Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anklaget for fusk, frikjent av politi? Hjelp!


Skole?

Anbefalte innlegg

Hva slags spill var det? Hadde du på lyd?

 

Den dårlige tonen med skoleledelsen tror jeg har vært utløseren her, du må finne ut hva du kan gjøre for å unngå dårlig tone med andre skoler eller arbeidssteder senere.

Har du problem med å forholde deg til autoriteter eller mennesker med makt?

 

Det er ikke utenkelig at annulleringen av eksamen var en slags revansj fra noen på skolen som ikke liker deg.

 

 

Du bør forresten levere skriftlig klage innen fristen. Det er ditt ansvar å sørge for at de mottar klagen, så se til at den blir mottattt.

Ingen lyd, ingen problem.

Den dårlige tonen med skolen, var at jeg brakk foten ifjor og hadde krav på taxi, med skolens dårlige budsjett så nektet de meg på starten, men jeg sa at jeg hadde krav på det i følge loven. Etter det så har det egentlig ikke vært noe mer enn at jeg og ledelsen bare har hat et kaldt forhold.

 

Har levert klagen den 26. 06.15 dagen etter at jeg fikk vite at eksamen var annullert.

Ringte fylkesmannen på mandag, han sier de har ikke nok besetning og det vil ta ut september å gjennomgå klagen. Synes det er jævlig  dårlig gjort av skolen, som ikke vil faen meg fortelle meg hvorfor den er annullert, bare at de påstår at jeg har fått eksamen tidligere enn at den har vært gitt. 

Fylkesmannen forteller meg at han har gitt meg et midlertidig svar. jeg spør hva det er, han forteller "Vi har ikke nok besetning, til etter sommerferien". Det føles ut som de "leker" med meg. 

Endret av Skole?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kalles jantelov. De plukker ut elever som de mener har en fremtid og har talent, og så saboterer de vedkommede (uten empati) (Disse er overalt, lær å kjenne de)

 

De så vel at vedkommede var smart, høy, og en smule intelligent, og slikt slår alltid ut på rektorer og andre. De tåler det lite. De tåler ikke synet av en fremtidig "Røkke". Husk det, ta på deg ei "maske" når du omgås rektorer og andre, lat som du er dum. Det er eneste vei å "grave" seg frem på i livet, er å la andre tro de er smartere enn deg.

 

Dette var ikke en lærepenge de gav deg, det var et forsøk på å forhindre at du har fremgang, så de tok et år fra deg, og deretter gikk de på matrommet og spiste napoleonskake og drakk EverGood kaffe.

Endret av Dungeon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kalles jantelov. De plukker ut elever som de mener har en fremtid og har talent, og så saboterer de vedkommede (uten empati) (Disse er overalt, lær å kjenne de)

 

De så vel at vedkommede var smart, høy, og en smule intelligent, og slikt slår alltid ut på rektorer og andre. De tåler det lite. De tåler ikke synet av en fremtidig "Røkke". Husk det, ta på deg ei "maske" når du omgås rektorer og andre, lat som du er dum. Det er eneste vei å "grave" seg frem på i livet, er å la andre tro de er smartere enn deg.

 

Dette var ikke en lærepenge de gav deg, det var et forsøk på å forhindre at du har fremgang, så de tok et år fra deg, og deretter gikk de på matrommet og spiste napoleonskake og drakk EverGood kaffe.

Håper virkelig ikke  det er derfor de annullerte eksamen min. Får jeg medhold skal jeg faen meg saksøke dem!

 

Hva kan jeg gjøre hvis jeg får avslag???

Lenke til kommentar

Nei det er ikke sikkert at der er noe muffens under i det hele tatt. Veldig ofte kan det være ganske fine årsaker. Men det skader ikke å ta visse forhåndsregler. F.eks, hvis det er en kvinnelig lærer (eller mann for den saks skyld) og vedkommede ikke snakker til deg i det hele tatt, så er det misunnelse. Dersom vedkommede ikke liker deg, så vil vedkommede snakke til deg, men ikke mer enn de må. At man bruker 10 år på å forstå det skjønner jeg ikke. Så vær obs på hvordan folk ser på deg. Dette er gammeldags viten.

Endret av Dungeon
Lenke til kommentar

"De er ute etter å ta meg"-argumentasjon er veldig lite nyttig sett fra et juridisk perspektiv. Det finnes ingen saksbehandler hos Fylkesmannen, ingen jurist i departementet, og ingen dommer som vil tro deg med mindre du kan hoste opp noe mer enn en "jantelov"-henvisning. 

