Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Nesten 40% av norske veituneller, selv på landeveier der syklistene henvises, er stengt for syklister (og fotgjengere). Ofte finnes det heller ikke en omvei. Og ofte knapt heller kollektivtrafikk som kunne tatt på syklister gjennom disse tunellene. Og som dét ikke var nok, så finnes det knapt kart for syklister med avmerking av de veiene og tunellene som er stengt for syklister.
https://www.nrk.no/vestland/kronglete-a-vere-syklist-i-noreg_-ma-stenge-tunnelar-fleire-gongar-i-veka-1.16495399

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SeaLion skrev (9 minutter siden):

Nesten 40% av norske veituneller, selv på landeveier der syklistene henvises, er stengt for syklister (og fotgjengere). Ofte finnes det heller ikke en omvei. Og ofte knapt heller kollektivtrafikk som kunne tatt på syklister gjennom disse tunellene. Og som dét ikke var nok, så finnes det knapt kart for syklister med avmerking av de veiene og tunellene som er stengt for syklister.
https://www.nrk.no/vestland/kronglete-a-vere-syklist-i-noreg_-ma-stenge-tunnelar-fleire-gongar-i-veka-1.16495399

Norges Automobilforbund utgir noe som heter NAFs veibok med triks og tips. Kanskje syklistorganisasjonene klarer å få til noe av det samme?

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (På 3.7.2023 den 16.42):

Det sies at syklister er livsfarlige. For hvem? Hvor mange bilister drepes årlig av villmannsyklister? Kom igjen: vis meg statistikken! Se på tallene uten skylapper: hvem er farlige og hvem blir skadet/drept? Da er det ingen tvil om at det er lastebiler i bystrøk som gir ulykker.

Farlige handlinger er farlige og skaper situasjoner. På en sykkel er skadepotensiale likestilt med handlingen, ikke vekten din. Om du skjener ut i veien og en lastebil må ta unnamanøver og så river med seg en barnehage - det er din feil som syklist. Du skapte situasjonen. Holdningene blant syklister i Norge er faretruende dårlige, det er en innbrent meg-meg-meg tilnærming til omtrent alt, ingenting er bra nok og skal de sykle noe sted har du pokker til å akseptere det.

Heldigivis gjelder dette generelt syklister. Tenk om lastebilsjåfører hadde brukt samme brekkjerntaktikk ovenfor sine "rettigheter" på veien. Er glad det ikke skjer, men så har de jo trafikalsk opplæring også.

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Norges Automobilforbund utgir noe som heter NAFs veibok med triks og tips. Kanskje syklistorganisasjonene klarer å få til noe av det samme?

Det står i artikkelen at det er en side for det lansert: https://sykkelnorge.no/

Løser derimot ikke problemet: At Vegvesenet gir komplett f i syklister, og at kollektivselskapene gjør det vanskelig å være sykkelturist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (58 minutter siden):

 Om du skjener ut i veien og en lastebil må ta unnamanøver og så river med seg en barnehage - det er din feil som syklist. Du skapte situasjonen.

Hvor ofte skjer dette? Oppkonstruert problemstilling uten rot i virkeligheten.

DrAlban3000 skrev (58 minutter siden):

Holdningene blant syklister i Norge er faretruende dårlige

Som SeaLion påpeker: Nei, de er ikke "farlige". Kanskje irriterende, men sjeldent stor fare. Det er derimot mange bilisters holdninger som er direkte livsfarlige.

DrAlban3000 skrev (58 minutter siden):

Tenk om lastebilsjåfører hadde brukt samme brekkjerntaktikk ovenfor sine "rettigheter" på veien

Slik som NLF som nettopp fikk fjernet et vikepliktsskilt ovenfor syklende, fordi lastebilene er store og farlige og vil heller drepe noen enn å måtte vike? Alle som sykler vet utmerket godt hvordan store kjøretøy utnytter det at de er store og tvinger seg selv frem på bekostning av alle andre. Så du er helt på bærtur i dine påstander.

DrAlban3000 skrev (58 minutter siden):

og skal de sykle noe sted har du pokker til å akseptere det

Selvfølgelig?

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (4 minutter siden):

Løser derimot ikke problemet: At Vegvesenet gir komplett f i syklister, og at kollektivselskapene gjør det vanskelig å være sykkelturist.

Det går an å sykle alternative ruter. Og å bruke milliarder på å oppgradere tunneller for et forvinnende lite antall syklister er ikke særlig god samfunnsøkonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Det går an å sykle alternative ruter. Og å bruke milliarder på å oppgradere tunneller for et forvinnende lite antall syklister er ikke særlig god samfunnsøkonomi.

Nei, ofte finnes det ikke alternative ruter. Og der det finnes er den ofte ikke blitt vedlikeholdt, eller veien ble lagt i tunnell på grunn av rasfare og annet. Men det sender man gledelig syklister over. Dessuten snakker man ofte hundrevis av høydemetere og kilometere med omvei.

