Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anklaget for fusk, frikjent av politi? Hjelp!


Skole?

Anbefalte innlegg

Først og fremst så vet jeg ikke om dette er riktig kategori men jeg håper det er noen her som kan hjelpe meg, og jeg vil gjerne få frem at jeg har aldri fukset eller forsøkt å fuske på eksamen.

 

Som overskriften sier så ble jeg mistenkt for fusk på avsluttende VGs eksamen iår. Det gikk litt frem og tilbake med skolen, hvor de tilslutt mente med overvekt på sannsynlighet at jeg hadde fusket, eller forsøkt og fuske. Jeg aner ikke hvor de fikk dette fra og har siden første stund nektet for å ha fukset.

I tillegg ble jeg anmeldt til polititet og UDIR.

Politet innkalte meg til avhør, hvor jeg fikk lov til å forklare meg selv. Etter to timers avhør konkluderte politet med at de tror på meg. Så jeg spurte hva som var greia hvorfor i det hele tatt de hadde innkalt meg til avhør, og de fortalte meg at, eksamen hadde vært lekket og mange elever hadde fått tilgang til denne. Jeg spurte på hvilken grunnlag kunne de mistenkte meg og hvorfor i alle dager jeg skulle fuske? Politet sa de ikke kunne svare på dette. Hvorfor var eksamen fortsatt holdt når elever hadde fått tilgang til dette i utgangspunktet?

 

Vedtaket hadde kommet og skolen hadde annullert eksamen min. Det føltes som verden raknet, og jeg skjønte ikke hva jeg skulle gjøre. Det så veldig ut som skolen angret på at de hadde annullert eksamen min etter at politet hadde konkludert med at jeg ikke hadde noe med saken å gjøre, men gjort var gjort sa rektor.  Jeg mistet vitnemålet mitt (Jeg som hadde jobbet rumpa av meg iår) og kunne glemme odontologi studiet til høsten. Sammen med pappa fikk jeg kontaktet advokat firma og sendte en klage på vedtaket. Klagen skulle først gå gjennom UDIR så til fylkesmannen, med raskbehandlingstid.

 

Nå har jeg ventet 3 uker på svar, og ringer fylkesmannen i dag. Da får jeg beskjed om at saken min kan ikke bli avgjort før september. Han sier at vi har sendt ut en foreløpig svar. Jeg spør hva det er? De sier "Vi har ikke nok folk til å gå gjennom saken til etter sommerferien". 

 

Er det noe jeg har krav på? Jeg har mistet førstegangsvitnemålet mitt(kanskje jeg får den tilbake hvis jeg får medhold i klagen), og jeg kommer mest sannsynligvis til å miste ett år. Hva slags tull er dette? Jeg skjønner ikke hvordan skolen fikk annullert eksamen min med at de "mistenkte" at jeg fusket. Helt latterlig.

Kan jeg saksøke skolen for tap av ett år? 

Håper noen der  ute kan hjelpe meg!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel for sent å ettersende karakterer nå? Så det får ikke noen stor betydning når du får svaret på klagen - du kommer uansett ikke inn på studie i høst.

 

Det så veldig ut som skolen angret på at de hadde annullert eksamen min etter at politet hadde konkludert med at jeg ikke hadde noe med saken å gjøre, men gjort var gjort sa rektor.

(Det høres merkelig ut. Det er mulig det finnes en spesialregel jeg ikke er kjent med, men vanligvis burde skolen kunne omgjøre sitt eget vedtak.)

 

Kan jeg saksøke skolen for tap av ett år?

I prinsippet, ja. Typisk krever du da erstatning for tapet ved at du kommer i jobb ett år senere enn du ellers ville gjort.
Lenke til kommentar

Det er vel for sent å ettersende karakterer nå? Så det får ikke noen stor betydning når du får svaret på klagen - du kommer uansett ikke inn på studie i høst.

