Gå til innhold

Er Kristendom mer akseptert en Islam? (Norge)


Anbefalte innlegg

Ta det med ro, jeg er ikke religiøs.

 

Men dette spørsmålet har dukket opp ganske frekvent i hodet mitt de siste månedene.

Spørsmålet trigges gjerne av media, minner fra skolen og personer jeg har snakket med.

 

Vi kan vel kanskje alle og en hver, si oss enige i at religion er, spesielt i dag, et av de mest kontroversielle tingene en kan diskutere. Denne tråden vil kun ta for seg de to mest aktuelle og kanskje dominerende religionene i Europa, Kristendom (verdens største religion) og Islam

(ofte spredd gjennom immigrering i vårt tilfelle).

 

Jeg har ofte hatt mistanken om at Kristendom blir mer godtatt, eller akseptert blant Nordmenn en det Islam er. Er dette riktig? 

 

Hvorfor tror jeg dette?: Som sagt, media (spesielt amerikanske filmer), venner, KRL fag i skolen osv osv. Først og fremst var Norge lenge et kristent land, så det kan jeg jo også nevne. Vi har også Kristne privatskoler her i Norge og vi har et kristent politikerparti, KRF. Til slutt kan jeg si at jeg har fortsatt til gode å oppleve noen bli ledd av eller har skapt reaksjoner blant andre, når de har tilstått sin kristne tro, spesielt i ungdomsgjengen. Islam på den andre siden, skaper fult av fordommer og nyhetsoppslag osv osv.

 

Merkelig spørsmål som jeg finner interessant å diskutere!

NOTE: Jeg er ikke flink til å formulere meg så vennligst spør om du ikke forstår ;)

Endret av PurgatoryX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt avhengig av hvem du spør. På den ene siden er kristendommen en mer akseptert del av det norske samfunnet. På den andre siden er nok kristendommen mye mer akseptert å kritisere blant en stor del av de som befinner seg på venstresiden, dermed også flertallet av journalistene. Vi får dermed mer eller mindre absurde blokker med feminister som hisser seg opp over reklameplakater og folk som vil tvinge frem homofilt ekteskap i kirken, mens forholdsvis mye større urettferdigheter i muslimske miljøer ties i hjel. 

 

Jeg vil tro at mange av de som var sterkt kritiske til Muhammed-karikaturene i dag hyller "Toji" for kirkestuntet sitt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kristendommen har blitt kritisert og utfordret av demokratiet i 100 år. Islam har aldri blitt kritisert eller utfordret. Nå er demokratiet blitt altfor feig og tør ikke lenger å kritisere.

 

Denne mannen er en norsk superhelt!

http://virksommeord.uib.no/taler?id=387

 

Dessuten så har det blitt enda vanskeligere i kritisere islam. Hver gang demokratiet gjør noe for å kritisere islam, så blir det folkedemonstrasjoner. Muslimer bruker altså demokrati for å beseire demokrati. Et eksempel var de som tegnet profet Muhammed. Også så ble det et stort demokratisk islamsk demonstrasjon mot de som tegnet profet Muhammad.

 

 

Demokratiet kan ikke lenger utfordre religion. Fordi religion vil bruke demokratiet til å beseire demokrati og ytringsfriheten. Kirken tapte denne kampen fordi de ikke tørr å demonstrere i gaten. Men muslimer tørr å demonstrere i gaten og derfor vil de vinne hver gang. Politikerne gir selvfølgelig etter kravene fra det islamske samfunnet i Norge.

Det finnes ikke engang kristne mennesker som tørr å demonstrere mot Tooji sitt homostunt i Kirken. Hadde dette vært i en moskee så ville det vært et ekstremt stor demonstrasjon dagen etter. Kirken tapte kampen mot demokratiet og derfor hører vi ikke så mye fra kirken lenger. Før var kirken en del av staten. Nå er kirken ikke lenger en del av staten.

 

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

Jeg vil tro at mange av de som var sterkt kritiske til Muhammed-karikaturene i dag hyller "Toji" for kirkestuntet sitt. 

 

Lurer på hva slags 'hylling' Todji hadde fått hvis det var i en Moské han filmet homosex'en...

