Gå til innhold

Tips til utdanning som garanterer jobb?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen har tips til "smarte" utdanninger. Det vil si utdanninger som ikke trenger å være vanskelige å komme inn på eller gjennomføre, men som garanterer jobb med grei lønn.

 

Tenker på utdanninger UTEN krav til realfag, selv om jeg gjerne kunne tenkt meg noe i retning helsefag.

 

Jeg har 47 poeng i ordinær kvote.

 

Tusen takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg lurer på om noen har tips til "smarte" utdanninger. Det vil si utdanninger som ikke trenger å være vanskelige å komme inn på eller gjennomføre, men som garanterer jobb med grei lønn.

 

Tenker på utdanninger UTEN krav til realfag, selv om jeg gjerne kunne tenkt meg noe i retning helsefag.

 

Jeg har 47 poeng i ordinær kvote.

 

Tusen takk for all hjelp. :)

Forsvaret kan gi deg mange muligheter. En utdanning på en av de tre krigsskolene gir garantert jobb i mellom 3 og 12 år, avhengig av utdanning, og i praksis mye lengre om man ønsker det. Det krever dog først fullført befalsskole. Uansett, fra et faglig standpunkt er det relativt lette studier, og ingen av dem krever realfag.

 

Det kan imidlertid være vanskelig å komme inn på en del av linjene.

Lenke til kommentar

Det finnes vel få eller ingen utdannelser som er lette å komme inn på, lette å gjennomføre og samtidig fører til høy lønn. Du må nok velge bort ett av de ønskene.

 

Hvor tidkrevende ulike studier er, kan du få en anelse om her, men husk at det kan variere like mye mellom skolene som mellom de ulike studiene og at tidsbruken kan gjenspeile at studenter på noen studier har bedre forutsetninger enn på andre.

 

http://www.dn.no/talent/2015/02/04/0658/Utdannelse/s-mye-tid-bruker-de-p-studier-i-uken

 

Studier som er lette å komme inn på og forholdsvis lette å gjennomføre, må være de studiene som fører til jobber i helse- og skolevesen, som syke- og vernepleier og lærer. Det vil antakelig være jobber til de fleste av dem i lang tid framover, men lønnen er for øyeblikket ikke spesielt høy.

Lenke til kommentar

Sykepleier/helsearbeider er jo bankers for tiden. Men hva skjer når "eldrebølgen" er over?

Behovet vil mest sannsynlig synke, hvor mye aner jeg ikke...

 

IT og automasjon har fortsatt høy etterspørsel, og vil (etter all sannsynlighet) fortsette å ha det. Personer blir erstattet av systemer osv.

Mangelen på IT-kompetanse i Norge øker for hvert år. Jeg får selv henvendelser fra bedrifter og headhuntere ukentlig.

Eneste "problemet" med IT er at det kan være vanskelig å komme inn i bransjen for nyutdannede. Spesielt i privat sektor er kravene relativt høye i forhold til reelle arbeidsoppgaver.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Sykepleier/helsearbeider er jo bankers for tiden. Men hva skjer når "eldrebølgen" er over?

Behovet vil mest sannsynlig synke, hvor mye aner jeg ikke...

 

Tviler eigentleg på at behovet vil synke nevneverdig. Når aldersbølgen etterkvart begynder å toppe av så vil ein fortsatt ha ansatt sjukepleiarar som ikkje berre kan sparkast. Dei vil få nye arbeidsoppgåver, kanskje særlig innanfor helsearbeid ovanfor barn og unge. Når ein fyrst har vendt seg til eit slikt tjenestetilbud så blir det vanskelig å fjerne det.

Så ein av dei få grunnane til at behovet for helsearbeidarar synker vil være dersom ein ikkje lenger tar seg råd til å bruke pengar på helse, eller dersom store delar av helsevesenet blir automatisert. Men faren for at helsefagarbeidarar blir fasa ut til fordel av maskiner har eg lite tru på all den tid folk vil ha personleg kontakt med sine omsorgspersonar.

 

Største problemet med sjukepleiar er at det er ei realfagsutdanning som nok ligger utanfor det som trådstarter vil ha.

 

 

 

Som tildligare nemnt så er kombinasjonen av lett å komme inn, lett å gjennomføre og grei lønn vanskelig å få til.

