Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Barny Aråstad skrev (4 minutter siden):

Ja at det er idioter i trafikken og at det ikke kreves opplæring for å sykkle.

Men ellers så var det ikke mye fornuftig.

Nei. Din første linje er ikke viktig, det er bare slik det er. Jo, ett annet punkt er meget viktig vil jeg si - utrolig at du ikke klarer å se det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Barny Aråstad skrev (7 minutter siden):

Nei fortell meg

 

RookieNO skrev (På 23.5.2022 den 9.07):

Så er det komplett umulig for meg å forstå hvorfor man har vikeplikt for trikk i alle situasjoner i trafikken, hva med barna som er kondisjonert til at "alt" stopper for deg i fotgjengerfeltene.

Jeg mener dette er veldig viktig (ikke bare barna) - at trikken ikke har vikeplikt ved fotgjengerfelt. Jeg har spurt 3 personer om vikeplikt ved fotgjengerfelt i ettertid av dette og samtlige trodde alle har vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt. Må innrømme at jeg selv måtte sjekke om denne påstanden medførte riktighet når jeg leste det og sannelig hadde jeg ett kunnskapshull jeg også.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (14 timer siden):

 

Jeg mener dette er veldig viktig (ikke bare barna) - at trikken ikke har vikeplikt ved fotgjengerfelt. Jeg har spurt 3 personer om vikeplikt ved fotgjengerfelt i ettertid av dette og samtlige trodde alle har vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt. Må innrømme at jeg selv måtte sjekke om denne påstanden medførte riktighet når jeg leste det og sannelig hadde jeg ett kunnskapshull jeg også.

Ok så du skulle ikke sittere meg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg synes politiet burde ha hyppige kontroller på fortau og i gågater. Det råsykles på fortauene mellom fotgjengere. Godt voksne og derfor antagelig ansvarlige personer i de fleste av livets situasjoner raser avgårde på fortauene som om det var motorveier. Den yngre generasjon gjør som foreldrene og snerter fotgjengere på fortau og i gågater. Syklister bør som hovedregel ferdes i kjørebanen, slik trafikkreglene tilsier, sykkel er definert som et kjøretøy.

Trafikkregelen som gir syklister unntaksvis tillatelse til å benytte fortau og andre gangarealer er klokkeklar (kilde lovdata.no):

Sitat

§18.3
Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen.

Selv unngår jeg all sykling på fortau hvis mulig, og hvis jeg må opp på fortauet og det er fotgjengere der, hopper jeg av og leier sykkelen. Egentlig mener jeg at Norge burde ha samme trafikkregler som resten av Europa, der all sykling på fortau er forbudt, uten unntak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (24 minutter siden):

Nå bygges det gang- og sykkelveier, så den regelen om å passere i gangfart gjelder ikke.

Koster ikke så mye mer å lage egne felt for syklister.
Bare å lage gangvegen litt bredere og en stripe mellom syklister og gående. 

Det er på ingen måte klart at regelen om passering av gående ikke gjelder på gang- og sykkelveg. Du har rettspraksis som forutsetter at den gjør det, men praksis er sprikende og ikke autoritativ. 

Å skille syklister og gående med malingsstripe er ikke tilstrekkelig. Det må bygges sykkelveg med fortau for at sykkelbiten faktisk skal være sykkelveg, og det tar ganske mye plass. (En meter eller to mer enn GSV)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

En enkel løsning er større veiskulder til syklister, som jeg har sett i flere land på europatur i år. En god meter hadde gjort underverk. 

Vegskulder er en (dårlig) løsning på landeveien, eller i alle fall på veier utenfor sentrale strøk. Det er ingen løsning i sentrale strøk. Fortaussykling er vel et større problem i sentralle strøk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Vegskulder er en (dårlig) løsning på landeveien, eller i alle fall på veier utenfor sentrale strøk.

Nå har jeg akkurat kjørt 3000km gjennom Europa, hvor dette er løsningen på store deler av strekningene. Fungerte utmerket. God plass til å sette opp skilt. Mopeder kjørte ut for å sleppe forbi bil. Store turfølger med syklister syklet der. Var også en del gående. 

 

Herr Brun skrev (2 timer siden):

Det er ingen løsning i sentrale strøk.

By bør få dedikerte sykkelveier i stedet, selvfølgelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Aksjon skolevei onsdag morgen: Bøtelagte bilister: 0. Bøtelagte syklister: 33
Det var til tider en kø av syklister som ble stoppet av politiet fordi de syklet på rødt i Akersgata onsdag. "

https://www.aftenposten.no/oslo/i/0Qj4oG/aksjon-skolevei-onsdag-morgen-boetelagte-bilister-0-boetelagte-syklister-33

Særlig denne kommentaren illustrerer hvor hjernedødt enkelte forholder seg til trafikkreglene når de er ute og sykler:

"– Hvorfor syklet du på rødt?

– Jeg skulle rekke et møte og tenkte ikke på det"

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Særlig denne kommentaren illustrerer hvor hjernedødt enkelte forholder seg til trafikkreglene når de er ute og sykler

Artig fokus da, når bilistene i artikkelen var mye verre:

Sitat

I løpet av aksjonens syv første dager har Oslo-politiet reagert mot 733 førere. 26 førere har hittil mistet lappen. De fleste på grunn av råkjøring eller kjøring i ruspåvirket tilstand.  De fleste har fått reaksjon for å ha kjørt for fort (261) og ulovlig mobilbruk (250).

Og få blir drept og skadet av syklister vs biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (57 minutter siden):

Artig fokus da, når bilistene i artikkelen var mye verre:

Og få blir drept og skadet av syklister vs biler.

Jeg sa da ingenting om at det ikke også finnes håpløse bilister.

Men nå heter denne tråden en gang "Den store syklister-i-trafikken-tråden", så da var det det jeg fokuserte på her....

Og det handler ikke bare om å skade andre, selv om det også skjer, men også at man kan skade seg selv.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Nå bygges det gang- og sykkelveier, så den regelen om å passere i gangfart gjelder ikke.

I Norge er det ingen egne trafikkregler for gang- og sykkelveier. Det har vært en del rettssaker, da har trafikkregel §18.3 vært benyttet, altså unntaksregelen om sykling på fortau. Og da gjelder også 6 km/t-regelen ved passering, hvilket gjør det umulig å sykle forbi joggere på en lovlig måte. Da må man ut i kjørebanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...