Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstekjøp tung MC


Anbefalte innlegg

BMW F800R/GT er jo et alternativ. Gikk selv nettopp fra en F800R til en 2015 S1000RR (sweet jesus for en maskin) og har vært veldig fornøyd med F800'en. Vibrasjoner og luftmotstand som nakensykkel har gitt meg mye respekt for 100+km/t. Funker fint på turer på 4 timer pluss også. GT'n er kanskje hakket bedre for lengre turer, men ser litt døllere ut synes jeg.

 

Men det skal sies at etter ~1000 mil på en F800R merker jeg hvor mye enklere det er å ha korrekt kjøreteknikk på R-sykkelen jeg oppgraderte til. Så om du har respekt nok for kjøretøyet og andre motorister burde man ikke avfeie en R-sykkel uten videre. Det åpner også for mer banekjøring, noe som er den beste førerutviklingen du kan få.

Har sett litt på F800R, men jeg må si at lyktene på den gjør at jeg gremmes... Er kanskje dumt å dømme en sykkel pga, det alene. Skader ikke å prøve den!

 

R syklene har jeg lagt bort i førte runde fordi jeg har lyst å bli mer dyktig, og som du sier, tror man får mer respekt for hastighet på en åpen naken sykkel enn på en R sykkel. Samtidig har jeg ikke planer om å kjøre lange turer, så 4 timer er greit nok tenker jeg. 

 

Har du vurdert Honda CB650F? Storebroren til mellomklasse CB500F. 

Upright, litt mer behagelig, litt mykere versjon av CBR. Hørt mye godt om de.

 

Har ikke gjort det altså, utsende synes jeg så bra ut. Hvertfall i sort! Så denne skal undersøkes nærmere på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-tDbelX

Dette er bare min personlige mening, men jeg synes Honda og Suzuki leverer noe utrolig kjedelige sykler designmessig. Det blir som å velge en Toyota eller Mazda. Det funker, er driftsikkert, men ellers ganske kjedelig. Yamaha har i mine øyne hakket røffere utvalg med sine nye MT modeller. KTM har mye kult, det samme har Ducati og i mine øyne Triumph. Ikke glem MV Agusta heller.

 

Ta en titt på streetsyklene fra Honda og Suzuki. Er jammen ikke store forskjellen på dem utseendemessig.

 

Er enig i at de er noe tørre og streite, men selv foretrekker jeg ganske rent utseende på motorsykler. 

Liker ikke helt hvordan de fleste KTM-er har "stillaset" så fremtredende, og at alt skal være oransj og hvitt og knæsjt.

Lenke til kommentar

Blir jo uansett ganske subjektivt dette, men personlig liker jeg den litt "røffe" street stilen på en sykkel. Ikke for at jeg har dette, men litt gaffateip rundt eksosrør etc. samt noen andre litt røffe detaljer liker jeg. Jeg liker også at sykkelen ikke ligner på alle andre sykler.

 

Her er vertfall min sykkel. I mine øyne et perfekt utseende på en sykkel. Ikke for "voldsom", ikke for "tam" og den ser rett og slett litt tøff ut og ligner ikke på andre sykler som jeg har sett.

 

Men så klart... veeeeldig subjektivt dette, hehe.

 

PS! Skiltholderen bak er nå byttet ut til en langt penere en.

 

mc2.jpg

mc1.jpg

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Blir jo uansett ganske subjektivt dette, men personlig liker jeg den litt "røffe" street stilen på en sykkel. Ikke for at jeg har dette, men litt gaffateip rundt eksosrør etc. samt noen andre litt røffe detaljer liker jeg. Jeg liker også at sykkelen ikke ligner på alle andre sykler.

 

Her er vertfall min sykkel. I mine øyne et perfekt utseende på en sykkel. Ikke for "voldsom", ikke for "tam" og den ser rett og slett litt tøff ut og ligner ikke på andre sykler som jeg har sett.

 

Men så klart... veeeeldig subjektivt dette, hehe.

 

PS! Skiltholderen bak er nå byttet ut til en langt penere en.

 

 

[bILDER]

 

Den var tøff som faen. Skulle jeg eid den selv ville jeg nok hatt en slags kåpe/lykthus til frontlyktene, men den ser ikke akkurat ut som en lekesykkel. Digger eksosen også :D

Lenke til kommentar

 

BMW F800R/GT er jo et alternativ. Gikk selv nettopp fra en F800R til en 2015 S1000RR (sweet jesus for en maskin) og har vært veldig fornøyd med F800'en. Vibrasjoner og luftmotstand som nakensykkel har gitt meg mye respekt for 100+km/t. Funker fint på turer på 4 timer pluss også. GT'n er kanskje hakket bedre for lengre turer, men ser litt døllere ut synes jeg.

