Gå til innhold

10 kvinnelige spillfigurer har blitt kvitt spiseforstyrrelsene sine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet bare én ting: mennesker er forskjellig. Selv er jeg 186cm, veier 65 og løfter min egen vekt uten problemer.

 

Men det er fortsatt mennesket som er i sentrum. Det er det som er viktig. Om man har en føflekk eller noen kilo for mye er mindre spennende enn hvordan man er som person...

 

Godt svar. Det verste er disse båsene alle absolutt skal inn i.

Det fins kroppsfasonger noen ikke bør ha, men dette er svært individuelt. Samme med kosthold osv. Lavkarbo passer ikke for alle, selv om mediene og bloggene vil at vi skal tro det.

Lenke til kommentar

 

Akkurat som at en tykk kropp ikke nødvendigvis betyr en usunn kropp.

 

Det er akkurat det det betyr. Det er derfor grensen for normalvekt går på 25 BMI. Dette er ikke tall som er funnet på av folk som hater tykke mennesker, men som er bestemt på grunn av den økte risiko for sykdommer som diabetes, kreft,  leddsykdommer, infarkt, slag, gallestein osv man får når man er overvektig.

 

Dette er vel dokumentert, og fedme er enn av de største årsakene til helseproblemer og tidlig død i den vestlige verden. La meg sakse litt fra wikipedia:

 

 

Storskala amerikanske og europeiske studier har funnet at dødelighetsrisikoen er lavest ved en BMI fra 22,5 til 25 hos ikke-røykere og på 24-27 hos røykere. Risikoen øker sammen med endringer i begge retninger.[20][21] En BMI over 32 har vært forbundet med en doblet dødelighet blant kvinner over en 16-årsperiode.[22] I USA er fedme beregnet til å forårsake 111 909 til 365 000 dødsfall per år,[2][19] mens 1 million (7,7 %) av dødsfall i EU er tilskrevet overvekt.

 

 

Nei, mere usunt i snitt er ikke det samme som "nødvendigvis mer usunt". Det finnes åpenbart enkeltmennesker som er sunne og overvektige. Selv for snittet er jo det underbygd, med tallene dine, iogmed at feks for røykere er de lett overvektige sunnere i snitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser at feministisk,- og likestillingsfundamentalisme har nådd nye høyder. Som en "pris" for denne bragden foreslår jeg en xl dobbel Big Mac meny, siden "normen" er tydeligvis å være overvektig, ikke ha respekt for kroppen sin og samtidig kreve å bli sosialt akseptert. Jeg skrev "normen" siden overvekt kan umulig være normen, men noen mener tydeligvis at en gjennomsnittlig syk samfunn er den "nye normen".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er bare vås, og jeg skjønner ikke hvorfor tek.no gidder videreformidle slikt tull.

 

Ta spillversjoner av veltrente kvinner og kjør dem gjennom et 'fatify-filter' i PS og lag en sak av det?

 

Noen grunn til at man ikke skal gi Gina Carano, Cecilia Brækhus og Ronda Rousey samme behandling? Rent bortsett fra at man ville bli latterliggjort om man hevdet at disse var anorektiske..?

Endret av Zork
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Disse var da i overkant lubne. I en alder av 27 så vil jeg si jeg har en ganske normal kvinnekropp. Altså ikke like tynn og atletisk som de originale figurene ( trener bortimot ikke i det hele tatt,men har en bmi på 21) men jeg er langt i fra like stor som de rekonstruerte figurene. Vil nå derfor si at en normal kvinnekropp ligger midt mellom disse eksemplene (jeg kan ta feil selvsagt)

 

Det er egentlig interessant å se hvordan slike idealer forandrer seg. Bortimot alt av kunst fra historiske tider viser lubne kvinner. Den ideale mannen derimot har nesten alltid blitt fremstilt som atletisk bygd.

 

Så man kan si at menn har blitt utsatt for mest kroppspress historisk sett mens kvinner først nå nylig har måttet holde seg tynne.

Dessuten er det fortsatt mange kulturer i verden som synes kvinner skal være lubne. Hadde en afrikansk venninne som fikk kritikk av familien når hun gikk fra å være lubben til veltrent og slank.

 

Menn har derimot alltid blitt presset til å være veltrente. Unntaket er når fedme er et tegn på velstand, fete menn viser dermed at de har penger til å ta seg av en familie, og kan derfor få seg en make til tross for at det kunstneriske mannsidealet er en veltrent kropp.

