Gå til innhold

– Svenskene slakter DAB – det bør vi også


Anbefalte innlegg

Bilprodusentene er så treige med ny teknologi. Du finner biler med ryggekamera, gps, individuelle temperatursoner per pasasjer men likevel kun FM-radio. Og alt er koblet sammen i ett panel, så skal du bytte må du hive utstyr til mangfoldige tusen kroner. Det var så mye lettere før når man kunne dra ut og sette inn ny mediespiller på 5 minutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg må få reklamere for en tidligere kollega og deres studentbedrift.

http://adabtek.no/

 

De er en studentbedrift som vil søppelberget av EE-avfall til livs når 2017 kommer.

De har nå laget en prototype av en FM-sender som settes i stikkontakten. De har kalt prototypen FM-Buddy og den tar imot DAB signalene og sender dette ut igjen på FM båndet. Da kan alle de gode gamle FM radioene beholdes :)

 

De har sagt at de skal prøve å la FM-Buddy sende opp til 3 forskjellige kanaler ut på FM-båndet slik at du kan høre på de kanalene du ønsker :D

He-he, lenge leve piratradioene.

 

Fint initiativ, men du havner fort i problemer pga copyright og bruk av regulerte radiofrekvenser.

Lenke til kommentar

Overgangen til digital radio burde være på standarder som kan oppgraderes når mer effektive kodeker blir funnet opp.

Ok, du ser hvor mye ramaskrik det er nå, når vi bytter ut en standard fra 50-tallet? Hvordan tror du det vil bli når folk må bytte ut dekoderne sine hvert 5. år eller så fordi det kommer en ny codec? Eller mener du at alle radioer bør basere seg på software-dekoding? For da skal jeg love deg at folk kommer til å klage over strømforbruket (for ikke å snakke om alle brukerne som egentlig ikke skjønner seg på firmware-oppdatering). Det funker for tv fordi tv-dekodere er koblet på nettspenning, og tv-leverandørene har et begrenset sett med dekodere de støtter, som de kan pushe firmware-oppdateringer til.

 

Så er det jo strømbruken til DAB-radioer også da, nok et problem.

Det er en myte, videreført av kunnskapsløse folk som ikke skjønner at teknologien har utviklet seg de siste 15 årene (som f.eks. artikkelforfatteren).

 

For eksempel, for dekoderen jeg viste til over, så er forskjellen i strømforbruk mellom analogt og digitalt inngangssignal på beskjedne 35 mW. Hvis radioen har en høyttaler på f.eks. 5W, så ser du hvor energien blir brukt opp.

 

For å komme med en personlig anekdote fra min ungdom på 80-tallet: Jeg hadde i min oppvekst en grei liten stereo kassettradio. Ikke allverdens til effekt eller lydkvalitet, men den holdt det gående på 4 A-batterier gjennom en ukes speiderleir. Sammenlign det med den fete boomboxen til en kompis av meg, som godt nok kunne høres bra gjennom hele bussen, men svidde av en åttepakning med A-batterier i løpet av en busstur over fjellet til Østlandet. Begge to var FM-radioer med kassettspiller, så det var ikke valg av radioteknologi som gjorde utslaget...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dr Martin Winterkorn har uttalt at ALLE Volkswagengruppens merker vil være koblet til Internett i 2020. Da er Internettradio teknologien folk kommer til å benytte, og DAB blir en gammel levning fra fortida. Den beste kombinasjonen vil være Internett og FM (som også kan brukes som nødnett ved krig i 2018).

Stopp dette pjattet til Digital radio Norge og bruk heller mer ressurser på å bygge mobilt nettverk - det er der vi har kritisk behov for oppgraderinger da du ikke trenger å dra lenger enn til Lillestrøm for å finne steder med dårlig/ikkeksisterende mobildekning på tross av at leverandørene sier de har 95% dekning nasjonalt og 4G på Hafjell..

Jeg har en utfordring til deg: Prøv å hør på nettradio via mobil i bilen. Det har jeg gjort. Jeg bor i Trondheim og forventet at det burde gå greit til og fra jobb i alle fall. Bare prøv noen dager og se hva du synes. Ta en titt på dekningskartene til Telenor også mens du er i gang. Internettradio er ikke et reellt alternativ.

 

Bruker internettradio bortimot hver dag i bilen, på en strekning på godt og vel 5 mil til og fra jobb så har jeg dekning hele veien bortsett fra en strekning på ca 500 m (dette er godt ute på landsbygda). Edge dekning holder som regel til problemfri streaming. Bruker appen TuneIn, og har satt den til å buffre 30 sekunder, noe som gir bedre beskyttelse mot brudd i lydstrømmen. (Ulempen er at det tar 30 sekunder før du får inn kanalen ved kanalskifte)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe stort problem. Så lenge det blir økt datavolum, så må bredbåndsleverandørene henge med og utvide. De vil nødig ha på seg en klagestorm over hvor dårlig bredbåndskvaliteten deres er. Selvfølgelig må man kanskje regne med en 100-lapp i økt mnd.-abonnement. Men særlig mer enn det kan de av konkurransemessige årsaker og betalingsvilje hos folk kanskje ikke legge på prisen.

 

Husk at bruken av DAB er "gratis", da. Riktignok betaler vi lisenspenger, men den er ikke økt med "en 100-lapp i måneden" på grunn av overgangen. Litt av poenget med radio er at det er gratis å bruke - selv om det er en "startkostnad" ved å bytte til et apparat som tar i mot DAB-signalene.

Lenke til kommentar

Husk at du kan surfe på internett med 4G (3G), noe du ikke kan over en enveiskommunisert radiosending. Radiofunksjon kan nok for mange eldre spesiellt, kanskje være det som gir den ekstra viljen til å abonnere på ekstra mobildatapakke. Og alle monner drar, vi trenger abonnenter for å få på plass større utbyggingsvilje, og kvalitetsskjerpende utbyggingsvilje ikke minst. Selv om sistnevnte kanskje ikke er det første som kommer til å skje.

 

Reklamekampanjer rettet mot "eldre" har jo fungert før. Se bare på Riks-TV. Selv ville jeg aldri funnet på å abonnere på Riks-TV, selv om det er bra. Jeg er av en annen og betydelig yngre generasjon, og som har litt stabeisvilje til å virkelig gå inn for å bli TV-lisensmottaker-FRI. Noe jeg allerede er fri for, så er det også nevnt.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Skal alarmselskapene også bli lyttet på i høringsrunder på tinget nå  :wee:

 

nope, men så lenge de har gammelt utstyr stående "over alt" så må dette utstyres (dessverre) regnes men før man skrur av 2G. 

 

 

Ja det blir vel noen tusenlapper (utstyret må regnes) i ekstra utgifter, og disse må alarmabonnentene betale for gjennom økte abonnementsavgifter. Ser den.

Lenke til kommentar

 

På jobben om vinteren bruker vi FM fordi DAB'en ikke tåler kulde særlig godt.

I likhet med det meste av moderne elektronikk er vel også DAB-radioer beregnet for et temperaturområde fra 0 til 40 grader Celsius.

 

Bruk FM-radioen som varmeovn og sett DAB-radioen oppå!

 

 

Eller sitt oppå radioen, så når den blir varm nok vil du kjenne "basstonene" begynner å kile..

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...