Gå til innhold

Aggresjonen mellom syklister og bilister


Anbefalte innlegg

Statens Vegvesen kommer med 8 råd for å dempe det tidvis høye konfliktnivået mellom syklister og bilister, skriver VG

 

Se rådene i spoiler. 

 

 


1. Søk blikkontakt
Som syklist bør du søke blikkontakt med bilistene når du skal krysse en vei eller en avkjørsel. Se og bli sett, og faren er over. Smil gjerne også. Det kan løse opp i frustrasjoner og hindre aggressiv kjøring.
 
2. Gi tydelig tegn
Som bilist må du aldri slurve med blinklyset. Du kan ha en syklist i dødvinkelen som tror at du skal rett fram. Som syklist må du rekke ut armen og gi tydelig tegn når du skal svinge. Dette er særlig viktig når du skal krysse kjørebanen, og svinge til venstre. Du kan ha en bil bak som er i ferd med å kjøre forbi.
 
3. Hold deg unna blindsoner
Som syklist må du aldri gli opp på høyre side av kassebiler og store biler i veikryss. Sjåføren har ikke mulighet til å se deg der. Hold deg alltid bak. Blindsonen er større enn man skulle tro.
 
4. Bruk lys og refleks
Det er påbudt å bruke hvitt lys foran og rødt lys bak, på sykkelen ved dårlig sikt og i mørke. Bruk gjerne lys og refleks også på dagtid. Da kan bilistene lettere se deg i lav sol og motlys.
 
5. Se deg over høyre skulder
Som bilist må du alltid se deg over høyre skulder, for å se etter syklister, før du skal svinge til høyre, eller skal kjøre ut i en rundkjøring. Det kan være en syklist i dødvinkelen til høyre, når du kanskje er mest opptatt av om det er ledig til venstre.
 
6. Ikke sykle mer enn to i bredden
Hvis veien er oversiktlig og det er lite trafikk, kan dere sykle to i bredden. Det gir en kortere forbikjøringsstrekning for bilister.
 
7. Slipp bilister forbi
Vær oppmerksom på biler som ligger bak når dere sykler på landeveien. Gi tegn, og slipp bilister forbi ved første anledning.
 
8. Kjør forbi med god margin
Som bilist må du kjøre forbi syklister med større margin enn til biler, på grunn av dragsuget. Sett på blinklyset, og legg deg helst helt over i det andre kjørefeltet når du kjører forbi.



Hva mener dere skal til for å bli bedre venner i trafikken?

Hvorfor klarer vi ikke å samarbeide godt nok om veien? 

Endret av Turtledove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg har et punkt til: syklister må bruke sykkelstier der de faktisk er tilgjengelige. Alt for mange ganger ser jeg syklister som sykler "midt på veien" selv om det går en kjempefin sykkelist rett ved siden. Dette er unødvendig og provoserende for bilistene som må ligge og stampe i 40 i en 80-sone.

 

PS: Jeg er både bilist og syklist så jeg ser dette fra begge sidene. :)

Lenke til kommentar

problemet er vel at folk er forskjellige. Møter en stressa person en som har allverdens tid i trafikken og ingen av de tar hensyn, fordi det er slitsomt å ta hensyn 100% av tiden. Så klart blir det forjævelig xD

Hvem skal vise hensyn? han som er på ferie og har hele dagen, eller han som er stressa og må være hjemme om 4minutter?!?

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar

Alt som kan bidra til å bedre forholdet mellom syklister og bilister bør hilses velkommen. Og jeg synes det er fint at Syklistenes Landsforening faktisk er selvkritiske på vegne av syklistene. Har ikke oppfattet at de har vært det tidligere.

 

Grimnir: Her er jeg faktisk bare delvis enig. Selv om det går en g/s-vei ved siden av veien er det ikke gitt at det alltid er hensiktsmessig, eller trygt, å benytte denne. Jeg sykler til/fra jobb hver dag, og g/s-veier kan være ganske så uoversiktlig ift. bilveien. Forrige uke syklet jeg fra Sandvika opp mot Sollihøgda. Skulle være flink, og holde meg til sykkelveien. Men midt i et av de bratteste partiene lå det en svær ferist i sykkelveien. Og når jeg kjører på racer er ferister svært upraktiske. Så heretter blir det nok å ligge i bilveien forbi akkurat det partiet der. Og ned fra Sollihøgda mot Sandvika var det å kjøre ned E16 og å ligge på sykkelveien som natt og dag. E16 = oversiktlig og trygt. Sykkelveien = svingete, uoversiktlig og nærmest farlig.

