Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstekjøp tung MC


Anbefalte innlegg

Nå er det like før jeg har fått meg lappen, og har begynt å se meg rundt. Jeg er typen som hører på mer erfarne førere som kanskje har vært gjennom noen sykler, det er derfor jeg vil ha flere meninger.

 

I utgangspunktet har jeg veldig lite preferanser, men er ganske klar på at jeg blir nok ikke å ta meg noen langferie på sykkelen, jeg har lyst på småturer og kjøring på finværsdager. For andre, så kan jo folk gjerne foreslå slike sykler for dem som er interessert i det.

 

Ut fra det jeg har skrevet, og hva jeg synes ser bra ut har jeg havnet på det finn kaller classic/nakne, eller cafe chopper. Har snakket med både kjørelærer og kjente og har fått generelle forslag på SV 650, og VFR. 

 

Jeg fikk først lyst på lappen når jeg så en GSXR 600, men har skjønt at det er ikke noe særlig for nybegynnere. Ellers synes jeg Duke 690 ser vanvittig tøff ut. Har også sett på noen brukte SV 650'er. 

 

Så, hva var din første sykkel og hvilke erfaringer gjorde du det med den? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kanskje ikke verdens lengste erfaring, men har kjørt noen sykler og kjører selv en Triumph Street Triple R til daglig. Jeg har også hatt en Yamaha XVS 1300 cruiser.

 

Til å begynne med så vil de aller fleste sykler i 600cc og oppover ha mer enn nok krefter til å dra smilet ditt rundt flere ganger. Nå vet ikke jeg hvor høy du er eller hvor mye du veier for det har litt å si ved sykkelvalg. Liker du høy sykkel, elelr kanskje en litt lavere hvor du har skikkelig bakkekontakt med beina?

 

SV650 er vel så vidt jeg vet en Twin og den oppleves nok i første omgang som en litt morsommere sykkel å kjøre da du har kreftene lenger nede i registeret. En såkalt R-sykkel krever litt turtall før den virkelig flys av gårde og kan virke litt "daff" på lavere turtall. En såkalt R-sykkel er i mitt hode en "kjørefort"-sykkel, mens en nakensykkel som SV650 er en litt morsommere sykkel til daglig bruk. Den går ikke noe bedre enn en reinspikka R-sykkel, men den føles morsommere og mer villig i lavere turtall der man stort sett trenger kreftene mest.

 

Duke 690 er en en sylindret sykkel og stiller mer eller mindre i samme segment som SV650 når det kommer til motorkarakteristikk, men en ensylindret motor vibrerer mer og er ikke like smooth på lave turtall. Hopper og rister litt. Noen liker det, andre ikke...

 

Nå snakker jeg kun ut fra egne erfaringer og vet ikke så mye om hva du har sett for deg, men jeg ville tatt en nærmere titt på følgende sykler:

 

- Kawasaki Z800

- Triumph Street Triple R

- MV Agusta Dragstar

- Yamaha MT09

 

Du skriver at du har sett på en Ducati Monster. Dette er også en sykkel som stiller i samme kategori (motormessig) som SV650 (Hvis jeg har forstått riktig). Det som bekymrer meg mest er driftsikkerheten. Har hørt at det kan være en del smårusk med Ducati'er, uten at det bør være noe hold i dette....

 

Det beste rådet jeg kan gi er å prøvekjøre mange sykler. Møt opp på slike "demodager" hos forhandlere rundt om kring og prøvekjør de syklene du kan og dann deg et bilde selv :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Uten at jeg kan komme kjøpsanbefalinger så lurer jeg på hvorfor du vil ha de mest ubehagelige sykkelene med hastigheter som du aldri får utnyttet lovlig her til lands? Hva med noe som er litt mer behagelig å sitte på i mer enn 5min som brommer litt mer, men ikke nødvendigvis sender deg opp i 150 ved første gass pådrag?  

Lenke til kommentar

Uten at jeg kan komme kjøpsanbefalinger så lurer jeg på hvorfor du vil ha de mest ubehagelige sykkelene med hastigheter som du aldri får utnyttet lovlig her til lands? Hva med noe som er litt mer behagelig å sitte på i mer enn 5min som brommer litt mer, men ikke nødvendigvis sender deg opp i 150 ved første gass pådrag?  

Hva som er ubehagelig å ikke kommer helt ann på hvem som kjører sykkelen. Jeg synes ikke min cruiser er mer behagelig enn Stret Triplen på langtur...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikke høre på Lord Nuker Mephisto-. Det overhodet ikke noen selvfølge at en cruiser er det beste valget ved langkjøring. Med langkjøring så mener jeg 50 mil ++ pr. dag.

