Gå til innhold

Valve fjerner betal-«mods» fra Steam


Anbefalte innlegg

 

 

Nei, ikke synd i det hele tatt. Må da finnes grenser. Jeg vil alltid være for en donasjonsknapp i stedet.

Nå hadde jo modderne muligheten til å la spillerne betale et valgfritt beløp, noe jeg er absolutt for. Fordelen med Steam er at alt er samlet, og lett å laste ned for alle, slik at ikke bare de som leter seg frem til skaperens nettside kan donere.

Det er jo bra, hvis folk faktisk donerer, noe de ikke gjør. Det er bare å gå inn på individuelle mods og se (ja, ikke alle setter opp hvor mange som har donert), men det er minimalt. Dette var et steg i riktig retting, men dessverre var Bethesda utrolig grådige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Synd for moddere som ville ha brukt muligheten til å få noe tilbake for arbeidet sitt, men skjønner godt at Valve valgte å trekke funksjonen etter klagestormen som har vært.

 

Jeg tror største feilen til VALVE var inndelingen..

modderen fikk 25% og resten ble delt mellom valve og spillutvikleren.

 

Hadde modderen fått 50-60 % og valve + utvikleren delet resterende.. ville det sett mye bedre ut.

Helt enig. Det som kanskje startet som en god tanke ble sett på som at Valve + utgiver ville skaffe seg nok en inntektskilde, fremfor at dette var noe som modderne hadde fortjent.

 

Jeg trodde Valve var ett av de selskapene som skjønte hvordan spillerne ser på grådighet i spillbransjen, men det gjorde de tydeligvis ikke.

 

Men er det virkelig mange moddere som gjør dette for penger? Jeg trodde lysten til å skape noe og den friheten man får ved å kunne lage noe spillrelatert på fritiden var noe av det som drev dette miljøet fremover? Det er vel også fortsatt mulig å motta donasjoner og er man dyktig nok så blir man kanskje plukket opp av spillindustrien, så jeg skjønner ærlig talt ikke helt behovet. Det føles fortsatt som at de med mye penger ville ha mer, og at dette egentlig ikke hadde så mye med modderne å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikkje noe imot og betale noen kroner for gode mods . Systemet må bare gjøres skikkelig.

 

  • valve tar for mye av kaka, slik at ikkje er verdt det.
  • folk stjelte innhold fra gratis mods og tar betalt
  • blei tjeneste når betalt og masse av FAQ om rettigheter stridet imot flere lands lover
  • osv

 

Du får kansje mindre i donasjon, men du slepper også veldig mange "plikter" du må oppfølge som ein tjeneste.

Endret av BonBattery
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Synd for moddere som ville ha brukt muligheten til å få noe tilbake for arbeidet sitt, men skjønner godt at Valve valgte å trekke funksjonen etter klagestormen som har vært.

Jeg tror største feilen til VALVE var inndelingen..

modderen fikk 25% og resten ble delt mellom valve og spillutvikleren.

 

Hadde modderen fått 50-60 % og valve + utvikleren delet resterende.. ville det sett mye bedre ut.

Helt enig. Det som kanskje startet som en god tanke ble sett på som at Valve + utgiver ville skaffe seg nok en inntektskilde, fremfor at dette var noe som modderne hadde fortjent.

 

Jeg trodde Valve var ett av de selskapene som skjønte hvordan spillerne ser på grådighet i spillbransjen, men det gjorde de tydeligvis ikke.

 

Men er det virkelig mange moddere som gjør dette for penger? Jeg trodde lysten til å skape noe og den friheten man får ved å kunne lage noe spillrelatert på fritiden var noe av det som drev dette miljøet fremover? Det er vel også fortsatt mulig å motta donasjoner og er man dyktig nok så blir man kanskje plukket opp av spillindustrien, så jeg skjønner ærlig talt ikke helt behovet. Det føles fortsatt som at de med mye penger ville ha mer, og at dette egentlig ikke hadde så mye med modderne å gjøre.

 

Valve tar alltid 30% av alle transaksjoner som skjer på Steam. Bethesda var nok den onde av de to denne gangen, da de bestemte seg for å ta 45% og gi det som var igjen til modderne. 

Lenke til kommentar

Først av alt så må jeg si at jeg er helt for at flinke moddere skal få muligheten til å tjene penger på tingene de lager...