 

Det så veldig ut som skolen angret på at de hadde annullert eksamen min etter at politet hadde konkludert med at jeg ikke hadde noe med saken å gjøre, men gjort var gjort sa rektor.

(Det høres merkelig ut. Det er mulig det finnes en spesialregel jeg ikke er kjent med, men vanligvis burde skolen kunne omgjøre sitt eget vedtak.)

 

Kan jeg saksøke skolen for tap av ett år?

I prinsippet, ja. Typisk krever du da erstatning for tapet ved at du kommer i jobb ett år senere enn du ellers ville gjort.

 

Tusen takk for svar. 

Hvordan synes jeg du jeg bør gå frem?

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre i "friåret", må helt sikkert søke jobb eller lignede. 

Men fortsatt synes jeg det er helt uakseptabelt at de mistenkte meg for fusk. Jeg skjønner at de har gjort det, men burde de ikke ha ventet med å annullere eksamen min før de egentlig var 100% sikker på om at jeg fusket... 

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke omgjorde vedtaket sitt da polititet var på min side..

Lenke til kommentar

Hvorvidt politiet var "på din side" er ikke nødvendigvis så viktig. De kan ha vurdert andre spørsmål enn skolen, og etter andre bevisregler. Jeg forstår forøvrig ikke helt hvorfor politiet er innblandet.

Hvis du skal kreve erstatning så trenger du antakelig hjelp av advokat. Det endelige utfallet av klagen kan bli viktig.

Og ja, du bør prøve å få en jobb. Selv om du eventuelt skulle få erstatning så vil det forventes at du gjorde det du kunne selv for å bøte på skaden. (Du bør ta vare på dokumentasjon på jobbsøkingen, i tilfelle du ikke får jobb.)

 

Du bør selvfølgelig også melde deg til eksamen som privatist i faget du fikk annullert, i tilfelle vedtaket blir stående.

Lenke til kommentar

Først og fremst får en henleggelse liten betydning for de sivile/forvaltningsmessige konsekvensene. Politiet kan ikke instruere andre deler av det offentlige. 

 

Etter opplæringsforskriften § 3-37 kan eksamen under visse forutsetninger annulleres. Det mest relevante er bestemmelsens fjerde til sjette ledd: 

 

 

 

Eksamen i eit fag kan annullerast dersom eleven eller privatisten har fuska eller forsøkt å fuske ved eksamen. Dette gjeld også dersom det er sensorane som oppdagar fusk eller forsøk på fusk. Spørsmålet om annullering av eksamen i faget skal avgjerast av rektor sjølv for elevar. Eleven skal ha høve til å uttale seg munnleg før rektor fattar enkeltvedtak om annullering av eksamen. For privatistar avgjerast spørsmålet av fylkeskommunen. Privatistar skal ha høve til å uttale seg munnleg for fylkeskommunen før enkeltvedtak om annullering av eksamen blir fatta. Eleven eller privatisten har likevel rett til å fullføre eksamen på eksamensdagen. Enkeltvedtak om annullering av eksamen kan påklagast til Fylkesmannen.

For elevar som får eksamen annullert på grunn av fusk eller forsøk på fusk, fell standpunktkarakteren bort.

Dersom eksamen i vidaregåande opplæring blir annullert på grunn av fusk eller forsøk på fusk, kan kandidaten gå opp til eksamen i faget som privatist, tidlegast eitt år etter den annullerte eksamenen.

 

Vedtak om annullering er enkeltvedtak, noe som innebærer at rektor kan omgjøre sitt eget vedtak både innenfor (forvaltningsloven § 33) og utenfor (forvaltningsloven § 35) klagesaker. Vedtak om annullering krever ikke 100 % sikkerhet for at eleven har fusket, her som ellers i forvaltningsretten er 51 % sikkerhet nok. 

 

Hypotetisk sett kan du kreve erstatning av skolen, men bevisbyrden ligger da på deg - du må både bevise at vedtaket er feil og at skolen har opptrådt klanderverdig når de antok at du hadde fusket. Forsøk på fusk likestilles med fusk. 

