Gå til innhold

– Svenskene slakter DAB – det bør vi også


Anbefalte innlegg

serioest? Stenger dem ned FM nettet så går vel radiolyttinga ned 50% tenker jeg meg hvis det er 50% som lytter digitalt.

 

Jeg vil da i hvertfall ikke skaffe meg en ny radio til bilen min, da blir det cd eller mp3.

 

Samme gjelder radioen jeg har hjemme. Den er på ganske sjeldent. Så sjeldent at jeg garantert ikke vil betale for å skaffe meg en ny!

 

Hvis dem skrur av FM nettet så blir det et liv uten radio. Ikke noe å grine over akkurat, men litt dumt gjort er det, det må jeg nok si! Mange som fortsatt har god nytte av radioen.. med et slik lytterbortfall vil nok mange radiokaneler slite med fortjenste.

 

Er nok det som skjer her og. Jeg lytter kun til radio når jeg kjører bil, hjemme virker ikke FM på recieveren fordi kabelselskapet ikke sender rene FM-signaler. Skal jeg ha radio hjemme, så må det via kabeltv-dekoderen.

 

Da velger jeg heller strømming eller avspilling fra egen filserver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I artikkelen nevnes det at forbrukerne ikke vil over men i hvilken grad er man avhengig av å måtte høre på de? Folk klorer seg fast i det de kjenner og vil ikke over på noe nytt. Hadde de særeste brukerne vært avgjørende for å ta i bruk ny teknologi så kunne vi risikert å sittet med tv-sendinger i sort/hvit. Man trenger ikke se mange årene tilbake før man hadde dårlige, analoge signaler i tv'n og alle er enige i at digital tv med høyere oppløsing er å foretrekke. Fremtiden er digital og mange klamrer seg til et halmstrå i den analoge verden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tenker det hadde vært flott om all radio hadde blitt lagt ned egentlig, hovedsakelig av disse grunnene:

- Radio-avspilling er mye av grunnen til at låter blir dårlig produsert, med stor grad av limiting og kompresjon, derav lite dynamikk (loudness war).

- Radio er også grunnen til at låtene, iallfall gjennom de siste 30 årene har blitt presset ned i ca 3 minutter, og har derfor lite rom for kunstnerisk frihet. Dette har forandret musikken til å bli mer kommersiell, og musikere har tilpasset musikken og produksjonen sin deretter (se hva som skjedde med ellers dyktige band som Yes, Genesis, Whitesnake på 80-tallet, og Red Hot Chili Peppers på slutten av 90-tallet).

- Man skulle trodd at musikken representerte folkes valg, basert på salgslister. Det det heller gjør, er å ta fra folk muligheter ved at en stor andel one hit wonders overlever (f.eks på p4). På arbeidsplasser, busser etc. blir man jo nærmest påtvunget musikk man egentlig ikke liker, men heller bare er likegyldige til.

 

Om det er DAB (brutal komprimering) eller FM-radio (ustabilt og dårlig SNR) spiller egentlig liten rolle, ettersom ingen av dem er i nærheten av å rettferdiggjøre slik artistene hadde ønsket at det skulle høres ut. Dette i tillegg til de to første punktene om produksjonsmessig forfall.

 

Man har jo spotify, rdio, podcaster etc. som gir en større grad av frihet til forbrukeren. Med litt høyere bitrate og rimeligere datapakker, ser jeg ingen grunn til at disse ikke kan ta over for radio, ettersom de kan så utrolig mye mer. Overgangen gikk fort og fint fra analogt -> riks-tv -> nett-tv/streamingtjenester, og jeg ser ingen grunn til at dette ikke skulle gå fint på musikkfronten, hjemme såvel som på reise.

Endret av Spacetime
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man har jo spotify, rdio, podcaster etc. som gir en større grad av frihet til forbrukeren. Med litt høyere bitrate og rimeligere datapakker, ser jeg ingen grunn til at disse ikke kan ta over for radio, ettersom de kan så utrolig mye mer. Overgangen gikk fort og fint fra analogt -> riks-tv -> nett-tv/streamingtjenester, og jeg ser ingen grunn til at dette ikke skulle gå fint på musikkfronten, hjemme såvel som på reise.

Strømming funker ypperlig så lenge de fleste ikke benytter seg av det. Det gjelder både for radio over mobilt bredbånd og video over fast bredbånd (lyd over fast bredbånd krever såpass lite kapasitet at det antageligvis er helt uproblematisk).

 

TU har en ganske bra oppsummering her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mye koster det å sette inn DAB+ i en ny bil? Jeg mistenker verkstedet skal ha noen tusenlapper for jobben og utvalget er sikkert både dårlig og dyrt så blir nok noen tusenlapepr for spilleren også.

 

Hvor mye koster en fm-radio på clas ohlson eller biltema? Man får kjøpt en lommeradio på størrelse med en fyrstikkeske for en femtilapp. Når får man DAB+ radio i den størrelsen til den prisen?

 

Et problem med DAB+ jeg har lagt merke til er tiden det tar å bytte kanal. Det kunne gjerne gått raskere, men er kanskje avhengig av hvilken modell man har? FM var ganske kjapp i radiobytte, kanskje 1 sekund. Mens DAB+ etter min erfaring kanskje bruker 3-4 sekunder? Skal man zappe igjennom en drøss med kanaler merkes det.

