Gå til innhold

"- Jeg kunne kanskje hatt litt mer penger, men ellers er det topp å leve livet"


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Dagbladet skriver i dag om Kjetil (18 år) som synes det er topp å leve livet mens han får stønad fra NAV.

 

Her har vi altså en ung og frisk mann som mottar ytelse fra NAV kun fordi at han ikke gidder å flytte på seg for å få jobb. Det betyr at alle som jobber og betaler skatt i dette landet må betale for at denne gutten/mannen skal kunne bedrive dagene med råning, "skravling" og "gjøre hva han vil".

 

Hva er problemet her egentlig, har han det rett og slett for godt? Bør det ikke stilles som krav når man mottar ytelser fra NAV at man må være villig til å flytte på seg dersom man har mulighet for å få jobb en annen plass? Hvor mange andre er det som har samme holdning som denne personen?

 

Jeg merker ihvertfall at jeg blir irritert over at mine skattepenger går til å finansiere slike personers, unnskyld at jeg sier det, regelrette latskap. For all del, jeg kan forstå at han har lyst til å bo på Notodden, men dersom det ikke finnes jobber der så får han for pokker flytte på seg.

 

/end rant

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt sykt hvor enkelt det er å få penger i hånda i dette landet uten å gjøre noe. Når NAV har blitt et verb så sier det jo litt.

 

De som ikke kan jobbe i det hele tatt skal selvsagt kunne ha et godt liv, men de som kun snylter på systemet må man klare å bli kvitt. Det burde være et absolutt krav at hvis man er jobbsøkende hos NAV så skal man stille opp hver dag, 7-15, om for ikke annet enn å telle fyrstikker på et kontor. Jeg kan ikke fatte at det er akseptabelt å bare slenge rundt og allikevel få penger for det. 

 

Disse ungdommene som velger vekk skole og arbeid (og som vi leser mye om for tiden) er jo ikke det eneste problemet i denne sammenheng. Men går ikke inn på det da det vil bli off-topic.

 

I sum kan vi vel si at vi har det ekstremt godt i dette landet, og det stilles nesten ikke krav til enkeltindividet.

Lenke til kommentar

Det er så mye feil med NAV systemet at en blir helt ør. Han her burde NAV virkelig finne en jobb til, og kreve at han tar den ellers går trygden bort.

 

Det har de myndighet til å gjøre. De kan også kreve at han flytter på seg for å få jobb hvis det ikke finnes særskilte grunner for å la vær. Dette er et typisk eksempel på en som skal ha sosialstønad. NAV-penger og sosial-penger er to forskjellige ting, men det virker som om NAV ikke er strenge nok der ganske ofte.

 

Det er mange problemer i systemet vårt og noen utnytter det veldig, men det er også viktig å huske hva alternativet er. Det er en grunn til at landet vårt er så bra å bo i og NAV systemet er en veldig viktig del av det. arbeidsavklaringspenger og dagpenger er en midlertidig stønad og ingen skal ha det resten av livet. NAV er inngangen på bygget, sosisalen og trygd er dørene man må åpne når man har gått gjennom.

 

Et stort problem er også at NAV ikke finner arbeidsrettede tiltak raskt nok, hvis du ikke gjør som de sier angående tiltak så skal de stoppe pengene og du skal begynne på sosialen. NAV har en stor jobb med mange problemstillinger og mye arbeid som gjør at disse tingene ikke skjer raskt nok. NAV får unødvendig mye kritikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Etter å ha tenkt litt til nå så vet jeg ikke helt om jeg kan klandre Kjetil for at han mottar ytelse fra NAV. Så lenge systemet legger opp til at dette er mulig så er det ikke noe galt å benytte seg av de mulighetene som finnes. Hovedproblemet her er jo egentlig hele systemet, ikke Kjetil sin holdning. Eller? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

NAV får unødvendig mye kritikk.

Nei, NAV får akkurat den kritikken de fortjener. Men jeg skulle ønske at media også hadde blitt flinkere til å kritisere politikerne, for det er faktisk politikerne som sitter med det overordnede ansvaret her; ikke NAV.