 

Men at utviklere som Bethesda skal få penger for at andre folk fikser spillene deres blir helt på jordet.

 

Så det er godt Valve trekker denne løsningen tilbake, og går i tenkeboksen igjen.

Success! \o/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som BonBattery skriver, når du skal selge et produkt, så får du plutselig flere plikter til at det skal fungere, og at du skal oppdatere det hvis det ikke fungerer. Når moddere selv har tatt seg betalt på egenhånd har de havnet i en juridisk gråsone, hvor de kan komme unna med det meste. Man kan ikke forvente hva som helst av kun én privatperson. Men når Bethesda begynner å skulle ha 45% av kaka, viser de at dette skal selges som et produkt. Og når et stort selskap som dem selger et produkt, forventer man faktisk at det skal fungere.

 

24 timers pengene tilbake-garanti er ikke tilstrekkelig, når flere av disse modsene kan gjøre skade først mye senere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Nei, ikke synd i det hele tatt. Må da finnes grenser. Jeg vil alltid være for en donasjonsknapp i stedet.

Nå hadde jo modderne muligheten til å la spillerne betale et valgfritt beløp, noe jeg er absolutt for. Fordelen med Steam er at alt er samlet, og lett å laste ned for alle, slik at ikke bare de som leter seg frem til skaperens nettside kan donere.

Et valgfritt beløp der mod-skaperen og ikke forbrukeren selv velger minste beløpet. Hadde steam droppet begrensningene, ville det nok vært mer akseptabelt, men dette er jo bare én av flere problem som ble avduket med "Betal-mods".

Lenke til kommentar

 

 

 

litt dumt. mange som har laget skikkelige gode moder som ha fortjent noen kroner.

ingen som klager når utviklere lager dårlige overbetalte dlc

Mange som klager. Jeg vil alltid være en motstander av dlcer.

 

 

motstander av ekstra innhold til et spill du liker? Hvorfor i all verden skal en være motstander av det?? 

 

DLC laget av spillselskapet har sannsynligvis kostet hundrevis av arbeidstimer, bedrifter og folk flest må ha penger for å overleve, det å forvente at en skal få dette gratis i all fremtid bare fordi en kjøpe det opprinnelige spillet er i beste fall latterlig. DLC pakkene til Dark Souls II som er de siste jeg kjøpte var helt fantastisk bra og jeg er kjempeglad for at FROM Software bestemte seg for å lage dem i parallell med sitt neste spill. 

 

Skjerp dere og betal for materiale som folk har brukt penger og tid på å utvikle for dere :)

Driter jo vel i hvor mange timer har blitt brukt på å utvikle en dlc. Har ingenting med meg å gjøre. Hva jeg forventer er en dlc av kvalitet som går bra sammen med resten av spillet (noe det mer eller mindre aldri gjør) dlc er oftest bare billig dritt med tegnede cinematics, andre karakterer og er oftest alt for liten i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Jeg har drevet å spilt homeworld remasterd. Kjøpte det ene og alene for mods. De er til home world 2,men blir sakte men sikkert porta til HD. Battlestar glactica og star trek moddene er av en kvalitet der jeg kunne betale 50-100 kroner for de når de var helt ferdigmed porten til remasterd.

 

Men dette er total conversions. Av ypperlig kvalitet.

 

Ikke en horse armor til skyrim til 100kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

litt dumt. mange som har laget skikkelige gode moder som ha fortjent noen kroner.

ingen som klager når utviklere lager dårlige overbetalte dlc

Mange som klager. Jeg vil alltid være en motstander av dlcer.

 

 

motstander av ekstra innhold til et spill du liker? Hvorfor i all verden skal en være motstander av det?? 

 

DLC laget av spillselskapet har sannsynligvis kostet hundrevis av arbeidstimer, bedrifter og folk flest må ha penger for å overleve, det å forvente at en skal få dette gratis i all fremtid bare fordi en kjøpe det opprinnelige spillet er i beste fall latterlig. DLC pakkene til Dark Souls II som er de siste jeg kjøpte var helt fantastisk bra og jeg er kjempeglad for at FROM Software bestemte seg for å lage dem i parallell med sitt neste spill. 