Lenke til kommentar

Vedtak om annullering krever ikke 100 % sikkerhet for at eleven har fusket, her som ellers i forvaltningsretten er 51 % sikkerhet nok. 

 

?

 

For høyere utdanning synes det å være enighet om at det kreves "klar sannsynlighetsovervekt" for å konstatere fusk. (Eksempler: TOSLO-2003-4863, TOSLO-2005-114640, http://advokatveiledning.no/artikler/skole/mistanke_om_fusk_pa_eksamen_eller_andre_prover/.)

 

Jeg ser ingen grunn til at det skal være annerledes for videregående skole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst får en henleggelse liten betydning for de sivile/forvaltningsmessige konsekvensene. Politiet kan ikke instruere andre deler av det offentlige. 

 

Etter opplæringsforskriften § 3-37 kan eksamen under visse forutsetninger annulleres. Det mest relevante er bestemmelsens fjerde til sjette ledd: 

 

 

 

Eksamen i eit fag kan annullerast dersom eleven eller privatisten har fuska eller forsøkt å fuske ved eksamen. Dette gjeld også dersom det er sensorane som oppdagar fusk eller forsøk på fusk. Spørsmålet om annullering av eksamen i faget skal avgjerast av rektor sjølv for elevar. Eleven skal ha høve til å uttale seg munnleg før rektor fattar enkeltvedtak om annullering av eksamen. For privatistar avgjerast spørsmålet av fylkeskommunen. Privatistar skal ha høve til å uttale seg munnleg for fylkeskommunen før enkeltvedtak om annullering av eksamen blir fatta. Eleven eller privatisten har likevel rett til å fullføre eksamen på eksamensdagen. Enkeltvedtak om annullering av eksamen kan påklagast til Fylkesmannen.

For elevar som får eksamen annullert på grunn av fusk eller forsøk på fusk, fell standpunktkarakteren bort.

Dersom eksamen i vidaregåande opplæring blir annullert på grunn av fusk eller forsøk på fusk, kan kandidaten gå opp til eksamen i faget som privatist, tidlegast eitt år etter den annullerte eksamenen.

 

Vedtak om annullering er enkeltvedtak, noe som innebærer at rektor kan omgjøre sitt eget vedtak både innenfor (forvaltningsloven § 33) og utenfor (forvaltningsloven § 35) klagesaker. Vedtak om annullering krever ikke 100 % sikkerhet for at eleven har fusket, her som ellers i forvaltningsretten er 51 % sikkerhet nok. 

 

Hypotetisk sett kan du kreve erstatning av skolen, men bevisbyrden ligger da på deg - du må både bevise at vedtaket er feil og at skolen har opptrådt klanderverdig når de antok at du hadde fusket. Forsøk på fusk likestilles med fusk. 

Tidligst ett år??
Vil det si jeg må ta eksamen høsten 2016??

Da mister jeg to år med skole.

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor de i det hele tatt skal mistenke meg for fusk.

Jeg får 6 i faget jeg tok eksamen og mest sannsynligvis får jeg enten 5 eller 6 på eksamen.(Hadde forstått det hvis jeg fikk 2 til standpunkt og 6 på eksamen, at de da mistenkte meg for fusk.)

 

Er det mulig å søke på særskiltbehandling på universitet?

Lenke til kommentar

 

Vedtak om annullering krever ikke 100 % sikkerhet for at eleven har fusket, her som ellers i forvaltningsretten er 51 % sikkerhet nok. 

 

?

 

For høyere utdanning synes det å være enighet om at det kreves "klar sannsynlighetsovervekt" for å konstatere fusk. (Eksempler: TOSLO-2003-4863, TOSLO-2005-114640, http://advokatveiledning.no/artikler/skole/mistanke_om_fusk_pa_eksamen_eller_andre_prover/.)

