Gå til innhold

Vannkjøling - FAQ


Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål. Det med luft og vanntanken. Bør den være helt full, eller bør det være litt luft inni? Tenker på at hvis vannet blir varmt vil det vel utvides, og hvis det ikke er noe luft å presse sammen noen plass vil vel vannet begynne å sprenge ting? Eller er det trykket så lite at det ikke gjør noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få det ganske kjølig med vannkjøling, spørs hvilke deler/sett du inveserer i. F.eks. Tt BigWater kjøler veldig dårlig i forhold til f.eks. MIST dualrad. På MIST-settet får du i tillegg mer kvalitet enn på BigWater (etter det jeg har hørt, og etter prisen (700-800 va. 2000) så hadde det vært merkelig om du ikke hadde fått kvalitet på MIST-settet)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjører nå med et system uten tank, og har en T for lufting og etterfylling av vann.

 

Men kom så over dette:

Reservoir: Systemets vandbeholder - dette er ikke strengt nødvendigt, men systemets køleevne forbedres med stigende vandmængde - desuden er et reservoir godt at have i tilfælde af læk (forhøjet reaktionstid inden skaden sker).
(hardinfo.dk)

 

Trodde vannmengden kun ville virke inn på tiden det tar for systemet å stabiliserer seg på en temperatur. Slik at med stor mengde vil det ta lang tid mellom idle og load temp, mens det med lite vann vil gå raskt.

 

Att "systemets køleevne forbedres med stigende vandmængde " må vel være feil?

(Visst ikke får jeg vel skaffe meg en tank :D )

Lenke til kommentar

Tror faktisk kjøleevnen øker med vanntank, siden vannet ikke er konstant i bevegelse (sånn at det roer seg litt i tanken, og kjøler seg litt ned)

Men det med at det stabiliserer seg kjappere er jeg ikke sikker på, har argumeter både for og imot ;)

 

Sen EDIT: "m" og "n" sitter tett, lett å trykke feil

Endret av sigen
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hei, bare lurte på en ting. Har nettopp fått Waterchill fra Asetek.

1. På pumpa er det en 'ground' ledning, er bare litt usikker på hvor denne skal festes, har ikke sett noen mulighet for å feste jord til kabinett, så skal denne festes i hk eller kabinett?

 

2. På pumpa er det også kobling for USB, er denne nødvendig og hva er den til? har prøvd og sett i manual men står ingenting om den trengs eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
hei, bare lurte på en ting. Har nettopp fått Waterchill fra Asetek.

1. På pumpa er det en 'ground' ledning, er bare litt usikker på hvor denne skal festes, har ikke sett noen mulighet for å feste jord til kabinett, så skal denne festes i hk eller kabinett?

 

2. På pumpa er det også kobling for USB, er denne nødvendig og hva er den til? har prøvd og sett i manual men står ingenting om den trengs eller ikke.

4655154[/snapback]

 

Hvis du har en sånn waterchill med pumpe og tank i et, så er den usb for et program du kan bruke i windows for å kontrolere tempen, viftestyring,hvor mange omdreininger pumpa skal ha. Det er det jeg vet etter å ha lest det som sto om den...bestilte en sånn pumpe selv nå.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vann utvider seg ved temperaturøkninger som kommer fra prosessor, og så trekker det seg sammen igjen. I tillegg vil alltid noe væske forsvinne ved fordamping og diffusjon. For å hindre tørrkjøring bruker man gjerne en vanntank som et buffer. Påfylling er også lettere ved bruk av tank. Men man MÅ ikke bruke en vanntank. Man kan bruke en T-kobling der man rett før pumpeinntaket monterer en T-kobling i linjen der du fører en slange oppover et stykke. Denne funker som en vanntank, bare i mye mindre skala i tillegg til at du ikke trenger å tenke deg så veldig om for å kunne fylle på ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Typiske feil:

Dårlig montering av radiator og plassering av vifter. For at vannkjølingen skal være så effektiv som mulig, bør radiatoren plasserer en plass hvor den kan suge inn så kald luft som mulig. Det er som regel nede i fronten av et kabinett. Viftene er mest effektive om de suger luft igjennom radiatoren, men forskjellene er ganske små på akkurat det.

 

Som et appropo til dette, så se her ang temp forskjeller ved montering av rad/vifter.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=566643&st=20

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+5432143541

Når jeg skrur igjen festene på cpu kjøle blokka skal jeg skru igjen alt jeg makter eller bare til det sitter godt fast?

 

Argh.. dårlig formulert, men dere skjønte det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...