Gå til innhold

10 kvinnelige spillfigurer har blitt kvitt spiseforstyrrelsene sine


Anbefalte innlegg

Driver man daglig hard fysisk aktivitet, som de fleste av disse spillfigurene gjør, er det ikke mulig å holde vekten over et visst nivå.

 

En kvinnekropp trent for action/kamp (som f.eks. Christie fra Dead or Alive over) ser slik ut

 

Det som er artig er at også mange av figurene faktisk er lagt animasjoner fra ekte instruktører/ modeller. Da er det også begrenset av mulighet for korrigering en har siden alle bevegelsene følger denne skuespilleren/atletens bevegelser. Gjør en personen tyngre vil faktisk kroppsdelene krasje inn i hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Driver man daglig hard fysisk aktivitet, som de fleste av disse spillfigurene gjør, er det ikke mulig å holde vekten over et visst nivå.

 

En kvinnekropp trent for action/kamp (som f.eks. Christie fra Dead or Alive over) ser slik ut

Det som er artig er at også mange av figurene faktisk er lagt animasjoner fra ekte instruktører/ modeller. Da er det også begrenset av mulighet for korrigering en har siden alle bevegelsene følger denne skuespilleren/atletens bevegelser. Gjør en personen tyngre vil faktisk kroppsdelene krasje inn i hverandre.

 

 

Det er jo en sak, men hvorfor skal man lage kroppen til en karakter som er en fighter (Sonya og Christie i alle fall) lubben når fightere i det virkelige liv har slanke, veltrente kropper? Og hva med karakterer som ikke er fightere, men action helter som løper og hopper mye. De bør ha en kropp som bærer preg av utholdenhetstrening. En kropp med funksjonelle muskler, uten for mye fett som er unødig vekt å drasse på. Jeg sier ikke at dette er min personlige idealdame, men den mest logiske kroppen for en kvinnelig action helt. Slik ser gjennomtrente utholdenhetskropper ut:

 

therese-johaug-feet-863065.jpg

 

Ikke mye fett å finne der heller, gitt.

 

Redigert: Kom over dette på nettet:

 

wrDC1gu.jpg

Endret av Orwandel
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke disse kroppene er noe mer realistiske i det hele tatt. Alle disse karakterene er i fysisk aktivitet, men ta for eksempel Lara Croft, hun er i _ekstremt_ mye fysisk aktivitet. Hvordan er det da ikke realistisk at hun har en fit kropp? Hvordan skal hun klare å løpe rundt med 20 kg ekstra på kroppen som bare ikke blir borte?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke disse kroppene er noe mer realistiske i det hele tatt. Alle disse karakterene er i fysisk aktivitet, men ta for eksempel Lara Croft, hun er i _ekstremt_ mye fysisk aktivitet. Hvordan er det da ikke realistisk at hun har en fit kropp? Hvordan skal hun klare å løpe rundt med 20 kg ekstra på kroppen som bare ikke blir borte?

 

Snakker du om puppene da eller? :) Men jeg er enig, det er ikke spesielt realistisk at disse er overvektige, men det er ikke noe spesielt "realistisk" hvordan mange ser ut i spill uansett, selv om de er veltrente.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Eksempelbildene dine er jo ikke typiske kropper til "Utholdenshetsutøvere", ihvertfall ikke folk som driver med løping som eksempelet ditt.

 

AtW

 

Hvorfor påpeker du det?

 

 

Bare fordi utholdenshetsutøvere som driver med løping gjerne ikke ser slik ut.

 

AtW

 

 

Poenget er vel at det er okay at karakterer i spill som er i eliten i det de gjør (ikke hvem som helst får delta i Mortal Kombat eller DOA) ser ut som eliteutøvere, og ikke en gjennomsnittlig mosjonist. Her er en friidrettsutøver for sammenligning. Ikke så mye fett der heller, gitt:

 

88uP66X.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt fint med fokus på hvordan kropper blir fremstilt i spill, men dette var skivebom. Nå er kanskje "normalen" i statene noe annerledes enn her, men for meg (basert på de kroppene jeg ser i virkeligheten - ikke spill, blader, filmer eller annet) fremstår de nye kroppene som overvektige.

Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke poenget, hvorfor er kun kvinnlige figurer tatt med?

Fordi man i god, moderne feministisk ånd bryr seg bare om å vinkle kvinner som "offer".

 

Vet ikke om jeg skal le eller grine av noen kommentarene her. Kunnskapsnivået om kropp er ikke akkurat høyt. 