 

Jeg ser ingen grunn til at det skal være annerledes for videregående skole.

 

 

"Klar sannsynlighetsovervekt" kreves hvis et faktum innebærer en særlig belastning for den enkelte. Som retten skriver i TOSLO-2005-114640 er ikke rettstilstanden avklart, og spørsmålet kom ikke på spissen fordi staten vant i begge sakene. Retten indikerer her for øvrig en mulig differensiering mellom forsettlig og uaktsom fusk med tanke på beviskravet.

 

I LG-2014-28536 mener lagmannsretten at det foreligger et skjerpet beviskrav i fuskesaker, og knytter dette opp mot det at det er en belastning å få et "fuske-stempel", mer konkret det at fuske- og utestengelsesvedtak deles mellom universitetene. Her var partene enige om faktum, slik at spørsmålet ikke kom på spissen.

 

Felles for disse sakene er at de gjelder høyere utdanning, og de tre saksøkerne var i tillegg til å ha fått sin eksamen relegert blitt utestengt fra studiet. Utestengelse har tidligere vært ansett som så nær straff at vedtakene ble behandlet etter straffeprosesslovens regler. Man blir ikke utestengt fra videregående opplæring etter fusk. Alvoret knyttet til en anklage om fusk i høyere utdanning er større enn alvoret knyttet til en anklage om fusk i grunn- og videreopplæringen.

 

Så nei, det synes ikke å være enighet om et krav om klar sannsynlighetsovervekt (bortsett fra i markedsføringen for et advokatfirma som averterer etter virksomhet), og jeg ser heller ikke noe grunnlag for å likestille høyere utdanning med videregående opplæring.

 

 

Tidligst ett år??

Vil det si jeg må ta eksamen høsten 2016??

 

Da mister jeg to år med skole.

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor de i det hele tatt skal mistenke meg for fusk.

Jeg får 6 i faget jeg tok eksamen og mest sannsynligvis får jeg enten 5 eller 6 på eksamen.(Hadde forstått det hvis jeg fikk 2 til standpunkt og 6 på eksamen, at de da mistenkte meg for fusk.)

 

Er det mulig å søke på særskiltbehandling på universitet?

 

Du vil tidligst kunne ta eksamen våren 2016 hvis vedtaket blir stående.

 

Den som av "særskilte grunner" ikke kan avlegge eksamen og derfor ikke får vitnemål kan få "opptak på visse vilkår", jfr. opptaksforskriften § 5-1 første ledd:

 

 

 

(1) Søkere som på grunn av spesielle omstendigheter ikke kan avlegge eksamen i videregående opplæring, og som derfor ikke kan få dokumentasjon for bestått opplæring som normalt er krav for opptak til institusjoner som omfattes av denne forskrift, kan få opptak til høyere utdanning på visse vilkår. Søkeren får opptak til høyere utdanning på vilkår av at han/hun består eksamen i ett eller flere fag i videregående opplæring i løpet av første semester etter opptak. Det er en forutsetning at søkeren har karakteren 2 eller bedre i standpunktkarakter i det faget han/hun ikke har avlagt eksamen i, og at søkeren ikke allerede har avsluttende vurdering i faget.

 

For å få opptak på visse vilkår må det være spesielle omstendigheter som hindret deg i å avlegge eksamen. I dette tilfellet har du avlagt eksamen, så du tilfredsstiller ikke forskriftens vilkår.

 

Man kan også få dispensasjon fra kravet om vitnemål/generell studiekompetanse etter opptaksforskriften § 3-2:

 

 

 

(1) Institusjonene kan i særskilte tilfeller gjøre unntak fra kravet om generell studiekompetanse for søkere som ikke fyller mer enn 24 år i opptaksåret. Vilkåret for slik dispensasjon er at søkeren kan dokumentere at det ikke har vært mulig, på grunn av varig sykdom, funksjonshemming eller lignende, å tilfredsstille enkelte av de kravene som normalt blir stilt for å bli tilkjent generell studiekompetanse.