 

Med ti henvisninger til janteloven kan jeg garantere at ni av dem er egentlig talerens manglende forståelse av at han/hun faktisk ikke er så dyktig som han/hun mener å være. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"De er ute etter å ta meg"-argumentasjon er veldig lite nyttig sett fra et juridisk perspektiv. Det finnes ingen saksbehandler hos Fylkesmannen, ingen jurist i departementet, og ingen dommer som vil tro deg med mindre du kan hoste opp noe mer enn en "jantelov"-henvisning. 

 

Med ti henvisninger til janteloven kan jeg garantere at ni av dem er egentlig talerens manglende forståelse av at han/hun faktisk ikke er så dyktig som han/hun mener å være. 

 

Dersom du er jurist så må du vel treffe på saker som på en eller annen måte innebærer janteloven. Kan jeg spørre deg (litt på siden av topic), i hvilke typer saker er det mest vanlig at janteloven, mer eller mindre er virkende eller kan tyde på å være virkende, det kan se irrelevant ut i trådens emne, men jeg tror faktisk at trådstarter vil føle seg litt trøstet av akkurat dette med janteloven, han føler seg urettferdig behandlet.

 

Hvis du ikke har noe imot å trøste han, så hadde det vært satt pris på. (Av med juss-maska i 2 minutter)

Endret av Dungeon
Lenke til kommentar

Dersom du er jurist så må du vel treffe på saker som på en eller annen måte innebærer janteloven. 

 

Det er fire år siden jeg ble ferdigutdannet, og sju år siden jeg begynte med klientbasert saksbehandling - og omtrent like lenge siden jeg begynte å hjelpe folk med juridiske problemstillinger. I løpet av de syv årene har jeg aldri vært borti en eneste sak der jantelov spesielt eller misunnelse rent generelt har spilt noen primær rolle i resultatet. 

 

Jeg har vært borti et titalls saker der misunnelse var der saken startet (det er veldig ofte motiverende for anmeldelser og tipsing om trygde- eller skattemisbruk), men ingen der misunnelse påvirket resultatet.

 

Hvis det er et negativt karaktertrekk hos skolen som antagelig får betydning for TS' situasjon er det inkompetanse, ikke vond vilje. Never ascribe to malice that which is adequately explained by stupidity. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Var det et spill der du spiller mot andre mennesker? Det gir jo rikelig anledning til å spørre dem om svaret på oppgavene.

Nei det var et bil spill, kunne ikke kontakte andre, vaktene på eksamen så det og spurte hva det var jeg forklarte alt og de sa det er ok, han sjekket om det var LAN, men det var det ikke.

 

 

Spill hører ikke til eksamen, og det kan være grunnen for at du har fusket på eksamen. 

Lenke til kommentar

Da jeg tok forkurs til ingeniør ble jeg beskyldt for å ha fusket på heldagsprøve i nyere historie.

 

Jeg bruker pc på den type prøver grunnet lese/skrivevansker. Problemet var at de hadde glemt å koble i fra Internett på maskinen, og mente at jeg hadde hatt med meg trådløst nettverkskort og koblet til via usb.

 

Jeg sa det som det var, at maskinen var på nett når jeg kom der og at eksamensvakten sa at det ikke var noe problem. Jeg brukte kildehenvisninger, og jeg skrev ut prøven selv via nettverket med godkjenning fra faglærer. Det ble også gjennomgang av logger på maskinen for å se om jeg hadde koblet til nettverk via usb.

 

Med andre ord dummet skolen seg ut. Det ble sak, advokat og møte der representanter fra studentene stilte osv.

 

Advokaten min sa at dersom dette gikk utover søknaden min for skolen kunne en søke erstatning i form at tapt arbeidsinntekt ved forsinket utdannelse. Dette ble aldri aktuelt da jeg ble frifunnet. De satt den aktuelle prøven som ikke tellende og brukte alle andre prøver som grunnlag i det faget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Var det et spill der du spiller mot andre mennesker? Det gir jo rikelig anledning til å spørre dem om svaret på oppgavene.

Nei det var et bil spill, kunne ikke kontakte andre, vaktene på eksamen så det og spurte hva det var jeg forklarte alt og de sa det er ok, han sjekket om det var LAN, men det var det ikke.

 

 

Spill hører ikke til eksamen, og det kan være grunnen for at du har fusket på eksamen. 