 

Men det skal sies at etter ~1000 mil på en F800R merker jeg hvor mye enklere det er å ha korrekt kjøreteknikk på R-sykkelen jeg oppgraderte til. Så om du har respekt nok for kjøretøyet og andre motorister burde man ikke avfeie en R-sykkel uten videre. Det åpner også for mer banekjøring, noe som er den beste førerutviklingen du kan få.

Har sett litt på F800R, men jeg må si at lyktene på den gjør at jeg gremmes... Er kanskje dumt å dømme en sykkel pga, det alene. Skader ikke å prøve den!

Det er veldig delte meninger med lyktene på 2014 og eldre ja. Men på 2015 har de fått en helt ny symmetrisk front og litt annerledes farge (den er litt mattere).

 

Jeg er egentlig litt fan av stilen til BMW med asymmetri. En motorsykkel er ikke symmetrisk i utgangspunktet og at de bruker de i designet synes jeg blir ganske tøft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

BMW F800R/GT er jo et alternativ. Gikk selv nettopp fra en F800R til en 2015 S1000RR (sweet jesus for en maskin) og har vært veldig fornøyd med F800'en. Vibrasjoner og luftmotstand som nakensykkel har gitt meg mye respekt for 100+km/t. Funker fint på turer på 4 timer pluss også. GT'n er kanskje hakket bedre for lengre turer, men ser litt døllere ut synes jeg.

 

Men det skal sies at etter ~1000 mil på en F800R merker jeg hvor mye enklere det er å ha korrekt kjøreteknikk på R-sykkelen jeg oppgraderte til. Så om du har respekt nok for kjøretøyet og andre motorister burde man ikke avfeie en R-sykkel uten videre. Det åpner også for mer banekjøring, noe som er den beste førerutviklingen du kan få.

Har sett litt på F800R, men jeg må si at lyktene på den gjør at jeg gremmes... Er kanskje dumt å dømme en sykkel pga, det alene. Skader ikke å prøve den!

Det er veldig delte meninger med lyktene på 2014 og eldre ja. Men på 2015 har de fått en helt ny symmetrisk front og litt annerledes farge (den er litt mattere).

 

Jeg er egentlig litt fan av stilen til BMW med asymmetri. En motorsykkel er ikke symmetrisk i utgangspunktet og at de bruker de i designet synes jeg blir ganske tøft.

 

 

Det er vel litt smak og behag, ingentig er direkte feil :) Forøvrig var ikke 2015 modellen så feil. 

 

Blir jo uansett ganske subjektivt dette, men personlig liker jeg den litt "røffe" street stilen på en sykkel. Ikke for at jeg har dette, men litt gaffateip rundt eksosrør etc. samt noen andre litt røffe detaljer liker jeg. Jeg liker også at sykkelen ikke ligner på alle andre sykler.

 

Her er vertfall min sykkel. I mine øyne et perfekt utseende på en sykkel. Ikke for "voldsom", ikke for "tam" og den ser rett og slett litt tøff ut og ligner ikke på andre sykler som jeg har sett.

 

Men så klart... veeeeldig subjektivt dette, hehe.

 

PS! Skiltholderen bak er nå byttet ut til en langt penere en.

 

mc2.jpg

mc1.jpg

 

Tøff sykkel uten tvil!

 

Ny sak som kom på blokka i dag, på jobben var det en kar som kom med Kawasaki Z800, den er jo egentlig utenfor budjsettet, men jeg syntes den var såpass kul at jeg må rett og slett revurdere om jeg skal åpne pengboka litt ekstra :)

Lenke til kommentar

Om han ikke har valgt sykkel enda, eventuelt har bestemt seg for å snuse mer mot ktm duke kan det være en idé å kjøpe R utgaven av disse.

 

Årsaken er blant annet justerbare dempere, mer aggressiv sittestilling pga lavere styre og fothviler som er montert lengre bak, oppgraderte bremser, akrapovic eksosanlegg og flere småting.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man bør legge så mye vekt på dempere og sportslighet sånn i starten. Den R'en koster nok muligens en del mer i forsikring også. Man vil uansett ikke føle at demperne er noen hindring før man virkelig begynner å kjøre aktivt.

