Gå til innhold

Vannkjøling - FAQ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og nå mangler det bare en liten forståelse for og/å.

Samt, en liten 'enter' etter hvert tema.

Det stemmer nok bra det. Men jeg har ikke "kapasitet" til to ting på en gang ;)

Men du må gjerne utføre korrektur på hele greia hvis du vil. Deretter sender du det som PM til Fjaslokt. Du får helt sikkert cred for det. :-)

Lenke til kommentar

Nok en gang, les tester. Hvis man selv ønsker og plukke ut deler, så er AquaComputer ?AC? fra Microplex et meget godt og populært valg. Ytelsen er meget god, og utseende er i toppklasse.

 

Er nå ytelsen til AC "meget god"? Nei vil nå jeg påstå. Den er middels/dårlig.

 

Har desverre lest lite om Airplex radiatorene, men det at vi her snakk om multipass radiatorer er ikke positivt.

 

Uansett det er vannblokkene jeg ønsker å angripe her. AquaComputer sin Cuplex blokk har slik jeg oppfatter det blitt rost grunnet testen på ok.no hvor V.Fagerjord testet den opp mot blandt annet Magnum478 med maskinen på "standard" og "overklokket" hastighet. Cuplex blir slått av Magnum på "standard" hastighet, men i "overklokket" så vinenr Cuplex med 2 grader. Dette fikk Fagerjord til å skrive at "Denne blokken er førstevalget for overklokkere. Kvaliteten er meget god og ytelsen i toppklasse".

 

Men hvor god er egentlig denne Cuplex blokka? Den ble altså testet mot Magnum478 som er en gammel blokk. NordicHardware har gjort en liten roundup.

 

Her ser vi noe interessant. Nemlig at både DangerDen Maze3 (en utdatert blokk) og Swiftech MCW5000A slår Cuplex blokka. Har da lyst å legge ved link til liquidninjas roundup hvor man da skal merke seg at Maze4 og MCW5002 blir direkte most av nye blokker som Cascade og DangerDens nye RBX.

 

En ting jeg har lyst å kommentere. OK.no sine tester (inkl da testen av maze4) tilsier at blokkene skal rangeres slik:

 

1.Cuplex

2.Magnum478

3.Maze3

4.Maze4

 

NordicHardware på sin side sier at Maze3 er bedre enn Cuplex blokka. Konklusjon: NordicHardware og/eller har med sin testmetode skapt et bilde av at feil blokk er best. Jeg kan ikke si noe annet en at jeg håper virkelig ok.no kommer med en skikkelig roundup nå som de har et godtestverktøy. Og jeg føler meg helt sikker på at AquaComputer sin "cuplex" blokk vil vise seg å være ekstremt overhypa! Den har et utdatert design enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Meget bra FAQ. :)

 

Har lekt litt med tanken på å oppgradere til en vannkjølingssett (waterchill). Eneste problemet jeg ser er plasseringen av radiatoren. Har et Chieftec BX tower og har lite lyst til å mekke et 120mm hull i fronten. Går vel greit å plassere den utenfor med å dremle ut en av 80mm plassene bak og føre slangene igjennom? Og bytte ut den viften som følger med med en mere stillegående 120mm.

Lenke til kommentar
......

 

Kan desverre ikke si meg helt enig i det du påpeker her.

Må ikke forglemme at jeg sa forskjellene mellom blokkene begrenset seg til 2-4 grader, noe jeg anser som pinlig lite. Og med det dekker jeg disse forskjellene du viser til.

 

Vi må også huske på at ingen testoppsett er like, derfor kan en blokk yte godt i en test, og dårlig i en annen. Forskjellene kommer svært ofte fram grunnet forskjellig vannflow, og ikke unøyaktighet ellers.

 

Videre har jeg ikke sagt at cuplex blokken er rost grunnet testen til OK. Men at jeg og Vidar omtrent ordrett hadde samme konklusjon, kan ikke forklares med annet en tilfeldigheter. Det er faktisk mange måneder siden jeg leste den testen :wow: Jeg har derimot lest flere tester, også en større tysk test hvor tallene var helt annerledes en de du viser til. Testen er forøvrig utført i en testbenk. Legg merke til at Maze 4 og Cuplex ligger svært nært.

 

At man synes designet er "utgått" er desverre ikke min business.