 

(2) Utdanningsinstitusjonen må vurdere kvalifikasjonene i forhold til det faget som søkeren ønsker å studere, og finne fram til egnete og hensiktsmessige framgangsmåter for slike vurderinger. Søkeren må ha nødvendige faglige forutsetninger for å gjennomføre det aktuelle studiet uten å ha generell studiekompetanse.

 

Praksis her er veldig streng og stiller på samme måte som for opptak på visse vilkår krav til årsaken til at du ikke kan få generell studiekompetanse - "varig sykdom, funksjonshemming eller lignende". Jeg tviler på at en tvist om fusk vil være nok.

 

Det siste alternativet er å be Utdanningsdirektoratet om dispensasjon fra kravene for å få vitnemål.

Lenke til kommentar

 

 

Vedtak om annullering krever ikke 100 % sikkerhet for at eleven har fusket, her som ellers i forvaltningsretten er 51 % sikkerhet nok. 

 

?

 

For høyere utdanning synes det å være enighet om at det kreves "klar sannsynlighetsovervekt" for å konstatere fusk. (Eksempler: TOSLO-2003-4863, TOSLO-2005-114640, http://advokatveiledning.no/artikler/skole/mistanke_om_fusk_pa_eksamen_eller_andre_prover/.)

 

Jeg ser ingen grunn til at det skal være annerledes for videregående skole.

 

 

"Klar sannsynlighetsovervekt" kreves hvis et faktum innebærer en særlig belastning for den enkelte. Som retten skriver i TOSLO-2005-114640 er ikke rettstilstanden avklart, og spørsmålet kom ikke på spissen fordi staten vant i begge sakene. Retten indikerer her for øvrig en mulig differensiering mellom forsettlig og uaktsom fusk med tanke på beviskravet.

 

I LG-2014-28536 mener lagmannsretten at det foreligger et skjerpet beviskrav i fuskesaker, og knytter dette opp mot det at det er en belastning å få et "fuske-stempel", mer konkret det at fuske- og utestengelsesvedtak deles mellom universitetene. Her var partene enige om faktum, slik at spørsmålet ikke kom på spissen.

 

Felles for disse sakene er at de gjelder høyere utdanning, og de tre saksøkerne var i tillegg til å ha fått sin eksamen relegert blitt utestengt fra studiet. Utestengelse har tidligere vært ansett som så nær straff at vedtakene ble behandlet etter straffeprosesslovens regler. Man blir ikke utestengt fra videregående opplæring etter fusk. Alvoret knyttet til en anklage om fusk i høyere utdanning er større enn alvoret knyttet til en anklage om fusk i grunn- og videreopplæringen.

 

Så nei, det synes ikke å være enighet om et krav om klar sannsynlighetsovervekt (bortsett fra i markedsføringen for et advokatfirma som averterer etter virksomhet), og jeg ser heller ikke noe grunnlag for å likestille høyere utdanning med videregående opplæring.

 

 

Tidligst ett år??

Vil det si jeg må ta eksamen høsten 2016??

 

Da mister jeg to år med skole.

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor de i det hele tatt skal mistenke meg for fusk.

Jeg får 6 i faget jeg tok eksamen og mest sannsynligvis får jeg enten 5 eller 6 på eksamen.(Hadde forstått det hvis jeg fikk 2 til standpunkt og 6 på eksamen, at de da mistenkte meg for fusk.)

 

Er det mulig å søke på særskiltbehandling på universitet?

 

Du vil tidligst kunne ta eksamen våren 2016 hvis vedtaket blir stående.

