Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2


L4r5

Anbefalte innlegg

Blue, Pinkerton og Green. Med unntak av enkeltlåter har det eigentleg kun gått i dei.

Ikke det verste, det.

 

Selv liker jeg "Hurley", også. Godt nok til at jeg nettopp satte det på, etter å ha hørt på gammel The Offspring i noen dager. "Americana" er et herlig album, som tar meg mange år tilbake i tid. Tilbake til barneskolen og den tredje CD-en (en brent-CD med hakk og sår fra mye spilling i klasserommet) jeg rippa (før det hadde jeg rippa de to første av Vømmøl Spellemannslag for en nabo, siden jeg var den eneste han visste av med både CD-ROM og CD-RW på maskina).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

chart?cht=tx&chl=I_{sp} måles i sekunder fordi drivstoffet ditt måles i vekt. Hadde du brukt masse hadde impulsen vært i fart (velocity).

That actually made sense. Hvordan kan det ha seg at du klarer å forklare det så enkelt med to korte setninger når jeg satt og klødde meg i huet i natt?

Mulig det er fordi det faktisk var langt på natt. Eller at jeg så på sider som var ment for et publikum med et høyere utdanningsnivå enn det jeg har.

Lenke til kommentar

Kan fint være en kombinasjon av det og.

 

Et triks med sånne ting, forresten, er å se på alle enheter i ligningen. Du vet at du vil ha fart (velocity, altså hastighet med retning) ut, og du vet at det i SI er m/s. chart?cht=tx&chl=ln \frac{m_{0}}{m_{1}} er en ratio. Som betyr at chart?cht=tx&chl=v_{e} må matche enheten på venstre hånd. Dette er da enten velocity, eller velocity gjennom noe annet.

 

Om du bruker chart?cht=tx&chl=I_{sp} ser du at chart?cht=tx&chl=I_{sp} = \frac{v_{e}}{g_{0}}, der g er gravitasjonskonstanten, som har enhet m/s². Vi snur på ligningen og får at chart?cht=tx&chl=v_{e} = I_{sp}g_{0}. Vi vet at chart?cht=tx&chl=v_{e} er i m/s; dermed må chart?cht=tx&chl=I_{sp} være i sekunder fordi chart?cht=tx&chl=\frac{m}{s^2} \cdot s = \frac{m}{s}.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Fysikk lenge leve, men jeg merker at lærerne mine på vgs hadde rett da de frarådet meg å ta fysikk (jeg ville ta fysikk og kjemi, men både lærere, foreldre og rådgiver på skolen frarådet meg det på det sterkeste, og jeg endte opp med noe så forferdelig upassende for min del som bedøk og markedsføring).

Lenke til kommentar

Sjekker innom og alt jeg ser er slitsom matte.

Du har rett. Dette er kanskje ikke det mest engasjerende temaet for folk flest.

Bare slitsom fordi du aldri gadd å studere.

Nei, fysikk er ikke det enkleste selv for folk som har studert lenge. Tror du Datasmurf hadde bruk for dette i studiene sine for eksempel?
Lenke til kommentar

Nei, fysikk er ikke det enkleste selv for folk som har studert lenge. Tror du Datasmurf hadde bruk for dette i studiene sine for eksempel?

Feil premiss, og datasmurf har strengt tatt ikke brukt studiene sine i ettertid heller, så akkurat det er vel moot.

 

Matten er forøvrig rimelig enkel her.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Feil premiss, og datasmurf har strengt tatt ikke brukt studiene sine i ettertid heller, så akkurat det er vel moot.

 

Matten er forøvrig rimelig enkel her.

Poeng for det første. Men jeg vil justere utsagnet ditt til "Det er fordi du aldri gadd å studere dette." Da skal jeg gi deg rett.
Lenke til kommentar

 

Sjekker innom og alt jeg ser er slitsom matte.

Hvordan går det med dere?
Går fint nå. Hun begynner å se mer og mer ut som en nyfødt og ikke prematur, bare at hun fortsatt er liten. Hun har begynt å innta noe morsmelk selv og har tatt ut en av slangene som gikk inn i navlen. Går veldig bra akkurat nå :)

 

Fikk sove bedre i natt, begge to. 6 timer :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Trur ein tidl. sprøytenarkoman eg har på facebook er det aller mest positive mennesket eg veit om. Umogeleg å ikkje elske. Alltid snakk om alt som er bra i livet. Stort og smått.

 

En eks-narkoman/kollega jeg kjenner ganske godt hoppa foran et tog igår..ikke så bra med han.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

 

Nei, fysikk er ikke det enkleste selv for folk som har studert lenge. Tror du Datasmurf hadde bruk for dette i studiene sine for eksempel?

Feil premiss, og datasmurf har strengt tatt ikke brukt studiene sine i ettertid heller, så akkurat det er vel moot.

 

Matten er forøvrig rimelig enkel her.

 

Jeg brukte det meste jeg lærte de 3 årene jeg var i Søra, da. Film, lyd, foto, film- og fotoredigering, xhtml, css, javascript, flash, flex, kvantitativ forskningsmetode …

 

Og jeg hadde bruk for matematikken jeg lærte på egenhand (logaritmer) da vi lærte om lyd og beregning av hertz og slikt for oppkobling av monitorer, mikrofoner og what not. Jeg har mikka opp mang en filmscene, og veldig mange instrumenter i løpet av mine år på Steinkjer. Var også hendig da Søra drev og planla å fikse eget TV-studio i kjelleren, og jeg drev og forklarte dem hvordan de burde gjøre det, siden jeg var den eneste med erfaring og kunnskap om akkurat det (noe som i og for seg var skremmende i seg selv, siden jeg ikke er selvsikker for fem flate).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...