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt litt til nå så vet jeg ikke helt om jeg kan klandre Kjetil for at han mottar ytelse fra NAV. Så lenge systemet legger opp til at dette er mulig så er det ikke noe galt å benytte seg av de mulighetene som finnes. Hovedproblemet her er jo egentlig hele systemet, ikke Kjetil sin holdning. Eller? :)

 

Jeg skjønner tankegangen din, men er ikke enig. Ja - Så lenge det er en mulighet for en "snarvei" eller hva man skal kalle det så vil det være mennesker som tar denne. Muligheten burde helt klart ikke være der.

 

Men personlig mener jeg det er noe som heter stolthet. Ikke F om jeg kunne kikket meg selv i speilet hver morgen vel vitende om at jeg kunne jobbet, men heller vil belaste resten av samfunnet for at jeg skal få øl og godis.

Lenke til kommentar

 

NAV får unødvendig mye kritikk.

Nei, NAV får akkurat den kritikken de fortjener. Men jeg skulle ønske at media også hadde blitt flinkere til å kritisere politikerne, for det er faktisk politikerne som sitter med det overordnede ansvaret her; ikke NAV.

 

 

Problemet med å stramme inn NAV er vel å unngå å ramme de som faktisk trenger NAV. Er mye historier om folk som skulle hatt støtte også, ikke bare de som har unødig støtte.

Lenke til kommentar

 

Problemet med å stramme inn NAV er vel å unngå å ramme de som faktisk trenger NAV. Er mye historier om folk som skulle hatt støtte også, ikke bare de som har unødig støtte.

Helt klart - og man skal trø varsomt. Men det koster det norske samfunn (alle oss) milliarder hvert år å lønne folk som ikke er i arbeid, og jeg har vanskelig for å forstå at alle disse pengene går til mennesker som rettmessig fortjener dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg skjønner tankegangen din, men er ikke enig. Ja - Så lenge det er en mulighet for en "snarvei" eller hva man skal kalle det så vil det være mennesker som tar denne. Muligheten burde helt klart ikke være der.

DET er jeg enig i. NAV burde ikke dele ut penger til de som rett og slett bare er late. Kjetil må flytte på seg dersom han ikke får plass på Notodden. Han må også gjøre noe med holdningene sine.

 

Men personlig mener jeg det er noe som heter stolthet. Ikke F om jeg kunne kikket meg selv i speilet hver morgen vel vitende om at jeg kunne jobbet, men heller vil belaste resten av samfunnet for at jeg skal få øl og godis.

 

Jeg ville heller aldri gjort slik som Kjetil gjør, men poenget er bare det er hele systemet som er feil. Late mennesker er ikke dummere enn at de sier ja takk til "gratis penger" dersom muligheten byr seg. :)

Lenke til kommentar

 

NAV får unødvendig mye kritikk.

Nei, NAV får akkurat den kritikken de fortjener. Men jeg skulle ønske at media også hadde blitt flinkere til å kritisere politikerne, for det er faktisk politikerne som sitter med det overordnede ansvaret her; ikke NAV.

 

 

Og der bekreftet du det jeg sa. Så istedenfor å kritisere NAV så prøv å kritiser de som faktisk trenger og fortjener kritikken, de som har makten til å forandre ting og rette seg etter kritikken som blir gitt.

Lenke til kommentar

Det er helt sykt hvor enkelt det er å få penger i hånda i dette landet uten å gjøre noe. Når NAV har blitt et verb så sier det jo litt.

 

De som ikke kan jobbe i det hele tatt skal selvsagt kunne ha et godt liv, men de som kun snylter på systemet må man klare å bli kvitt. Det burde være et absolutt krav at hvis man er jobbsøkende hos NAV så skal man stille opp hver dag, 7-15, om for ikke annet enn å telle fyrstikker på et kontor. Jeg kan ikke fatte at det er akseptabelt å bare slenge rundt og allikevel få penger for det. 

 

Disse ungdommene som velger vekk skole og arbeid (og som vi leser mye om for tiden) er jo ikke det eneste problemet i denne sammenheng. Men går ikke inn på det da det vil bli off-topic.

 

I sum kan vi vel si at vi har det ekstremt godt i dette landet, og det stilles nesten ikke krav til enkeltindividet.