Hvorfor tror du det er "forsvinnende lite antall syklister" på disse strekningene? Kanskje fordi man ikke kan sykle der? Skal man kun bygge veibro der folk svømmer over elven, kanskje? ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tror du det er "forsvinnende lite antall syklister" på disse strekningene? Kanskje fordi man ikke kan sykle der? Skal man kun bygge veibro der folk svømmer over elven, kanskje? ;)

Jeg har kjørt Strynefjellet i mange år og antall syklister kan telles på én hånd. Det at masse syklister vil dukke opp bare man får kjøre i tunnellen finnes det ikke noen indikasjoner på.  Stort sett er de som velger en slik ferie folk med egen blogg evt et reportasjeteam for å dokumentere prestasjonen.

Sitat

 Dessuten snakker man ofte hundrevis av høydemetere og kilometere med omvei.

Har man valgt å sykle Norge på kryss og tvers så får man bare godta at det er oppoverbakker.

Lenke til kommentar

Det er lite vits å lage trygge veier for syklister når brorparten av de har TDF tendenser. Det er ikke "syklister" men syklister slik som @Matsemann jeg ser på som hovedproblemet. Helt ute av stand til å se andre behov enn sitt eget, lager farlige situasjoner og bevisst øker faren på veien fordi det er personlig nederlag å sykle der de med el-sykker og blomsterkasse gjør.

Det er denne holdningen som må vekk, så har vi ikke noe problem lenger. Det er også åpenbart at vedkommende ikke forstår trafikk, gitt tidligere eksempler på forumet hvor Mats til enhver tid skal ligge i veien. 

Det er mye som er lov. Jeg kan f.eks bare kutte av alle i butikk-køen og si "so what, det er ikke ulovlig". Dette er metoden mange syklister reiser hjemmefra med, og noen få hvert år kommer ikke hjem igjen. 

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (2 timer siden):

Hvor finner man denne "brorparten" av syklister som visstnok bryter alle regler og lager kaos på veien hele tiden? Jeg har både syklet og kjørt bil rundt på østlandet i over 20 år, men har tilgode å se de. 

Logikken er som følger:

1 bilist som bryter loven => "uff, tullete bilist! Jeg er jo bilist selv og jeg følger loven, så alle bilister er jo ikke kjipe. Så det var akkurat den bilisten som var dum!"

1 syklist som bryter loven => "den syklisten gir alle syklister dårlig rykte!1! Jækla syklister som aldri følger loven! Alle syklister er kjipe!"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (34 minutter siden):

Logikken er som følger:

1 bilist som bryter loven => "uff, tullete bilist! Jeg er jo bilist selv og jeg følger loven, så alle bilister er jo ikke kjipe. Så det var akkurat den bilisten som var dum!"

1 syklist som bryter loven => "den syklisten gir alle syklister dårlig rykte!1! Jækla syklister som aldri følger loven! Alle syklister er kjipe!"

Og sykkelfolk bruker ikke akkurat samme "logikk" om bilister? 😅 

Twitter har en del innlegg der sykkelfolk tar bilde av idiotiske parkeringer og harselerer med bilister. I det siste har Blindeforbundet lagt ut flere bilder av idiotiske sykkelparkeringer. Merkelig stille fra sykkelleiren der. Kanskje de ikke har sett det? 

Problemet er folk, og den stadige voksende holdningen "først meg sjøl og så meg sjøl". Sånne folk finner du på alle fremkomstmidler. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

I det siste har Blindeforbundet lagt ut flere bilder av idiotiske sykkelparkeringer.

De har i hovedsak lagt ut bilder av ting fra utleieselskap. Lime, Voi osv.

Det er så langt jeg fått med meg kun 1 vanlig sykkel de har postet den seneste tiden. Så du overdriver. Det er forøvrig denne: https://twitter.com/NBFOslo/status/1689526663048998912

:utakt skrev (3 timer siden):

Merkelig stille fra sykkelleiren der.

Løgn. Teller jeg hvem av de 35 som har delt den posten, er over 10 av de folk jeg ofte ser poste om sykling. Jeg så flere plasser diskusjon om at man ikke skal parkere sykkelen sin slik.

Og ironisk nok beviser du poenget mitt. Én eneste feilparkert sykkel er nok til at du og flere mener alle syklister skal dømmes nedenom og hjem. Men ignorerer de hundrevis av bilistene som parkerer ulovlig i byen hver dag. De er alle bare "enkeltbilister". 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 minutt siden):

De har i hovedsak lagt ut bilder av ting fra utleieselskap. Lime, Voi osv.

Det er så langt jeg fått med meg kun 1 vanlig sykkel de har postet den seneste tiden. Så du overdriver. Det er forøvrig denne: https://twitter.com/NBFOslo/status/1689526663048998912

Løgn. Teller jeg hvem av de 35 som har delt den posten, er over 10 av de folk jeg ofte ser poste om sykling. Jeg så flere plasser diskusjon om at man ikke skal parkere sykkelen sin slik.

Og ironisk nok beviser du poenget mitt. Én eneste feilparkert sykkel er nok til at du og flere mener alle syklister skal dømmes nedenom og hjem. Men ignorerer de hundrevis av bilistene som parkerer ulovlig i byen hver dag. De er alle bare "enkeltbilister". 😉

En

To 

Tre 

Fire 

Det er flere.

Skal du virkelig kverulere på utleiesykkel vs privat sykkel? Skal jeg kverulere på firmabil vs privatbil? Spiller det noen rolle? Nei, det gjør ikke det. Det finnes idioter i alle leire. 

Fint at sykkelfolk også reagerer på dårlig sykkelparkering, da. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...