Gå til innhold

– Svenskene slakter DAB – det bør vi også


Anbefalte innlegg

Ser ikke for meg at FM-nettet slukkes allerede i 2017, men det er unødvendig dyrt og sløsing med frekvenser å holde både FM og DAB+ åpent. Jeg kan se argumentene for at DAB prosjektet aldri burde blitt startet og at kostnaden for å bytte er for høy, men spist er spist.

 

Jeg er ikke happy for at Huldra'n min snart blir stum, men heller den enn DAB'en. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jeg helt uenig i, lyden er bedre/klarere/fyldigere ...iallefall der jeg bruker radion. Jeg har også tilgang til flere kanaler.

 

 

Dette er jeg veldig uenig i. Det er ihvertfall aldri fyldigere lyd med DAB+

FM slår DAB i støvlene på fylde i lyden.

 

 

 

DAB er så gammelt (fra 2007), så derfor må vil beholde FM som er enda eldre.

 

 

Jo du må gjerne være si det på den lakonisk måten. Men, det er noen poenger i å skrote DAB og utvikle noe nytt, eller bygge ut 4G-dekning så vi blir 10x best i verden over nest beste nasjon på 4G.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Kan vel være enig at DAB+ ikke er store oppgradering fra FM radio.

 

http://archive.siliconchip.com.au/cms/A_112141/article.html

 

Eneste som er forskjell i store og de hele:

  • Kortere tid for søk av kanaler.
  • Digitale kanaler, mulig til lang flere og mulighet for kryptering
  • Fjernstyrt klokke
  • Mulighet å sende informasjon om låter og om radiokanaler.

Lydkvaliten er stort sett det samme hvis dekningen ellers er like bra.

Det stilles ikke strenger krav for dab+ på lyd.

Hvorfor kryptere kringkasting? Er det noen i NRK som har sett dette også og tenker "for en god ide for å gjeninnføre NRK-lisens på radio..." og dermed stenge ute alle som ikke har betalt for dingsen som skal dekryptere signalet??

Lenke til kommentar

Jeg må få reklamere for en tidligere kollega og deres studentbedrift.

http://adabtek.no/

 

De er en studentbedrift som vil søppelberget av EE-avfall til livs når 2017 kommer.

De har nå laget en prototype av en FM-sender som settes i stikkontakten. De har kalt prototypen FM-Buddy og den tar imot DAB signalene og sender dette ut igjen på FM båndet. Da kan alle de gode gamle FM radioene beholdes :)

 

De har sagt at de skal prøve å la FM-Buddy sende opp til 3 forskjellige kanaler ut på FM-båndet slik at du kan høre på de kanalene du ønsker :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vel være enig at DAB+ ikke er store oppgradering fra FM radio.

 

 

Eneste som er forskjell i store og de hele:

  • Kortere tid for søk av kanaler.
  • Digitale kanaler, mulig til lang flere og mulighet for kryptering
  • Fjernstyrt klokke
  • Mulighet å sende informasjon om låter og om radiokanaler.

 

Feil på 50% av punktene.

 

Klokke og info om innhold har eksistert i mange år på FM ved hjelp av RDS.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

FM fungere fint i byane, men for meg som bur ein time utfor Stavanger er det fantastisk å få inn meir enn p1 og p2. Litt provoserende når dei med godt fm tilbud prøver å stoppe dette. Når fristen nærmar seg vil det komme ein masse overgangar som ikkje vil ruinere nokon, likt som når riks TV kom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må vel gå an å oppdatere DAB-teknologien gradvis slik som mobilnett? Mobilen din i dag har typisk støtte for GPRS, Edge, UMTS (3G), HSPA (3G), HSPA+ (3G) og LTE (4G). Alle dette kaller vi bare mobildata. Mobilen veksler hele tiden etter hva som er best tilgjengelig.

Husk da også at mobiltelefonene har blitt skiftet ut i takt med teknologifremskrittene. Dessuten har den gamle GSM-teknologien blitt beholdt, slik at selv 20 år gamle telefoner fortsatt fungerer.

 

Folk flest skifter mobiltelefoner oftere enn radioer og biler.

 

Vil også legge til i debatten at Norge allerede har et etterslep på vedlikeholdet av FM-nettet, noe som er steindyrt. DAB-nettet er langt lettere å vedlikeholde.

Lenke til kommentar

Jeg må få reklamere for en tidligere kollega og deres studentbedrift.

http://adabtek.no/

 

De er en studentbedrift som vil søppelberget av EE-avfall til livs når 2017 kommer.

De har nå laget en prototype av en FM-sender som settes i stikkontakten. De har kalt prototypen FM-Buddy og den tar imot DAB signalene og sender dette ut igjen på FM båndet. Da kan alle de gode gamle FM radioene beholdes :)

 

De har sagt at de skal prøve å la FM-Buddy sende opp til 3 forskjellige kanaler ut på FM-båndet slik at du kan høre på de kanalene du ønsker :D

 

 

Er det noe vits da, å videreformidle dårlig DAB-lyd til FM?

 

Ville jo vært bedre å laget en dings for hjemmet, siden du selv nevnte stikkontakt-omformer.. En dings som tar stream'et musikk fra ditt lokalnettverk (les: bredbånd), eller tar det fra mobiltelefonen og så videreformidler det til FM, siden man på død og liv skal videresende det til FM.

 

I dag har man jo Bluetooth-apparater. Jeg ville foretrukket en NFC-bluetooth trådløs tilkobling framfor noe sånn FM-sender jallaløsning. Men, smaken er som baken.

