Gå til innhold

Tips til utdanning som garanterer jobb?


Anbefalte innlegg

 

Sjukepleiarutdanning er ikkje ei tung utdanning som f.eks. ingeniørutdanninga, men det er langt frå ei enkel utdanning.

Strykprosenten er svært høg, om dette skyldes at høgskulane krever meir enn kva som er realistisk av studentane, eller om studentane tar for lett på utdanninga er uvist. Men statistikken viser at strykprosenten er høg.

 

Det har nok med antall studieplasser og poenggrenser å gjøre? Sykepleien på mange høgskoler er nærmest åpen for enhver med GENS og da vil man vel også ha en del som "bare søker" for de kommer inn :)

De dropper vell ut før eksamen regner jeg med så de kommer ikke inn i statistikken. Men som nevnt over må de ha 100% på medikament eksamen og denne stryker mange på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som studerer/jobber som sykepleier/vernepleier her? Hvordan trives dere? Positive/negative sider ved yrket?

 

Kusina mi er sykepleier og jobber på sykehjem. Hun har sagt at det er en slitsom jobb fordi det er psykisk utfordrende å ha ansvar for mennesker som synger på sine siste vers og fordi de jobber turnus. Lite søvn og mye jobb trekker i perioder på helsa. Hun jobbet tidligere annenhver helg. Og som nevnt, er lønnen lav. Jeg tror hun sa at hun fikk rundt 185 kroner i timen for fire år siden.

 

Rundt den tida jeg begynte å studere, sa hun "hvorfor gikk jeg ikke samme vei som deg". Hun vurderte å gjøre noe annet, men kom vel fram til at hun likte å være helsearbeider, for etterpå har hun bygget på med en mastergrad i folkehelsevitenskap.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Tømrer.

Med alle modulhus og 3D printing tror jeg dette er et utsatt yrke i fremtiden.

 

 

Og hvem skal montere disse modulhusene? En robot? :)

 

Jeg har bygget elementhus i en årrekke. Selv om produksjonen av elementene skulle bli helautomatisert, skal ting fortsatt monteres på byggeplass.

 

Med så dårlig rekruttering som det er i bransjen i dag, tør jeg nesten garantere at dette er et sikkert yrkesvalg. 

Lenke til kommentar

 

 

Tømrer.

 

Med alle modulhus og 3D printing tror jeg dette er et utsatt yrke i fremtiden.

 

Og hvem skal montere disse modulhusene? En robot? :)

 

Jeg har bygget elementhus i en årrekke. Selv om produksjonen av elementene skulle bli helautomatisert, skal ting fortsatt monteres på byggeplass.

 

Med så dårlig rekruttering som det er i bransjen i dag, tør jeg nesten garantere at dette er et sikkert yrkesvalg.

Både ja og nei, roboter kommer for fult og jeg ser ikke bort i fra at de kommer der også.

 

Men forstå meg rett, jeg mener ikke at arbeidet vill forsvinne, bare reduseres kraftig i fremtiden slik at antall tømrere som trengs pr bygg reduseres kraftig. Effektivisering, dette ser man jo overalt om dagen :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

Tømrer.

Med alle modulhus og 3D printing tror jeg dette er et utsatt yrke i fremtiden.

 

Og hvem skal montere disse modulhusene? En robot? :)

 

Jeg har bygget elementhus i en årrekke. Selv om produksjonen av elementene skulle bli helautomatisert, skal ting fortsatt monteres på byggeplass.

 

Med så dårlig rekruttering som det er i bransjen i dag, tør jeg nesten garantere at dette er et sikkert yrkesvalg.

Både ja og nei, roboter kommer for fult og jeg ser ikke bort i fra at de kommer der også.

 

Men forstå meg rett, jeg mener ikke at arbeidet vill forsvinne, bare reduseres kraftig i fremtiden slik at antall tømrere som trengs pr bygg reduseres kraftig. Effektivisering, dette ser man jo overalt om dagen :)

 

 

Slik det har vært til nå, har oljebransjen og offshorenæring gjort sitt for å gjøre byggebransjen uattraktiv, noe som har resultert i dårlig rekruttering og mangel på kompetente tømrere. Det finnes rikelig med utenlandsk arbeidskraft, men mange av disse mangler kompetansen (ja, å bygge et hus krever faktisk en viss kompetanse) man trenger og i tillegg er det gjerne store språkbarrierer.

 

På grunn av dette er norske tømrere med fagbrev og en god CV per i dag meget ettertraktet i arbeidsmarkedet.

 

Om man skal bekymre seg for roboter tror jeg ikke man kan velge noen utdanning som helst. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tømrer.

 

Med alle modulhus og 3D printing tror jeg dette er et utsatt yrke i fremtiden.

 

Og hvem skal montere disse modulhusene? En robot? :)

 

Jeg har bygget elementhus i en årrekke. Selv om produksjonen av elementene skulle bli helautomatisert, skal ting fortsatt monteres på byggeplass.

 

Med så dårlig rekruttering som det er i bransjen i dag, tør jeg nesten garantere at dette er et sikkert yrkesvalg.

Både ja og nei, roboter kommer for fult og jeg ser ikke bort i fra at de kommer der også.

Men forstå meg rett, jeg mener ikke at arbeidet vill forsvinne, bare reduseres kraftig i fremtiden slik at antall tømrere som trengs pr bygg reduseres kraftig. Effektivisering, dette ser man jo overalt om dagen :)

 

Slik det har vært til nå, har oljebransjen og offshorenæring gjort sitt for å gjøre byggebransjen uattraktiv, noe som har resultert i dårlig rekruttering og mangel på kompetente tømrere. Det finnes rikelig med utenlandsk arbeidskraft, men mange av disse mangler kompetansen (ja, å bygge et hus krever faktisk en viss kompetanse) man trenger og i tillegg er det gjerne store språkbarrierer.

 

På grunn av dette er norske tømrere med fagbrev og en god CV per i dag meget ettertraktet i arbeidsmarkedet.

 

Om man skal bekymre seg for roboter tror jeg ikke man kan velge noen utdanning som helst. :)

Disse er jo på full fart tilbake:)

 

Har både far og bror i bransjen så vet hvordan det er/har vært. Men med 3D printing og stadig forbedring i moduler tror jeg selve arbeidet blir veldig redusert i fremtiden.

 

Man kan alltids velge yrker som lager/reparerer roboter da, som automasjon;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...