 

Edit: jeg sykler ikke opp Sollihøgda daglig, bare så det er sagt, men var på langtur.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Eg lurer litt på punkt 5:

 

 

5. Se deg over høyre skulder
Som bilist må du alltid se deg over høyre skulder, for å se etter syklister, før du skal svinge til høyre, eller skal kjøre ut i en rundkjøring. Det kan være en syklist i dødvinkelen til høyre, når du kanskje er mest opptatt av om det er ledig til venstre.

Det er greit nok at du som billist skal sjå deg godt om, men må du ikkje snu deg veldig langt til høgre for å kunne sjå om det kjem ein sykklist i ca 20 km/t som kjøyrer forbi deg på din høgre side?

I tillegg til blindsone i forhold til speil så er det også problematisk å få full oversikt gjennom sidevinduene på passasjerdørene og bakruta. Skal ein holde så mykje fokus på kva som skjer til høgre for bilen når ein kjøyrer inn i ei rundkjøyring eller tar av til høgre i eit kryss så må jo de gå utover muligheitene til å overholde vikeplikta for dei som kjem frå din venstre side (når du står ved vikepliktslinja i ei rundkjøyring).

Burde ikkje fokuset her være på å at sykklistane må være oppmerksome på denne faren, meir enn at ein anbefaler bilistane å sjå både til høgre og til venste samtidig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører man på en vei der det er et sykkelfelt ved siden av veien SKAL bilisten se til høyre hvis bilisten skal til høyre. Bilisten har faktisk vikeplikt idet bilisten krysser sykkelfeltet. Bilisten skal gå ut i fra at det ligger en syklist i sykkelfeltet.

 

Selvfølgelig, syklister må være oppmerksomme de og. Det er svært viktig når man er på to hjul. Selv om man har forkjørsrett har man ikke påkjørselsrett. Når jeg er ute er jeg forberedt på at andre gjør feil og tilpasser kjørestilen deretter. Det er noe man lærer når i opplæring til tung MC-lappen.

Lenke til kommentar

La meg starte med å si at jeg ikke kjører bil. Jeg bor i by og er for det meste fotgjenger. Har en sykkel som jeg bruker av og til.

Som fotgjenger har jeg nesten aldri hatt problemer med bilister. Mennesker på sykkel derimot skaper ofte "problemer".

Det virker på meg som om syklistene ikke respekterer reglene til like stor grad. På vei til jobb i dag så jeg en syklist som totalt ignorerte lovverket. Det var ved et fotgjenger felt, en ganske stor folk med fotgjengerer var på vei over. Bilene stoppet selvfølgelig, men syklisten han begynte å snike seg i mellom og det ble selvfølgelig problematisk. I denne situasjonen hadde han helt klart vikeplikt.

 

Sånne situasjoner ser jeg ofte og jeg lurer på om det kommer av at folk ikke helt skjønner hvilken rolle de har i trafikken når de sykler. Det er nok mange bilister som burde oppført seg bedre også, men jeg er villig til å så lang som å si at majoriteten av problemet sitter hos syklistene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Grimnir: Her er jeg faktisk bare delvis enig. Selv om det går en g/s-vei ved siden av veien er det ikke gitt at det alltid er hensiktsmessig, eller trygt, å benytte denne. Jeg sykler til/fra jobb hver dag, og g/s-veier kan være ganske så uoversiktlig ift. bilveien. Forrige uke syklet jeg fra Sandvika opp mot Sollihøgda. Skulle være flink, og holde meg til sykkelveien. Men midt i et av de bratteste partiene lå det en svær ferist i sykkelveien. Og når jeg kjører på racer er ferister svært upraktiske. Så heretter blir det nok å ligge i bilveien forbi akkurat det partiet der. Og ned fra Sollihøgda mot Sandvika var det å kjøre ned E16 og å ligge på sykkelveien som natt og dag. E16 = oversiktlig og trygt. Sykkelveien = svingete, uoversiktlig og nærmest farlig.

Joda jeg ser den, men jeg tenkte mer på veistrekninger der det er dedikerte og fine sykkelstier parallelt ved bilveien; der bør syklistene bruke disse. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Jeg syns det er uheldig at de velge å ikke ha med at det er forbudt å kjøre mot rødt lys for syklister.

 

Jobben min har utsikt til et godt trafikkert kryss i Oslo. Ved å titte ut av vinduet i en pause kan jeg oppleve at maksimalt 10 prosent av syklistene stanser ved rødt lys. Jeg merker også det fra den korte turen jeg har til togstasjonen, omtrent 1 km, at få syklister bryr seg om trafikklysene.

Jeg er syklist selv, og overholder alltid trafikklysene.

