Gå til innhold

Hvordan har dere oppgradert til Windows 10?


Anbefalte innlegg

Trenger man å oppgradere fra win 8.1 eller går det rett fra 8.0? 

 

Har ett problem med stuepc, den funker utmerket når jeg laster inn imaget den ble levert med, men når jeg kjører winupdate så er det en eller annen oppdatering som kræsjer maskinen. 

Microsoft sier at det kun er 8.1 som gjelder, og jeg har ikke sett at noen har skrevet noe om at det går fint fra 8.0, så da forholder jeg med til 8.1.

 

For å få 8.1 på en 8.0-maskin må du vel hente oppdateringen i Windows Store, ikke Windows Update?

Kanskje det kan løse problemene dine?

 

Ellers finnes det en 'troubleshooter' for Windows Update på en MIcrosoft-webside; den resetter Windows Update og har fått meg ut av en knipe tidligere. (Det var riktignok for Win7, men det finnes nok lignende verktøy for Win8/8.1.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger man å oppgradere fra win 8.1 eller går det rett fra 8.0? 

 

Har ett problem med stuepc, den funker utmerket når jeg laster inn imaget den ble levert med, men når jeg kjører winupdate så er det en eller annen oppdatering som kræsjer maskinen. 

 

Så vil det funke å gjennopprette image (fra 2013) og kjøre setup.exe fra nedlastet image av win10? 

 

Testet dette nå, du kan gå rett fra en Windows 8 installasjon, uten en eneste oppdatering. Ikke hva Microsoft sier, men det fungerer helt fint. (jeg brukte en .iso fil fra 2012, og la ikke inn en eneste oppdatering, og oppgraderingen til Win10 gikk som en drøm.

Lenke til kommentar

 

 

Testet dette nå, du kan gå rett fra en Windows 8 installasjon, uten en eneste oppdatering.

Og installasjonen blir aktivert, uten problemer?

 

Hvis ja, kan dette skyldes at du gjør dette på en maskin (hardware ID) som Windows 10 allerede er aktivert på?

(Jeg vet ikke hvorfor jeg spør; jeg har ingen Win8.0-maskiner som skal oppgraderes ...)

(Men det er kjekt å vite...)

 

Teori: ( :ph34r: ) Da Win8.1 ble lansert i oktober 2013, ga Microsoft beskjed om at nå hadde Win8.0-brukere 2 år på seg til å komme seg over på Win8.1. Fristen går altså ut i oktober i år. Etter det vil ikke Microsoft lenger støtte rene Win8.0-installasjoner. Oppgraderingsperioden for Win10 har kun et kort overlapp (<3 mnd.) med Win8.0's gyldighetsperiode, så de har valgt å ikke bruke noe energi på å supporte Win8.0 i forbindelse med oppgraderingen til Win10. Det kan hende det virker helt fint, men du får ikke noe hjelp fra Microsoft dersom du får problemer.

Lenke til kommentar

 

Og installasjonen blir aktivert, uten problemer?

 

Jepp, om ikke hadde jeg ikke skrevet at oppgraderingen fungerte helt fint.

 

Ellers kan det være noe i teorien din ja. For jeg har lurt på hvorfor jeg kan aktivere Windows 8.1 installasjoner med gamle Windows 8 nøkler fortsatt (skulle jo egentlig bare vare ett år da det ble nevnt første gangen)

Lenke til kommentar

 

 

Trenger man å oppgradere fra win 8.1 eller går det rett fra 8.0?

 

Har ett problem med stuepc, den funker utmerket når jeg laster inn imaget den ble levert med, men når jeg kjører winupdate så er det en eller annen oppdatering som kræsjer maskinen.

 

Så vil det funke å gjennopprette image (fra 2013) og kjøre setup.exe fra nedlastet image av win10?

Testet dette nå, du kan gå rett fra en Windows 8 installasjon, uten en eneste oppdatering. Ikke hva Microsoft sier, men det fungerer helt fint. (jeg brukte en .iso fil fra 2012, og la ikke inn en eneste oppdatering, og oppgraderingen til Win10 gikk som en drøm.

Suverent!

Da skal det prøves.

Takk for at du var prøvekanin :)

Lenke til kommentar

 

Satte igang installasjon, valgte å «ikke beholde noe», og etter at maskinen restartet første gang har den nå stått tilsynelatende fryst på «kopierer filer 89%» (totalt 26%) i en halv time. What to do? :(

 

Vente litt til...etter en time ville jeg nok tatt en restart og sett hvordan du lå an.

 

Fant ut av det til slutt. Win10-installasjonen har visst en bug som gjør at den kan henge seg på maskiner med flere disker og/eller optiske drev. Nappet ut alt bortsett fra C: under installasjonen og da gikk alt problemfritt.

Lenke til kommentar

Pcen sier bare at jeg må restarte for å laste ned oppdateringene, men hver gang jeg trykker start på nytt virker det som om den ikke oppdaterer.

Du må nok forklare litt mer detaljert hva du driver med.

Forsøker du å oppgradere via Windows Update, eller har du lastet ned Media Creation Tool, eller gjør du noe annet?

På hvilket trinn i prosessen er det det stopper å fungere?

Lenke til kommentar

 

Pcen sier bare at jeg må restarte for å laste ned oppdateringene, men hver gang jeg trykker start på nytt virker det som om den ikke oppdaterer.

Du må nok forklare litt mer detaljert hva du driver med.

Forsøker du å oppgradere via Windows Update, eller har du lastet ned Media Creation Tool, eller gjør du noe annet?

På hvilket trinn i prosessen er det det stopper å fungere?

 

 

Problemet ser ut til å være løst på en eller annen merkelig måte :hmm: . Etter å ha startet pcen på nytt sånn 20 ganger har den endelig begynt å laste ned windows 10  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...