Spørs sjølvsagt kva du legger i grei lønn, om det er nok at du ikkje blir lønna som ufaglært og har fast jobb så er nok hjelpepleiar og den typen jobbar som berre krever vidaregåande utdanning det som er mest aktuelt.

Lenke til kommentar

Det er vel diverse real- og IT-fag, helse og lærer som er de tre bolkene som "skriker høyest" etter nye folk. Den første har du selv utelukket, så du sitter igjen med helse og lærer. Ingen av disse er spesielt høytlønnet, men du tjener nå greit uansett. Du kan tjene litt bedre både som sykepleier og lærer om du velger å f.eks. ta et år eller flere ekstra for å spe på utdanning og lønn. Dette kan gi deg f.eks. tittel som spesialpedagog eller akuttsykepleier, som igjen tjener litt mer.

 

Ellers er det jo visse fagområder du bør holde deg mer unna om du ønsker å være tilnærmet garantert jobb. Blant annet snakkes det om at markedet for økonomer snart er mettet (og likevel studerer jeg økonomi :p ). Sosiologi er heller ikke veien å gå. Du bør generelt holde deg unna en del utdanningsveier som ikke gir deg en "vanlig tittel". Mediefag, historie- og religionsfag, estetiske fag og en del samfunnsfaglige retninger er ting som ofte gir deg en perifer og uspesifisert tittel. Dette er utdanningsveier der det kan være vanskelig å få seg en (relevant) jobb i ettertid.

 

F.eks. tok søstra mi en bachelor i medievitenskap og bygget på med en master i kommunikasjon. Ho brukte 4 år på få seg en jobb i kommunen (riktignok fikk ho barn i perioden og var ikke veldig aktiv å søke jobb den første tida etter ungen kom).

 

Lykke til!

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! Så de smarteste utdanningsveiene er

 

Forsvaret

Lærer

Sykepleier/Vernepleier

Automasjon

IT

 

Jeg kan pga helsen ikke ta utdanning i Forsvaret. Automasjon og IT virker det som krever noe realfag på forhånd. Noen som vet om slike utdanninger som IKKE krever dette? Læreryrket virker som et veldig kurant alternativ, men jeg tror ikke det er helt meg. Sykepleier er nok det alternativet jeg vurderer sterkest. Relativt lett å komme inn de fleste steder, ikke veldig tungt studie har jeg inntrykk av, det er stor etterspørsel på arbeidsmarkedet (og jeg er mann i tillegg). Lønna er grei den. Tar jeg en master så øker vel lønna også.

 

Er det noen som studerer/jobber som sykepleier/vernepleier her? Hvordan trives dere? Positive/negative sider ved yrket?

Lenke til kommentar

Sjukepleiarutdanning er ikkje ei tung utdanning som f.eks. ingeniørutdanninga, men det er langt frå ei enkel utdanning.

Strykprosenten er svært høg, om dette skyldes at høgskulane krever meir enn kva som er realistisk av studentane, eller om studentane tar for lett på utdanninga er uvist. Men statistikken viser at strykprosenten er høg.

 

Ofte drar ein fram medikamentrekninga som eit eksempel for kva som kreves av ein sjukepleiar. Der må ein svare rett på alle spørsmål for å bestå, men matematikken som benyttes ligger på ungdomsskule/vidaregåande nivå. Så sjølv om det ikkje eigentleg er snakk om tunge realfag, så kreves det at du har den strukturen som vanligvis forbindes med realfaga.

 

Pass derfor på å ikkje ta for lett på sjukepleiarutdanninga. Eg seier ikkje at det er så veldig vanskelig å komme seg gjennom denne utdanninga, men eg vil ikkje gå så langt som å klassifisere den som ei enkel utdanning.

Lenke til kommentar

Sjukepleiarutdanning er ikkje ei tung utdanning som f.eks. ingeniørutdanninga, men det er langt frå ei enkel utdanning.

Strykprosenten er svært høg, om dette skyldes at høgskulane krever meir enn kva som er realistisk av studentane, eller om studentane tar for lett på utdanninga er uvist. Men statistikken viser at strykprosenten er høg.

Det har nok med antall studieplasser og poenggrenser å gjøre? Sykepleien på mange høgskoler er nærmest åpen for enhver med GENS og da vil man vel også ha en del som "bare søker" for de kommer inn :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...