 

Det er så merkelig at folk med førerkort glemmer trafikkreglene så fort de sitter seg på en sykkel.

Lenke til kommentar

Kjører og sykler kun en gang i blant, så dette er ikke noe tema jeg hisser meg voldsomt opp over, men jeg må innrømme at jeg blir litt satt ut en gang i blant. Veldig mange syklister er flinke til å bruke refleksvest, og man ser på måten de opptrer i trafikken at de har god trafikkforståelse. En gang i blant ergrer jeg meg likevel over de som veksler mellom å oppføre seg som fotgjengere og trafikanter på som følger trafikkreglene. Når noen plutselig vrenger ut i veien fra fortauet blir det potensielt mange farlige situasjoner. Det samme når du som bilist får syklister forbi på begge sider, mellom deg og andre biler. 

 

På den annen side forstår jeg frustrasjonen hos mange syklister som oppfører seg bra. Jeg har opplevd syklister som ser overasket ut og hilser når man ikke gjør annet enn å følge vikeplikten, og jeg tar det som et tegn på at mange bilister ikke tar hensyn, og heller ikke tar innover seg at reglene også gjelder ovenfor syklister. 

 

Den beste løsningen tror jeg er å legge bedre til rette for sykling, med flere sykkelstier osv., noe jeg tror vi alle vil komme godt ut av.

Lenke til kommentar

Joda jeg ser den, men jeg tenkte mer på veistrekninger der det er dedikerte og fine sykkelstier parallelt ved bilveien; der bør syklistene bruke disse. :)

Absolutt. F.eks. i en lang oppoverbakke ligger ikke jeg i bilveien hvis det finnes en fin sykkelvei som går i parallell med bilveien. Det sier seg selv. Men det finnes jo andre rasshøl som ligger der på trass. Dessverre er en stor andel av sykkelveiene så dårlige, uoversiktlige og usammenhengende at det faktisk er tryggere og bedre for syklisten å ligge i bilveien i mange tilfeller. I hvert fall hvis man sykler på cyclocross eller spesielt racer, som jeg gjør.

Lenke til kommentar

Jeg har et punkt til: syklister må bruke sykkelstier der de faktisk er tilgjengelige. Alt for mange ganger ser jeg syklister som sykler "midt på veien" selv om det går en kjempefin sykkelist rett ved siden. Dette er unødvendig og provoserende for bilistene som må ligge og stampe i 40 i en 80-sone.

 

PS: Jeg er både bilist og syklist så jeg ser dette fra begge sidene. :)

Det finnes jo praktisk talt ikke sykkelstier i Norge. Det finnes en del gang- og sykkelstier, men de som faktisk holder et visst tempo kan ikke sykle der, det skaper en drøss med livsfarlige situasjoner.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når noen plutselig vrenger ut i veien fra fortauet blir det potensielt mange farlige situasjoner. Det samme når du som bilist får syklister forbi på begge sider, mellom deg og andre biler.

 

Jeg opplevde akkurat denne situasjonen på vei til jobb i dag, og det var rimelig skremmende. Det satte en skikkelig støkk, rett og slett. Det mest provoserende var at han syklet videre som om ingen ting hadde skjedd - tilsynelatende totalt upåvirket av hendelsen. 

 

For bare et par dager siden måtte jeg kjøre i 30 i en 50-sone over en veldig lang strekke på grunn av en syklist som ikke ville benytte sykkelstien (som by the way er helt ny) og på grunn av jevn trafikk i motgående kjørefelt. Jeg hadde ingen mulighet for å kjøre forbi. 

I speilet ser jeg at det dukker opp en ivrig mann i kondomdrakt som kommer nærmere og nærmere. Han tar meg igjen på høyre side av bilen, og det ble etter hvert veldig liten plass for meg på kjørefeltet. Sinnssykt ubehagelig. Han endte opp med å sette veldig mange i en farlig situasjon da han slang seg inn igjen rett foran bilen min og tråkket på forbi den andre syklisten. Forbikjøring på høyre side er vel også ulovlig, om jeg ikke tar feil. 

 

Utrolig skremmende situasjon, og jeg er rasende for at han satte oss i den. Det var fullstendig unødvendig. Jeg skjønner at han ville pumpe jern, men det var ikke lenge før vi var fremme ved flere kryss og bussholderplasser som han kunne brukt. 

 

Skal de sykle på veien, så må vi spille etter samme regler. 