 

Jeg er 182 høy og veier rundt 100kg. (en røsslig kar altså) og jeg sitter langt bedre på en liten nakensykkel på lange turer. På en cruiser så fikk jeg vondt i ryggen på lange turer, fordi man sitter med ryggen omtrent 90 graders vinkel. Alle humper komm rett opp i ryggraden og demperne på disse cruiserene er heller ikke den mest påkostede delen etter min erfaring.

 

Man sitter høyere med armene og lenger opp og frem med beina og da får man også problemer med blodomløpet på sikt. En cruiser føles nok mer behagelig til å begynne med, men etter en del turer så måtte jeg melde pass. Men det er MEG da. Vi er forskjellige alle sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott med litt respons, det setter jeg pris på!

 

Jeg er 170 høy og ca 70 kg. 

 

For å starte først først jeg har lagt fra meg alt som heter R sykkel, hvertfall om førstesykkel. Jeg synes dem er stilig å se på og høre på, men har forstått fra min lille erfaring at en SV 650/Duke/Monster er type sykkel jeg vil ha nå. 

 

Når det gjelder Lord nuker, forstår hvor du kommer fra, men det handler om hva jeg skal gjøre med sykkelen. Jeg har ingen interesse av å kjøre lange turer med masse vesker. Det jeg har lyst å gjøre er småturer i byen eller til neste by, og jeg har forstått det slik at Duke er morsom å leke med i lavere hastigheter (Under 90). Og som Bjerknez nevner, ubehagelig i 140+ pga. Vibrasjoner. 

 

Et spørsmål til, jeg får mange tips om driftsikre og sikkert gode sykler som jeg ikke synes ser noe bra ut. Hvor hardt skal man veie en slik sykkel kontra noe man har en god magefølelse for (Som ser bra ut)? Fornuften sier en ting mens magen en annen :)

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar

Jeg kjører KTM 690 Duke IV, og dette er vel den kjekkeste sykkelen jeg har kjørt. Sikler på 1290 for litt mer effekt, men prisen er nok litt for stiv :p

 

Har kjørt ganske mange sykler mellom 500 og 800 ccm, så har dannet meg et greit grunnlag.

 

Andre fordeler er at alt av deler osv. er veldig rimelige, spesielt om du bestiller fra utlandet. I tillegg er det en veldig leken sykkel, med god gassrespons og behagelig kjørestilling.

Men, man blir fort "avhengig" av å kjøpe nye ting (powerparts, oppgraderinger osv.) til den.

 

Selv har jeg en liste som er MEGET lang:

- Akrapovic eksos

- Straight through pipe (fjerner katalysator)

- Renthal fatbars

- Race cam

- Åpnet luftfilter-boksen + K&N luftfilter

- Powerparts sete og passasjersete

- MG Biketech hendler (clutch og brems)

- Powerparts Racing Footrests

- Nytt speil

- Powerparts Z-Ring chain

- Nye drev (15t / 42t vs. 16/38 stock).

- Lakkert sub-frame oransje

- Rapid Bike ECU (samme som PowerCommander)

- Nye speil

- Powerparts LED blinklys

- Powerparts Rearsets (Racing-fothvilere)

- R-style sidestand

- Crash bars

- Hand protectors

- Diverse sliders

+++ en haug jeg ikke kommer på i farten!

Endret av TheHaughom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig morsomt å se at jeg endelig har funnet noen som forstår min interesse, veldig mange stilige sykler Bjerknez! Smertegrensen min er på ca 100 000. Så mange av dem faller bort, men det er riktig type du viser til

Tror ikke du skal bry deg så mye om alskens ekstrautstyr. Det kommer etter hvert som interessen øker etc. Det viktigste er å finne en sykkel du liker. Man blir vant til å kjøre det meste med tanke på sittestilling. Jeg gikk rett fra en cruiser til en Street Triple R og de første kilometerene var ikke veldig behagelig. Men jeg viste at det bare var en vanesak.

 

Etter ca. 2000km. så bestemte jeg meg for å aldri kjøpe en cruiser igjen. Vertfall ikke før jeg blir pensjonist.

 

Jeg står fast ved de syklene jeg har nevnt over. Ta også og se om du finner en pent brukt Honda Hornet. Skikkelig flotte sykler i mine øyne med klassisk utseende. De rundt 2002md. og eldre har den runde lykten forran hvis du liker det. Personlig liker jeg dem best rent utseendemessig.

 

Jeg skal bytte inn min sykkel til neste år (Street Triple R) og jeg regner med at forhandler kommer til å selge denne ut for rundt 120.000,- hvis du kan strekke deg så langt. En uhyre lettkjørt og kjapp sykkel! Søk på Street Triple R og review på youtube så ser du at den soper inn de aller fleste testmedaljene rundt om kring i den klassen.

 

Den sykkelen av de jeg har nevnt som har best drag fra bunn er MT09, uten tvil. Har kjørt den. Den tar faktisk i følge Youtube en Kawasaki Z1000 i dragrace, delvis på bakhjulet. Minussiden med MT09 er litt lugubre (myke) dempere. Dette er uansett ikke noe du bør bekymre deg over i førstesykkelen.

