Gå til innhold

Aggresjonen mellom syklister og bilister


Anbefalte innlegg

-Dersom du køyrer forbi med ein armlengdes avstand so er dragsuget mot dei ganske mykje verre enn når dei syklar forbi bilen din med ein armlengdes avstand. 

 

Så klart farten er avgjørende, men med dette så sier du det er greit å kjøre forbi like nære som syklistene sykler forbi så lenge du gjør det i tilsvarende farts forskjell. Noe de fleste syklister ikke er enig i, jeg lover at det vil bli mange fingre og never i luften om jeg snegler med forbi uten å vike over feltet mitt.

 

-Sida du har vikeplikt so forventer nok dei fleste seg at du held den vikeplikta. DU skal vente på dei, ikkje omvendt.

 

Kan du henvise til paragrafen som sier at jeg har vikeplikt for syklister som sykler forbi meg når jeg blinker og skal svinge til høyre?

Jeg har letet litt men finner ikke andre sær regler for syklister en disse:

 

§ 18.Særlige bestemmelser for syklende

 

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel og selvbalanserende kjøretøy.

 

2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.

 

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.
 

 

-Og dette må du som fører av eit 1-2 tonns køyrety ta hensyn til når du er ute og køyrer. 

 

Yep, men ville helst at disse stakkars ofrene skulle bli satt til ansvar for å følge reglene som er satt for trafikanter, dette er ganske viktig når de er på en karbonsykkel blant 2 tonns kjøretøy.

Vei teorikurs og et bevis for at de kan reglene burde vært et krav, og de burde bli bøtlagt som andre på veien når de bryter disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor kom sykkelfeltet inn i bildet? Det er ikke et sykkelfelt her :)

Greit nok det. Men jeg har opplevd mange bilister som svinger til høyre og driter langt i om de krysser sykkelfelt, og dermed faktisk HAR vikeplikt. En annen ting er at det er mange bilister som er skrekkelig dårlige på å bruke blinklys, som i at de enten bare svinger til høyre uten forvarsel, eller at de først slenger inn blinklyset umiddelbart før de skal svinge.

Lenke til kommentar

 

Hvor kom sykkelfeltet inn i bildet? Det er ikke et sykkelfelt her :)

Greit nok det. Men jeg har opplevd mange bilister som svinger til høyre og driter langt i om de krysser sykkelfelt, og dermed faktisk HAR vikeplikt. En annen ting er at det er mange bilister som er skrekkelig dårlige på å bruke blinklys, som i at de enten bare svinger til høyre uten forvarsel, eller at de først slenger inn blinklyset umiddelbart før de skal svinge.

 

100% enig med deg i dette.

Lenke til kommentar

100% enig med deg i dette.

Pluss at mange bilister slurver veldig med å plassere seg riktig og tydelig, spesielt i rundkjøringer. Kombinert med at de også gjerne er slurvete med blinklys gjør de det vanskelig for meg på sykkel å lese trafikkbildet. Men, selv går jeg ut i fra at hvis en bil i motsatt retning kommer inn i en rundkjøring, så går jeg ut i fra at den bilen vil krysse min kjørebane, og er klar til å reagere tilsvarende. Som sagt, jeg forholder meg til andre trafikanter som om de er idioter som gjør feil, og som man må være obs på.

Lenke til kommentar

Jeg har et punkt til: syklister må bruke sykkelstier der de faktisk er tilgjengelige. Alt for mange ganger ser jeg syklister som sykler "midt på veien" selv om det går en kjempefin sykkelist rett ved siden. Dette er unødvendig og provoserende for bilistene som må ligge og stampe i 40 i en 80-sone.

 

PS: Jeg er både bilist og syklist så jeg ser dette fra begge sidene. :)

 

Ser to problemer med det:

1. 'Sti' og ikke 'vei'.

2. Trafikkreglene gir ikke syklister på sykkelsti tilsvarende forkjørsrett som man har dersom man velger veien ved siden av.

 

Skal man kreve at syklistene velger annen trasé enn veibanen må alternativet være minst like godt. Så langt har tilretteleggingen for sykkel vært tilnærmet ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar

Skal man kreve at syklistene velger annen trasé enn veibanen må alternativet være minst like godt. Så langt har tilretteleggingen for sykkel vært tilnærmet ikke-eksisterende.

For all del, det er en del sykkelveier som er av såpass god kvalitet at de er fullt brukbare. Men det er også mye sykkelvei som er tilnærmet ubrukelig. Norge er ikke et sykkelland, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar

Det fyrste ein burde gjere er å dele syklister opp i to ulike klasser.

Å sykle er i dag ikkje lenger einsbetydande med barneleik og folk på søndagstur som sykler med korg.

 

Her burde det være mulig å gjere noken endringar slik at fartssyklistane får større rettigheiter og krav til trafikkopplæring og synligheit medan tur-syklistane må bli henvist til å kun bruke gang- og sykkelstiane.

Lenke til kommentar

Så klart farten er avgjørende, men med dette så sier du det er greit å kjøre forbi like nære som syklistene sykler forbi så lenge du gjør det i tilsvarende farts forskjell. Noe de fleste syklister ikke er enig i, jeg lover at det vil bli mange fingre og never i luften om jeg snegler med forbi uten å vike over feltet mitt.