 

Skjerp dere og betal for materiale som folk har brukt penger og tid på å utvikle for dere :)

Driter jo vel i hvor mange timer har blitt brukt på å utvikle en dlc. Har ingenting med meg å gjøre. Hva jeg forventer er en dlc av kvalitet som går bra sammen med resten av spillet (noe det mer eller mindre aldri gjør) dlc er oftest bare billig dritt med tegnede cinematics, andre karakterer og er oftest alt for liten i forhold til prisen.

 

Må forvare Bethesda litt her de lager gode DLC, dette her ligner mer på DLC for oblivion flausen :)

 

Mener også at Valve skulle handtert det annerledes, ikke la hvem som helst tulling forlange betaling for en mod,

Lanser det mer som tredjepart DLC utenfor workshop, da med noen sjekker for at dette var relevante saker.

Lenke til kommentar

Problemet var at dei la ein kostnad på alle mods og at dei lot utgivaren diktere sin cut helt uten forbehold. Med andre ord blei ein liten luse mod som tok 1-2 veker å lage belønna likt som et stort prosjekt som gjekk over fleire månder.

 

Det var jo dette folk reagerte på og ikkje konseptet om å betale for mods.

Lenke til kommentar

 

DLC laget av spillselskapet har sannsynligvis kostet hundrevis av arbeidstimer, bedrifter og folk flest må ha penger for å overleve, det å forvente at en skal få dette gratis i all fremtid bare fordi en kjøpe det opprinnelige spillet er i beste fall latterlig. DLC pakkene til Dark Souls II som er de siste jeg kjøpte var helt fantastisk bra og jeg er kjempeglad for at FROM Software bestemte seg for å lage dem i parallell med sitt neste spill. 

 

Skjerp dere og betal for materiale som folk har brukt penger og tid på å utvikle for dere :)

 

 

Skal liksom "hundrevis av arbeidstimer" forsvare prisen på DLC? Da må du regne med et utrolig lavt sagt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skal liksom "hundrevis av arbeidstimer" forsvare prisen på DLC? Da må du regne med et utrolig lavt sagt.

Hvis det er benyttet hundrevis av arbeidstimer så er det sannsynlig at produktet har høyere verdi. Ingen automatikk i dette så klart.

 

Prisen på DLC kan være hva den vil. Det er kundene som bestemmer hvorvidt den er verdt prisen, og det er disse forventningene som produktet blir priset etter. 

 

Hvis en DLC er for dyr så er det bare å la være å kjøpe. Hvis det er dårlig priset så vil det gå utover selgerens salg uansett. Det er dette som skal bestemme hvorvidt mods blir solgt eller ikke, ikke en fullstendig nekt ovenfor alle mod-lagere. 

Endret av cs_
Lenke til kommentar

 

Synd for moddere som ville ha brukt muligheten til å få noe tilbake for arbeidet sitt, men skjønner godt at Valve valgte å trekke funksjonen etter klagestormen som har vært.

 

Jeg tror største feilen til VALVE var inndelingen..

modderen fikk 25% og resten ble delt mellom valve og spillutvikleren.

 

Hadde modderen fått 50-60 % og valve + utvikleren delet resterende.. ville det sett mye bedre ut.

Inndelingen var det ikke vALVE som bestemte. De enkelte spill utgivere velger fordelingen selv.

Lenke til kommentar

 

Skal liksom "hundrevis av arbeidstimer" forsvare prisen på DLC? Da må du regne med et utrolig lavt sagt.

Hvis det er benyttet hundrevis av arbeidstimer så er det sannsynlig at produktet har høyere verdi. Ingen automatikk i dette så klart.

 

Prisen på DLC kan være hva den vil. Det er kundene som bestemmer hvorvidt den er verdt prisen, og det er disse forventningene som produktet blir priset etter. 

 

Hvis en DLC er for dyr så er det bare å la være å kjøpe. Hvis det er dårlig priset så vil det gå utover selgerens salg uansett. Det er dette som skal bestemme hvorvidt mods blir solgt eller ikke, ikke en fullstendig nekt ovenfor alle mod-lagere. 

 

 

Hundrevis av arbeidtimer er jo nesten ingenting for den mengden salg en normal DLC tar inn.

 

Greit nok, kunden bestemmer bla bla, men her ble det at det var mye arbeid brukt som argument i seg selv. Og "hundrevis av timer" er ikke mye arbeid for noe som blir solgt i slike antall.

 

Det er ingen fullstendig nekt for mod-salg, hvilken entitet er det du isåfall mener nekter folk å selge mods på generelt grunnlag?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...