Lenke til kommentar

Ja, ok. Jeg kan ikke reglene på akkurat det der godt nok til å si noe mer om det, men jeg synes allikevel at han satte oss i en farlig situasjon helt unødvendig. Han kunne ligget bak bilen (eller på siden om han absolutt må det) til vi var ved busslomma i alle fall. Det var klaustrofobisk å ha jevn trafikk på venstre side, en syklist foran meg, og en på siden da han plutselig kastet seg rett foran bilen min. Det gikk ikke fort, men allikevel... Jeg hadde heldigvis ingen bak meg og fikk bremset fort, men jeg har ikke lyst til å bli en drapsmann fordi jeg ikke klarer å bremse fort nok om dekkene hans plutselig punkterer, f.eks. Det er det som skremmer meg. 

Lenke til kommentar

Men de er jo myke!

 

De klikker om de blir kjørt forbi om bilen ligger en armlengde unna, men når det er kø eller det går sakte så sykler de forbi så nære at en sitter igjen med riper i lakken, og det er ofte de velger å sykle forbi på venstre side av bilen, blir helt svett og vond nakke når det mange syklister blandet inn i morgen rushen.

 

Synes også punkt 5. (se seg over høyre skulder i blind sonen når du skal svinge til høyre) er litt bisarr, står man står å blinker til høyre så må jo syklisten bak se det og vente til du har svingt av før de tråkker på, de skal følge trafikkreglene de også så lenge de velger å bruke veien. Noe de alt for ofte "glemmer".

 

Syklister er de eneste trafikantene som ikke har noen som helst krav for trafikal opplæring før de begir seg ut blant de harde bilene, og jeg må si det merkes. De er blitt en fredet art med fritt spillerom.

Lenke til kommentar

 


De klikker om de blir kjørt forbi om bilen ligger en armlengde unna, men når det er kø eller det går sakte så sykler de forbi så nære at en sitter igjen med riper i lakken, og det er ofte de velger å sykle forbi på venstre side av bilen, blir helt svett og vond nakke når det mange syklister blandet inn i morgen rushen.

Dersom du køyrer forbi med ein armlengdes avstand so er dragsuget mot dei ganske mykje verre enn når dei syklar forbi bilen din med ein armlengdes avstand.

 

 


Synes også punkt 5. (se seg over høyre skulder i blind sonen når du skal svinge til høyre) er litt bisarr, står man står å blinker til høyre så må jo syklisten bak se det og vente til du har svingt av før de tråkker på, de skal følge trafikkreglene de også så lenge de velger å bruke veien. Noe de alt for ofte "glemmer".

Sida du har vikeplikt so forventer nok dei fleste seg at du held den vikeplikta. DU skal vente på dei, ikkje omvendt.

 

 

 

Syklister er de eneste trafikantene som ikke har noen som helst krav for trafikal opplæring før de begir seg ut blant de harde bilene, og jeg må si det merkes. De er blitt en fredet art med fritt spillerom.

Og dette må du som fører av eit 1-2 tonns køyrety ta hensyn til når du er ute og køyrer. 

Lenke til kommentar

De klikker om de blir kjørt forbi om bilen ligger en armlengde unna, men når det er kø eller det går sakte så sykler de forbi så nære at en sitter igjen med riper i lakken, og det er ofte de velger å sykle forbi på venstre side av bilen, blir helt svett og vond nakke når det mange syklister blandet inn i morgen rushen.

Noen gjør nok det. Men det er litt forskjell på om en syklist sykler forbi en bil som stamper i kø enn når en bil kjører forbi en syklist i relativt høy fart, og nærme. Dragsuget fra en bil og særlig en stor lastebil er mye sterkere.

 

Synes også punkt 5. (se seg over høyre skulder i blind sonen når du skal svinge til høyre) er litt bisarr, står man står å blinker til høyre så må jo syklisten bak se det og vente til du har svingt av før de tråkker på, de skal følge trafikkreglene de også så lenge de velger å bruke veien. Noe de alt for ofte "glemmer".

Nei, faktisk ikke. Blinker du til høyre, og du krysser et sykkelfelt er det DU som har vikeplikt, og dermed er den som skal se deg for og eventuelt vike. Generelt har man, hvis man skal krysse eller kjøre inn i et felt har man vikeplikt for trafikanter som allerede befinner seg i feltet. Men jeg sykler på den måten at jeg går utifra at alle andre gjør feil, så jeg er forberedt på at "alle andre er idioter" når jeg er ute i trafikken, og klar til å reagere om nødvendig.

 

Syklister er de eneste trafikantene som ikke har noen som helst krav for trafikal opplæring før de begir seg ut blant de harde bilene, og jeg må si det merkes. De er blitt en fredet art med fritt spillerom.

Ja, en del på sykkel er idioter, og det må man forholde seg til. Selv må jeg forholde meg til det faktum at mange, både syklister og bilister er idioter. De finnes overalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...