 

Ha en fortsatt fin kveld :)

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

4 grader vil nå ikke jeg anse som "pinlig lite". Folk kjøper jo konstant den beste kjølepastaen de får tak i, selv om den ikke gir mer enn 4 grader bedre temperatur ;)

 

Når det gjelder Maze4 så var jo den en nedtur. Den ligger jo på samme nivå som Maze3. Ikke uten grunn at DangerDen allerede er ute med ny blokk.

 

Men så var det denne testen din da. Cuplex sitt resultatet er "diffferenztemperatur : 21.60 K" mens vinneren ligger på 15.30 K som gir forskjell på 6.3 grader. Whitewater som selges av 3dfxcool banker Cuplex med 4.4 grader. Når du da skriver at "ytelsen er meget god" hva blir da Whitewater? Ekstremt god? Eller er forskjellen mellom whitewater og cuplex irrelevant?

 

Poenget med å nevne at Cuplex designet er utgått er at vi har sett en stor forbedring i design på vannblokker og blokker som engang ble ansett som gode er nå middelmådige.

 

Slik jeg ser situasjonen så anbefales AquaComputer fordi man vil ha et alternativ fra Microplex, ikke fordi AquaComputer er det beste du får tak i når det gjelder ytelse. Dette gjelder ikke bare denne FAQen men hele forumet.

Lenke til kommentar
Når du da skriver at "ytelsen er meget god" hva blir da Whitewater? Ekstremt god?

Tja, enten det eller kanskje særdeles god? Men i det jeg skrev var ikke WW nevnt med et ord såvidt jeg husker. Jeg sammenlignet vel Swiftech, Dangerden, og AC. At det finnes bedre blokker der ute, og det stadig utvikles nye blir desverre en vanskelig oppgave å holde kontroll over. Jeg presenterer trossalt heller ingen vannblokk test. Derfor anbefalte jeg heller folk til å lese tester selv. :-)

Lenke til kommentar

BSP og NPT er betegnelse på to (litt) forskjellige gjengetyper. Har man et gjenget "hull" som er oppgitt til f.eks. 1/4" NPT, må man ha en nippel som er oppgitt til 1/4" NPT.

(BSP står forøvrig for British Standard Pipe og NPT står for National Pipe Thread)

 

Det siste tallet beskriver hvilken slangedim nippelen er beregnet for.

 

Etter det står det ID eller OD. Det betyr at nippelen velges utifra innvendig eller utvendig målt slange. En OD-nippel(utvendig dim) - bilde er som regel en såkalt hurtigkobling. Her må man altså kjøpe slange etter utvendig dim. Disse slangene må være laget for denne typen koblinger - som vil bety at de vil være ganske stive. Enten det, eller så må det benyttes innstikkhylser. En ID-nippel er den vanlige utgaven bilde.

 

Dette er slik Microplex beskriver sine nipler.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
bra arbeid... men er litt skeptisk til raddisplasseringen... det kan vi komme tilbake til i en annen post...

*hostharkBUMPkremthark*

 

Enig med denne, jeg har radiatoren plassert foran i kassa og viftene suger inn lufta gjennom fronten. Dette resulterer i varm luft i hele kassa (økte tempen med 7-8 grader), og for å få denne varmlufta ut må man legge til et par ekstra vifter som igjen fører til økt støy og redusert mening med vannkjølinga (hvis man har det for lydnivået sin del that is). Sitter og leker meg med tanken på å ha 2 stk innsugsvifter i sidedøren, en utsug i bakkant av kabinettet, en i topp og la radiatorviftene blåse varmlufta ut FORAN istedetfor... Under planlegging.

 

Bilder :)

 

Det var dagens kritikk. Ellers en nydelig FAQ, mye ros til Arctic og Fjaslokt! :w00t:

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
yummy: Tror vi dropper det denne gangen, da Skrue sin vannkjølingsguide vil bli publisert i løpet av en ukes tid eller så. Dersom du mener at det fortsatt er behov for deres tråd som sticky, skal jeg revurdere det da. Uansett - dere har tatt et kjempegodt initiativ som jeg absolutt støtter opp om! Men siden vi vil publisere en vannkjølingsguide (det vil komme flere deler etterhvert), vil jeg først og fremst sette en sticky tråd der jeg henviser til våre egne guider. Håper du har forståelse for det.

 

Dette skjønner vi selvfølgelig. Er ikke noe å si på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...