 

Den som av "særskilte grunner" ikke kan avlegge eksamen og derfor ikke får vitnemål kan få "opptak på visse vilkår", jfr. opptaksforskriften § 5-1 første ledd:

 

 

 

(1) Søkere som på grunn av spesielle omstendigheter ikke kan avlegge eksamen i videregående opplæring, og som derfor ikke kan få dokumentasjon for bestått opplæring som normalt er krav for opptak til institusjoner som omfattes av denne forskrift, kan få opptak til høyere utdanning på visse vilkår. Søkeren får opptak til høyere utdanning på vilkår av at han/hun består eksamen i ett eller flere fag i videregående opplæring i løpet av første semester etter opptak. Det er en forutsetning at søkeren har karakteren 2 eller bedre i standpunktkarakter i det faget han/hun ikke har avlagt eksamen i, og at søkeren ikke allerede har avsluttende vurdering i faget.

 

For å få opptak på visse vilkår må det være spesielle omstendigheter som hindret deg i å avlegge eksamen. I dette tilfellet har du avlagt eksamen, så du tilfredsstiller ikke forskriftens vilkår.

 

Man kan også få dispensasjon fra kravet om vitnemål/generell studiekompetanse etter opptaksforskriften § 3-2:

 

 

 

(1) Institusjonene kan i særskilte tilfeller gjøre unntak fra kravet om generell studiekompetanse for søkere som ikke fyller mer enn 24 år i opptaksåret. Vilkåret for slik dispensasjon er at søkeren kan dokumentere at det ikke har vært mulig, på grunn av varig sykdom, funksjonshemming eller lignende, å tilfredsstille enkelte av de kravene som normalt blir stilt for å bli tilkjent generell studiekompetanse.

 

(2) Utdanningsinstitusjonen må vurdere kvalifikasjonene i forhold til det faget som søkeren ønsker å studere, og finne fram til egnete og hensiktsmessige framgangsmåter for slike vurderinger. Søkeren må ha nødvendige faglige forutsetninger for å gjennomføre det aktuelle studiet uten å ha generell studiekompetanse.

 

Praksis her er veldig streng og stiller på samme måte som for opptak på visse vilkår krav til årsaken til at du ikke kan få generell studiekompetanse - "varig sykdom, funksjonshemming eller lignende". Jeg tviler på at en tvist om fusk vil være nok.

 

Det siste alternativet er å be Utdanningsdirektoratet om dispensasjon fra kravene for å få vitnemål.

 

Jeg forstår.

Problemet mitt med å tolke dette vedtaket er at jeg har aldri fått vite hvilket "bevis" som er blitt brukt mot meg. 

Under møtet med rektor ble jeg veldig provosert og hisset opp da de mente at jeg hadde fusket. Sånn som jeg vet det er dette bare noe de tror.

De kan jo ikke annullere en eksamen ved at de tror noe? De må jo har gode nok bevis til å mene dette, ellers så kan jo rektor peke ut hvem som helst fra skolen og si; "Han der har jukset, annuller eksamen hans!"

Jeg sliter med å godta at jeg mister et helt år pga. skolen tror noe bare. Synes det er helt latterlig av UDIR å gjennomføre vedtaket.  Jeg vurderer sterkt å gå til avisen med dette problemet, tror dere det er lurt? Vil det hjelpe meg på noen måter?

Lenke til kommentar

Hvis det er sannsynlig at du har fusket kan eksamenen din annulleres. "Tror" er et spørsmål om troverdighet. Men de skal begrunne et vedtak om fusk etter reglene i forvaltningsloven § 25: 

 

 

 

§ 25.(begrunnelsens innhold).

 

I begrunnelsen skal vises til de regler vedtaket bygger på, med mindre parten kjenner reglene. I den utstrekning det er nødvendig for å sette parten i stand til å forstå vedtaket, skal begrunnelsen også gjengi innholdet av reglene eller den problemstilling vedtaket bygger på.

 

I begrunnelsen skal dessuten nevnes de faktiske forhold som vedtaket bygger på. Er de faktiske forhold beskrevet av parten selv eller i et dokument som er gjort kjent for parten, er en henvisning til den tidligere framstilling tilstrekkelig. I tilfelle skal det i underretningen til parten vedlegges kopi av framstillingen.