 

 

 

 

Må vel gå an å oppdatere DAB-teknologien gradvis slik som mobilnett? Mobilen din i dag har typisk støtte for GPRS, Edge, UMTS (3G), HSPA (3G), HSPA+ (3G) og LTE (4G). Alle dette kaller vi bare mobildata. Mobilen veksler hele tiden etter hva som er best tilgjengelig.

Husk da også at mobiltelefonene har blitt skiftet ut i takt med teknologifremskrittene. Dessuten har den gamle GSM-teknologien blitt beholdt, slik at selv 20 år gamle telefoner fortsatt fungerer.

 

 

Det er vel teknologisk sett på høy tid å fase ut alt som ikke er 3G eller nyere, IMHO. Hadde ikke gjort meg noe en plass.

Endret av G
Lenke til kommentar

"Digitalradio Norge hevder DAB får stadig større oppslutning:

Flere velger digitalradio, viser undersøkelse » (Cw.no)"

 

Selvfølgelig blir det bare flere og flere DAB-radioer, det er jo ikke annet å få tak i! Uansett hvilkne butikk man går i har de nesten ingen FM-radioer og diverse radiokanaler gir ut DAB-radioer i hytt og pine. Idioti å slukke FM-nettet i og med at det kommer til å skape mange problemer og utgifter for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel teknologisk sett på høy tid å fase ut alt som ikke er 3G eller nyere, IMHO. Hadde ikke gjort meg noe en plass.

 

Spesielt med tanke på svakhetene i protokollen SS7 er teleoperatørene mer en klar for å skru av alt som er eldre enn 3G men siden 2G fortsatt er så utstrakt i alarmanlegg og tilsvarende skjer det dessverre ikke med det første.

Lenke til kommentar

Idioti å slukke FM-nettet i og med at det kommer til å skape mange problemer og utgifter for alle.

Fulstendig feil å si at det skaper mange problemer og utgifter for alle. Betingelsen for slukkingen av FM er jo at det er stor nok andel DAB-mottakere. Det riktige er at det kan skape problemer og utgifter for de som enda ikke har skaffet DAB-radio, og som ikke oppgraderer radioutstyret sitt inne de nærmeste to årene. Og det blir nok ikke så mange...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Håper DAB uteblir totalt pga dårlig lydkvalitet. Den ene kanalen er jo verre enn den andre med monoton og rar lyd. Reiseradioene spiser batteri med DAB.

 

Hele instrumentpanelet i bilen blir også ødelagt av adapater og ledninger - rene marerittet!

Lenke til kommentar

Får håpe Dab+ radioene ikke har innebygd FM radio fra nå.

Stort sett alt som er på markedet av radiotunere i dag er allround, en-chips dekoder/tunere med støtte for både analoge inngangssignaler (FM/AM) og digitale (DAB/DAB+/DRM og gjerne også et par standarder til som f.eks. mp3-dekoding).

 

Det går selvsagt an for produsenten å ikke bruke alle mulighetene i brikken, men med tanke på hvor stort marked de da går glipp av så er det neppe verdt det. Kostnaden ved å implementere grensesnittet for analog radio er triviell.

Lenke til kommentar

Håper DAB uteblir totalt pga dårlig lydkvalitet. Den ene kanalen er jo verre enn den andre med monoton og rar lyd. Reiseradioene spiser batteri med DAB.

Det har ikke noe med DAB-standarden å gjøre, men at du har en dårlig radio.

 

At DAB bruker mer strøm enn FM er en utdatert myte. En moderne SOC tuner/dekoder-brikke bruker i området 0,5 W, stort sett uavhengig av om inngangssignalet er analogt eller digitalt. Det som faktisk bruker strøm er forsterker, høyttaler og evt. display.

Lenke til kommentar

 

Håper DAB uteblir totalt pga dårlig lydkvalitet. Den ene kanalen er jo verre enn den andre med monoton og rar lyd. Reiseradioene spiser batteri med DAB.

Det har ikke noe med DAB-standarden å gjøre, men at du har en dårlig radio.

 

At DAB bruker mer strøm enn FM er en utdatert myte. En moderne SOC tuner/dekoder-brikke bruker i området 0,5 W, stort sett uavhengig av om inngangssignalet er analogt eller digitalt. Det som faktisk bruker strøm er forsterker, høyttaler og evt. display.

 

 

0,5 watt? Det er jo ganske mye?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si meg enig med svenskene.

 

Selv om DAB er litt bedre enn FM og jeg trives med det i bilen (hjemme har jeg Internettradio) er det helt utrolig at det brukes så mye ressurser på dette.

Flere store bilkonsern har uttalt at bilene vil komme med nettverksløsninger de neste årene. Premium merker har dette allerede og Dr Martin Winterkorn har uttalt at ALLE Volkswagengruppens merker vil være koblet til Internett i 2020. Da er Internettradio teknologien folk kommer til å benytte, og DAB blir en gammel levning fra fortida. Den beste kombinasjonen vil være Internett og FM (som også kan brukes som nødnett ved krig i 2018).

Stopp dette pjattet til Digital radio Norge og bruk heller mer ressurser på å bygge mobilt nettverk - det er der vi har kritisk behov for oppgraderinger da du ikke trenger å dra lenger enn til Lillestrøm for å finne steder med dårlig/ikkeksisterende mobildekning på tross av at leverandørene sier de har 95% dekning nasjonalt og 4G på Hafjell..

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...