke å gjennopprette image (fra 2013) og kjøre setup.exe fra nedlastet image av win10? 

Lenke til kommentar

Trenger man å oppgradere fra win 8.1 eller går det rett fra 8.0? 

 

Har ett problem med stuepc, den funker utmerket når jeg laster inn imaget den ble levert med, men når jeg kjører winupdate så er det en eller annen oppdatering som kræsjer maskinen. 

 

Så vil det funke å gjennopprette image (fra 2013) og kjøre setup.exe fra nedlastet image av win10? 

 

Prøv fra 8, men Microsoft sier at det må være Windows 8.1 med Update 1 installert. Så det er kun det jeg har testet.

Trenger ikke noen oppdateringer etter update 1, men update 1 må være der. (jeg har heldigvis .iso filer med slikt i orden)

Lenke til kommentar

 

Trenger man å oppgradere fra win 8.1 eller går det rett fra 8.0? 

 

Har ett problem med stuepc, den funker utmerket når jeg laster inn imaget den ble levert med, men når jeg kjører winupdate så er det en eller annen oppdatering som kræsjer maskinen. 

 

Så vil det funke å gjennopprette image (fra 2013) og kjøre setup.exe fra nedlastet image av win10? 

 

Prøv fra 8, men Microsoft sier at det må være Windows 8.1 med Update 1 installert. Så det er kun det jeg har testet.

Trenger ikke noen oppdateringer etter update 1, men update 1 må være der. (jeg har heldigvis .iso filer med slikt i orden)

 

 

Skal prøve. Og funker det ikke så ryker HTPCen ut vinduet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...