Gå til innhold

Mass Effect - Andromeda: Nyheter og diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Jetpacken i Andromeda er kanskje kul, men sammen med de store åpne banene ødelegger den spillet: det er ingen risiko eller spenning i kampene fordi du kan alltid bruke jetpacken til å stikke av. Jeg vil faktisk påstå at ME3 hadde bedre spilldesign enn ME:A, fordi begrensningene til Shepard og kompanjongene førte til at man måtte tenke litt på hvordan man skulle angripe en situasjon.

 

Nå skal ikke jeg påstå å kunne fasiten på spilldesign, men jeg syns alltid det er mer engasjerende med begrensninger man må jobbe rundt enn total frihet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du kan gjøre det, betyr ikke at du gjøre det. ;) Hvis du vil ha større risiko er det bare å nekte deg selv å bruke jetpack for å stikke av?

Jeg kan spille Mass Effect: Andromeda uten å bruke jetpack ja, på samme måte som jeg kan spille Super Mario World uten å hoppe, men jeg kommer omtrent like langt i begge spillene med de respektive begrensningene.

 

Problemet med ME:A er ikke alle mulighetene du har som spiller, men snarere at det er ingen begrensninger eller kostnad for å bruke disse mulighetene. Jeg som spiller ønsker ikke større risiko for å få større risiko, det er rett og slett dumt. Det jeg ønsker i et RPG er at valgene jeg gjør som spiller har faktiske konsekvenser for hvordan jeg spiller, det er derfor det heter videospill.

 

ME2 og ME3 var jo ren paintball. Finn et hinder som det alltid var mange av akkurat når bølgene kom. MEA har noen hindre, men du kan bruke jetpack, du kan bruke evade etc. Mange mulighet utover paintball.

ME2 var ekstremt cover-basert, spesielt fordi Shepard var relativt stiv og treg, der døde du fordi du ikke satt nok bak cover.

ME3 var derimot fullt mulig å spille uten sticky-cover, så lenge du var god nok, der døde du når du ikke klarte å ta ut fiendene fort nok. Når du kommer inn i et område og er under kryssild fra flere vinkler må du prioritere og fokusere for å overleve.

I ME:A jetpacker du vekk fra fienden og venter på at skjoldene dine fylles opp, rinse and repeat. Når du kommer inn i et område og er under kryssild jetpacker du til et område der du ikke er under kryssild, skjønner du forskjellen? For meg er det svært lite engasjerende å spille et spill som ME:A, mange av de samme problemene som i Skyrim faktisk.

 

Det er ironisk at for 5 år siden var Bioware kjent som en RPG-utvikler som forsto og brukte pacing, men etter DA:I og ME:A vil ingen påstå det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt merkelig å gi ros til ett spill for at en kan spille det på en god måte til tross for at kjerne mekanikken ikke er spesielt go, men videre kritisere motparten fordi det kan spilles på en feig måte.

