Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

På en smal vei i Trondheim kjørte en rutebuss forbi en syklist i en sving. En motkjørende bilist oppfattet situasjonen som skummel, og satte spørsmålstegn ved bussjåførens vurderinger. I kommentarfeltene til saken gir der i mot de fleste skribentene syklisten skylda for situasjonen. Noen av debattantene mener feilen er å sykle i februar.

https://www.nidaros.no/det-er-helt-sinnssykt-det-kunne-gatt-skikkelig-galt/s/5-113-412167

https://www.facebook.com/nidarosno/posts/pfbid02gTbKM5bEwiQvaZA8zZCp9w8YUFoFcrj4kjpL5Ck57zTHsCDEZjJepZfzaQHndx2Ml

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SeaLion skrev (På 4.2.2023 den 14.07):

I kommentarfeltene til saken gir der i mot de fleste skribentene syklisten skylda for situasjonen. Noen av debattantene mener feilen er å sykle i februar.

 

Matsemann skrev (35 minutter siden):

Nei, det er irrelevant for det som skjer i videoen. Du er bare like idiot som idiotene i kommentarfeltet på facebook og må finne enhver unnskyldning for å legge ansvaret for sjåførens farlige handling over på syklisten.

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 5.2.2023 den 2.22):

Kommer helt an på hvor lenge bussen har ligget bak.

Ifølge trafikkloven så skal treg trafikk vike, noe de fleste syklister ikke gjør. 

I følge trafikkloven skal du også kjøre aktsomt, definitivt noe bussjåføren ikke gjør med en forbikjøring på glatt vei midt i en sving uten nok oversikt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 5.2.2023 den 2.22):

Ifølge trafikkloven så skal treg trafikk vike, noe de fleste syklister ikke gjør. 

Kun "om nødvendig". Trafikkregelen du henviser til lyder sånn:

Sitat

§ 12.Forbikjøring
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Det er altså ingen krav til å straks å kjøre i grøfta, selv om det kommer en raskere trafikkant bak. Og hvis du ser litt nøye i videoen, så sykler syklisten godt ute på høyre side i kjørefeltet. Det er forøvrig ikke noe fortau eller gang- og sykkelvei på stedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 8/31/2022 at 9:46 AM, SeaLion said:

Jeg synes politiet burde ha hyppige kontroller på fortau og i gågater. Det råsykles på fortauene mellom fotgjengere. Godt voksne og derfor antagelig ansvarlige personer i de fleste av livets situasjoner raser avgårde på fortauene som om det var motorveier. Den yngre generasjon gjør som foreldrene og snerter fotgjengere på fortau og i gågater. Syklister bør som hovedregel ferdes i kjørebanen, slik trafikkreglene tilsier, sykkel er definert som et kjøretøy.

Trafikkregelen som gir syklister unntaksvis tillatelse til å benytte fortau og andre gangarealer er klokkeklar (kilde lovdata.no):

Selv unngår jeg all sykling på fortau hvis mulig, og hvis jeg må opp på fortauet og det er fotgjengere der, hopper jeg av og leier sykkelen. Egentlig mener jeg at Norge burde ha samme trafikkregler som resten av Europa, der all sykling på fortau er forbudt, uten unntak.

Amen! Som selv aktiv syklist.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En britisk syklist, som filmer jobbturene sine, har oppdaget at når han poster nesten-situasjoner på youtube, så trekker seerne bare på skuldrene og mener såpass må en syklist tåle. Men når samme video postes med ei ramme som gjør at det ser ut som det er filmet inne fra en bil, da endres reaksjonene til fordømmelse av de andre trafikkantenes oppførsel.

https://jalopnik.com/cyclegaz-helmet-camera-dashboard-overlay-bicycle-safety-1850198801

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Festlig dramatikk i Bergen i går, 29. juni. På formiddagen skar en entreprenør hull i en nylaget sykkelbane for å sette opp et vikepliktskilt. Dette var ferdig satt opp på ettermiddagen. Men så ble ledelsen i Hordaland fylke (veieier) gjort oppmerksom på bommerten, så i løpet av samme kveld ble skiltet fjernet og hullet asfaltert over.

Åpen nettartikkel:
https://www.ba.no/rister-pa-hodet-over-denne-losningen/s/5-8-2302038

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vegvesenet gjør mye rart. Her i Oslo var det nylig masse baluba om et sykkelfelt nede på Hjortneskaia. En sykkelsti ble gitt forkjørsrett over et kryss / rundkjøring, men det viste seg at utformingen av dette var så ræva at det skapte livsfarlige situasjoner. Lastebiler med vikeplikt hadde ikke sjans til å se rundt svingen på sykkelstien pga. store blindsoner, det var jo bare flaks at det ikke gikk med liv.