 

Tvilsomt. Om pc er tillatt er alt på pcen lov å bruke med unntak av det som tillater kommunikasjon. Det er den regelen de aller fleste benytter under prøver.

Lenke til kommentar

 

 

Var det et spill der du spiller mot andre mennesker? Det gir jo rikelig anledning til å spørre dem om svaret på oppgavene.

Nei det var et bil spill, kunne ikke kontakte andre, vaktene på eksamen så det og spurte hva det var jeg forklarte alt og de sa det er ok, han sjekket om det var LAN, men det var det ikke.

 

 

Spill hører ikke til eksamen, og det kan være grunnen for at du har fusket på eksamen. 

 

Vaktene hadde ingen problemer med det. Selv IT-ansvarlig var til stede da jeg spilte. Han så bare på og smilte så dro han.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Endrer det på noe da egentlig? Du vet vel selv at et bilspill har jævlig lite med eksamen og gjøre, samtidig så er det lett å jukse gjennom spill/andre tjenester. Dette kan være det som helte deg over mot juks, om det er riktig eller ikke er noe annet.

Lenke til kommentar

Endrer det på noe da egentlig? Du vet vel selv at et bilspill har jævlig lite med eksamen og gjøre, samtidig så er det lett å jukse gjennom spill/andre tjenester. Dette kan være det som helte deg over mot juks, om det er riktig eller ikke er noe annet.

Jeg er enig med at spill ikke har noe med eksamen å gjøre, men dersom de ikke har noe bevis på at jeg har kommunisert med noen andre kan de ikke bruke dette som argument. La oss si de brukte det, Det er jo noe av det mest patetiske belegget de kan bruke mot meg, og om å spille spill på eksamen hadde vært ulovlig burde dette stå klart og tydelig. 

Det står jo Alle hjelpemidler er tillatt på del 2 borsett fra kommunikasjon. Bilspillet var et hjelpemiddel for meg for å lufte tankene mine

Lenke til kommentar

Hvilket fag er det du er mistenkt for juksing i?

 

Vet du hva - jeg tror deg ikke. Jeg synes ikke du skriver bra nok til å være en 6er-elev, og hvis du da sitter og spiller/gnomer på eksamen så er nok vakter og skolen mer enn mistenksomme.

 

Hva er snittet ditt i de andre fagene? Er besvarelsen din på eksamen så bra at de har grunn til å være mistenksomme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilket fag er det du er mistenkt for juksing i?

 

Vet du hva - jeg tror deg ikke. Jeg synes ikke du skriver bra nok til å være en 6er-elev, og hvis du da sitter og spiller/gnomer på eksamen så er nok vakter og skolen mer enn mistenksomme.

 

Hva er snittet ditt i de andre fagene? Er besvarelsen din på eksamen så bra at de har grunn til å være mistenksomme?

Faget var kjemi 2. Jeg har fått 6 i Kjemi 1 kjemi 2 standpunkt, og eksamen vet jeg var 5-6, ettersom jeg skrev ned alle svarene mine og snakket med læreren. Jeg har et høyt snitt,med kun dårlige karakterer i norskfagene (2 i nynorsk, 4 i bokmål og 5 i muntlig). Ellers har jeg kun 5-re og 6-re. 

 

Jeg har utvidet tid på eksamen pga. dårlig nyre som gjør at jeg må ofte på do. Og var ferdig med eksamen rundt kvart over 2. Ville sitte ut for å få eksamenshefte og hadde ikke en drit å gjøre.

 

For det andre hvorfor skal jeg spørre om råd, og gi feil informasjon til dere dersom jeg lyver? Hva tjener jeg på det da? Ingen av dere vet hvem jeg og motsatt. Jeg henviste meg til dere fordi jeg trodde noen av dere kanskje hadde opplevd det samme, og at jeg blir jævlig frustrert når jeg ikke får vite hvorfor den har blitt annullert og fylkesmannen forteller meg at jeg får ikke svar før september.

Jeg ville snakke med noen av dere for å få tips om hva jeg kan gjøre og evt. hvilket rettigheter jeg har. 

Takk for meg.

Lenke til kommentar

du må søke likevel og ettersende karakterer, er helt normalt at vitnemål ikke er fullstendige når det søkes rett fra videregående. Fra der må du ha dialog med skolen du søker på og forklare at det er oppstått tvist om en karakter. Du hadde sannsynligvis komme inn. 

Har gjort alt det, har ikke fått noe svar tilbake fra UiO. Søke på særskilt opplæring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...