 

Eg sa ikkje at farta var avgjerande, eg sa at dragsuget var avgjerande. Ein bil som passerer i 20 km/t (bilar passerer vanlegvis syklistar mykje raskare enn det) skapar mykje meir dragsug enn ein syklist som passerer i 20 km/t. Eg har aldri høyrt om ein bilist som har kvelva overende fordi ein syklist passerte dei.

 

 

Kan du henvise til paragrafen som sier at jeg har vikeplikt for syklister som sykler forbi meg når jeg blinker og skal svinge til høyre?

 

Her må eg bite i meg orda mine, då eg har gått ut i frå at det var snakk om å svinge over eit sykkelfelt eller tilsvarande. Er usikker på kor det kom i frå, sida til og med i det originale punktet er det ikkje antyda at syklisten var i eit eiga felt. Men generelt sett er det jo viktig å sjå i blindsona uansett.

 

 

 

Yep, men ville helst at disse stakkars ofrene skulle bli satt til ansvar for å følge reglene som er satt for trafikanter, dette er ganske viktig når de er på en karbonsykkel blant 2 tonns kjøretøy.

Vei teorikurs og et bevis for at de kan reglene burde vært et krav, og de burde bli bøtlagt som andre på veien når de bryter disse.

 

Eit sykkelkurs hadde vore greitt for dei fleste, men kanskje litt upraktisk sida sykkel blir brukt til so mykje meir enn å vere i trafikken. Sykkel er og i særstilling i trafikken sida det er so mange born som nyttar det, og dei har ikkje alltid so god trafikkforståing. Ein kan diskutere om dei då har noko i trafikken å gjere i heile teke, men enn so lenge dei har det so må vi som bilistar ta omsyn. 

Lenke til kommentar

Eit sykkelkurs hadde vore greitt for dei fleste, men kanskje litt upraktisk sida sykkel blir brukt til so mykje meir enn å vere i trafikken. Sykkel er og i særstilling i trafikken sida det er so mange born som nyttar det, og dei har ikkje alltid so god trafikkforståing. Ein kan diskutere om dei då har noko i trafikken å gjere i heile teke, men enn so lenge dei har det so må vi som bilistar ta omsyn. 

 

Som eg var inne på så kunne ein løyst dette med å dele opp syklistane i to klasser. Born som benytter sykkel i samband med leik må sjølvsagt få lov til det, men då burde dei ikkje ha nokon rett til å benytte kjøyrebana.

 

Syklistar som brukar sykkelen som nyttekjøyretøy burde både ha rett til å bruke vegbana og eit særskilt vern som trafikkant. I tillegg burde dei måtte tilfredsstille minimumskrav til både trafikkunnskap og krav til merking av sykkelen.

Lenke til kommentar

Syklistar som brukar sykkelen som nyttekjøyretøy burde både ha rett til å bruke vegbana og eit særskilt vern som trafikkant. I tillegg burde dei måtte tilfredsstille minimumskrav til både trafikkunnskap og krav til merking av sykkelen.

At man f.eks. må ha førerkort i en eller annen førerkortklasse for å få lov til å bruke veibanen på sykkel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

13805.jpg

 

Jeg tenker på sykkelveier/stier av denne typen. Syklister som insisterer på å sykle i bilveien når det finnes slike fine sykkelveier bør settes i gapestokk. :)

Lenke til kommentar

13805.jpg

 

Jeg tenker på sykkelveier/stier av denne typen. Syklister som insisterer på å sykle i bilveien når det finnes slike fine sykkelveier bør settes i gapestokk. :)

De sykkelveiene der er kjempefine, bruker de selv. Eneste problemet jeg kan se med dem er hvis man skal i en retning hvor man ligger på "gal" side av bilveien. For dessverre er det slik at det ikke er så lange strekker med dem. Men sånn er det jo, infrastruktur på sykkel er ikke veldig mye å skryte av her i landet.

Lenke til kommentar

Kan du henvise til paragrafen som sier at jeg har vikeplikt for syklister som sykler forbi meg når jeg blinker og skal svinge til høyre?

 

Her er vel det nærmeste man kommer:

Trafikkreglene §7. Vikeplikt

3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder.

Imidlertid, i situasjonen hvor bil som skal til høyre (eller rett frem) blir forbisyklet på sin høyre side (i motsetning til når bilen som skal til høyre innhenter fotgjenger/sykkel) , så bryter veldig fort syklisten med §12 om forbikjøring; "1. Forbikjøring skal skje til venstre."

 

Denne vikeplikten gjelder også bare der syklist ligger i samme felt som bilen; ikke når syklist er på paralell gang/sykkelsti/vei, da gjelder regelen i §7, 4.ledd: "Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen".

 

Er det et sykkelfelt til høyre i veibanen, så gjelder regelen om vikeplikt (bilen må altså vike for sykkel) ved feltskifte. Her gjelder heller ikke regelen om ingen forbikjøring til høyre, siden §12 også sier følgende: "d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...