 

Men er man villig til å bruke penger, så sier jeg kjør på. Men dette bør i mitt hode ikke prioriteres sånn i starten. Først må man få inn teknikken samt kjøretreningen. De fleste jeg ser som kjører rundt på såkalte R sykler kjører bare koseturer uansett. Det ser man lett på "pysestripene" på bakdekket.

Lenke til kommentar

Ingen forskjell på vanlig duke og duke R i forsikring.

Justerbare dempere er fint å ha i fra en tidlig fase om man setter seg litt inn i det.

Det som skiller R fra vanlig duke er, kort fortalt, at R'en kommer med mye av det folk pleier å ettermontere på syklene sine.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Takk for det MajorCock og Mephisto :)

 

Har TS kommet noe lenger her tro...?

 

Har kommet noen steg videre, men ikke voldsomt. Får oppkjøringa neste uke, så har satt av fri dagen etter (Kanskje dumt hvis man skulle stryke). 

 

Planen er å prøvekjøre 4/5 sykler per i dag. Etter å ha sett på lista og hva som er litt rundt har jeg havna på å prøvekjøre:

 

- KTM duke 690

- En brukt Ducati monster (Vært  sett på, den var ganske strøken og ikke dum i det hele tatt)

- Kawasaki 6n

- Kawasaki Z800 (Har falt helt pladask for denne), evt. Z750, litt billigere men fortsatt stilig å se på

- Muligens GSR750, kanskje mest for referanse mot de andre

 

Hvorfor noen har blitt valgt foran andre er jeg ikke sikker på, synes egentlig Z800 er litt dyr, smårart å se på sykkel som er 3 gangen så dyr som bilen ;)

Om han ikke har valgt sykkel enda, eventuelt har bestemt seg for å snuse mer mot ktm duke kan det være en idé å kjøpe R utgaven av disse.

 

Årsaken er blant annet justerbare dempere, mer aggressiv sittestilling pga lavere styre og fothviler som er montert lengre bak, oppgraderte bremser, akrapovic eksosanlegg og flere småting.

 

 

Har sett på specs over R og ikke R, synes egentlig det er utrolig lite. Også performance messig har jeg inntrykket av at det ikke er voldsomt forskjellig. Så har ikke tenkt på R modellen egentlig

Lenke til kommentar

Ytelsemessig er syklene like da det enste som skiller de er eksosanlegget, og man får ikke allverden med krefter ut av å bare bytte dette.

Utrolig lite? Jeg vil da påstå at å få en sykkel med akrapovic eksosanlegg, justerbare dempere, oppgraderte bremser, crashbar, komforsete og en del mer annet som er med på å gjøre en herlig sykkel enda mer herlig ikke er lite.

Men om du selv ikke mener det er verdt den ekstra prisen så kjøper du jo en vanlig duke istedenfor om du velger å gå for denne sykkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ytelsemessig er syklene like da det enste som skiller de er eksosanlegget, og man får ikke allverden med krefter ut av å bare bytte dette.

Utrolig lite? Jeg vil da påstå at å få en sykkel med akrapovic eksosanlegg, justerbare dempere, oppgraderte bremser, crashbar, komforsete og en del mer annet som er med på å gjøre en herlig sykkel enda mer herlig ikke er lite.

Men om du selv ikke mener det er verdt den ekstra prisen så kjøper du jo en vanlig duke istedenfor om du velger å gå for denne sykkelen.

 

Som jeg sa tidligere, jeg har ikke peiling! Så jeg hører definitivt på hva du sier! Blir nok å teste ut hos en forhandler, så da kan jeg jo høre om å få prøve R og vanlig

 

Jeg ville nok kanskje ikke vurdert GSR 750 hvis du vil ha en "spennende" motor. Den drar bra når du får opp turtallet til rundt 8-9.000rpm men under der skjer det ikke stort. Lyden er også ganske kjedelig med orginalt anlegg.

 

Høres egentlig fornuftig ut, må igjen påpeke Z800 som for tiden står høyest på lista. Vanvittig tøff lyd og utsene, så om jeg sitter godt på den og den er så lettkjørt som mange skal ha det til er vel det en done deal

Lenke til kommentar

Prøvekjør en Street Triple R også hvis du får muligheten. Jeg tror du blir overrasket :)

Den er lettkjørt og veier lite (mindre enn Z800), den har justerbare dempere i alle bauger og kanter, den har rå lyd og den er mer eller mindre like rask som Z800.