 

Du får jo en klin ny MT09 for 120.000,- og finner du en demokjørt eller en svært pent brukt en så tror jeg ikke du kommer langt unna budsjettet ditt. Men dem er uhyre populære så du må være frempå og rask på labben hvis du finner en.

 

Den jeg har er i mine øyne langt mer "sofistikert" og "elegant" på alle måter i forhold til MT09. Kanskje ikke like rått bunndrag, men på svingete vei så har jeg et forsprang. Street Triple R har justerbare dempere forran og bak. Du kan justere både hardhet, rebound og det som er. Den er også mer balansert og i det hele tatt mer påkostet.

 

Z800 har jeg ikke kjørt, men den er ganske lik Street Triple når det kommer til fartressurser. Men den er firesylindret. Ikke for at det bør være negativt. Det kommer ann på hva du ønsker.

 

MV Agustsa Dragstar er i mine øyne en designperle. Med denne vekker du virkelig oppsikt i kameratflokken. Kanskje litt ukjent merke her til lands, men den skal være en skikkelig råtass.

 

Ducati Monster (696) er også en morsom sykkel og er nok den som er mest lik SV650 i motorkraft og motor karakterstikk. Utseendemessig så vinner Monsteren i mine øyne, men SV650 er nok mer kvalitet og driftsikkerhet hvis jeg får synse litt.

 

MEN!... som jeg har nevnt tidligere, ikke heng deg opp i krefter. Du vil uansett føle at du sitter på en romrakett til å begynne med. Ettervert som erfaringen stiger så vil du muligens ønske deg noe heftigere. Personlig så har jeg erfart at stor motor og mye krefter tar deg ikke nødvendigvis ikke fortere fram på svingete vei. Da er det kjøreteknikk som er avgjørende.

 

Du vil tape på dragracing på E6, men når man kjører motorsykkel så er det svingete veier som er tingen. Vertfall for min del.

 

Igjen, så vi ljeg gjenta meg selv med å si at du bør prøvekjøre sykler. Hiv deg rundt på alle muligheter du får når det gjelder demodager etc. Men husk at du er fersk og egenandelen er ofte høy nør du prøvekjører. (ca. 10.000,-). Jeg er selv (vil jeg si) en erfaren billist da jeg har hatt billappen i snart 25 år. Men følte meg som bambi på glattisen når jeg kjørte motorsykkel i trafikk den første gangen. Det er mye krefter og temme og det er ikke så lett når man i tillegg skal tenke på balanse og kjøreteknikk. Det er ikke for ingenting at man leser om dødsulykker på MC nå på vårparten. Folk tar frem sykkelen og tror dem er like erfarne som når dem satt den fra seg før vinteren. Da går det ofte dritt.

 

Mange som skryter av at dem har hatt MC lappen i 15 år, men det hjelper lite når dem kun kjører 2-3.000km. i året. Balansen og kjøreteknikk på mer eller mindre innøves hvert år.

 

Jeg ønsker deg lykke til med letingen etter ny sykkel. Det er en fantastisk tid du gå i møte. :)

 

Jeg er så absolutt ingen ekspert, men lurer du på noe så bare spørr så skal jeg svare så godt jeg kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye svar :) Mye bra her også! Men mange av syklene du anbefaler er litt over det jeg har lyst å bruke. Men som sagt, du har virkelig skjønt hva jeg er ute etter. 

Var innom en Kawasaki forhandler i helgen, han tipset meg om ER-6 n/f. Den virket rimelig stilig! 

 

Har ingen interesse av å vinne noe dragrace på E6, jeg vil kjøre og ha det morsomt :) Satt på en Duke 690 også, men den virket egentlig som en stor moped, så mistet litt følelsen på den. 

Lenke til kommentar

Mye svar :) Mye bra her også! Men mange av syklene du anbefaler er litt over det jeg har lyst å bruke. Men som sagt, du har virkelig skjønt hva jeg er ute etter. 

Var innom en Kawasaki forhandler i helgen, han tipset meg om ER-6 n/f. Den virket rimelig stilig! 

 

Har ingen interesse av å vinne noe dragrace på E6, jeg vil kjøre og ha det morsomt :) Satt på en Duke 690 også, men den virket egentlig som en stor moped, så mistet litt følelsen på den. 

ER6n skal være en meget flott sykkel. Men husk å prøvekjøre først. Jeg kan ikke få sagt dette nok :)

Duke 690 kan virke liten ja, men ikke la deg lure. Dette skal være en skikkelig artig sykkel i sitt segment.

 

 

Men MT-07 er vel A2? Blir ikke litt lite?