I den vestlige verden har fete folk ingen fordeler ettersom fedme har blitt et tegn på fattigdom, ikke velstand.

Det beste vil være om kroppsidealet beveger seg mot det som er sunt, altså normalt slanke kropper som verken er overtrente og anorektiske eller fete.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det ideelle ville vel heller vært noe sånn som du skriver mot slutten, med et noenlunde romslig slingringsmonn. Det er ikke alle som klarer å nærme seg en normalt slank kropp, men disse menneskene er flotte individer og trenger ikke et slankepress om de ikke er sykelig overvektige.

 

Slankepress er en uting uansett, bare for å ha presisert det. Man må jobbe MED INDIVIDET, og ikke i mot det !! Først da kan man virkelig oppnå resultater. Men kroppen er designet for å ta vare på energi, og er noe alle må forholde seg mer eller mindre til.

 

Og for å ta stilling til dine "specs". 27 høres ut som en fantastisk alder. 21 i BMI er vel ganske slanke greier uansett, så det hørtes mer ut som selvskryt. Jeg hadde greid å like alt fra BMI 21 til et godt stykke oppover. Er ikke fullt så kresen jeg, slik som de kroppsfikserte må være.

Endret av G
Lenke til kommentar

Var ikke ment som selvskryt, men det hørtes sikkert slik ut ja. Litt morsomt at du kalt det specs. :-P

Er veldig utrent så vil derfor si kroppen min er middels, og ikke som kroppene til de originale figurene dessverre. :-(

Jeg ser tykkere ut enn bmien vil tilsi, hvilket igjen er et tegn på at bmi ikke alltid er like nyttig.

Men vi er enige om hva kroppsidealet bør være ja.

 

Egentlig synes jeg de fleste på min alder er slanke. De fleste er også langt mer veltrente enn meg. Blant de som bikker over 40 er det flere overvektige.

Spesielt menn synes å ha en latterlig høy forbrenning i 20 årene for så å bli straffet for sitt høye inntak av mat og alkohol et par tiår senere. Om appetitten hadde blitt justert etter aktivitetsnivå så hadde menneskeheten vært reddet, dessverre har vi utviklet oss til å spise så mye som mulig når vi har sjansen med tanke på harde tider uten mat.

Nå har vi alt vi trenger hele tiden og evolusjonen lar oss ikke tilpasse oss til dette raskt nok. Jeg håper vi aldri får en fremtid som i Wall-E der alle er feite, men jeg vil heller ikke ha en fremtid som i Surrogates der alle ser ut som barbiedokker (i den filmen var det jo fortsatt fete mennesker, men alle styrte perfekte roboter).

 

Folk (meg inkludert) bør bli oppfordret til å trene og holde en sunn vekt, men vi må ha rom for forskjellige former og utseende. Hvis alle kvinner hadde sett ut som disse spill figurene hadde det blitt ganske kjedelig til slutt,samme gjelder menn.

Lenke til kommentar

Bryststørrelsen på de originale spillfigurene er vel ikke helt etter gjennomsnittet, men å mene at overvektig - over halvveis opp til sykelig overvektig - er kroppsidealet vi skal gå for er jeg ikke enig i.

Skjønner ikke hvorfor det er sosialt akseptert å rakke ned på slanke samtidig som vi normaliserer overvekt som fører til livsstilssykdommer. 

Lenke til kommentar

"Bulimia.com har tatt utgangspunkt i de offisielle målene for en gjennomsnittlig amerikansk kvinne over 20 år. Det vil si en høyde på 1,62 meter, vekt på 75,3 kilo og et midjemål på 95,25 centimeter. For øvrig tilsvarer dette en BMI på rundt 28,5, noe som betegnes som overvektig."

 

Dette er direkte tragisk. De er 20 cm lavere enn meg og 12 kilo tyngre. Vil dette si de er FRISKE? Mer enn 500 gram fett ekstra per centimeter kortere. Jommen sa jeg smør.. (noe den gjennomsnittlige Amerikanske jente virkelig bør kutte ned på. Dette er å være FEIT)

 

Hvordan i huleste skal dette bekjempe noe som helst? Disse personene vil slite utrolig mye med leddplager og andre overvektighets plager som følger å være feit. Jentene som vises her i sin orginale form er mange ganger mer appelerende og friske enn disse tragi-feite "forbedringene". Bare fordi det er gjennomsnittet betyr ikke at det er bedre.