 

En påkostet, gjennomført sykkel som egentlig ikke har noen svakheter i det hele tatt og den har vunnet over Z800 og Yamaha MT09 i alle testene jeg har klart å finne på nett.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Kjørte selv første utgaven av Er-6n og hadde mye gøy med den. Meget lettkjørt og Med potte fra danmoto snudde selv Ducatiene seg, og til slutt politiet...

https://www.dan-moto.com/DM_INT/index.php?main_page=index&cPath=18_21_71&zenid=d5aoof1mi4ojn7rpdrvodorbh0

 

Alternativet for meg var Arrow carbon, da snakker vi 6-7000.

 

Hvordan gikk testturen? Tenkte da på Z800 opp mot Er-6, vurderer selv en av disse ev. snu litt på flisa og gå for W800.

Lenke til kommentar

Prøvekjør en Street Triple R også hvis du får muligheten. Jeg tror du blir overrasket :)

Den er lettkjørt og veier lite (mindre enn Z800), den har justerbare dempere i alle bauger og kanter, den har rå lyd og den er mer eller mindre like rask som Z800.

 

En påkostet, gjennomført sykkel som egentlig ikke har noen svakheter i det hele tatt og den har vunnet over Z800 og Yamaha MT09 i alle testene jeg har klart å finne på nett.

 Jeg er kanskje kjempeteit, Street Triple R er kult, og jeg liker egentlig tanken på en Triumph. Men den er over budsjett, jeg gjør et unnta med Z800 fordi for meg er den barehelt rå utsene. Så burde nok kjøreegenskaper og den biten ha mer å si... Men er det ikke hjertet og ikke hodet man holder på med dette for da? :)

 

Kjørte selv første utgaven av Er-6n og hadde mye gøy med den. Meget lettkjørt og Med potte fra danmoto snudde selv Ducatiene seg, og til slutt politiet...

https://www.dan-moto.com/DM_INT/index.php?main_page=index&cPath=18_21_71&zenid=d5aoof1mi4ojn7rpdrvodorbh0

 

Alternativet for meg var Arrow carbon, da snakker vi 6-7000.

 

Hvordan gikk testturen? Tenkte da på Z800 opp mot Er-6, vurderer selv en av disse ev. snu litt på flisa og gå for W800.

 

Morsomt at du nevner 6n, for den er rimeligere enn z800, så jeg fornuften heller litt mer mot den .Har ikke kommet så langt at jeg har tatt lappen engang. Det skjer forhåpentligvis til uka :) Hvilken årsmodell kjørte du?

Lenke til kommentar

Det var en 2006 modell, som også var min første sykkel. 0-100 på 4 sek var mer enn godt nok for meg. Sykkelen er temmelig stabil opp til 140+, da kommer vibrasjonene og vinden. En kamerat kjørte sykkelen til Oslo fra Asker da jeg ikke hadde lapp da, han kjørte BMW 1000 med 100hk fra slutten av 80-tallet og det første han sa fremme var ; FY FAEN... Det er mer morro med færre sylindre, toppfart på 300 er bare tøv så tidlig i karrieren.

Er-6 var forøvrig kjempehit i Sverige når den kom, men relativt laber int. i Norge.

Her har du en 2014 modell med 5K på telleren til 80løk, tror neppe du finner mer morro med så ny sykkel for pengene.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=60054858&searchclickthrough=true

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en 2006 modell, som også var min første sykkel. 0-100 på 4 sek var mer enn godt nok for meg. Sykkelen er temmelig stabil opp til 140+, da kommer vibrasjonene og vinden. En kamerat kjørte sykkelen til Oslo fra Asker da jeg ikke hadde lapp da, han kjørte BMW 1000 med 100hk fra slutten av 80-tallet og det første han sa fremme var ; FY FAEN... Det er mer morro med færre sylindre, toppfart på 300 er bare tøv så tidlig i karrieren.

Er-6 var forøvrig kjempehit i Sverige når den kom, men relativt laber int. i Norge.

Her har du en 2014 modell med 5K på telleren til 80løk, tror neppe du finner mer morro med så ny sykkel for pengene.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=60054858&searchclickthrough=true

 

Har sett den der, ser ut som en kjempedeal. Var bare litt langt unna (Bor på østlandet), men alt stemmer der, han har også tatt seg bryet som jeg vil gjøre med å fjerne det teite skiltfestet :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...