MT07 er en to sylindret med 689cc (700cc) motor. Denne tror jeg er et meget godt kjøp. Jeg glemte faktisk å nevne denne, så før den opp på listen min. Denne har du råd til helt ny og Yamaha gir 5 års garanti. Å kjøpe japansk blir liksom aldri feil. Så liker du utseendet på sykkelen så er dette kanskje noe av det første du bør vurdere faktisk.

 

Men nei, dette er ingen REN A2 sykkel. Den kan som nevnt regges som det, men det kan ER6 også (så vidt jeg vet). MT07'en vil nok oppleves som veldig artig å kjøre. Mye krefter på bunnen. En såkalt "wheelie sykkel". Ikke så fryktelig mange hester, men det skal du ikke henge deg opp i. Det er som sagt motorkarakteristikken som er det viktigste.

De fleste unge sikler etter såkalte R-sykler. Dette er høyhastighets sykler som krever turtall for å trives. Mellom ett visst turtall (som feks. 8-11.000) så drar den som et uvær, men ellers så drar den ikke noe bedre enn andre tilsvarende sykler. Vertfall de i 600cc klassen.

 

Min er også "bare" 675cc, men jeg har 110 HK'er med effektanlegget, men momentet på MT07 er faktisk like bra som på min. Det vil si at du nok holder meg opp til en viss hastighet. Når man kommer opp i fart så tar hestene over. En tommelfinger regel er at NM (moment) er aksellerasjon og HK'er er toppfart. Men hvordan den er satt opp teller også veldig mye. Hvis du ser på store cruisere så har disse ofte 1200cc eller mer. Momentet er det dobbelte av det du finner i MT07, men ofte er hestene ikke mer enn 70-80. Cruserene veier også over 100kg. mer enn MT07 så vekten er også et stort faktum her.

 

Den eneste sykkelen som ikke er så veldig dyr som jeg kanskje vil fraråde deg å kjøpe (har kjørt den selv) er Suzuki GSX650F. Denne koster 100.000,- ny (ca.) men den veier nesten 250kg. og og den har ikke all verdens av moment og hester. Som førstesykkel vil du føle den går som et uvær, men MT07 er i mine øyne en langt morsommere sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det mye baller i lufta, tror jeg har landa på en slags liste som jeg tenker å prøvekjøre og kanskje hopper på om det er riktig pris ute i det jeg får lappen, gjerne kom med innspill, har tatt med det du skrev nå Bjerknez, settes mye pris på!

 

- KTM Duke 690 2015 

- Ducati Monster, ingen spesiell av undermodellene, går litt på kmstand og hva som er gjort med den

- Suzuki SFV650

- Suzuki SV 650

- Yamaha MT-07

 

Hvis det er noen på lista som skiller seg ut som veldig merkelig ift. Hverandre, så gjerne skrik ut, her er jeg komplett grønn :)

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjørt noen av de, men har en viss anelse om hvordan de er med tanke på motorkarakteristikk ut fra specs. Alle disse syklene er ganske like når det kommer til karakteristikk tror jeg.

 

KTM Duke skiller seg kanskje litt ut siden den er ensylindret.

 

Skulle JEG valgt en av disse, så villde det nok vert MT07'en. 5 års garanti og du kan kjøpe den flungende ny og ha penger til overs. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BMW F800R/GT er jo et alternativ. Gikk selv nettopp fra en F800R til en 2015 S1000RR (sweet jesus for en maskin) og har vært veldig fornøyd med F800'en. Vibrasjoner og luftmotstand som nakensykkel har gitt meg mye respekt for 100+km/t. Funker fint på turer på 4 timer pluss også. GT'n er kanskje hakket bedre for lengre turer, men ser litt døllere ut synes jeg.

 

Men det skal sies at etter ~1000 mil på en F800R merker jeg hvor mye enklere det er å ha korrekt kjøreteknikk på R-sykkelen jeg oppgraderte til. Så om du har respekt nok for kjøretøyet og andre motorister burde man ikke avfeie en R-sykkel uten videre. Det åpner også for mer banekjøring, noe som er den beste førerutviklingen du kan få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Har du vurdert Honda CB650F? Storebroren til mellomklasse CB500F. 

Upright, litt mer behagelig, litt mykere versjon av CBR. Hørt mye godt om de.

Lenke til kommentar

Dette er bare min personlige mening, men jeg synes Honda og Suzuki leverer noe utrolig kjedelige sykler designmessig. Det blir som å velge en Toyota eller Mazda. Det funker, er driftsikkert, men ellers ganske kjedelig. Yamaha har i mine øyne hakket røffere utvalg med sine nye MT modeller. KTM har mye kult, det samme har Ducati og i mine øyne Triumph. Ikke glem MV Agusta heller.

 

Ta en titt på streetsyklene fra Honda og Suzuki. Er jammen ikke store forskjellen på dem utseendemessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...