 

Nei, dette er nok en tragisk kvinne kampanje hvor det forsøkes å presse en agenda over menn slik at menn kvinner ikke skal ha NOEN kroppsforventninger og kan være så grisete, feite og/eller late de vil uten konsekvenser. Beklager, men det fungerer ikke på meg og jeg vil ikke bidra til en slik "forsykelse" av kroppsidealer på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

"Se bildene som gir dem en gjennomsnittlig kvinnekropp."

 

Om dette er gjennomsnittlig vekt i USA, så er det verdt å få meg seg at det da ikke er snakk om sunn kropp dette er målt opp mot.

 

Jeg liker hovedsaklig at kvinner og menn ser naturlige sunne ut i spill, og synes at en del spill overdriver en del, men heller den mer veltrente veien enn andre veien. Om jeg skal løpe og klarte rundt med en person som en apekatt som i Uncharted, Tomb Raider eller Assassin's Creed, så hadde nok det neppe latt seg gjøre om de hadde sett ut som en gjennomsnittlig amerikaner.

 

Og makan til kjønnsfokusert artikkel. Nå man først skal vise til kropp i spill/film/serier og virkelighet, ikke prøv å fremstille det som om dette kun gjelder kvinner.

Endret av Beritaron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan Cortana ha spiseforstyrrelse? Hun er ikke et mennesket en gang...

 

Trist å sykeligjøre sunne mennesker. Bare fordi flertallet er overvektige, og det har blitt normen betyr ikke det nødvendigvis at det er sunt. Synes ikke at GTA 5 dama var spesielt tynn, og heltinner er vel naturlige slanke da de ikke sitter forran TV hele dagen og ser på serier mens de slafser i seg is og godteri hele uka eller i helgen som utgjør 3 av 7 dager, fredag, lørdag og søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Driver man daglig hard fysisk aktivitet, som de fleste av disse spillfigurene gjør, er det ikke mulig å holde vekten over et visst nivå. Jeg synes det er minst like ille å prøve å få veltrente kvinner/menn til å skamme seg for å være slank. Å være slank er, fra naturens side, den mest naturlige tilstanden til en kropp siden daglig fysisk aktivitet og begrenset med mat er det alle dyr har måttet ta til takke med i hundretusener av år, også mennesker. At vi i de siste to generasjonene har hatt overflod av mat, og ikke noe behov for fysisk aktivitet, betyr ikke at det er naturlig å være overvektig og utrent.

 

En kvinnekropp trent for action/kamp (som f.eks. Christie fra Dead or Alive over) ser slik ut:

 

miesha-tate-athletes-photo-u3.jpg

 

Flere:

 

 

ronda-rousey.jpg

KYRA-GRACIE-509.jpg

wgMdOJ0.jpg

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, å være slank og sprek er jo unsundt, da eller? Ingen av spilldamene som har blitt feita opp ser anorektiske eller bulemiske ut. De ser veltrente ut. Det er positivt. Å være feit er negativt, uavhengig av hvor leiseg feitinger blir av å høre det. Denne promoteringa av at 'alt er ok' er farlig når ting som overvekt inkluderes. Dessuten ser ikke de 'nye' bildene naturlig ut heller. Om alle jentene i 20åra har kropper som de damene der, har vi et større fedmeproblem enn amerika.

For en latterlig artikkel.

 

edit:

Misha Tate, bildet over her, ser ut som søstra til Lara Croft. Hun finnes i virkeligheten, og er ei bad ass berte. Du finner ingen hvalrossdamer i UFC, eller andre vanskelige, aktive sporter/konkurranser, så hvorfor i allverden skulle de være i aktive actionspill? Er ikke spillene urealistiske nok fra før av?

Endret av Deadringer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men hadde "ekte kvinner" holdt seg halvparten så aktive som kvinnene i disse spillene (hvertfall de som ikke er virtuelle i spillet) så hadde de sett like bra ut på ekte også!

 

Synes det er bra at spillindustrien viser kvinner slik! Alt for mange kvinnfolk som ikke bryr seg om kroppen sin i the real world!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men hadde "ekte kvinner" holdt seg halvparten så aktive som kvinnene i disse spillene (hvertfall de som ikke er virtuelle i spillet) så hadde de sett like bra ut på ekte også!

 

Synes det er bra at spillindustrien viser kvinner slik! Alt for mange kvinnfolk som ikke bryr seg om kroppen sin i the real world!

 

Nei, det hadde de ikke, men jeg er enig i at det urealistisk at endel av de er overvektige.

 

Er forøvrig heller ikke enig i at kvinner bryr seg for lite om kropp.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...