 

Han sa det jo rett ut at grunnen til at han ikke gjorde det var fordi "slikt er mindre akseptert/tolerert i enkelte religioner/miljøer". Mao skal han bevise alle at han gir dem inn med å gå etter det "letteste byttet" fordi han er for feig til å gå etter de som virkelig finner homofili frastøtende. Er rett og slett komisk, for et opprør han gjør azz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er temmelig sikker på at hos den eldre garde (50+) er kristendom mer akseptert enn islam. Sånn er det her i nærmiljøet i det minste. Det er litt som som med forkjølelse og kreft hvor den mildere diagnosen er å foretrekke. Kristne blir ledd av og latterliggjort til en viss grad, men folk er redde for muslimer og islam. Jeg tror flere har fått mer respekt for kristendommen etter at en ikke lenger sammenligner den med et sekulært alternativ, men med islam. 

 

Enig med Colin. ovenfor: Det er som når Otto Jespersen brente en bibel, eller Finn Graff tegnet karikaturer av Jesus (og sa at han aldri ville tegne karikaturer av islam fordi muslimer var jo rabiate villdyr (min overdrevne formulering). 

 

Neste stunt bør absolutt skje i en moske. Vi kan ikke straffe kristne for at de er ikke-voldelige og oppfører seg bra. Det er helt gale signaler å sende. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kulturell arv og miljø er trolig årsaken for at kristendommen står sterkere enn andre livssyn.

 

Vi følger våre vaner og det vi blir fortalt, og det gjør nok de andre også

 

Ikke særlig mystisk det hele

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Ja, det er rart at hinduismen ikke står sterkere i Norge siden vi er så frie til å velge livssyn selv. 

 

Ikke mystisk, men tragisk, kanskje?

Jeg vet at for egen del kom troen inn via kulturell påvirkning, og selv om jeg aldri følte meg som en kristen, så fant jeg endel psykologiske hindrer når jeg begynte med buddhistisk praksis. Og jeg er ikke sikker på om jeg vil anbefale andre å konvertere, fordi det er litt psykisk risikabelt.

 

Bedre å leve på en kjent livsløgn, enn å bli helt avkledd og måtte innse at man tok helt feil

Lenke til kommentar

Islamister synes helst å ville ha et teokrati hvor ikke-islamister er mindre verdt enn islamistene. Noe som følger av Koranen som over og over igjen deklarerer at Gud ikke elsker menneskene som Bibelen sier at Gud elsker så høyt at han sendte sin sønn for å dø for dem. Fra Koranen:

"God loves not the unbelievers" (III. 33)
"God loves not the impious and sinners" (II. 277)
"God loves not evildoers" (III. 58)
"God loves not the proud" (IV. 37)
"God loves not transgressors" (V. 88)
"God loves not the prodigal" (VI. 142)
"God loves not the treacherous" (VIII. 59)
"God is an enemy to unbelievers" (II. 99)

 

Det er hvis man ser bort ifra sånne "Muslim light"-personer som Hadia Tajik, som egentlig bare synes å holde til en slags sekulær humanisme med litt religiøst sukker på toppen.

 

"Kristendommmen og ikke noe annet er det mest grunnleggende fundamentet for frihet, samvittighet, menneskerettigheter og demokrati, den vestlige verdens referansepunkt. Til og med i dag har vi ikke noe alternativ. Vi fortsetter å hente inspirasjon fra denne kilden. Alt annet er postmoderne babling." 

 - Jürgen Habermas, filosof (og ateist), 2004 

 

Kristen teologi kalles for "dronningen av vitenskapene". Den har i stor grad fostret vår måte å leve på, og vært en stor bidragsyter til vitenskapen igjennom historien. Dette hadde neppe hendt i et islamistisk land.

 

Derfor er kristendommen mye mer akseptert i Norge. Kristne er for ytringsfrihet, og tolererer at andre både kritiserer og er uenig. Men så er det også en del som har fått kristendom tredd nedover halsgapet i oppveksten, og derfor hater den som pesten, og får brekninger hver gang noen nevner den. Kristendom kan, som alt annet, også misbrukes.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

'Kristen teologi kalles for "dronningen av vitenskapene". Den har i stor grad fostret vår måte å leve på, og vært en stor bidragsyter til vitenskapen igjennom historien. Dette hadde neppe hendt i et islamistisk land.'

 

Hva i alle dager. Hva mener du med islamistisk her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...