 

La meg si dette veldig enkelt. Fra ett evolusjonert perspektiv er vi tiltrukket av visse proporsjoner og symmetri når det gjelder kropp. Verre er det ikke. Eksemplene vist i denne artikkelen (sett bort i fra de anatomiske ukorrekte som Lara Croft for eks) er så fullstendig innenfor "normal" kropp det går an å bli. Se på Cortana, Helena og GTA5 bikini  eksempelet. Disse har ikke spesielt lav fettprosent en gang. Man har ett forvrengt virkelighetsbilde om man tror kropps-komposisjonen på disse kroppene går under "urealistisk" eller "spiseforstyrrelser". De er selvfølgelig designa med proporsjoner og symmetri som er ideale for skjønnhet og femininitet, men alle kvinner kan oppnå den graden av "slankhet". Å påstå noe annet er ikke bare feil, det er fullstendig latterlig.

Endret av Allostasis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ser egentlig ikke poenget, hvorfor er kun kvinnlige figurer tatt med?

Fordi man i god, moderne feministisk ånd bryr seg bare om å vinkle kvinner som "offer".

 

Vet ikke om jeg skal le eller grine av noen kommentarene her. Kunnskapsnivået om kropp er ikke akkurat høyt. 

 

La meg si dette veldig enkelt. Fra ett evolusjonert perspektiv er vi tiltrukket av visse proporsjoner og symmetri når det gjelder kropp. Verre er det ikke. Eksemplene vist i denne artikkelen (sett bort i fra de anatomiske ukorrekte som Lara Croft for eks) er så fullstendig innenfor "normal" kropp det går an å bli. Se på Cortana, Helena og GTA5 bikini  eksempelet. Disse har ikke spesielt lav fettprosent en gang. Man har ett forvrengt virkelighetsbilde om man tror kropps-komposisjonen på disse kroppene går under "urealistisk" eller "spiseforstyrrelser". De er selvfølgelig designa med proporsjoner og symmetri som er ideale for skjønnhet og femininitet, men alle kvinner kan oppnå den graden av "slankhet". Å påstå noe annet er ikke bare feil, det er fullstendig latterlig.

 

 

Veldig bastant sikkerhet om forklaringer som ikke er så ekstremt godt underbygd som du later som, evolusjonære forklaringer som dette er litt "after the fact"-forklaringer, som kan være riktige, men langt ifra er så sikre som du framstiller det som.  Men jeg er enig i at mange av eksemplene har en normal kropp.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ser egentlig ikke poenget, hvorfor er kun kvinnlige figurer tatt med?

Fordi man i god, moderne feministisk ånd bryr seg bare om å vinkle kvinner som "offer".

 

Vet ikke om jeg skal le eller grine av noen kommentarene her. Kunnskapsnivået om kropp er ikke akkurat høyt. 

 

La meg si dette veldig enkelt. Fra ett evolusjonert perspektiv er vi tiltrukket av visse proporsjoner og symmetri når det gjelder kropp. Verre er det ikke. Eksemplene vist i denne artikkelen (sett bort i fra de anatomiske ukorrekte som Lara Croft for eks) er så fullstendig innenfor "normal" kropp det går an å bli. Se på Cortana, Helena og GTA5 bikini  eksempelet. Disse har ikke spesielt lav fettprosent en gang. Man har ett forvrengt virkelighetsbilde om man tror kropps-komposisjonen på disse kroppene går under "urealistisk" eller "spiseforstyrrelser". De er selvfølgelig designa med proporsjoner og symmetri som er ideale for skjønnhet og femininitet, men alle kvinner kan oppnå den graden av "slankhet". Å påstå noe annet er ikke bare feil, det er fullstendig latterlig.

 

 

Veldig bastant sikkerhet om forklaringer som ikke er så ekstremt godt underbygd som du later som, evolusjonære forklaringer som dette er litt "after the fact"-forklaringer, som kan være riktige, men langt ifra er så sikre som du framstiller det som.  Men jeg er enig i at mange av eksemplene har en normal kropp.

 

AtW

 

Vil si det er ganske godt underbygd at vi som mennesker søker reproduksjon og er tiltrukket av det motsatte skjønn basert på fettprosent, ansiktsproporsjoner osv i forskningslitteraturen (ikke ene og alene selvfølgelig, men at de er viktige faktorer). Kan linke til noen studier jeg har arkivert når jeg kommer hjem.