ME3 er et flott spill, men synes mye av kampscenene er for iscenesatt med at masse hinder dukker opp akkurat der bølgen treffer, akkurat som ME2, dog litt friere. For meg var det null problem å stort sett feige meg gjennom ME3. Helt ærlig trengte jeg ikke bruke skills for å komme meg gjennom kampene. Jeg er nok ikke en spesielt god ME3-spiller, Noreng er sikkert bedre enn meg, men i mine øyne har kampsystemet åpenbare feil når du kan feige deg gjennom hele spillet som du så godt sa det. I Multiplayer måtte jeg bruke litt mer variasjon, heldigvis, men her og kom du langt med feiging. Jeg har brukt flere hundre timer med ME3 og spilt gjennom hele spillet med alle sideoppdrag flere ganger på ulike vanskelighetsgrader. Feiging funka bra stort sett overalt, men av og til måtte jeg variere litt, stort sett bare mot banshees når de teleporta. Den eneste virkelig vanskelige kampen var mot alle bansheene mot slutten av spillet da de av og til havna bak meg når jeg gjemte meg, men der og gikk det stort sett bra, bare å løpe litt og feige et annet sted mens skjoldet lada ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommentaren min var i all hovedsak ikke rettet mot deg. Jeg elsker den orginale trilogien lidenskapelig, helt klart min favoritt serie når det kommer til spill. Andromeda falt kort i mange sammenhenger sammenlignet med trilogien, men kampsystemet og måten en har 100% frihet i hvordan en tilnærmer seg kamper og bygger opp karakteren sin på er milevis bedre og mer interessant enn tilnærmingen triliogien hadde på akkurat dette. Så vi er helt enige :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Nei, tenkte ikke den var mynta direkte på meg, men synes du hadde et fint innspill som jeg spann videre på :) I ME:A kan du feige bak noe mye av tiden foruten når fiends dukker opp eller observerne blir for ivrige eller du kan jetpacke inn og ut, du kan kjøre på mer direkte som biotic, noe jeg gjør mye. Bruker og mye meele når det er få fiender igjen. Tilfredstillende å løfte et par stykker, ta meele på nr 3 og så kaste de 2 andre veggimellom :D Løper fram mens jeg løfter og kaster flere fiender samtidig på store områder når jeg ser Drack turer fram på sin vanlige måte med masse nærkamp og tanker. Om helsa går til h... enten jetpacker jeg meg langt bort eller til et hinder like ved, men du kan komme langt med både en aggressiv og defensiv spilleteknikk. Variert og underholdende spillteknikk som jeg skulle ønska meg i alle de 3 foregående. Når det kommer til selve historien så skulle jeg vell ønska mer av de 3 foregående :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ferdig etter rundt 80 timer. 

Lenge siden eg har fullført ett spill og ønsket at det var mer! Likte det utrolig godt. 

 

 

Bare så synd det ikkje kommer mer, og at dialog, og filmscenene var så dårlige. 

Enig. Synd det var så feilbefeng i begynnelsen. Om de hadde lansert et mer "ferdig" produkt ville nok anmeldelsene blitt noe bedre og vi hadde kanskje fått en skikkelig DLC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eg koset meg godt med Mass Effect Andromeda eg, men det blir ganske fattigt iforhold til årets andre rpg'er som Horizon Zero Dawn, Zelda(har selv ikkje spilt dette enda, men har ein ganske god følelse :) ) og Nier Automata.

Sammenlignet med Divinity: Original Sin 2 og Pillars of Eternity er det rett og slett søppel.

 

 

Har lurt litt på de men er lei av inventory, skill trees, og turn based combat. Jeg vil helst spille for historie, characters, og valgmuligheter. Vil du likevel anbefale dem? 

Lenke til kommentar

 

 

Eg koset meg godt med Mass Effect Andromeda eg, men det blir ganske fattigt iforhold til årets andre rpg'er som Horizon Zero Dawn, Zelda(har selv ikkje spilt dette enda, men har ein ganske god følelse :) ) og Nier Automata.

Sammenlignet med Divinity: Original Sin 2 og Pillars of Eternity er det rett og slett søppel.

 

 

Har lurt litt på de men er lei av inventory, skill trees, og turn based combat. Jeg vil helst spille for historie, characters, og valgmuligheter. Vil du likevel anbefale dem? 

 

Se på Telltale-spillene i så fall. Eventuelt Single Player FPS som Wolfenstein II

Lenke til kommentar

Eg koset meg godt med Mass Effect Andromeda eg, men det blir ganske fattigt iforhold til årets andre rpg'er som Horizon Zero Dawn, Zelda(har selv ikkje spilt dette enda, men har ein ganske god følelse :) ) og Nier Automata.

Har nok spilt alle de der, og er enig i at Horizon er knallbra. De andre, derimot... not so much. Zelda har veldig liten variasjon i fiendene, veldig lite å gjøre, og det meste av dungeons er fjernet, og byttet ut med små huler som tar noen minutter å løpe gjennom. WTF? NieR var hller ikke noe særlig å skryte av. Liker at det er flere måter å sloss på (vanlig over-skuldren, ovenfra osv), men hele franchisen er og blir middelmådig for min del. Fatter rett og slett ikke hvorfor det ble så hypet, når de fire forrige fikk lunken mottakelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...