 

De hovedhensyn som har vært avgjørende ved utøving av forvaltningsmessig skjønn, bør nevnes. Er det gitt retningslinjer for skjønnsutøvingen, vil i alminnelighet en henvisning til retningslinjene være tilstrekkelig.

 

Som du ser skal vedtaket, jfr. annet ledd, "[nevne] de faktiske forhold som vedtaket bygger på". Det vil si at rektor må beskrive hvilke faktiske omstendigheter som underbygger en konklusjon om fusk. 

 

 

Å gå til media er et tveegget sverd. Ja, det kan fremprovosere en løsning/et vedtak i klagesaken, men du ønsker jo ikke bare et vedtak - du ønsker et vedtak som er gunstig for deg. 

 

Det er begrenset hva slags hjelp du kan få på et nettforum. Vi kan forklare deg hva som ligger i de aktuelle reglene, men ut over det er det lite vi kan gjøre for deg. Vi har ikke saksdokumentene, noe som vil si at vi er begrenset til å kommentere din forståelse av situasjonen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det noe du ikke forteller? Hvorfor annullerte de akkurat din eksamen? Tok de bare en tilfeldig en?

 

Jeg har en god venn på en annen VGs som ble tatt for fusk under eksamen.  Mer enn det aner jeg ikke. Eneste rektor sa var at jeg hadde  fått hjelp til eksamen, at jeg hadde sett den før alle andre og dermed hadde en fordel. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan hun kan si noe sånt. 

Ellers så har jeg  G G på orden og oppførsel, men har aldri hatt en god tone med skole ledelsen, pga. private forhold. Da jeg ba om å se på vedtaket på hvorfor eksamen var blitt annullert fikk jeg beskjed om å komme igjen imorgen ettersom de ikke hadde den tilgjengelig. Imorgen var ikke rektor til stede, dagen etter fikk jeg vite at jeg må kontakte UDIR. UDIR forteller meg at eksamen er annullert og at jeg har 3 uker til å levere en skriftlig klage.

Jeg er så frustrert, og nekter å gi meg! Jeg har jo ikke gjort noe galt!! og blir så jævlig satt ut når jeg verken for vite noe. Føler meg hjelpeløs og føles ut som det er meg mot skole "regimet".

 

Jeg har hatt spill på skole PC, hvor jeg spilte under eksamen. Det betyr jo ikke at jeg har jukset.

Lenke til kommentar

Hva slags spill var det? Hadde du på lyd?

 

Den dårlige tonen med skoleledelsen tror jeg har vært utløseren her, du må finne ut hva du kan gjøre for å unngå dårlig tone med andre skoler eller arbeidssteder senere.

Har du problem med å forholde deg til autoriteter eller mennesker med makt?

 

Det er ikke utenkelig at annulleringen av eksamen var en slags revansj fra noen på skolen som ikke liker deg.

 

 

Du bør forresten levere skriftlig klage innen fristen. Det er ditt ansvar å sørge for at de mottar klagen, så se til at den blir mottattt.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Igjen, hvis du skal ha hjelp her eller av en advokat, så tjener det ingen at du ikke forteller alt med engang.

Det var det, har fortalt alt jeg har gjort. 

Er det noe spesifikt spør i vei.

 

Jeg har ikke fått sett vedtaket engang. Det er derfor jeg er så irritert over saken 

 

Dagen jeg hadde møte med rektor om annulleringen, påsto hun at jeg hadde sett eksamen tidligere. 

Skjønner ingenting. 

Endret av Skole?
Lenke til kommentar

Var det et spill der du spiller mot andre mennesker? Det gir jo rikelig anledning til å spørre dem om svaret på oppgavene.

Nei det var et bil spill, kunne ikke kontakte andre, vaktene på eksamen så det og spurte hva det var jeg forklarte alt og de sa det er ok, han sjekket om det var LAN, men det var det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...