Ser ikke helt poenget med å telle fyrstikker? Da kan en like gjerne gi dem en uniform og ansette dem som tollere. Så vidt jeg vet, flyter narkotikaen fremdeles inn i landet? Alle på Nav burde vært ansatt som tollere, kanskje? Det blir skrekkelig dyrt og skattene må vel opp, men det må vi være villige til å gjøre for å få slutt på snyltingen. 

 

Jeg blir egentlig mer provosert over at udugelige ledere hopper rundt mellom toppstillinger med millionlønn enn av at noen får småpenger fra Nav. For ikke å snakke om kommuner som lager stillinger som skreddersys venner og bekjente. Ingen er for inkompetent til å få en offentlig stilling dersom en bare kjenner de rette folkene. Det finnes da tusener som burde vært på Nav, men som ikke er det. Det fleste av oss har jo opplevd å ha lærere som ikke fungerer, for eksempel. 

 

Men jeg er jo enig i at denne gutten helst burde vist en annen holdning. Men han synes jo å være i godt humør. Så hvis vi kaller denne støtten et tiltak mot radikalisering, så ser det ut til å virke. Saken trenger da en ny overskrift: "Nav-støtte hindret skoletaperen Kjetil (18) fra å krige for IS i Syria". En gladsak!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ligger allerede i regelverket at NAV kan kutte stønaden hvis bruker ikke aksepterer et jobbtilbud i en annen del av landet. Noe av det første man må signere på som NAV-bruker er nettopp et skjema hvor man oppgir at man er villig til å flytte for å få seg jobb. NAV praktiserer av en eller annen grunn ikke denne delen av regelverket, selv om de har full juridisk ryggdekning for det.

 

Men det er flere problemstillinger her enn at noen snylter på trygden. Hvis alle som går på trygd rundt om i landet skulle flyttet dit jobbene er - for de fleste vil det si Oslo - så ville vi fått en drastisk avfolkning av store deler av landet og en kjempeutfordring for infrastrukturen i byene.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor man ikke i stedet for å lønne noen for å sitte hjemme, ikke i stedet oppretter stillinger der brukerne bor slik at de kan motta akkurat den samme lønna men gjøre noe nyttig for samfunnet. Det må være bedre for alle parter; vi får løst flere oppgaver, brukerne slipper et kjempehull i CVen som diskvalifiserer dem for alt fremtidig arbeid og prislappen blir akkurat den samme.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med å telle fyrstikker? 

He he .. Ikke ta det så bokstavelig. Det jeg mente var at man må opp av sengen og gjøre noe :)

Jeg mener det jeg skisserer har begynt å bli praksis - altså at dem faktisk må stille opp og foreta seg "noe". Dette reduserte antallet som "navet" og sendte en del av dem tilbake til skolen - og det er jo flott. Har ikke noe referanse til dette per nå, men mener som sagt jeg har lest om det.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan han får penger. Selv hadde jeg ikke fått en krone om jeg ikke selv har vært aktiv i jobbsøking og arbeidspraksis.

Ikke det at jeg hadde tenkt å sitte hjemme å snylte, selv om det fristet å ta seg fri et halvår.

Kanskje værre at mora hans tillater slik oppførsel? Ble fortalt at om jeg ikke fikk meg arbeid etter skolegang, skulle jeg ut av huset.

Flytta uansett.

 

Synd at slike snyltere gjør det værre for meg å få penger nokk til brød på bordet og melk i glasset når jeg har bevist at jeg er en god investering, da jeg ligger godt ann til å få lærlingeplass til høsten.

Lenke til kommentar

Jeg har en aldri så liten mistanke om at Dagbladet prøver å få denne unge mannen til å fremstå som mest mulig lat og idiot, bare for å skaffe seg flest mulig klikk og provosere  leserne mest mulig. Hvis en ung og frisk person som har mulighet til å arbeide, går på NAV i steden for å skaffe seg fast jobb. Så er det sikkert veldig mange mennesker i Norge som vil anta at de aller, aller fleste som får penger fra NAV, egentlig er noen late unnasluntrerer og snyltere som sitter med store sugerør i statskassen fordi dem ikke gidder å skaffe seg noe fast arbeid. Slike folk som han i denne artikkelen, gjør det bare mye verre for andre mennesker som faktisk er syke og trenger støtte fra NAV for å overleve i hverdagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...