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jammen hva faen. Når var det unormalt å være slank og veltrent, men normalt å være lubben og slapp? Vil vel heller si at utseendet og fyssikken gjenspeiler aktivitetsnivået til personen som skildres. Det er normalt å være tjukk hvis alt du gjør er å spise junk og godteri, og det er normalt å være slank og muskuløs hvis du trener eller har høyt aktivitetsnivå. Og hva folk amser som vakkert er vel individuelt? Jeg liker en god rompe å tafse på og kan ikke fordra tynne, plankelår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går utfra at overskriften skal være satt på spissen, for hvis ikke har både jeg og halvparten av alle jenter jeg kjenner spiseforstyrrelser. Tynne mennesker som ikke har spiseforstyrrelser finnes faktisk; noen av oss trener for å holde kroppen sånn, andre har høy forbrenning og kan spise mye kalorier uten å legge på seg. Det er ikke noe uoppnåelig eller urealistisk over det i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiseforstyrrelser? Faen ass. Sånne budskap som forteller deg hvordan du skal se ut opprettholder den usunne kulturen vi har. Det er som å si at hvis du er slank og trent så ser du feil ut. Hva med de som har en slik kropp som vist på originalene her, skal de skamme seg over hvordan de ser ut? Skal vi late som at de ikke er fysisk attraktive, når de er det? Skal vi leve i en fantasiverden der jeg skal tro at jeg ser ut som en av skuespillerene fra filmen 300? At jeg ser ut som en trent Gerard Butler? Det er IKKE tilfelle, jeg er tynn og utrent, men jeg kan fortsatt ha et sunt forhold til realitetene her. Det er bra for meg å jobbe for en sterkere og sunnere kropp, men det er dårlig om jeg blir usikker og ulykkelig pga. at jeg ikke ser ut som Gerard Butler. MIsforstå meg rett, jeg sier ikke at vi skal gå rundt å deklarere usunne folk som stygge, fordi hvis du har en god virkelighetsoppfatning så vet du at utseende ikke er det viktigeste. Det er bare et faktum at jeg ikke ser like bra ut som veltrente hollywood-hotties, hvorfor skal jeg trenge en bekreftelse? Det tror nesten det er en ubevisst oppfattet forventning om usikkerhet ovenfor deg selv.

 

Altfor lav fettprosent hos jenter er usunt, men er man over denne grensen, er trent, men slank - hva så?! Målet er at vi skal være sunne, sant? Og ha selvtillit og leve godt sammen?

 

Som flere poengterer så er det mange grunner til at dette er mer urealistisk (sett fra rollene karakterene har). Mange av originalene er heller ikke overdrevent tynne, men trente. Noen av dem er nok kanskje i tynneste laget helsemessig, men flere av dem ser ut til å ha en ganske sunn fettprosent. Hva selve helsen tilsier kan man ikke se på bilder uansett, det er bare indikasjoner.

 

Jeg blir egentlig bare provosert over dette, det er så lite gjennomtenkt og mot sin hensikt, tror bare dette bidrar til å skape en større negativ holdning om hvordan man "skal se ut".

 

Det er kanskje veldig mange som har en slik "fyldig" kroppsprofil, men det er ikke noe man skal sikte etter. Etter-bildene ser i flere at tilfellene ut som utrente og usunne jenter.

 

Det er ikke det at vi tegner idealer som er problemet, det er hvordan vi forholder oss til dem. Ja, det er et faktum at dette påvirker kulturelle faktorer, og det gjør ikke noe at karakterer som dette har en sunn kroppsprofil, eller en mer gjennomsnittlig/uperfekt en for den sakt skyld. Fordi det er et faktum at hva som er ansett som attraktivt har endret seg, i noen tilfeller til noe usunt.

 

Men slikt tull som dette bidrar jo bare mer til at folk føler de må passe innenfor visse rammer. Man bør heller jobbe med ryggraden til folk, slik at folk ikke går rundt som sårbare og sensitive individer (misforstå meg rett her). Det er et faktum at en stor andel ikke har mye selvtillit, og det er en stor økning så vidt jeg vet. Istedenfor å tilrettelegge for svake og sårbare mennesker, hvorfor ikke jobbe for å gjøre folk sterkere og lykkeligere? På en slik måte at man i større grad kan løfte opp mennesker rundt oss? På en positiv måte, ikke ved å være sarkastisk og nedlatende.

 

Det er et stort problem i mine øyne, at man gjør sarkastiske og nedlatende budskap om til noe positivt og bruker negative virkemidler i prosessen. Hva hjelper det? Når folk skal forsvare ting med "negativ energi"? Merk deg at jeg gjerne tenker videre enn hva artikkelen angår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...