 

En stilig feature med DAB+ er at hvis du hører på NRK P2 for eksempel så gir kanalen lenke til radiokanalen før (f.eks. P1) og etter (f.eks. P3) uten behov for søk. Så er du inne på en NRK kanal kan du bla direkte igjennom alle helt til du må over til et annet mediehus.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor ganske sentralt, men tydeligvis for grisgrent til enten man snakker om FM-radio eller DAB/DAB+-radio

 

Det er ca. 15 minutter (minst 10 minutter dødt) på en veistrekning som dekker mer en 5000 innbyggere. Det er den eneste veistrekningen. Minst et sted på strekningen så faller også mobiltelefonen ut. FM sikrer ihvertfall noen ekstra minutter lyttetid inntil skurringen blir så jævlig at det ikke lar seg lytte til. De eneste to alternativer jeg ser for meg er enten CD-avspilling, eller nettstreaming av musikk. Nettstreamingen vil jo falle ut på et punkt, men det varer da også kun noen få hundre meter.

 

Det er for dårlig radiotjeneste for en så stor mengde mennesker, som er tvungen til å kjøre denne veien til og fra jobb hver eneste arbeidsdag. Det bor 478 tusen innbyggere i fylket og det tar 15 - 20 minutter å nå begynnelsen av de mest befolkede delene fra der jeg bor.

 

Som en kontrast, så vet jeg om et sted der radiodekningen plutselig er helt fraværende. Det er litt lengre sør i fylket, og det er helt PADDEFLATT terreng der. Det stedet heter Vigrestad, og der bor det 1850 mennesker. Det er tydeligvis en for liten befolkning til at det er prioritert. Der burde det likevel være sprellende lett å få til radiodekning, med en slik perfekt topografi.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slukking 1. januar 2017 er i hvertfall galskap. Det er bare litt over halvannet år til. Over 2 millioner biler uten fungerende radio er alene et godt nok argument. Først når minst 50% av alle radioer (inkludert bilradio) er DAB bør man vurdere slukking.

 

ikke verdens undergang heller, tror ikke folk dør om de ikke har oppdatert til dab til da.

Men de vil nok oppdatere etterpå når det blir stille.

Mest bare SYT dette om dab.

Lenke til kommentar

Et problem med DAB+ jeg har lagt merke til er tiden det tar å bytte kanal. Det kunne gjerne gått raskere, men er kanskje avhengig av hvilken modell man har? FM var ganske kjapp i radiobytte, kanskje 1 sekund. Mens DAB+ etter min erfaring kanskje bruker 3-4 sekunder? Skal man zappe igjennom en drøss med kanaler merkes det.

Noen som husker hvor fort det gikk å bytte kanal på TV-en før i tida? Vet ikke hva dagens forsinkelser skyldes men det er vel mye buffering og DRM (copyright-beskyttelse).

 

Må vel gå an å oppdatere DAB-teknologien gradvis slik som mobilnett? Mobilen din i dag har typisk støtte for GPRS, Edge, UMTS (3G), HSPA (3G), HSPA+ (3G) og LTE (4G). Alle dette kaller vi bare mobildata. Mobilen veksler hele tiden etter hva som er best tilgjengelig.

 

Selv hører jeg kun på radio via Internett og podcasts. Dekning i tunneler der selv NRK P1 FM gir tapt.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Noen som husker hvor fort det gikk å bytte kanal på TV-en før i tida? Vet ikke hva dagens forsinkelser skyldes men det er vel mye buffering og DRM (copyright-beskyttelse).

 

Det har vel også noe å gjøre med at det vanligvis bare er en tuner i tv'n, noe som er helt vanlig. I en del PVR-bokser er det flere tunere, noe som gjør det mulig at boksen velger kanalen foran og bak den du klikker deg inn på. Når du bytter kanal hopper du i realiteten bare til en av de andre tunerne på boksen som er ferdig innstilt på kanalen. 

 

 

Må vel gå an å oppdatere DAB-teknologien gradvis slik som mobilnett? Mobilen din i dag har typisk støtte for GPRS, Edge, UMTS (3G), HSPA (3G), HSPA+ (3G) og LTE (4G). Alle dette kaller vi bare mobildata. Mobilen veksler hele tiden etter hva som er best tilgjengelig.

...og LTE A som omtales som 4G+. DAB-stabdarden utvikles helt sikkert. Vi har jo allerede to versjoner, DAB og DAB+. 

 

Jeg er enig i det som er skrevet tidligere i tråden om at jeg oppfatter lydbilde som mer dynamisk på DAB enn FM.

Lenke til kommentar

Politisk er saken spennende. Teknologisk like meningsløs som VHS, ISDN, 35mm Kodak Ektachrome.

Hvorfor har noen interesse av å pushe DAB?

Av samme grunner som at noen pushet digitalt bakkenett for TV?

 

Så vidt jeg husker kollapset ikke Norge den gangen heller, selv om noen ikke skaffet seg digital mottaker før like før de slo av det analoge TV-nettet.

Lenke til kommentar

Politisk er saken spennende. Teknologisk like meningsløs som VHS, ISDN, 35mm Kodak Ektachrome.

Hvorfor har noen interesse av å pushe DAB?

Det er vel ikke snakk om å pushe DAB men å pushe DAB+ som er det nyeste innen radioteknologi? Mener du at DAB+ tilsvarer VHS? Hvilken radioteknologi tilsvarer isåfalll Blu-ray? Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er ca 3,4 millioner kjøretøy her i landet som mes trolig har FM sendere, et få tall av dem har DAB eller DAB+. Tar man med at alle recievere blir levert med FM-mottakere(så og si), og alle små radioer, og større "strand-høyttalere" så blir det fort veldig mange FM mottakere altså. For ikke å nevne alle de som er rundt på norske byggeplasser!

At det er nærmere 20 millioner kan nok stemme, selv om det er umulig å si hvor mange av dem som faktisk er i bruk.

 

Enda godt jeg generelt bare bruker mobil til å spille musikk i bilen, ellers hadde det blitt mye trist kjøring fremover..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...