Sykkelstien ble omgjort etter kort tid, så nå er det syklistene som har vikeplikt. Rasende Oslosyklister. Noen var frampå og mente at det heller burde vært løst med et stoppskilt for lastebilene. Sjåførene mener at de ser ikke noe bedre rundt svingen selv om de stopper helt opp. De kunne vel stoppet, gått ut av hytta og sett rundt svingen, men innen de var tilbake i bilen kom det sikkert en ny syklist. 

Problemet er jo utformingen av krysset. Bygg bro eller undergang. 

Hvorfor er det sånn at alt må gjøres halvveis, to ganger og dobbelt så dyrt. Planlegging er et fremmedord.

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vært en rekke artikler i Avisa Oslo hvor syklister kommer i konflikt med gående. Man kan jo ikke lenger spasere i en GÅgate eller langs Akerselva uten å risikere at en syklist klasker seg opp i ryggen. Husk å gå på rett line slik at Foodora på elektrifiserte mopeder kan sikte seg forbi i 20 km/t og hvis du er et lite barn og fraviker kursen din så får du som fortjent.

Det er et paradoks at det er lite konflikter mellom gående og bilister. Syklister derimot, de gjør seg uvenn med alle andre(og ofte seg i mellom) godt hjulpet av et konfliktsøkende og aktivistisk MDG-byråd. 

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syklister vet ikke hva de har vikeplikt for.
De lærer ikke sånt i skolen.

Jeg fant det ut når jeg tok førerkortet for bil, men da var jeg ferdig som syklist.
Jeg hadde visstnok "gitt blaffen" i masse i mange år, som f.eks å sykle over gangfelt, fordi jeg trodde jeg hadde forkjørsrett. 
Ingen som lærte meg at jeg måtte passere folk i gangfart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan hende Ola og Kari Nordmann ikke er så oppdaterte på trafikkregler som syklist, men den harde kjernen som legger seg ut med alt og alle, de kan trafikkreglene. Tro du meg. Der skal det ikke vikes en millimeter, der krever man retten sin. 

Det kommer sikkert til å stå på gravstøtta til en av dem en dag. "Bilisten hadde vikeplikt". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe i dag møtte jeg på "bygdetullingen". Han som alltid sykler med en km hale med biler bak etter seg og "har like mye rett til å bruke veien som dere andre".

Han kjørte i dag bil, jeg kjørte traktor. Jeg hadde vel kjørt 1.5km og så at jeg hadde 3 biler bak meg, så der det var en grei lomme blinket jeg inn for å slippe forbi, slik alle normale mennesker gjør når de er til hinder for andre, men uten å stoppe helt ettersom de andre normale menneskene skjønner at jeg helst ikke vil stoppe helt opp med 10 tonn på hengeren. Første bilen viste seg å være denne klovnen, som svinger inn foran meg i lomma, bråstopper og kommer ut sprutrød i trynet. Helt krakilsk slenger han masse dritt om hvor syk, elendig og egoistisk jeg er som hindrer trafikken, hvorpå jeg bare svarer med et hovent uttrykk "Jeg har like mye rett til å bruke veien som deg". Etterpå smalt jeg døra igjen og bare kjørte.

Denne personen er det helt klart noe galt med, men hvordan reagerer andre (normale) syklister på å ligge bak saktegående kjøretøy? 

Jeg vet at syklister ikke nødvendigvis er en egen folkegruppe, men med mine erfaringer kan en begynne å lure...

For mange år siden hadde jeg kantslått for vegvesenet, med hjullaster og frontmontert aggregat. Maskinen var så bred at jeg på småveier måtte holde til venstre og oppta hele veiens bredde. Det hendte at syklister kom "utav ingenting" og syklet forbi maskinen under krana... Hvis jeg hadde truffet en stein på feil plass, hadde hele hodet på syklisten vært borte! 

Min karriere med veivedlikehold viste meg hvertfall at syklister er jevnt over på grensen til utviklingshemmede. Det finnes INGEN grunn for å oppføre seg slik.

Om du er suicidal, så hvertfall ikke bruk andre mennesker som potensiell bøddel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Traktorer er verre å kjøre forbi enn syklister.

Men, traktorer må vi ha. 

Akkurat, derfor slipper jeg forbi når jeg kan og sørger for å være minst mulig til hinder for andre. Også sjelden jeg ligger bak en traktor særlig lenge av gangen, syklister derimot..

De som sykler på gammel DBS i vanlige dongeribukser og t-skjorte holder seg til høgre og "gjør seg små". Kondom-menneskene derimot "vet sine rettigheter". Merkelige greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...